ReiserFS

Pagina: 1
Acties:

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het schijnt dat ReiserFS redelijk goed werkt, nu was ik alleen benieuwd of iemand weet hoe ik die aan de praat kan krijgen als ik met Linux from Scratch bezig ga.
In Debian heb je er wel leuke patches voor, maar hoe doe je dit als je op een pc waar dus nog geen linux partitie op staat?

Het kan ook zijn dat ik het gewoon niet helemaal begrijp.

Verwijderd

Ik heb er geen ervaring mee, maar kan dat niet gewoon met een floppy met kernel met reiserfs ondersteuning en eventuele reiserfs utils.

• Zwelgje
  • Laatst online: 17-08 09:02
welke linux versie? bij mijn suse 7.0 kun je tijdens installatie een reiserfs aanmaken..

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Ik ken LFS niet, maar ik neem maar aan dat het geen reiserfs bij de installatie ondersteund.
Wat je zou kunnen doen is installeren op een kleine ext2 partitie.
Na de installatie een grotere reiserfs partitie ernaast aanmaken, en dan je root systeem van ext2 naar reiserfs verplaatsen.
Rebooten, en het zou voor elkaar moeten zijn.
Daarna zou je op de ext2 partitie kunnen een reiserfs bestandssysteem kunnen aanmaken. De data op die partitie zal je dan kwijt zijn.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
LFS = Linux helemaal vanaf nix opbouwen.

Maar mij lijkt het geen probleem. Aangezien je LFS vanuit een andere Linux bouwt zorg je gewoon dat je daarin ReiserFS kunt gebruiken en dan maak je je LFSroot gewoon op ReiserFS en zorg je dat de kernel daarvoor daarmee werkt.
Voor de user werkt het hetzelfde als een gewone ext2 partitie, dus daar zul je verder geen last van hebben.

• TheGhostInc
  • Niet online
Ik snap dat je geen last hebt tijdens gebruik, maar hoe maak je zo'n reiserfs systeem voor het eerst aan, ik neem aan dat je daarvoor niet eerst je schijf als ext2 gaat formateren?

Mijn bedoeling is een boot flop te maken met reiserfs ondersteuning, dan de HD in orde te maken, daarna vanaf cd alle op een andere pc gecompile-de spullen te kopiëren.

De stap waarbij ik mijn hd in orde maak is dus het probleem. Iemand ervaring daarmee?

• TheGhostInc
  • Niet online
Aha, ik zie al waar ik fout zit, ik kan natuurlijk gewoon de reiserFS utils compilen, en die op de bootflop erbij zetten.

Zit gewoon echt te slapen, en dat zo vroeg al :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik wou net zeggen.. er zal vast wel een mkreiserfs tooltje zijn ofzo. Succes met je LFS :)

Verwijderd

Even naar reiserfs.com gaan,
de tools dl'en in installeren.
Hierna custom kernel bakken,
ik geloof dat alles na 2.4.2 reiserfs-support heeft, maar i.v.m. bugs is het aan te raden 2.4.7 te nemen.
Zet "experimentele" drivers en modules aan
(ik geloof de eerste vraag)
en geef reiserfs als filesystem op.

Hierna kun je een partitie via "mkreiserfs"
klaarstomen voor gebruik. Hierna in /etc/fstab een entry maken voor de mountpoint en hier reiserfs als filesystem opgeven.

controleer via:
"cat /proc/filesystems"
of je ondersteuning voor reiserfs in de kernel aanstaat.

Succes!!!

(p.s. op m'n ftp-bakkie heb ik een oude Bigfoot 5,7GB als reiserfs gemount, werkt perfect met kleine bestanden! bijv. jpeg's)

• TheGhostInc
  • Niet online
Heel erg bedankt, na mijn vakantie (2 weekjes frankrijk) ga ik lekker bezig met LFS, en ReiserFS.
Ik denk dat het nu wel moet lukken.

Verwijderd

Prettige vakantie!
Pagina: 1