Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Salderingsregeling ten einde, zonnepanelen kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:21
De afgelopen tijd heb ik veel gelezen en geleerd over zonnepanelen hier op Tweakers, zo ook over het salderen. Nu zal die regeling per 2021 ermee ophouden en vervangen worden door een nog te bepalen alternatief. Bron

Mijn vraag, is het slim om nu nog zonnepanelen aan te schaffen met het oog op terugverdientijd?
Op basis van salderen zal mijn TVT zoon 6 jaar zijn, maar hoeveel langer kan dat worden; dat weet niemand.
Probleem dat mee speelt is dat ik de panelen voornamelijk neerleg als investering voor als ik het huis over 5+- jaar eventueel wil verkopen.

Ik hoor graag hoe jullie hier over denken. :)

Beste antwoord (via holygame op 31-01-2019 13:02)

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:53
Terugverdienen bij verkoop kan lastig zijn en moet je misschien niet vanuit gaan.

Het lijkt me dat je wel in het voordeel bent ten opzichte van andere huizen die te koop staan zonder. Dus kans op snellere verkoop en dat is ook wat waard. Zit je in een regio met huizengekte dan heb je weinig voordeel.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Alle reacties

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

holygame schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:50:
Terugverdienen is leuk, maar voor mij persoonlijk geen doelstelling. Doe het voor het milieu, doe het omdat het geld toch niets oplevert op je spaarrekening, doe het omdat het gewoon leuk is om je eigen energie op te wekken.

Maar doe het niet met overheidsregelingen als eerste motivatie; in Nederland kom je dan bedrogen uit.

Investeringen in je huis zie je overigens niet 100% terug in de waarde van je woning dus daarvoor hoef je het ook niet te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 31-01-2019 12:53 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
holygame schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:50:
De afgelopen tijd heb ik veel gelezen en geleerd over zonnepanelen hier op Tweakers, zo ook over het salderen. Nu zal die regeling per 2021 ermee ophouden en vervangen worden door een nog te bepalen alternatief. Bron

Mijn vraag, is het slim om nu nog zonnepanelen aan te schaffen met het oog op terugverdientijd?
Op basis van salderen zal mijn TVT zoon 6 jaar zijn, maar hoeveel langer kan dat worden; dat weet niemand.
Probleem dat mee speelt is dat ik de panelen voornamelijk neerleg als investering voor als ik het huis over 5+- jaar eventueel wil verkopen.

Je geeft eigenlijk zelf al antwoord op je vraag....."dat weet niemand" of je moet een glazen bol hebben.

Acties:
  • Beste antwoord

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:53
Terugverdienen bij verkoop kan lastig zijn en moet je misschien niet vanuit gaan.

Het lijkt me dat je wel in het voordeel bent ten opzichte van andere huizen die te koop staan zonder. Dus kans op snellere verkoop en dat is ook wat waard. Zit je in een regio met huizengekte dan heb je weinig voordeel.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:53

Cyphax

Moderator LNX
Ik ben het volkomen met @Gunner eens. Wiebes heeft "beloofd" dat de terugverdientijd +/- 7 jaar wordt/blijft, maar als salderen eruitgaat ben ik een beetje bang dat die terugverdientijd alleen gehaald gaat worden als electriciteit flink duurder wordt. In dat geval blijven zonnepanelen in principe interessant.

Saved by the buoyancy of citrus

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:21
Bedankt allen voor de reacties, ik heb nu alles weer in het juiste perspectief.
Ik ga een klap geven op de offerte en alles in gang zetten. :)

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:12
Electriciteit zal wel over de jaren duurder worden, zowieso zal het een besparing zijn. Dus zowieso zal je er voordeel uithalen. Het spijtige aan het hele verhaal is dat batterijen nog altijd te duur zijn voor wat ze brengen. Als batterijen rond 2500 euro zouden zitten, dan kan je al eens kijken voor een batterij thuis te zetten. Dan heb je de productie van overdag (terwijl je aan het werken bent) nog in de avond. Maar met de huidige prijzen van die LG of Tesla batterij is dat niet het geld waard. Als de prijs van electriciteit stijgt en de prijzen van die batterijen dalen, dan zal je er wel veel voordeel kunnen uithalen. Zelfs bij maar 1x van de variabelen, maar dan is het voordeel beperkter

pvoutput

Pagina: 1