Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Druganov
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17:14

Druganov

F#ck IT, te veel prutsers...

Topicstarter
Ik ben een redelijke audiofiel, en het viel mij op dat in mijn setup de HTPC een veel slechtere geluidskwaliteit biedt dan mijn CD-speler of PS4

Getest met een CD, en een zelf-geripte Mp3@320 van Frankie goes to hollywood - rage hard _/-\o_

Enfin,

CD speler = Klinkt prima
PS4 media player met de geripte mp3 = Klinkt prima
HTPC met Kodi/winamp/mediamonkey/elke andere player die ik kon vinden, met de geripte mp3 = Klinkt dof. ik mis een heleboel tonen, hoog en laag.

Setup:

Denon 1906 versterker met 2x s/pdif inputs en 2x coaxiale digitale inputs (oud beestje)

CD Speler > coaxiaal naar versterker
PS4 > s/pdif naar versterker
HPTC > Dell laptop (Win 10) met docking station, daar aan zit een Terratec Aureon 7.1 USB geluidskaart (C-media chip) die weer via s/pdif verbonden is aan de versterker

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Kabels vervangen (ook al is het allemaal digitaal) :+
- S/pdif inputs omgeruild op versterker
- Met versterker lopen kloten, die heeft voor alle inputs alleen maar 1 setting qua lage/hoge tonen
- HTPC: Drivers ge-deinstalleerd tot standaard "USB Audio device", terratec software ge-deinstalleerd.
- HTPC: Diverse outputs geprobeerd bij audio settings (Aureon 7.1 digital of Aureon speakers)
- HTPC: Instellingen bij audio settings lopen spelen, geen resultaat.
- HTPC: (Players) DirectX of Wasapi of etc, geen resultaat.

Ik vind het vreemd dat een compleet digitaal systeem (Laptop > USB > USB geluidskaart > S/PDIF ) een veel slechtere kwaliteit bied met dezelfde MP3 dan vanaf b.v. m'n PS4 met dezelfde MP3.

K'heb serieus urenlang lopen switchen tussen hetzelfde nummer op CD/HTPC en PS4. en ik hoor het duidelijk. geluidskwaliteit van CD en PS4 zijn 2x beter dan de HTPC 8)7

Ligt het nou aan de Terratec USB geluidskaart? of aan de laptop? ik kan nergens op de interwebs iets vinden over terratec + geluidskwaliteit.

Ik hoor graag jullie input.

Penny Arcade! - ..Gimme a bullet to bite on, and I'll make believe it's you!

Beste antwoord (via Druganov op 04-02-2019 03:37)

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Druganov, je zou denken dat het idd in het USB gedeelte zit. Ik wil je niet op onnodige kosten jagen maar, heeft desbetreffende laptop een HDMI uitgang? Zo ja, je zou gebruik kunnen maken van een HDMI > spdif/toslink splitter. Je omzeilt daarmee de USB oplossing die je nu hebt.

Ik heb even gezocht en vond volgende pagina. Let op de reactie onder het artikel?

https://nl.hardware.info/...geluidskaart-van-terratec

A smile a day....

Alle reacties

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Zonder in te gaan op het hoorbare verschil tussen de diverse opstellingen bij het gebruik van MP3.

Rip je CD eens in een kwaliteit waarbij er niet direct verliezen ontstaan?

Ter info welke indelingen dit mogelijk maken; https://www.sony.nl/elect...-digitale-muziekcollectie

A smile a day....

• Druganov

Druganov

Topicstarter
hardware-lover schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:50:

Rip je CD eens in een kwaliteit waarbij er niet direct verliezen ontstaan?
Ik heb een CD reript naar FLAC, en naar een Mp3@320. ik hoor geen verschil op de HTPC in kwestie. het klinkt even dof.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Druganov, je zou denken dat het idd in het USB gedeelte zit. Ik wil je niet op onnodige kosten jagen maar, heeft desbetreffende laptop een HDMI uitgang? Zo ja, je zou gebruik kunnen maken van een HDMI > spdif/toslink splitter. Je omzeilt daarmee de USB oplossing die je nu hebt.

Ik heb even gezocht en vond volgende pagina. Let op de reactie onder het artikel?

A smile a day....

• Druganov

Druganov

Topicstarter
hardware-lover schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 18:53:
@Druganovje zou gebruik kunnen maken van een HDMI > spdif/toslink splitter. Je omzeilt daarmee de USB oplossing die je nu hebt.
Alleen Displayport. Maar ik had juist eerder een displayport > HDMI kabel gekocht, en daaraan inderdaad een toslink splitter gehangen. alleen dan krijg ik het probleem dat het EDID van mijn TV wordt opgepikt door de Nvidia display adapter in de laptop, en hij alleen maar 2-kanaals geluid wil versturen.

Dat valt jammer genoeg met Nvidia kaarten niet te omzeilen, en daarom had ik juist die externe USB geluidskaart gekocht zodat ik ook films kan kijken in dolby of DTS

Hmm het is zo te zien echt die terratec usb adapter :(

Ok dus optie:

1) Slechte kwaliteit via USB audio maar wel meerkanaals geluid
2) Goede kwaliteit via HDMI>toslink splitter, maar alleen stereo.

Weet iemand een alternatief, buiten een nieuwe HTPC, of versterker kopen die HMDI ondersteund (en wel de juiste EDID doorgeeft) ?

Of zijn er USB audio adapters die wel goed geluid geven, welke iemand mij aan kan raden? ik zie bijvoorbeeld deze voorbijkomen

[Voor 8% gewijzigd door Druganov op 01-02-2019 19:24]

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True