Vordering voor inklaringskosten DHL

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:08
Ik heb een vordering ontvangen van een incassobureau ingeschakeld door DHL. Betreft een factuur voor inklaringskosten + BTW over een levering buiten EU. Deze factuur heb ik niet ontvangen, zowel analoog als digitaal.
Kan gebeuren, misschien iets misgegaan met de post, of wie weet heb ik hem helemaal zelf onbedoeld met de reclame weggegooid. Ik heb het incassobureau om de factuur gevraagd en heb deze ontvangen. Datum daarop vermeld is 24-12-2018, en ik ontving de vordering op 21-01-2019 in de brievenbus.
De factuur is geheel juist, maar ik betwijfel of incassokosten hier opeisbaar zijn, nog losstaand van het al dan niet ontbreken van de initiële factuur.

Mijn verweerpunten incl. weerlegging van het incassobureau:
- "ik heb geen factuur of herinnering ontvangen": is niet ter zake, 'gematigde ontvangsttheorie' (??); wij hoeven niet aan te kunnen tonen dat je iets van ons hebt ontvangen. Anders zou iedereen dat zeggen. En voor een B2B transactie is het niet nodig een herinnering te sturen.
- "factuur zou überhaupt niet verlopen zijn, vordering is al verstuurd binnen 30 dagen van factuurdatum" --> facturen van deze goederen kennen geen minimaal betaaltermijn.

Nu wil ik graag toetsen wat ik hier mee aan moet. Ik heb niet de kennis om dit juist te beoordelen, maar het klinkt als bluf. Het lijkt te kloppen dat er geen bewijs van ontvangst van de factuur hoeft te zijn, maar het moet wel aannemelijk gemaakt kunnen worden dat de factuur aangeboden is. Hoe zit dat dan? Eiser wordt wel op diens woord geloofd? Moet ik 't incassobreau vragen aannemelijk te maken dat de factuur daadwerkelijk verzonden is? Snijdt het niet onderbouwde argument "er is geen betaaltermijn" hout, wetende dat ik geen enkele relatie met DHL heb? Als het allemaal blijkt te kloppen dan maak ik die incassokosten gewoon over en laten we voortaan spul met de concurrent versturen, mij om het even. Maar ik laat me uiteraard niet graag plukken met kulargumenten en drogredenaties. Graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat ik even mis; gaat het om een zending die jij weggestuurd hebt met DHL of een zending die aan jou geadresseerd was via DHL? En is die zending ook bezorgd?

Want zoals je topicstart er nu staat, lees ik eigenlijk dat het om een spookfactuur gaat? Daarnaast, maar ik ken jouw bedrijfsvoering niet; een betaaltermijn voor de originele factuur (voor de goederen) staat toch los van een vordering op navolgende kosten (inklaring en BTW)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
De factuur betreft inklaringskosten over een zending die ik heb ontvangen. Factuur klopt gewoon.

De 'goederen' waar incassobureau het over heeft lijkt in deze de inklaringskosten + voorgeschoten BTW te betreffen.

[ Voor 38% gewijzigd door zzattack op 30-01-2019 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
Zat de factuur niet toevallig op de doos geplakt?
Zo heb ik ze ook al een paar keer bijna weggegooid. Omdat in zo'n envelop of plastic zakje normaal alleen een pakbon zit.
Op die manier zijn ze ook zeker dat de rekening wordt bezorgd.

Wat de regels betreft:
Voor B2B is de betaaltermijn 30 dagen. Daarna mag een incassobureau worden ingeschakeld https://www.juristu.nl/wa...ncassobureau-inschakelen/
Voor consumenten is de termijn 14 dagen na het ontvangen van de 1e aanmaning. Waarbij de eiser moet bewijzen dat die aanmaning ontvangen is. https://www.consuwijzer.nl/thema/incassokosten

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:18
Als je de originele factuur hebt, zou ik zelf denk ik gewoon die factuur alsnog betalen aan DHL en dat aan het incassobureau terugmelden. Zeker als je geen eerdere aanmaning hebt ontvangen, zijn die incassokosten waarschijnlijk onterecht (en voor 'n paar tientjes die zo zwak beargumenteerd zijn gaat geen enkel bedrijf een rechtzaak starten, hooguit sturen ze nog 'n paar blafbrieven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
RocketKoen schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 18:04:
Zat de factuur niet toevallig op de doos geplakt?
Nee. Volgens de tracking info is de levering anderhalve week daarvoor geweest. De factuurdatum staat op 11 dagen nadat het pakket is geleverd.
Wat de regels betreft:
Voor B2B is de betaaltermijn 30 dagen.
Duidelijk, dit lijkt mij ook gewoon van toepassing. Verzint incassobureau dan gewoonweg dat om welke reden dan ook dit hier niet van toepassing is?
Wat is nu wijsheid? Negeren? Antwoorden dat ze onzin verkopen? Ze vragen hun onzin te onderbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 13:38
zzattack schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 18:47:
[...]

Nee. Volgens de tracking info is de levering anderhalve week daarvoor geweest. De factuurdatum staat op 11 dagen nadat het pakket is geleverd.

[...]

Duidelijk, dit lijkt mij ook gewoon van toepassing. Verzint incassobureau dan gewoonweg dat om welke reden dan ook dit hier niet van toepassing is?
Wat is nu wijsheid? Negeren? Antwoorden dat ze onzin verkopen? Ze vragen hun onzin te onderbouwen?
Dan staat er meestal op het pakket dat er een navordering volgt. Negeren kan je doen, krijg je vanzelf visite. Je komt er niet onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
zzattack schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 18:47:
[...]

[...]

Nooit negeren. Bezwaar maken bij DHL en het incassobureau. En zorgen dat het vast ligt. Dus schriftelijk (email) of telefoongesprek opnemen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Heel herkenbaar. DHL is (veel te)snel met incassobureaus inschakelen. Soms tot het achterlijke aan toe wat mij betreft.

Hier een factuur die ik 20 september ontving (dagtekening factuur weet ik niet meer). Die kwam thuis binnen ipv op kantoor. Geen idee hoe en wat, maar hij is blijkbaar op het aanrecht blijven zwerven en tussen suffertjes beland ofzo. geen idee... 4 of 5 tientjes.
Zonder herinnering of wat dan ook dit:
LS

Vrijdag 5 oktober ontving ik een ingebrekestelling per post voor factuur *********, maar met dagtekening 28/09/2018.
Daar zit een behoorlijk gat tussen zoals u ziet.Wellicht wordt deze post vanuit Duitsland verzonden. (?)
Gisteren is de factuur voldaan en direct daarop ontvingen we een brief van uw incassobureau voor dezelfde factuur. *

Een factuur die we weliswaar hadden ontvangen, maar waar geen herinnering op is verzonden, en nog voordat de ingebrekestelling goed en wel was aangekomen blijkbaar al direct een incassobureau voor is ingeschakeld.

2 opmerkingen:
1. De factuur is voldaan binnen 2 werkdagen na ontvangst van jullie ingebrekestelling, ondanks dat de brief een andere datum dagtekening heeft. De brief van uw incassobureau beschouw ik dan ook als niet ontvangen.
2. Het zou wenselijk zijn als u uw post naar het adres van aflevering stuurt; dat voorkomt vertraging.
*in de ochtend van 9 oktober voldaan, 's middags wederom op het thuisadres de vordering van het incassobureau

autoreply ontvangen, daarna nooit meer iets van iemand vernomen :?

dus, op een factuur die ik op 20/9 ontvang, verzenden ze ZONDER herinneringen op 28/9 een ingebrekestelling, die ik notabene pas 7 dagen later ontvang, hoogstwaarschijnlijk wordt de dag erop het incassobureau ingeschakeld (want maandag geen post), die lukraak aanschrijft. :(

Aan een particulier zijn de gehanteerde termijnen nieteens wettig. Ronduit onbeschoft vind ik het.
Je zal maar een paar weken met vakantie zijn :? Leuke verrassing als je thuis komt.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 30-01-2019 23:44 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Het onbestwiste deel betalen (cq aangeven te gaan betalen, al is dat wat zwakker) is wat mijn rechtsbijstand daar meestal over zegt. Dat deel heb je immers geen problemen mee. Het overige betwisten en aangeven dat je niet voornemens bent dat te voldoen. Lijkt me toch ook zakelijk wel binnen redelijkheid dat je even nabelt of de factuur is ontvangen, dan wel even een herinnering stuurt, los van of je dat wel of niet specifiek hebt afgesproken. Blijft bij mij ook wel eens wat liggen en heb nog geen enkele leverancier gehad die meteen de boel doorzet naar een incassobureau incluis kosten. Wat een debiteuren risico heb je dan zeg. Daarnaast kun je je afvragen of JIJ een overeenkomst hebt met DHL en de afspraken afwijken van de wettelijke basis (30 dagen betaling).

Zo'n incasso gaat alleen natuurlijk niet snel in met de gedachte dat ze zelf niets er aan over houden. Even afhankelijk van hoe hun business model werkt...

[ Voor 23% gewijzigd door Scorpei op 30-01-2019 23:54 ]

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzattack
paQ schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 23:39:
Heel herkenbaar.
...
Aan een particulier zijn de gehanteerde termijnen nieteens wettig. Ronduit onbeschoft vind ik het.
Volledig eens uiteraard. Ik heb ze teruggemaild dat ik bezwaar maak tegen de kosten op grond van 1) geen factuur gehad, met daarbovenop nog 2) factuur zou, zelfs wanneer factuur ontvangen zou zijn op de vermeldde datum, nog niet eens verlopen zijn. Feitelijk dus gewoon een herhaling van wat ik eerder schreef. Antwoord van een week later: "wettelijke incassokosten zullen worden geannuleerd in verband met kruispost". Is dus gewoon bluf geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

zzattack schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:46:
[...]

Volledig eens uiteraard. Ik heb ze teruggemaild dat ik bezwaar maak tegen de kosten op grond van 1) geen factuur gehad, met daarbovenop nog 2) factuur zou, zelfs wanneer factuur ontvangen zou zijn op de vermeldde datum, nog niet eens verlopen zijn. Feitelijk dus gewoon een herhaling van wat ik eerder schreef. Antwoord van een week later: "wettelijke incassokosten zullen worden geannuleerd in verband met kruispost". Is dus gewoon bluf geweest.
Nou... je krijgt in elk geval nog antwoord een reactie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@zzattack Raar, vaak moet je dit vooraf voldoen, nog voor ze je pakje gaan bezorgen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:41
Hackus schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:08:
@zzattack Raar, vaak moet je dit vooraf voldoen, nog voor ze je pakje gaan bezorgen.
Particulier wel, maar UPS en DHL sturen zakelijke klanten regelmatig een factuur achteraf. Vraag mij niet waarom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Rub147 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:12:
[...]

Particulier wel, maar UPS en DHL sturen zakelijke klanten regelmatig een factuur achteraf. Vraag mij niet waarom ;)
Gaat het om zakelijke aankoop hier ?
(maar het is al 'goed afgelopen' voor TS'er)

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 05-02-2019 17:16 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:41
Hackus schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:15:
[...]

Gaat het om zakelijke aankoop hier ?
(maar het is al 'goed afgelopen' voor TS'er)
Daar ging ik wel van uit: "En voor een B2B transactie is het niet nodig een herinnering te sturen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

laat ook maar

[ Voor 94% gewijzigd door Hackus op 05-02-2019 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hackus schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:08:
DHL schiet het voor als vorm van dienstverlening waardoor de douane en inklaringstijd verkort wordt. :)

(Erop vertrouwend dat een klant graag zijn pakketje zsm binnen heeft en gewoon betaald)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:12
Wij krijgen ook veel binnen via DHL vanuit China. Leveranciers gebruiken deze graag en het is toch een stuk goedkoper dan binnenhalen op ons eigen UPS account.

De facturen voor invoerrechten staan bij ons ook allemaal op "betaling per direct". Als je een paar dagen wacht (het vergeet) dan krijg je al schrijven binnen met een toon alsof je een of andere crimineel bent.

Zit elke keer weer te twijfelen om het gewoon via ons UPS account binnen te laten komen maar het scheelt op jaarbasis teveel om dat te doen.

Ik dacht overigens, maar blijkbaar klopt dit dan dus niet, dat je eerst 3 herinneringen moet sturen alvorens je het uit handen mag geven. Zo werken wij zelf wel naar niet betalende klanten toe.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Rub147 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:21:
[...]

Daar ging ik wel van uit: "En voor een B2B transactie is het niet nodig een herinnering te sturen."
Nee, maar dat betekent nog niet dat je je kunt opstellen als een of andere maffioso, omdat je een dienst bewezen is waar je nooit om gevraagd hebt (althans niet zelf hebt geïnitieerd), en je dus redelijkerwijs kon weten welke overeenkomst je nou eigenlijk bent aangegaan.
Het incassobureau heeft later nog 3 brieven gestuurd, telkens met 5 dagen er tussen, paar cent rente erop steeds, en ook de verrekening met hetgeen dat ik reeds betaald had.
Ik heb nergens meer op gereageerd.

De 3 leveringen erna had de bezorger zo'n pin apparaatje bij zich overigens. Is veel handiger.

Pagina: 1