I'm proudly present you: www.bertverbeek.nl
Wie dit leest is ......
specs.
En keeper van s.v. de Glind 2
Verwijderd
Je kan dan een cron script maken wat om de 10 minuten verbinding met internet maakt.
Een echte expert op dit gebied ben ik niet, maar dit zijn al een aantal punten om mee te beginnen.
2. Fetchmail draait, elke 10 minuten (stel je met 'cron' in), zodat
3. Mail bezorgt aan lokale gebruikers (je hebt met useradd een aantal lokale gebruikers aangemaakt) zodat je gebruikers met
4. Pop3 (gebruik bijvoorbeeld 'popper') hun mail kunnen ophalen. Willen ze ook mail versturen via je server, installeer dan ook
5. Sendmail, een SMTP server. Je kan ook postfix gebruiken (heb ik geen ervaring mee maar schijnt makkelijker te configureren te zijn).
Ff een nieuwe layout uitgeprobeert, ik hoop dat 't leesbaar is
There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.
las het niet ook en was erg onduidelijk sorry.
maar de server is niet permanent online maar heeft isdn
Wie dit leest is ......
specs.
- installeer linux op een machine
- zorg dat je ISDN kaar werkt (kan een hoop gezeur zijn). Probeer of je handmatig in kan bellen en noteer de commando's die je nodig hebt om een verbinding te maken & te verbreken
- maak voor alle users die mail op moeten halen ('bert', 'paul', 'joost') een apart account aan, als je SuSE installeert kan dat met 'YaST'.
- Installeer een pop3-server. Deze wordt standaard met SuSE meegeleverd en heet 'popper'. Je kan dat bij de installatie al aangeven, maar je kan het ook later met YaST doen.
- Installeer een SMTP server. Bijvoorbeeld Sendmail. Ook via YaST te configureren.
- Stel op alle client pc's de SMTP & POP3 server in met als adres de server. Probeer nu tussen gebruikers onderling mail te sturen (gebruik als mailadres: bert@computernaam-vande-server). Als dit lukt weet je in ieder geval dat de POP3 en SMTP servers werken
- Nu moet je nog de mail van het internet lokaal binnen krijgen. Hier gebruik je fetchmail voor. Installeren en configureren dus.
- Probeer nu handmatig verbinding te maken met het internet. Run fetchmail en sluit daarna de verbinding (dit heb je bij de 1e stap geleerd). Kijk op de client PC's of alles goed doorgekomen is.
- Maak nu een cron-job aan die de bovenstaande 3 commando's (verbinding-open, fetchmail, verbinding-sluit) uitvoert, elke 10 minuten
Je hebt nu nog wel het probleem dat bij grote mails er dubbel ingebeld gaat worden. Hier komt wat intelligent scriptwerk van pas, maar probeer eerst even bovenstaande lijst af te werken.
There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.
if [-e /var/lock_isdn]
#sla inloggen over
else
#login
Waarbij je natuurlijk bij het inbellen dat bestand aanmaakt en bij verbreken van verbinding datzelfde bestand weer verwijdert.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
2*31*24*6* fl 0,10 = fl 892,80 minimaal per twee maanden, alleen om je mail te checken...
Verwijderd
Die meels zullen hem dan waarschijnlijk ook wel veel geld opleverenOp dinsdag 24 juli 2001 08:32 schreef RemcoX het volgende:
Leuke telefoonrekening wordt dat.
2*31*24*6* fl 0,10 = fl 892,80 minimaal per twee maanden, alleen om je mail te checken...
Alleen probleem is als ik nu me mail wil checken op een windows pc met outlook zegt hij:
Er is een probleem opgetreden tijdens het aanmelden bij de e-mail server. Uw gebruikersnaam is geweigerd. Account: "ip.adres.van.de.server", Server localhost.com", Protocol: POP3, Reactie van server: '-ERR [AUTH] You must use stronger authentication such as AUTH SCRAMMD5 or APOP to connect to this server', Poort: 110, Beveiligd(SSL): Nee, Serverfout: 0x800CCC90, Foutnummer: 0x800CCC91.
En als ik binnen netwerk mail wil versturen krijg ik als ik 'sendmail -q' doe:
naam@localhost.com......... unknow user
wat doe ik fout met die users????
Wie dit leest is ......
specs.
Wie dit leest is ......
specs.
hij geeft de fout melding nog steeds
heb als pop3 server wel localhost.com
iemand nog meer ideeen???
Wie dit leest is ......
specs.
Scheelt een hoop scripting en zoek werk.
Enne verander ook eens van telco carrier er is een nieuwe telco carrier die geen startupkosten rekent
Voor de rest je moet sendmail wel even configureren wat hij mag doen welke mail hij mag accepteren en van wie weer niet.
sendmail haalt geen mail op. Ik heb hiervoor getmail geinstalleerd. Da's hetzelde fetchmail, alleen dan wat vriendelijker kwa config.Hallo ik wil graag een linux server maken (SuSe 7.0 en ISDN) die om de 10 min moet kijken of er ergens op een andere server (op internet) mail is.
En dan moet je met een windows pc mail ophalen vanaf de interne server en versturen.
Heb wel verschillende adress
Kan dit met sendmail??
Het ophalen van de mail gaat via een POP server, dus sendmail komt niet ten sprake hier.
Alleen als ik nu via outlook op andere pc mail verstuur kan ik die met sendmail niet verzenden
zegt hij: user unknown
Dat is bij lokaal mailen en via internet
Wie dit leest is ......
specs.
http://www.manna.nl/tipstekst.html
en voor sendmail en Fetchmail hiero:
http://www.xs4all.nl/~wbsoft/linux/sendmail.html#__section2
Model 3 LR AWD Solid Black / Black / Aero / Trekhaak - Bestelling 2-10 Leaseplan, 4-10 Tesla, RN 22-09, Nieuwe RN 25-11, VIN Yes, leverdatum: ?/?/19(?)
wordt fftjes gek van die server (het sendmail probleem opgelost)
maar nu zegt fetchmail:
unrecoverable name server error
Wie dit leest is ......
specs.
maar als ik van me windows outlook wil inloggen krijg ik nog steeds de melding:
Er is een probleem opgetreden tijdens het aanmelden bij de e-mail server. Uw gebruikersnaam is geweigerd. Account: "ip.adres.van.de.server", Server localhost.com", Protocol: POP3, Reactie van server: '-ERR [AUTH] You must use stronger authentication such as AUTH SCRAMMD5 or APOP to connect to this server', Poort: 110, Beveiligd(SSL): Nee, Serverfout: 0x800CCC90, Foutnummer: 0x800CCC91.
heb webmin geinstalleerd kan ik het daarmee makkelijk verhelpen??
Wie dit leest is ......
specs.
Wie dit leest is ......
specs.
* odysseus raadt ook aan om eens de pop3-RFC's te lezen, best leerzaam. Zelf ook al eens gedaan n.a.v. een kmail-probleem.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
zorg dat je deamons up2date zijn .. met de standaard deamons van de distro's ben je een redelijk groot gat
VOORAL met sendmail. installeer het, bewaar je configscripts, update je deamons met source (zelf compilen dus), pleur config scripts terug (eventueel aanpassen)
en zorg ervoor dat alleen die mensen die er gebruik van MOGEN maken, er gebruik van kunnen maken.
ps. tip2: configureer je sendmail niet als open-relay, want dan sta je open voor spamboys die jouw verbinding gaan misbruiken.
kan alleen nog niet me mail ophalen via windows outlook zegt hij verbinding mislukt.
Maar als ik netstat -na doe zie ik poort 110 er ook niet tussen staan.
en als ik popper run krijg ik in me log files:
Unable to obtain socket and address of client
Wie dit leest is ......
specs.