Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-09 18:42
Hallo,

Ik heb 1x 8tb externe harde schijf (WD MyBook) en 1x 3TB externe harde schijf (custom 3tb WD blue).

Nu is het bestandsysteem op de 8tb externe hdd aangemaakt op Ubuntu, waardoor Ubuntu eigenaar is van het bestandsysteem EXT4.

Het bestandsysteem van de 3TB externe hdd is aangemaakt op mijn QNAP, waardoor root eigenaar is van het bestandsysteem EXT4.

Als ik de schijven op mijn QNAP nas aansluit resulteert dat in dat ik met alle gebruikers (root (admin) en normale gebruikers) van de NAS mag lezen en schrijven op de 3TB schijf. Maar op de 8 TB schijf mag alleen gelezen worden door normale gebruikers .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cGIszSkjjNrNJeBmSdXQCu0O/full.jpg
Met het root (admin) account kan ik wel schrijven naar de 8tb schrijf, maar ik wil juist dat ook users kunnen schrijven naar de schijf.

Mijn vraag hoe kan ik het eigenaarschap van het bestandsysteem op de 8tb harde schijf veranderen van ubuntu naar root zonder de schijf opnieuw te laten formateren door mijn QNAP NAS.

Volgens mijn eigen speurwerk zou ik de onderstaande commands kunnen uitvoeren via SSH, maar ik weet niet of het meteen het gewenste effect geeft. Ik weet bijvoorbeeld niet wat het verschil is tussen chmod of chown en of ik met onderstaande commands niet de gehele schijf dicht zet voor de normale gebruiker.

Ik hoor graag advies hierover.

https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1334840

sudo chmod -R +w /share/external/<disk>
sudo chmod -R 777 /share/external/<disk>

of

https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1260876

sudo chown -R "user: username":"group: username" /media/disk
sudo chown -R "user: root":"group: root" /share/external/<disk>

of

https://askubuntu.com/que...g-on-ext4-root-permission

sudo chmod -R a+rw /share/external/<disk>

Op qnap heeft een administrator root het uid:0 en de administrators groep heft een gid: 0.

Edit: Als ik de QNAP 3TB ext4 schijf op ubuntu open en ik bekijk de rechten, dan staat er dat ubuntu geen eigenaar is maar dat ROOT de eigenaar van de schijf is.

Als ik de rechten van de 8TB schijf bekijk op ubuntu, dan kan ik de rechten aanpassen en er staat als group: ubuntu.

Edit2:

Zie hier de rechten verschillen met ls -l /share/external/<disk> command:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BLOx7f9jmUuzdzTZkjQ2FVGO/full.jpg
DEV3303_1 = 3TB schijf
DEV3302_1 = 8TB schijf

In de meest linker colom zie je de lees en schrijf rechten, ik ben dus op zoek naar de juiste manier de bovenste schijf 8TB qua rechten of eigenaarschap gelijk te maken aan de onderste 3TB schijf.

Plus hier heb ik wat meer info gevonden over de verschillen tussen chown en chmod.

edit3:
Hieronder de owner per disk, via ls -ld /share/external/<disk>:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fw1y353RO23XPNqZWqeClb8n/full.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door MuVo op 30-01-2019 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 13:00

Vuurvoske

Nunquam cede!

Als eerste: 777 is not done! Dit gebruik je alleen als je wilt dat iedereen bij je files kan of in uitzonderdelijke gevallen. Bijvoorbeeld: Een NTFS disk die je zowel gebruikt in Linux als Windows.

Chmod = change mod
Allereerst heb je (buiten de uitgebreide ACL's om) 3 gebruikersgroepen en 3 soort rechten:
UGO = user / group / others (of world)

De rechten kun je wijzigen met letters of numeriek:
RWX = read / write / execute
777 = read write execute voor UGO

Bijvoorbeeld:
chmod u+rw file.txt
Of
chmod 600 file.txt

Geeft het onderstaande als resultaat:
-rw-------. root root file.txt

Je wilt dat de groep kan schrijven en others dit bestand kunnen uitvoeren:
sudo chmod o+x file.txt
of
sudo chmod 665 file.txt

ls -l file.txt geeft nu:
ls -l file.txt
-rw-rw-r-x. 1 muvo muvo 0 Jan 30 21:56 file.txt

CHOWN is change owner
Met dit commando kan je het eigenaarschap van een bestand of map aanpassen.

Stel je hebt het volgende bestand:
-rw-r--r-- root (owner) root (group) file.txt

Maar je wilt dat dit van muvo wordt, dan doe je het volgende:
sudo chown muvo:muvo file.txt
(sudo omdat je het nu van root is en je super user privileges nodig hebt om het over te nemen)

-R bij beide commando's wil zeggen 'recursive'. Wat inhoud dat hij het ook toepast op de onderliggende directories.

Ik adviseer je met klem je in te lezen op het onderwerp en ermee te spelen en oefenen in je homedir: ~
Google op chmod en chown.

Mbt tot je vraag over het verschil in eigenaarschap tussen QNAP en Ubuntu. QNAP (wat op linux) gebaseerd is en Ubuntu slaan hun permissies op in zogenaamde inodes. Binnen QNAP en Ubuntu worden waarschijnlijk andere inodes gebruikt waardoor het eigenaarschap verschilt.

Mijn beste advies is: disk configureren / formatteren etc in QNAP. De QNAP heeft een custom OS wat onderwater allerlei zaken voor je regelt en waarneemt.

[ Voor 5% gewijzigd door Vuurvoske op 31-01-2019 09:32 . Reden: typo's en grammar ]

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-09 18:42
Vuurvoske schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 22:06:
Als eerste: 777 is not done! Dit gebruik je alleen als je wilt dat iedereen bij je files kan of in uitzonderdelijke gevallen. Bijvoorbeeld: Een NTFS disk die je zowel gebruik in Linux als Windows.

Chmod = change mod
Allereerst heb je (buiten de uitgebreide ACL's om) 3 gebruikersgroepen en 3 soort rechten
UGO = user / group / others (of world)
RWX = read / write / execute

777 = read write execute voor UGO
600 = read execute voor User

-rw-r--r-- root root file.txt

Je wilt dat de others ook die bestand kunnen uitvoeren:
sudo chmod o+x file.txt
of
sudo chmod 646 file.txt

ls -l file.txt geeft nu:
ls -l file.txt
-rw-r--rw-. 1 muvo muvo 0 Jan 30 21:56 file.txt

CHOWN is change owner
Met dit commando kan je het eigenaarschap van een bestand of map aanpassen.

Stel je hebt het volgende bestand
-rw-r--r-- root root file.txt

Maar je wilt dat dit van muvo wordt, dan doe je het volgende:
sudo chown muvo:muvo file.txt
(sudo omdat je het nu van root is en je super user privileges nodig hebt om het over te nemen)

-R bij beide commando's wil zeggen 'recursive'. Wat inhoud dat hij het ook toepast op de onderliggende directories.

Ik adviseer je met klim je in te lezen op het onderwerp en ermee te spelen en oefenen in je homedir: ~
Google op chmod en chown.

Mbt tot je vraag over het verschil in eigenaarschap tussen QNAP en Ubuntu. QNAP (wat op linux) gebaseerd is en Ubuntu slaan hun permissies op in zogenaamde inodes. Binnen QNAP en Ubuntu worden waarschijnlijk andere inodes gebruikt waardoor het eigenaarschap verschilt.

Mijn beste advies is: disk configureren / formatteren etc in QNAP. De QNAP heeft een custom OS wat onderwater allerlei zaken voor je regelt en waarneemt.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Dat wordt dus de disk formatteren, daarnaast is een cursus Linux niet verkeerd voor mij bij dit soort onderwerpen.