PC voor dedicated modded Minecraft server te draaien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker29789
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-05 13:37
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem ga ik gebruiken om dedicated game servers te draaien. In eerste instantie alleen modded Minecraft.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 500,- (maar als het met minder kan, graag suggesties)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU
Geheugen
Moederbord
Voeding
Behuizing
Geintregreerde videokaart (CPU of Moederbord)
SSD

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Compact en stil als het kan.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Mijn belangrijkste vraag is welke CPU ik minimaal nodig heb om een recente grote MInecraft modpack te kunnen hosten voor max 5 spelers en of dit uberhaupt kan voor dit geld. Denk aan All The Mods of Sevtech Ages. Dus niet vanilla.

Beste antwoord (via tweaker29789 op 01-02-2019 21:17)

• Zdevam
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-05 08:23
Misschien dat je hier wat meer info kunt vinden:

https://www.reddit.com/r/admincraft

Kort door de bocht kom je met een oude HP of Dell kantoor desktop met een 3e of 4e gen i5/i7 al een heel eind.

Minecraft schaalt niet heel goed met cores, dus let vooral op single core prestaties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 13:54

Vidra

Vragen?

@tweaker29789, ik zie dat je DAA beleid wel hebt gelezen.

Maar wij zien graag dat topic starters ook hun eigen onderzoek doen en zelf een lijstje met mogelijke componenten presenteren. Op dit forum staat er genoeg topics met een vergelijkbaar budget die je prima kan gebruiken als basis.

Succes.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:44

eagle00789

Est. November 2005

Waar je als eerste mee moet beginnen is zoeken naar de specs om zo'n modded minecraft server te kunnen draaien en aan de hand daarvan ga je je eerste lijst samenstellen die je dan hier kunt posten zodat wij er dan eventueel advies over kunnen geven.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Zdevam
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-05 08:23

Kort door de bocht kom je met een oude HP of Dell kantoor desktop met een 3e of 4e gen i5/i7 al een heel eind.

Minecraft schaalt niet heel goed met cores, dus let vooral op single core prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

Eventueel zou je kunnen nadenken aan een SFF (small form factor) systeem, zoals een Intel NUC, een Gigabyte Brix of een andere barebone waarbij de pc zo klein is dat je deze in de meterkast kan hangen.

Bij dit soort systemen hoef je alleen een RAM geheugen (meestal SODIMM) en een SSD te installeren, en klaar dat je bent. Minimaal 8 GB is aan te raden - uiteindelijk hangt dit wel af van de hoeveelheid plugins je wilt gaan draaien.

Voor een minecraft server heb je helemaal geen losse (dedicated) GPU nodig, dus de iGPU op de processor is al voldoende voor het gebruik en kan je hem alsnog aansluiten om een monitor waar nodig.

Als laatste, wat is je upload snelheid voor je internet? Ik lees dat 40mbit UP aan te raden is tot 20 players.
Succes

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker29789
Vidra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:22:
@tweaker29789, ik zie dat je DAA beleid wel hebt gelezen.

Maar wij zien graag dat topic starters ook hun eigen onderzoek doen en zelf een lijstje met mogelijke componenten presenteren. Op dit forum staat er genoeg topics met een vergelijkbaar budget die je prima kan gebruiken als basis.

Succes.
Dat snap ik. Maar mijn hele probleem is juist dat ik de specs voor een modpack niet kan vinden. Modded minecraft is geen officieel spel met officiele systeem eisen. En je snapt natuurlijk ook dat als ik niet weet wat ik minimaal aan cpu nodig heb , ik ook niet weet welke moederbord ik nodig heb.

De vergelijkbare topics zeggen helaas niets over modded minecraft. Modded minecraft is een beetje vreemd. De videokaart boeit niet zolang je geen shaders gebruikt. Maar de CPU maakt al het verschil. Ik weet dat ik met een snelle I7 wel goed zit, maar dat lijkt me ook overkill.

Ik had gehoopt iemand met deze ervaring te vinden op deze topic. Iemand die zelf ook Minecraft gehost heeft op een eigen dedicated pc. En dan een van de nieuwe modpacks 1.10 based.
Zdevam schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:50:

Ja hier heb ik wat aan. Dat is een goed beginpunt.

Tot zover heb ik alleen maar topics kunnen vinden over hosten bij hosting bedrijven en dan hebben ze het alleen maar over hoeveelheid geheugen. De specs van de servers daar zijn bedoeld om meerdere servers tegelijkertijd te draaien,wat dus zware overkill zou zijn voor 1 server met maar 5 personen of zo.
Vidra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 18:47:
Eventueel zou je kunnen nadenken aan een SFF (small form factor) systeem, zoals een Intel NUC, een Gigabyte Brix of een andere barebone waarbij de pc zo klein is dat je deze in de meterkast kan hangen.

Bij dit soort systemen hoef je alleen een RAM geheugen (meestal SODIMM) en een SSD te installeren, en klaar dat je bent. Minimaal 8 GB is aan te raden - uiteindelijk hangt dit wel af van de hoeveelheid plugins je wilt gaan draaien.

Voor een minecraft server heb je helemaal geen losse (dedicated) GPU nodig, dus de iGPU op de processor is al voldoende voor het gebruik en kan je hem alsnog aansluiten om een monitor waar nodig.

Als laatste, wat is je upload snelheid voor je internet? Ik lees dat 40mbit UP aan te raden is tot 20 players.
Succes
Ik heb nu glasvezel 100/100, dit is ook de reden dat ik nu weer ga beginnen met hosten.

Even voor de duidelijkheid. Mijn vraag ging eigenlijk voornamelijk over de CPU. De rest kan ik zelf wel invullen. Ik wist alleen niet waar ik alleen die vraag mbt de CPU kon stellen, dus heb ik het in deze vorm gestopt.

[ Voor 46% gewijzigd door tweaker29789 op 01-02-2019 05:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker29789
Heb mijn reacties hierboven samengevoegd, maar ik kan niet vinden hoe ik deze overbodige post kan deleten.

[ Voor 88% gewijzigd door tweaker29789 op 01-02-2019 05:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

tweaker29789 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 04:53:
Heb mijn reacties hierboven samengevoegd, maar ik kan niet vinden hoe ik deze overbodige post kan deleten.
Dat kan niet :P
Ja hier heb ik wat aan. Dat is een goed beginpunt.

Tot zover heb ik alleen maar topics kunnen vinden over hosten bij hosting bedrijven en dan hebben ze het alleen maar over hoeveelheid geheugen. De specs van de servers daar zijn bedoeld om meerdere servers tegelijkertijd te draaien,wat dus zware overkill zou zijn voor 1 server met maar 5 personen of zo.

[...]

Ik heb nu glasvezel 100/100, dit is ook de reden dat ik nu weer ga beginnen met hosten.

Even voor de duidelijkheid. Mijn vraag ging eigenlijk voornamelijk over de CPU. De rest kan ik zelf wel invullen. Ik wist alleen niet waar ik alleen die vraag mbt de CPU kon stellen, dus heb ik het in deze vorm gestopt.
1) 100/100 glas is prima. Let wel even op dat als je geen fixed IP hebt, je wellicht met een DNS redirect moet werken om mensen op de server te laten spelen (als jij niet thuis bent).

2) CPU; een oudere i7 is al voldoende om een dergelijke setup te draaien, vandaar ook de opmerkingen voor een NUC die kunnen prima performance leveren voor jouw doel (in een kleine verpakking). Als ruimte geen probleem is, zou je ook een oude (kantoor)desktop met een i7 kunnen gebruiken (bij voorkeur een 3770 of hogere serie)

3) RAM: per speler circa 100 mb = 500 mb, 4 GB voor windows 10 en dan heb je nog 3.5 GB over voor mods, als je kiest voor 8GB. Een aantal mensen stelt dat als de server 'succesvol' is en je meer mensen wilt toevoegen - je bij voorkeur wat overhead zou moeten hebben. In dat geval kan je kiezen voor 16GB (kan je naast Minecraft ook nog andere dingen draaien, zoals een Teamspeak server bijvoorbeeld 8) )

Pagina: 1