Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobishPro
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-11-2024
Beste Tweakers,

Wat mij nu overkomt is toch relatief bizar.

Het begon allemaal met het inbouwen van een nieuwe grafische kaart. Nadat ik dit had gedaan, wilde mijn PC opeens niet meer aan. Nu bleek dat de voeding stuk was ( EVGA Supernova G2 850 gold plus).

Op deze een RMA aangevraagd, ontvangen -- en hij werkte niet "helemaal". Deze voeding werkte namelijk enkel als ik mijn moederbord niet had aangesloten. Hierop heb ik vervolgens een 'frankenstein' gemaakt en een oude server voeding op het moederbord geplaatst. De EVGA voeding powerde namelijk wel alle andere hardware.

Nu, enkele weken later, heb ik eindelijk de nieuwe RMA binnen. Hiermee heeft EVGA mij de nieuwere EVGA Supernova G3 850 gold plus gestuurd. Nu ben ik deze op dit moment aan het inbouwen. Om hem te testen heb ik eerst enkel mijn CPU en MB connectors aangesloten. Vervolgens zette ik de stroom op de voeding en tot mijn verbazing gingen de ventilatoren draaien.

Ik dacht dat mijn PC gewoon zin had om even op te starten, dus ik drukte op de uitknop om hem weer uit te zetten. Op dit moment gingen er echter nog meer fans draaien en ontdekte ik dat mijn PC nu ook pas echt aan het booten was.

Ik heb snel een scherm aangesloten op mijn on-board chipset en ja hoor; Hij start prima op.

Dus, ik weer op de uitknop gedrukt;
De fans blijven draaien (en ik hoor af en toe ook een geluidje van mijn schijven komen) en de aanknop van mijn PC blijft consistent branden alsof hij aan staat.

Ik heb om uit te sluiten dat het aan mijn aanknop zelf ligt, de moederbord pinnetjes van de power btn er uit getrokken. Nu gaat hij niet meer aan (zoals verwacht), maar de fans blijven wel nog steeds draaien. Met name mijn CPU fans. De rest lijkt pas aan te gaan wanneer ik op de aanknop druk.

Ik vind dit een beetje bizar. Dit heb ik nog nooit meegemaakt... Het probleem is ook lastig te googlen omdat dit probleem overheerst word door uitvallende voedingen tijdens het gamen enz.

Hebben jullie misschien enig idee?

Relevante informatie:

mobo: Asus Maximus VII Hero
CPU: i7 4790K 4.4ghz (turbo tot 5.2)
GPU: MSI Armor gaming GTX 1060 6g (nog niet aangesloten)
RAM: Kingston Savage 4x4GB 1666 DDR3

UPDATE!!
- De voeding vertoont hetzelfde gedrag in andere PC's. De 2 er voor overigens ook.
- Mijn PC werkt wel met een (eigenlijk te zwakke) oude, merkloze voeding welke verschrikkelijk veel lawaai.

[ Voor 4% gewijzigd door NoobishPro op 30-01-2019 21:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

babydead schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:09:
Vervolgens zette ik de stroom op de voeding en tot mijn verbazing gingen de ventilatoren draaien.
Dus hadden ze stroom en had je ze niet los gehaald van het moederbord. Ze zullen vast niet spontaan gaan draaien, denk je ook niet? ;)
Ik dacht dat mijn PC gewoon zin had om even op te starten, dus ik drukte op de uitknop om hem weer uit te zetten. Op dit moment gingen er echter nog meer fans draaien en ontdekte ik dat mijn PC nu ook pas echt aan het booten was.
Een computer moet "zin" hebben om op te starten? Dat is echt nieuw voor me. Kun je dat uitleggen? Een computer doet het, of hij doet het niet, zo simpel is het.
Dus, ik weer op de uitknop gedrukt;
Als een PC opgestart is, is de powerknop indrukken niet bepaald goed om te doen. Altijd zorgen dat de PC netjes afsluit, zodat er geen data verloren gaat en er ook geen problemen met bijvoorbeeld hardeschijven kunnen optreden.
De fans blijven draaien (en ik hoor af en toe ook een geluidje van mijn schijven komen) en de aanknop van mijn PC blijft consistent branden alsof hij aan staat.
De fans blijven draaien totdat de PC uit is. Blijven ze draaien terwijl de PC toch echt uit is, heb je een extra spanningsbron.
Ik heb om uit te sluiten dat het aan mijn aanknop zelf ligt, de moederbord pinnetjes van de power btn er uit getrokken. Nu gaat hij niet meer aan (zoals verwacht), maar de fans blijven wel nog steeds draaien. Met name mijn CPU fans. De rest lijkt pas aan te gaan wanneer ik op de aanknop druk.
En dan heb je dus een extra spanningsbron, meer kan ik er niet van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobishPro
@CH4OS Hallo, bedankt voor je reactie!

Ondertussen heb ik met EVGA gebeld en zij stelden voor om de voeding in een andere PC te prikken om zeker te zijn dat het niet vanuit mijn moederbord komt.

Via via heb ik even snel een testpc-tje weten te regelen en daar vormt hetzelfde probleem. De fans gaan draaien en de power-button blijft opgelicht.

Overigens even voor de duidelijkheid: In de eerste instantie heb ik de PC opgestart zonder aangesloten schijven of enige andere hardware (De CPU fans wel, deze zijn erg lastig te verwijderen ivm mounted fans welke over de poortjes hangen). Dit ivm mijn eerste 2 kapotte voedingen, om uit te sluiten dat deze kortsluiting maakten op een willekeurig stukje hardware.

Ook startte de PC dus niet daadwerkelijk op. Het probleem is dus dat er stroom op de fans (en de power button) komt te staan zonder dat hij aan stond.

Het is erg bijzonder dat mijn eerste voeding spontaan stuk was, de RMA hierop opzich wel werkte echter niet wanneer het moederbord was aangesloten (er komt een tester bij de voeding om hem te starten) en de 3e, welke splinternieuw is én een ander model, juist stroom aan mijn moederbord blijft voeren zonder stoppen. Ik ben echt helemaal van mijn voetstuk.

De volgende RMA welke ik ontvang prik ik als eerste even in de test-pc. Het is wel érg moeilijk te geloven dat ik 3 kapotte voedingen achter elkaar heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:23
Kan zijn dat er een instelling in het bios niet goed staat waardoor fans en verlichting aan blijven. Heb je het moederbordbios al eens gereset en/of geupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Uszka Ik ben benieuwd hoe die instelling dan heet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:23
ErP Ready

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ErP/EuP (Energy Using Product) is a function to save power when the computer is in standby mode.
Gezien de PC vanuit totale uit stand moet komen, zoals ik het althans begrijp, betwijfel ik het of het die setting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobishPro
@Uszka
Ik begrijp welke functie je bedoeld. Deze staat al erg lang uit ivm stroombesparing op de uitstand. (Plus dat dan al mijn hardware zoals keyboard & mouse op bleef lichten enz. erg irritant)

Het staat hier natuurlijk ook los van mbt dat mijn pc prima werkt zoals verwacht met een andere voeding. Deze voeding geeft ook hetzelfde effect in een andere pc welke nog niet eens een uefi oid heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door NoobishPro op 30-01-2019 22:41 ]

Pagina: 1