Dakopbouw platdak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 21:15
Momenteel ben ik aan het uit pluizen wat de mogelijkheden zijn om het woongenot van mijn 2 kapper te vergroten.

1 punt is de ruimte op de eerste etage. Het huis heeft op de begane grond gedeeltelijk plat dak waardoor deze groter is dan de 1e en 2e etage. Dit is destijds zou ontworpen.

Nu ben ik stiekem aan het kijken naar uitbreiding op het platte dak. Soortgelijke huizen in de omgeving geven hier een goed beeld van. Of het technisch mogelijk is ivm fundering ga ik momenteel maar even vanuit.

Hypothecair is er ruimte wat deze verbouwing mogelijk zou moeten maken. Echter heb ik geen ervaring met dergelijke verbouwingen, dit is mijn eerste koopwoning.

Is het verstandig/noodzakelijk om voor een dakopbouw op plat dak een architect in te schakelen of is dit overkill?

Het gaat om de 4 tweekappers op de foto. Je ziet aan weerszijde plat dak:

https://www.google.nl/map...!3d51.8918966!4d5.9069726

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Je hebt sowieso een vergunning nodig, dus dan is een bouwkundig tekenaar/architect/constructeur geen overbodige luxe ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Hsb-3 op 31-01-2019 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:06

Jiffy

God, you're ugly!

Meh, ik heb in 2001/2002 een dakopbouw op m'n woning laten zetten (rijtjeswoning, destijds zonder zolderverdieping, dus alleen begane grond en eerste verdieping met plat dak). Geen architect ingeschakeld, maar alles (qua tekening enzo) laten doen via het bouwbedrijf dat ik heb ingeschakeld. Die hebben het hele traject mbt aanvraag bouwvergunning gedaan).

Tot op de dag van vandaag zeer tevreden over de gang van zaken destijds (en over de opbouw zelf, natuurlijk).

Dus een architect inschakelen voor een dakopbouw kán, maar is zeker niet noodzakelijk. Een bouwvergunning ontkom je natuurlijk niet aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Jiffy op 31-01-2019 13:25 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jiffy schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:23:
Geen architect ingeschakeld, maar alles (qua tekening enzo) laten doen via het bouwbedrijf dat ik heb ingeschakeld. Die hebben het hele traject mbt aanvraag bouwvergunning gedaan).
Ik begrijp het als je liever geen bedragen noemt, maar wij denken over iets soortgelijks en zijn benieuwd wat zoiets kost. Kun je de vierkante meters en totaalprijs misschien noemen? (en of dat dan casco was of niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Je heb altijd tekeningen en constructie berekening nodig. Voor een aan/opbouw is het makkelijkst om het gehele pakket bij de aannemer onder te brengen. Die kan de tekeningen, berekeningen en vergunning voor je regelen en dan meteen de bouw. Jij geen gezeur dat als er iets niet klopt in de tekening/ te maken werk dan is het ook weer makkelijk want alles is ondergebracht bij èèn partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-05 23:52
Ik heb zelf dit jaar een dakopbouw laten doen op de uitbouw van mijn 2kapper.

De buren hadden al een opbouw en wij hebben deze gewoon op het zicht gekopieerd.
Zij hadden een dure architect met mooie plaatjes, ik geloof die plaatjes wel en teken gewoon over wat ik zie.
Heb tegen mijn aannemer gezegd, het voorbeeld staat ernaast, het moet hetzelfde uiterlijk krijgen.

Wij hebben geen architect in de hand genomen, maar de plattegrond en aanzichten zelf uitgetekend.
Constructieberekeningen ventilatieberekening en principedetails hebben we laten doen.
Zelf ook de hele vergunningaanvraag gedaan.

Vooral met dat laatste was het veel praktischer geweest als de aannemer dat gedaan had.
Die hebben contacten en schakelen veel sneller, nu was ik vaak vooral een tussenpersoon wat communicatie lastig maakt.
Tijdens de bouw moest de constructeur langs komen om dingen te verduidelijken en dat loopt dan ook weer via mij kun je op je werk gaan bellen met beide partijen voor een afspraak , een aannemer heeft zijn eigen man die hij even opbelt en meteen langs komt.

Zelf zou ik de volgende keer een aannemer zoeken die het hele traject van begin tot eind voor zijn rekening neemt, scheelt hoop frustraties.

Als je een houtskeletbouw opbouw neemt blijft het gewicht beperkt.
Buitengevels kunnen ze met steenstrips doen zodat je wel de bakstenen gevel doortrekt en hetzelfde uiterlijk behoud..

Al kan een moderne stijl houten opbouw ook erg mooi zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door FRANQ op 10-12-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-05 11:28
Ten eerste, zo te zien heb je ontzettend veel geluk. Normaal zijn dit soort 1 laags uitbouwen in het bestemmingsplan ook buiten het bouwvlak gelegen, en mogen ze niet hoger worden dan 1 bouwlaag.
Bij jouw lijkt het binnen het bouwvlak te liggen, en kan je dus de hoogte in (https://www.ruimtelijkeplannen.nl)

Een constructeur zulk je altijd nodig hebben. Een architect of minimaal een bouwkundig tekenaar, is zeker aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doragon
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-07-2020
Heeft iemand enig idee over de kosten voor een woning met een platzak van 10x5?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:09
Doragon schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:43:
Met een platzak kom je niet zo ver tegenwoordig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 21:15
Een vlotte berekening van de architect zou uitkomen om 60k voor een opbouw van grofweg 2.5x11 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-05 11:28
Als ik op ruimtelijkeplannen.nl kijk heb je geluk. Meestal is de garage een uitbouw, welke slechts 1 hoog mag worden. Bij jouw hoort het bij het bouwvlak lijkt het, waardoor het evenhoog als de woning mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr44nVogel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 20:47
Doragon schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:43:
Wij zitten nu in de vergunning fase van een dakopbouw. Zal 45m2 worden en kost ons 84k helemaal afgewerkt en inclusief vergunning aanvraag en alle andere papierenrompslomp.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:15

JRR

Bij ons zijn ze momenteel bezig met een dakopbouw bestaande uit een houtskelet. Extra verdieping van 49m2 erbij.

Rijtje van drie woningen waarvan ik de middelste heb. Beide buren waren erg toe aan meer ruimte, dus financieel aantrekkelijk om het met z’n drieën tegelijk te laten doen en een mooie investering voor later.

Totaal gaat de verbouwing rond de 50k kosten inclusief afwerking binnen. Initieel zou het nog 8k goedkoper zijn, maar tijdens de constructieberekening is men erachter gekomen dat de lateien het gewicht van de nieuwe gevel niet kunnen dragen omdat er bij de originele bouw mindere materialen zijn gebruikt bij de 2-laags woningen t.o.v. de 3-laags woningen die origineel zijn opgeleverd. Er is nu een extra staalconstructie ingezet om de opbouw toch mogelijk te maken.

Vraag offertes aan bij verschillende aannemers zou ik zeggen, want de prijzen verschillen enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucky89
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-07-2021
Kr44nVogel schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:56:
[...]

Wij zitten nu in de vergunning fase van een dakopbouw. Zal 45m2 worden en kost ons 84k helemaal afgewerkt en inclusief vergunning aanvraag en alle andere papierenrompslomp.
Is die 84k casco of helemaal compleet inclusief stucen, elektra etc? Waar heb je dit laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr44nVogel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 20:47
Bucky89 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:18:
[...]

Is die 84k casco of helemaal compleet inclusief stucen, elektra etc? Waar heb je dit laten doen?
Ja klopt alles. Ze zijn nu klaar is uiteindelijk nog goedkoper geworden. In totaal 3 weken bezig geweest van plaatsen tot afwerken. Wij hebben het bij haarlemdakopbouw laten doen.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Op onze nieuwbouwwoning met plat dak willen wij ook een plat dak laten zetten. Het gaat bij ons om ongeveer 30m2.

Wij hebben meerdere aannemers aanschreven en slechts enkele namen de tijd om te reageren. Zo druk hebben ze het.
Haarlemdakopbouw heeft wel snel gereageerd. Helaas zitten wij niet in hun werkgebied. Balen daar erg van.

De prijzen die wij wel gekregen hebben zitten boven € 2000m2.
We laten onze wensen nu uitwerken door een bureau en gaan begin volgend jaar met de bouwtekeningen een nieuwe poging doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albestaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-05 22:56
Ervaringen rondom Rotterdam zijn ook welkom. Wij willen in de toekomst mogelijk ook iets doen met het platte dak van onze nieuwbouwwoning (oplevering eind dit jaar). We zitten op de hoek en zijn daar de enige met een plat dak. Mooie mogelijkheid dus voor een dakterras, opbouw of combi van beiden. Neigen naar het laatste gezien onze tuin niet heel groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucky89
Kr44nVogel schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:18:
[...]

Ja klopt alles. Ze zijn nu klaar is uiteindelijk nog goedkoper geworden. In totaal 3 weken bezig geweest van plaatsen tot afwerken. Wij hebben het bij haarlemdakopbouw laten doen.
Ik heb Haarlemdakopbouw ook benaderd, kreeg helaas te horen dat zij alleen in Haarlem een dakopbouw volledig afwerken :( In Den Haag zetten zij enkel casco neer. Jammer, anders had haarlembouw hier mogen bouwen (insta en reviews zien er goed uit van dit bedrijf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucky89
Iemand wellicht tips, of aanraders voor een goede aannemer in regio Den Haag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrek
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02 12:06
Bucky89 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:53:
Inmiddels al een aannemer gevonden?
Ik ben ook in de race voor een opbouw van circa 7 x5 m restant van het dak zal een terras worden.
In woon nu zelf in een appartement, toestemming van de VVE is zo goed als rond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoudius
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-04 10:17
Bucky89 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:53:
Helaas, in Den Haag niemand gevonden die binnen 3 weken weer van je dak is. Heb jij zelf al wat gevonden? Ben zelf nu ook in gesprek met Haarlemdakopbouw om het casco bij ons te laten doen.
Nu ben ik zelf niet vies van klussen en is mijn schoonvader gepensioneerd timmerman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 23:40
Ik woon ook in Den Haag, ben benieuwd naar jullie ervaringen en prijzen. Welke wijken hebben we het over? Hier in deze buurt (Benoordenhout en Bezuidenhout) schieten de dakopbouwen uit de grond, ik vraag mij altijd wel af hoeveel dit kost. De ene dakbouw heeft 2-3 maanden een steiger voor de deur staan, de ander is inderdaad na 2-3 dagen al van de straat af. Waar zou dat in zitten?

[ Voor 3% gewijzigd door Divak op 16-11-2020 14:59 ]

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-05 14:20
Ik heb een dakopbouw. Houdt in het achterhoofd dat je een soort van tiny house bouwt buiten de thermische schil van je woning. Let op de isolatie. Volgens mij zijn het dak en de muren vanwege bouwbesluit al vastgesteld. Echter, bij mij hebben ze de vloer zonder isolatie rechtsreeks op het beton gelegd. Gevolg is een enorme koude brug. De muren en dak zijn ook niet erg goed geïsoleerd (bouwjaar 2002). Grootste probleem is dat dakopbouw niet gescheiden is van de verdieping eronder middels muur en deur, dus veel warmteverlies.
Pagina: 1