Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Overstappen op FF mirrorless

Pagina: 1
Acties:

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 01:23
Ik zit een beetje met een luxe kwestie. Momenteel heb ik een Nikon D700 met de nodige lenzen en andere accessoires. Ik wil een keer een nieuwe full-frame, met name voor landschap, portret en af en toe events / actie. Met alle nieuwe mirrorless geweld, ben ik een beetje aan het kijken wat daar interessant kan zijn, maar prijstechnisch word ik er nog niet heel blij van.

Initieel was ik gewoon naar de Nikon D850 aan het kijken, maar ik vind hem gewoon nog te prijzig.

Kijk ik naar de full-frame mirrorless alternatieven, dan valt de Nikon Z7 en de Sony A7R III al af op prijs.

Wanneer ik in het Nikon kamp zou blijven, zijn dit de opties, met converter voor evt. lenzen welke ik reeds bezit:
  • Nikon Z6 + 24-70mm f/4 + FTZ adapter Zwart, EUR 2991,70
  • Nikon Z6 + FTZ adapter Zwart, EUR 2352,59
Kijk ik naar Sony, die al wat langer FF mirrorless camera's hebben, dan kom ik op dit lijstje met camera's en evt. standaard zoomlenzen:
  • Sony A7 III Zwart, EUR 2151,88
  • Sony FE 24-105mm f/4 G OSS, EUR 1294,52
  • Sony Vario-Tessar T* FE 24-70 mm F4 ZA OSS, EUR 719,00
Het Canon kamp is echter vele malen goedkoper, de EOS R is dan ook niet zo goed als de Sony en Nikon van wat ik allemaal lees:
  • Canon EOS R-body + RF 24-105mm f/4L IS USM-lens + Vattingadapter EF-EOS R EUR 2366,--
  • Canon EOS R-body + Vattingadapter EF-EOS R EUR 1690,00
Wanneer ik overstap van Nikon naar Canon gooi ik natuurlijk wel wat geld weg met de verkoop van lenzen, echter het standaard totaal pakket is wel zeer aantrekkelijk.

Iemand ervaring met - bij voorkeur meerdere van - deze bodies? De Z en EOS R mount zijn natuurlijk erg vers en er is nog niet heel veel voor te krijgen.

Lenzen welke ik nu bezit:
  • Nikkor AF-D 20mm f/2.8
  • Nikkor AF-S 24-120mm f/4 VR
  • Nikkor AF-S 85mm f/1.4
  • Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8 VR II
  • Sigma 105mm f/2.8 Macro
  • Tamron 150-600mm
De eerste twee gebruik ik het vaakst, de rest zelden. Lichtsterker dan f/4 is geen eis. Een goede dynamische range, goede lage ISO prestaties en snelle autofocus is wel zeer welkom.

Ik wil binnenkort de camera's een keer allen proberen bij een of meerdere winkels om in elk geval een goed beeld van bouwkwaliteit, snelheid, ergonomie en maatgeving/gewicht te krijgen.

• mhaket
  • Registratie: augustus 2006
  • Nu online
D750? Wel FF niet mirrorless en je kan je investering in lenzen behouden.

mhaket wijzigde deze reactie 30-01-2019 20:55 (2%)
Reden: Typo

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 24-04 23:22

sys64738

Press play on tape

Weet niet waar jij een het kijken bent maar de EOS R + 24-105 + adapter kost ook gewoon 3500 euro hoor bij retail in NL. Via grijze import kun je die andere camera's vast ook wel goedkoper op de kop tikken. Maar ik zou een heel FF systeem niet uit China in laten vliegen (of varen eigenlijk).

Met zo'n mooie collectie lenzen zou ik inderdaad ook voor een D750 of D810 gaan. Beetje afhankelijk van waar je nadruk ligt. Meestal landschappen en portret, dan de D810/D800. Meer actie, dan D750.

Als je perse mirrorless FF wilt, zou je ook naar de A7R ii kunnen kijken. Die heb ik vorig jaar gekocht. Geen camera voor snelle actie maar voor landschappen en portretten is het echt een beest. De zelfde sensor als de A7R iii alleen minder snel. Maar inderdaad, native Sony glas is akelig duur (en gelukkig ook goed). Maar Tamron en Sigma maken ook erg fijne lenzen voor de A7 serie.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14:31
Ik zit in hetzelfde schuitje, ook in het bezit van een D700, inmiddels na tien jaar is het wel tijd voor een vervanging. Omdat ik de D700 uitsluitend gebruik voor geplande shoots vanwege de lompheid (paar keer mee naar azie gehad op reis, en daar binnen een paar dagen alweer spijt van :P) Heb ik er een Fujifilm X100 naast gekocht waar ik heel veel lol van heb.

Ik heb overwogen om over te gaan op een X-Pro2, of naar een Sony A7, maar het geklooi met 3rd party adapters en het feit dat ik dan mijn flitsapparatuur (of in ieder geval het triggersysteem) ook kon vervangen is mij teveel gedoe. En dan heb je nog dingen als weatherseal enzo.

De hele berg de deur uit doen en swappen naar bijv. Canon of Sony met native lenzen is voor mij sowieso niet aan de orde, dat wordt een prijzige operatie.

Mijn plan is daarom om te gaan upgraden naar een Z6 met FTZ adapter. Dat lijkt mij gewoon de meest logische stap. Ik zat namelijk stiekem ook al te kijken naar de D750 als opvolger van mijn D700, maar als ik dan toch ga upgraden kan ik meteen mirrorless gaan en terug naar een nog kleinere/lichtere body. Bijkomend voordeel is dat ik dan ook dingen als focus peaking en stabilisatie heb op mijn oude manual lenzen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12:12
Ik zou bij Nikon blijven en voor de Z6 + adapter gaan, samen met je huidige lenzen.

Verder die Canon set voor maar 1700 of 2400? Dat is wel heel goedkoop, lijkt me niet echt betrouwbaar?

• PageFault
Dank voor alle antwoorden tot dusver, de D750 vind ik toch wat te oud om nu nog naar te upgraden, ondanks dat het een fantastische camera is. De Z6 met adapter zou een goede optie zijn.

Jammer dat de Sony lenzen zo duur zijn, anders was dat een mooie optie.

De Canon set kan ik met korting krijgen, gewoon in NL met reguliere garantie. Niks onbetrouwbaars, alleen een voorrecht welke ik dan even heb. Als ik die niet had, had ik niet lang stil gestaan bij de EOS R alleen op basis van prijs.

Ik heb ook aan de X-Pro2 en de goedkopere XE-3 gedacht, ook prachtige cams, maar ik vind het aanbod van Fuji lenzen toch nog erg beperkt, tenminste de lenzen waar ik dan naar zou kijken. De enige die ik echt interessant vind, is de Fuji 16-55mm f/2.8.

Lastige keuzes, gelukkig zit ik niet aan tijd gebonden ;)

• JP_S
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:27
PageFault schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:36:

De Canon set kan ik met korting krijgen, gewoon in NL met reguliere garantie. Niks onbetrouwbaars, alleen een voorrecht welke ik dan even heb. Als ik die niet had, had ik niet lang stil gestaan bij de EOS R alleen op basis van prijs.
Ik ben benieuwd waar! Want ik kan nog wel een tweede R gebruiken eigenlijk.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• Chiron
Ik vind het EOS R glaswerk wel afgrijselijk duur trouwens...

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 24-04 23:22

sys64738

Press play on tape

Dank voor alle antwoorden tot dusver, de D750 vind ik toch wat te oud om nu nog naar te upgraden, ondanks dat het een fantastische camera is. De Z6 met adapter zou een goede optie zijn.

Jammer dat de Sony lenzen zo duur zijn, anders was dat een mooie optie.

Ik heb ook aan de X-Pro2 en de goedkopere XE-3 gedacht, ook prachtige cams, maar ik vind het aanbod van Fuji lenzen toch nog erg beperkt, tenminste de lenzen waar ik dan naar zou kijken. De enige die ik echt interessant vind, is de Fuji 16-55mm f/2.8.

Hmmm. Als je al je Canon spul zo scherp geprijsdkunt krijgen, is dat natuurlijk geen verkeerd systeem.

En hoezo is het Fuji lenzenaanbod beperkt? Das juist 1 van de weinige systemen waar je voor elk doel een zeer mooie pro-lens kunt kopen. Mooie wide-angle, mooie standaard, telelenzen zijn prima en paar hele mooie primes. Kan Sony bv een puntje aan zuigen met zijn crappy APS-C line-up.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• PageFault
Chiron schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:12:
Ik vind het EOS R glaswerk wel afgrijselijk duur trouwens...
Klopt, maar dat geldt ook voor de Nikon Z lijn en de interessantere Sony FE lenzen :(

• Chiron
Yep. Maar voor mij heeft de Nikon Z als voordeel dat ik al in het bezit ben van een stapel F-mount glas :)

Ik zou voor de lichtsterke lenzen gaan bij Canon.. maar als je dan de prijs ziet van zo'n gave 28-70/2 :X

Chiron wijzigde deze reactie 31-01-2019 13:12 (16%)

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14:04

Wat is er dan beperkt voor jou? Gezien de lenzen die je nu gebruikt, kan je zo'n beetje alles 1 op 1 vervangen met Fuji. Daarnaast is de 16-55 f/2.8 qua lichtopbrengst en scherptediepte gelijk aan f/4 op FF. Je mist alleen een klein beetje bereik aan de tele kant.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Shark.Bait
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13:56

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

PageFault schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:52:
Lenzen welke ik nu bezit:
  • Nikkor AF-D 20mm f/2.8
De eerste twee gebruik ik het vaakst, de rest zelden. Lichtsterker dan f/4 is geen eis. Een goede dynamische range, goede lage ISO prestaties en snelle autofocus is wel zeer welkom.
Het eerste objectief opde lijst van objectieven die je bezit is een AF-D objectief, de 20mm, en die zal niet autofocussen als je besluit een Z6 met FTZ converter te kopen. AF-D is een door zo'n "schroevendraaier" aangedreven objectief--en dat heeft een FTZ adapter niet.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 08:00
sys64738 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:29:

Met zo'n mooie collectie lenzen zou ik inderdaad ook voor een D750 of D810 gaan. Beetje afhankelijk van waar je nadruk ligt. Meestal landschappen en portret, dan de D810/D800. Meer actie, dan D750.
d:)b
En dan die mooie lenzen die je nu niet veel gebruikt (70-200/2.8 en 85/1.4) weer meer gaan inzetten. Zulke granaten horen niet nutteloos in de kast te liggen.

gezocht: Panasonic GM5

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True