Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Marnix1988
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 16:42
Halverwege dit jaar wordt onze woning nieuwbouwwoning opgeleverd. Er liggen standaard 3 panelen op, maar gezien ik liever zoveel mogelijk energie zelf wil opbrengen heb ik een offerte opgevraagd bij een bedrijf. Kwaliteit is vind ik belangrijk, mijn mening hierin is vaak, als je het doet, doe het goed. Ik kies dan vaak voor producten met betere kwaliteit, nadeel hiervan is dat door deze mindset ik af en toe een beslissing kan maken die duurder uitvalt omdat ik het gevoel heb dat dit ook daadwerkelijk beter is. Ik ben daarom op zoek naar jullie mening en voor welke offerte jullie zouden kiezen. Offerte 1 & 2 zijn opgebouwd uit 16 panelen, waarvan offerte 1 met glas op folie panelen zijn(heb ik me laten vertellen) en offerte 2 glas op glas wat een veel langere levensduur en garantieperiode heeft. Offerte 1 heeft 10 jaar garantie en offerte 2 heeft 30 jaar garantie.

Omdat er al een omvormer in de woning hangt voor de 3 panelen hebben ze ook nog 2 extrra offertes gemaakt, Offerte 3 en 4. Offerte 3 is gebaseerd op gebruik van huidige omvormer en 10 panelen van glas op folie. Offerte 4 is 10 panelen met daarbij wel andere omvormers omdat anders de volledige potentie uit deze panelen niet gehaald kunnen worden(wederom dat is wat ik me heb laten vertellen).
  1. Offerte 1
    16x REC N Peak 300 Wp Black Frame. Omvormer: 8 x YC 600 Microinverter 1 fase. Maximaal rendement van 95,5 %. Beschermingsniveau IP67. Wifi monitoring per paneel. Montagemateriaal: Solar construct panelen portrat 2 rijen van 5 panelen pannendak Montage: zonnepanelen, omvormer een aansluiten. exclusief aanpassen meterkast en bedrading naar omvormer.
    1 x indien nodig aanpassen meterkast groep verzwaring en bekabeling naar omvormer.
    € 175,00 € 175,00 21%
    Subtotaal € 6.214,96 21% btw € 1.305,14
    Totaal € 7.520,10
  2. Offerte2
    1 x zonnepanelen set: 16 x Solarwatt 60M Style 300wp mono perc zwart. Tolerantie O% 3 bus bar systeem waarmee u in de ochtend sneller de opstartspanning hebt. Hierdoor heeft u minderlast van reststroom die een verhoogde kans op veroudering geeft. PID hoogrendement cellen. 30 jaar product garantie 30 jaar lineaire vermogensgarantie. Zelf reinigend glas Montage systeem: Easymount montagesysteem, pannendak. Omvormer: 8 x YC 600 Microinverter 1 fase. Maximaal rendement van 95,5 %. Beschermingsniveau IP67. Wifi monitoring per paneel. Montage DC zijden
    Monteren click fit montage systeem. Monteren en aansluiten zonnepanelen. Aanleg solar kabel. Aanbrengen dak doorvoer en waterdicht maken. AC Zijden Aanleg YMVK kabel inpandig van meterkast naar omvormer Monteren zekering(en) automaten Monteren omvormer(s). Aansluiten AC en DC zijden omvormer(s). In bedrijf stellen zonnepanelen installatie.
    Subtotaal € 7.407,70
    21% btw € 1.555,62
    Totaal € 8.963,32
  3. Offerte 3
    zonnepanelen set: 10 x Solarwatt 60M Style 300wp mono perc zwart. Tolerantie O% 3 bus bar systeem waarmee u in de ochtend sneller de opstartspanning hebt. Hierdoor heeft u minderlast van reststroom die een verhoogde kans op veroudering geeft. PID hoogrendement cellen. 30 jaar product garantie 30 jaar lineaire vermogensgarantie. Zelf reinigend glas Montage systeem: Easymount montagesysteem, pannendak, 2 rijen van 5 panelen portrait Omvormer: 5 x YC 600 Microinverter 1 fase. Maximaal rendement van 95,5 %. Beschermingsniveau IP67. Wifi monitoring per paneel. Montage DC zijden Monteren click fit montage systeem. Monteren en aansluiten zonnepanelen. Aanleg solar kabel. Aanbrengen dak doorvoer en waterdicht maken. AC Zijden Aanleg YMVK kabel inpandig van meterkast naar omvormer Monteren zekering(en) automaten Monteren omvormer(s). Aansluiten AC en DC zijden omvormer(s). In bedrijf stellen zonnepanelen installatie.

Subtotaal € 4.943,11
    21% btw € 1.038,05
    Totaal € 5.981,1
  4. Oferrte 4
    10x REC N Peak 300 Wp Black Frame. Montagemateriaal: Solar construct 2 rijen van 5 panelen Portait pannendak Montage: zonnepanelen montage en aan sluiten op bestaande Growatt 3000 omvormer.
    € 3.058,60
    3 x Demontage en inruil huidige zonnepanelen € -49,58 = € -148,74
    Subtotaal € 2.909,86
    21% btw € 611,07
    Totaal € 3.520,93
Nu ben ik op zoek naar het beantwoorden van een aantal vragen:
• Is de keuze om 16 panelen te laten leggen verstandig of is het 'to much'?
• Heeft de meerwaarde van ongeveer 300 a 400KW op jaarbasis nut om voor de glas op glaspanelen te gaan. Het rendement na 10 jaar ligt wel een stuk hoger.
• Welke keuze zouden jullie maken en wat zijn jullie beweegredenen?
• zijn de prijzen marktconform

P.S. Mijn voorkeur gaat uit naar de 16 panelen van glas op glas. Dat heeft te maken met de kwaliteit die mijn voorkeur heeft. Maar ik sta open voor andermans argumenten in de beslissing.

Alle meningen zijn welkom _/-\o_ .

Edit; Extra informatie:

• Huis wordt zonder CV ketel verwarmd.
• Koken zal gebeuren op inductie
• Warm water zal beneden verwarmd worden door een Quooker(electrisch)
• 1 of 3 fase stroom is onbekend, maar ik dacht te lezen op de site van de liander dat ze standaard 3 fasen aanleggen tegenwoordig

Marnix1988 wijzigde deze reactie 08-02-2019 11:34 (84%)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Allereerst, zorg dat je van die 3 a 4 panelen vanaf komt. Wellicht betaal je daar veel te veel voor, en zijn dat al "oudere" panelen (ten opzichte van de hoeveelheid Wp per paneel, nu)
AUijtdehaag in "Wat is de beste keus wat betreft zonnepanelen?"

Ga je geen kleurverschillen zien, als je er bij legt? En hoe komt dat bedrijf aan dezelfde panelen?
Hoe passen 10 panelen op dezelfde omvormer erbij? Ook dit lijkt me erg sterk. Men verkoopt nooit een "te grote" omvormer bij 3 a 4 panelen, waar ineens 10 panelen op kunnen.
Is het in -of opdak?

Offerte 3, doen die panelen het ook bij maanlicht misschien? Klinkt allemaal erg super.... :O

Ik had ook europesche panelen, helaas is die fabrikant reeds failliet.
Maar heb ze na 5 jaar al vervangen voor Panasonic hit kuro 325 Wp.
Daar zit ook 25 jaar garantie op.

1 ding hebben al die panelen gemeen. Na 5-10 jaar is de techniek hopeloos achterhaald, van wat er dan te krijgen is. Dus wat moet je met 30 jaar garantie?

Pas je post eens aan, met welke panelen er geplaatst worden. Hoeveel Wp (wattpiek) per paneel....
Welke omvormers worden aangeboden. Krijg je 1 of 3-fase? Warmtepomp?
Post ook eens wat (toekomstige) tekeningen / fotos, zodat we kunnen zien om welke dakvlakken het gaat.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 30-01-2019 12:07 (3%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Marnix1988
Dubbel.

Marnix1988 wijzigde deze reactie 08-02-2019 11:35 (95%)

• Marnix1988
TS aangepast! Graag jullie meningen en tips. Ik wil een weloverwogen beslissing maken en daarbij hoor ik ook graag ervaringen naar de prijzen van de offertes.

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 17:12
offertes:
Offerte 1 , YC600 in een situatie zonder schaduw allemaal op 1 fase? Offerte spreekt van 2x5 panelen, waar blijft de rest dan ?
Komt slordig over en mij te duur

Offerte 2 en 3, gelul over reststroom en veels te duur

Offerte 4: subtotaal is onder de watt per euro ex, maar klopt ook niet. Er is geen bestaande growatt 3000 ?
ts vragen:
- 16 panelen zou ik zeker doen als je ze kwijt kunt en kunt betalen. de stroom komt wel weer op
- glas glas is duurder en de voordelen zijn voor over 10 jaar. Dat is zo ver weg dat ik ze niet zou kiezen en meeste watt per geinvesteerde euro zou kiezen
- keuze, zie hieronder
- prijzen van alleen offerte 4 is marktconform/achtig. Offerte 1 is te duur, de mensen die offerte 2 en 3 hebben geoffreerd zou ik met een boog omheen lopen. Vraag eventeel of de mensen van offerte 4 1tje voor 16 panelen willen uitbrengen, maar nog beter, kijk verder zou ik zeggen.

Wil je een gaaf systeem met hoge kwaliteit, kies dan voor 2x8 panasonic kuro 325 watt op een degelijke omvormer: SMA, Fronius, Goodwe of SolaX. Moet voor alles geinstalleerd inclusief de btw voor rond de 6000 te krijgen zijn.

Succes met verder zoeken!

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+1280Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 20:01

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

1 of 3 fase moet je bij je bouwer vragen.

Liander legt een 3 fase kabel aan, maar de aannemer kan daar een 1 fase groepenkast op plaatsen en een paar euro besparen.

• Marnix1988
@Lardman Bedankt voor deze feedback. De prijzen lijken mij ook heel hoog. De offertes zijn allemaal van 1 leverancier/installateur overigens, ik ben nog wel voornemens om nog een paar installateurs langs te laten komen.

Bedoel je dat ik de panelen zelf aanschaf samen met omvormer en dan laat installeren? Want ik heb de gereedschap en kennis niet om het zelf te doen.

@Erwin_83 Dat zal ik eens navragen. Ik heb op dit moment geen idee.

• Lardman
Als je voor 2x8 pana met omvormer gaat, bestel dit dan bij de persoon die het gaat leggen. Welke regio woon je ?

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+1280Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• Marnix1988
Ik woon in het Noorden(Friesland).

Heb zojuist een aanvraag gedaan voor een offerte bij een bedrijf dat de Panasonic panelen levert samen met een Goodwe omvormer. Hopelijk kan ik daar op korte termijn een afspraak mee maken.

Marnix1988 wijzigde deze reactie 08-02-2019 15:57 (73%)

• Lardman
Hou er rekening mee dat ik reken met wat een paneel en een omvormer kosten. De instalateur zal er ook iets aan moeten verdienen, maar als hij inclusief installeren op zo rond de 1,35 per watt ex btw uitkomt en hij regelt alles verder voor je dan komt dat neem ik aan wel goed. Friesland is de meeste mensen die ik ken net te ver weg ;)

• Marnix1988
Geen probleem. Met de tips die ik heb gekregen kan ik hier in het noorden vast ook goede vakmannen vinden.

Een hogere prijs is geen probleem, zolang het te ondersteunen is met goede argumenten. Ik laat me informeren en als ik een offerte heb zal ik het hier zeker plaatsen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Qua prijzen zou ik kijken bij:
https://www.winkelman-zon...brid/51646/?display=tiles
en
https://www.mg-solar-shop...r/SMA/SMA-Sunny-Tripower/
Heb het zelf ook :P

Misschien hebben @Atomic2005 of @Possible nog tips voor een goede installateur.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 08-02-2019 16:49 (3%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:48
@Marnix1988 ik weet niet waar je woont maar ik kom zelf uit Leeuwarden.
Zelf heb ik mijn installatie zelf samengesteld bij Solar-bouwmarkt punt NL

Vervolgens heb ik een deel van de installatie zelf gedaan (omvormer opgehangen en bekabeling naar meterkast afgemonteerd)

Vervolgens een installateur gevraagd om op een zaterdag samen de panelen te bevestigen. Nu kan ik mij voorstellen dat je garantie misschien belangrijk vindt. Dan zou met vast ook wel met factuur kunnen.

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Marnix1988
@Possible Mijn nieuwbouwwoning wordt ook gebouwd in Leeuwarden. Ik heb zelf alleen wat te weinig kennis om het helemaal alleen te doen, ik weet niet welke materialen ik bijvoorbeeld voor bevestiging etc. nodig heb. Als jij mij daar in kan adviseren, eventueel per DM, dan heel graag!

De garantie op de panelen zelf vind ik wel genoeg. Als ik samen met een installateur het ga aanleggen heb ik zelf misschien ook wel de kennis om later zelf een paneel te vervangen als er een defect in zit.

Marnix1988 wijzigde deze reactie 08-02-2019 18:57 (47%)

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online
Marnix1988 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 18:55:
@Possible Mijn nieuwbouwwoning wordt ook gebouwd in Leeuwarden. Ik heb zelf alleen wat te weinig kennis om het helemaal alleen te doen, ik weet niet welke materialen ik bijvoorbeeld voor bevestiging etc. nodig heb. Als jij mij daar in kan adviseren, eventueel per DM, dan heel graag!

De garantie op de panelen zelf vind ik wel genoeg. Als ik samen met een installateur het ga aanleggen heb ik zelf misschien ook wel de kennis om later zelf een paneel te vervangen als er een defect in zit.
Misschien kan je wat regelen met www.awizon.nl. Ze hebben ook doe het samen pakketten.

• Marnix1988
Toevallig heeft Awizon de huidige panelen gelegd bij ons, de standaard 3 panelen. Heb laatst nog een keer met ze gebeld maar ze zeiden dat alles via de aannemer(Lont) in dit geval moest gaan. Oftewel ze wouden niet echt meewerken met een offerte voor meer panelen.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True