Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
beste allemaal,

ik heb dinsdag mijn 16gb ram binnen gekregen (2x 8gb ram, corsair vengeance)
mijn broertje heeft dinsdag deze ram binnengekregen en een i7-7700 processor.
hierbij was de bedoeling dat ik zijn i5-7400 overnam.

ik was/ben zelf in het bezit van een i3-6100. en 2x 4gb ram (crucial?)

ik ben in dit geval geen techneut/ict'er.
bij het vervangen van de processor van mijn broertje en zijn ram geheugen is alles vlekkeloos verlopen.

wanneer we dit bij mijn pc gingen doen ontstont er de complicatie dat ik geen beeld kreeg.
hierbij heb ik vervolgens een x mijn oude processor en ram erin gedaan, met de visie van als ik hem in de oude staat brengt zal alles wel prima zijn. helaas bleef het beeld uit.

ik moet hierbij eerlijk vermelden dat ik het ventilatortje op mijn processor wat moeilijker erop kreeg en best wel (hard?) gedrukt heb. daarmee wil ik niet zeggen echt hard maar met een goeie pressie.

ik ben naar beneden gegaan en mijn broertje is verder gegaan met proberen, naarmate ik weer boven kwam ging hij helemaal niet meer aan.

ik heb vanaf dat moment alles geprobeerd. 1 ram, externe voeding, beide processoren gebprobeerd. ander stroomnet (van stekkerdoos naar stopcontact) ik ben tot de conclusie gekomen met wat research op het internet dat mijn pinnetjes in de socket van mijn moederbord gebogen waren of contact maakten met elkaar. ik trok de conclusie dat dit de reden was van het niet opstarten van mijn pc (elke x als ik hem aandrukte ging hij 1 sec aan, begonnen de ventilatoren allemaal 1 sec te draaien en stopte alles weer. en zo ging dit eindeloos door.) zonder processor ging hij wel aan maar met 1 processor niet. dus ik trok de conclusie dat dit kortsluiting maakt of een beveiliging? wanneer er een processor in zat met gebogen pinnetjes.
deze heb ik vervolgens netjes terug gebogen met een naald en een vergrootglas. iedergeval gezorgd dat de pinnetjes geen contact meer maken met elkaar. na het rechtzetten van de pinnen ging de pc weer aan met een processor in de socket. enkel geen beeld. wanneer ik mijn pc aanzet begin er op het moederbord het lampje van de cpu en dram om en om te branden. die van vga blijft uit.
ik heb meerdere vga kabels geprobeerd (extern -> van pc naar beeldscherm.) ik heb ook een hdmi kabel geprobeerd. niks mag baten. de pc start op, alle fans draaien alleen geeft hij op mijn moederbord de lampjes aan van de ram en de processor.

op mijn verhaal niet telang te maken.

ik heb:

- 2 grafische kaarten geprobeerd.
- 2 voedingen geprobeerd.
- 2 verschillende setjes ram geprobeerd.
- 2 verschillende processoren geprobeerd.
- verschillende stroompunten geprobeerd.
- zonder grafische kaart geprobeerd (mijn onboard grafische kaart in mijn moederbord?)
- zonder ram geprobeerd, zonder processor. (zonder ram brandde het rode lampje van dram constant en die van cpu niet.) met ram brandden ze om en om.

ik ben eigenlijk ten einde raad. de conclusie die ik vanuit mijn gevoel wil geven is dat ik denk perongeluk het moederbord kapot gedrukt heb, of dat ik met de pinnetjes enkel de kortsluiting eruit heb gehaald maar dat hij de processor niet meer oppakt. (ik weet of niet of je beeld kan krijgen zonder processor en/of ram?)
het leek mij erg onwaarschijnlijk dat ik alles dubbel heb geprobeerd en niks het doet. en dat het dan aan alles zou moeten liggen behalve mijn moederbord.

sorry voor het lange verhaal maar wil het liefst zoveel mogelijk aangeven.
ik heb in de handleiding gelezen (via msi zelf) dat de led indicator bij dram/cpu/vga juist aangeeft dat deze niet gedetecteerd is en/of defect is. (daarmee wilt hij dus zeggen mijn processor en ram want die branden om en om.) terwijl de ram gloedje nieuw is en de processor springlevend uit mijn broertjes pc komt.

mijn broertje en ik hebben dezelfde setup los van de nieuwe processor. we hebben beide pc's gekocht bij gamepc.

setup oud:
- moederbord: h110m-pro d
- grafische kaart: gigabyte geforce 950 gtx
- processor: intel i3-6100
- ram: 2x 4gb Crucial CT4G4DFS8213
- geheugen: seagate desktop hdd 1000gb st1000dm003
- voeding: Corsair VS550

setup nieuw:
- processor:intel i5-7400
- ram: 2x 8gb Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

ik hoop dat iemand mij kan vertellen of dit aan mijn moederbord ligt, of eventuele voeding/processor or wat dan ook. ik snap dat er niet rechtstreeks altijd een oplossing is. maar een beetje input vanuit iemand met ervaring of kennis over deze branche zou heel erg fijn zijn! ik heb geprobeerd alles uit te sluiten maar ben ten einde raad en mijn eigen conclusie is simpelweg dat mijn moederbord het niet meer 100% doet. eventuele foto's zijn mogelijk wanneer je deze graag wilt zien. ik sta overal voor open en hopelijk zijn er oplossingen/maatregelen die ik kan nemen!

excuses voor het lange verhaal maar hoop hierbij jullie voldoende ingelicht te hebben!

mvg,

robbert.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
H110 is een oude chipset. Het kan zijn (is waarschijnlijk) dat je eerst een BIOS update moet doen voor het bordje voordat ie de nieuwe processor ziet, aangezien die een complete generatie nieuwer is dan het bordje.

Dus oude CPU erin, BIOS updaten, en nieuwe CPU er terug in. Ik denk dat je versie 7996v2A nodig hebt (https://www.msi.com/Mothe...t/H110M-PRO-D#support-cpu).

[ Voor 16% gewijzigd door spone op 30-01-2019 17:21 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@spone beste,

om een of andere reden krijg ik ook geen beeld en blijven de dram en cpu lampje ook om en om branden wanneer ik mijn oude i3 erin doet. deze heeft het altijd gedaan tot het moment dat ik hem een keer verwisseld heb. de bios updaten heb ik geen verstand van en ik zal kijken hoe het moet. ik weet ook niet of je je grafische kaart nodig hebt wanneer je de bios moet updaten? voordat ik mijn mond voorbij praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
spone schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:17:
H110 is een oude chipset. Het kan zijn (is waarschijnlijk) dat je eerst een BIOS update moet doen voor het bordje voordat ie de nieuwe processor ziet, aangezien die een complete generatie nieuwer is dan het bordje.

Dus oude CPU erin, BIOS updaten, en nieuwe CPU er terug in. Ik denk dat je versie 7996v2A nodig hebt (https://www.msi.com/Mothe...t/H110M-PRO-D#support-cpu).
Zat ik ook aan te denken. Maar alsnog raar dan dat het ook niet werkt met de oude CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ah, daar had ik even overheen gelezen. Ik zie nu dat er socketschade is. Terugbuigen, zeker als het er veel zijn, is een precisieklusje en de kans is groot dat je moederbord nu gewoon stuk is. Dus vergeet het stuk over de BIOS update.

Ik verschuif mijn ingezette geld naar een overleden moederbord. Gelukkig is zo'n bord niet de duurste :)

De pinnen in de socket verbinden rechtstreeks met PCI sloten en de RAM sloten. Dus als het RAM er goed in zit en de CPU is ook niet stuk, is het aannemelijk dat de pinnen van de beschadigde socket niet goed (genoeg) contact maken.

[ Voor 25% gewijzigd door spone op 30-01-2019 17:35 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 17:31
For what it's worth:
Het DRAM ledje en het CPU ledje knipperen beide, omdat waarschijnlijk de CPU (of het moederbord) het probleem is. In de CPU zit de memory controller, dus als je CPU niet gezien wordt of niet goed werkt dan is het ook een logisch gevolg dat je RAM niet gevonden wordt. Er is immers geen Memory controller om met het RAM te babbelen.

Overigens de pinnetjes zitten als het goed is op je moederbord, niet je CPU (Intel heeft al tijden de pinnetjes op het moederbord zitten).
Ik gok dat je moederbord naar zijn gootje is en met wat pech de CPU ook als er kortsluiting heeft kunnen ontstaan. Vroeger ging terug buigen nog redelijk makkelijk, maar tegenwoordig met de pinnen in het socket is het lastiger om uit te vogelen of ze wel recht uitgelijnd zijn met de contactpunten op de CPU.

edit: wat @spone inderdaad ook zegt (net iets eerder dan mij :P )

edit2: @Hackus Opzich geen probleem, dan klokt het gewoon terug naar een snelheid die de memory controller wel aan kan. Wel zonde van je geld...
Can I use 2400MHz or higher frequency memory on my H110, H170 or B150 motherboard ?
Your system could boot with 2400MHz or higher frequency memory, but due to H110, H170 or B150 chipset only support to 2133MHz memory, it could only boot at 2133MHz.

[ Voor 35% gewijzigd door Meekoh op 30-01-2019 17:44 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd 3200 RAM werkt sowieso niet op H110 bordje.
grotere kans dat je 2x4 2133 wel werkt met de 7400(na bios-update)
@Meekoh Dat is niet altijd het geval. TS'er kan het beste de oude ram/cpu er in doen, BIOS update
en ram instellen op 2400

[ Voor 68% gewijzigd door Hackus op 30-01-2019 17:49 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Meekoh en @spone bedankt voor deze info! ik had wel het vermoeden dat het aan de moederbord en de pinnetjes lag. kon het alleen niet beargumenteren zoals jij dat nu doet :)

de pinnetjes zitten idd in de socket van het moederbord en niet op de processor zelf.
ik kan me ook niet inleven dat het aan iets anders kan liggen na alles wat ik geprobeerd/getest en uitgesloten hebt.

ik ga er dus vanuit dat ik een nieuw moederbord moet bestellen, waar ik overigens niet heel erg mee zit aangezien dit geen serieuze kostenpost is. zag het minder rooskleurig in als mijn grafische kaart of processor kapot had geweest

.

terugkomend op het ram geheugen.
@Meekoh dus het is mogelijk om deze ram te houden en dat deze zichzelf ´begrenst´ op 2400?
want mijn broertje heeft dezelfde moederbord. (h110m d)? geen pro als het goed is.
en die heeft een werkende pc met dezelfde ram 3.200 ghz en een i7-7700 processor.

@Hackus mijn broertje beheert dezelfde moederbord met dezelfde ram set. (2x 8gb 3.2ghz)
en die doet het prima.

maar mocht het zo zijn dat de mijne het niet doet of wat dan ook.
moet ik dan de oude ram/cpu erin doen. de bios update doen, de ram instellen op 2400. en kan ik dan wel die nieuwe ram erin doen?

of is het eventueel zelfs verstandiger om een andere/betere moederbord te kopen?

zoja, welke zouden jullie aanbevelen met de nieuwe aangegeven setup die ik in mijn pc heb zitten?

setup nieuw:
- processor:intel i5-7400
- ram: 2x 8gb Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

allemaal alvast bedankt voor jullie suggesties en antwoorden!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2019 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Z270 kost je zo ongeveer + €100,- (B250 ondersteund ook maar 2400)

Ik denk als je terug gaat naar oude set, bios-update en dan weer de i5 er in. (eerst testen met de oude RAM set) Ik ben zelf nog een voorstander van 'veel' te hoog RAM

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Hackus
Hackus schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:13:
Z270 kost je zo ongeveer + €100,- (B250 ondersteund ook maar 2400)
- ik denk dat je doelt op een MSI Z270 GAMING PLUS bijvoorbeeld?
Ik denk als je terug gaat naar oude set, bios-update en dan weer de i5 er in. (eerst testen met de oude RAM set) Ik ben zelf nog een voorstander van 'veel' te hoog RAM
als ik die MSI Z270 GAMING PLUS koop, dan is een bios update inprincipe niet meer nodig toch?
dan zou ik inrpcinpe de i5 en de 16gb ram er gewoon in kunnen doen en voila?
dat is eigenlijk mijn voornaamste. ik zou het liefst een moederbord nemen waarvan ik gewoon weet dat ik deze onderdelen erop kan installeren en dat hij ´normaliter´ gewoon vloeiend loopt en het gewoon doet.

en mocht ik nou een nieuwe h110m pro-d kopen. moet ik dan alsnog een bios update doen met de i3.
of moet hij dan gelijk de i5 kunnen pakken? want ik ben inprincipe zoiezo van plan om een nieuw moederbord te kopen.

iedergeval bedankt voor de moeite!

mvg,

robbert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@d22wth oh, en waarom is dat dan precies nodig, is mijn voeding niet voldoende voor deze setup of deze voeding niet kwalitatief voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:22:
@Hackus

[...]

- ik denk dat je doelt op een MSI Z270 GAMING PLUS bijvoorbeeld?

[...]

als ik die MSI Z270 GAMING PLUS koop, dan is een bios update inprincipe niet meer nodig toch?
dan zou ik inrpcinpe de i5 en de 16gb ram er gewoon in kunnen doen en voila?
dat is eigenlijk mijn voornaamste. ik zou het liefst een moederbord nemen waarvan ik gewoon weet dat ik deze onderdelen erop kan installeren en dat hij ´normaliter´ gewoon vloeiend loopt en het gewoon doet.

en mocht ik nou een nieuwe h110m pro-d kopen. moet ik dan alsnog een bios update doen met de i3.
of moet hij dan gelijk de i5 kunnen pakken? want ik ben inprincipe zoiezo van plan om een nieuw moederbord te kopen.

iedergeval bedankt voor de moeite!

mvg,

robbert.
Mortar is Micro-Atx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:32:
@d22wth oh, en waarom is dat dan precies nodig, is mijn voeding niet voldoende voor deze setup of deze voeding niet kwalitatief voldoende?
Kwalitatief uitermate slecht

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
d22wth schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:43:
[...]

Kwalitatief uitermate slecht
Niet overdrijven. De kwaliteit is matig en de spanningsstabiliteit slecht. Niet Haswell ready dus niet geschikt voor Haswell systemen en nieuwer dus ook niet de Sky-/Kabylake van @Verwijderd
Pagina: 1