Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Excel, automatisch text invullen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bart_WRX
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 21-03 20:45
Hallo allemaal,

Voor een excel bestand heb ik eigenlijk het volgende nodig:

Als er in blad1, cel a3 een willekeurig woord wordt ingevuld, moet er in blad2, cel g5 een bepaalde tekst worden aangemaakt

Situatie:
- Blad 1 is bij mij een lijst waar ik zelf artikelen, aantallen en prijzen ingeef.
- Blad 2 is voor de klant, de factuur

Echter wil ik zodra ik met de eerste regel begin in blad 1, er dan in blad 2 bovenaan de pagina een regel moet worden aangemaakt met: artikel, aantal en prijs. Zodat bij elke pagina bovenaan staat: artikel, aantal en prijs.

Maar dat moet er niet altijd staan, want als ik het blad voor de klant afdruk, ik dan geen 10 lege pagina's wil krijgen met enkel bovenaan: artikel, aantal en prijs.

Voorbeeld:
Ik typ in blad1, cel a3: x woord ( dus bv buis, muismat of kaars )
Dan moet in blad2, cel c3 komen te staan: Artikel

Vervolgens typ ik in blad1, cel b3: x aantal ( bv 6 of 13 )
Dan moet ik blad2, cel c3: Aantal komen staan

Wie weet hier de oplossing voor?

Bart_WRX wijzigde deze reactie 30-01-2019 19:58 (50%)

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 00:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie dictator

Niemand. Want deze beschrijving is zo vaag dat we hier echt niets mee kunnen. Graag wat duidelijker beschrijven met meer voorbeelden.

Microkid wijzigde deze reactie 30-01-2019 19:09 (11%)

2400Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Bart_WRX
Microkid schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:09:
[...]

Niemand. Want deze beschrijving is zo vaag dat we hier echt niets mee kunnen. Graag wat duidelijker beschrijven met meer voorbeelden.
Gedaan, hopelijk is het nu duidelijker

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
De formule die je nodig hebt is een ALS formule. Informatie kun je hier vinden: https://support.office.co...8a-4755-a9bc-aa8bbff73be2

Met name deze formule kun je zo aanpassen: =ALS(C2="Ja",1,2) betekent ALS(C2 = Ja, retourneer dan 1; retourneer anders 2).

Dat zou dan worden in cel g5 op blad 2:
=ALS(Blad1!A3="abcde";"Aantal";"")

Het kan zijn dat je de puntkomma moet vervangen door een enkele komma, dit hangt af van de versie of taal van Excel.

Heb ik je vraag opgelost? Doneer me een Gulden via mijn avatar.

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad gewoon =Als(), of verticaal zoeken als je wat meer mogelijkheden hebt. Dat is standaardfunctionaliteit van Excel, je wilt dus een handleiding of twee lezen over deze functies. https://support.office.co...fe-4963-8ab8-93a18ad188a1 etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Bart_WRX
sypie schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 06:49:
De formule die je nodig hebt is een ALS formule. Informatie kun je hier vinden: https://support.office.co...8a-4755-a9bc-aa8bbff73be2

Met name deze formule kun je zo aanpassen: =ALS(C2="Ja",1,2) betekent ALS(C2 = Ja, retourneer dan 1; retourneer anders 2).

Dat zou dan worden in cel g5 op blad 2:
=ALS(Blad1!A3="abcde";"Aantal";"")

Het kan zijn dat je de puntkomma moet vervangen door een enkele komma, dit hangt af van de versie of taal van Excel.
Dat gaat helaas niet lukken, waar je als voorbeeld "Ja" aangeeft, dat moet elk willekeurig woord of cijfer kunnen zijn. Zover was ik zelf ook al

• masterathome
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Zoiets dan?

=ALS(ISLEEG(C2)=ONWAAR;"Artikel";"")

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:59

Roozzz

Plus ultra

Bart_WRX schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 17:02:
[...]

Dat gaat helaas niet lukken, waar je als voorbeeld "Ja" aangeeft, dat moet elk willekeurig woord of cijfer kunnen zijn. Zover was ik zelf ook al
Dus het maakt niet uit wat je tikt, en er moet altijd hetzelfde als output komen? Waarom dan deze exercitie?

Je vraag is zo vaag omschreven dat ik oprecht niet kan bedenken wat je precies probeert te doen.

• Lustucru
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

Lustucru

Adviseur

26 03 2016

En daarom vragen we ook altijd om in je topicstart aan te geven wat je al zelf geprobeerd hebt en waar je vastloopt. In getrek heeft niemand zin.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Bart_WRX
masterathome schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 17:11:
Zoiets dan?

=ALS(ISLEEG(C2)=ONWAAR;"Artikel";"")
Dat is wat ik zocht, bedankt!
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True