Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-08 17:33
Volgens de nieuwe europese betalingsregels mogen bedrijven inzage vragen in mijn en jouw bankgegevens.

Nu moet dit expliciet gevraagd worden alleen is mijn zorg... hoe expliciet is expliciet.
Zelf is het mij nog nergens opgevallen en DENK ik dat het nog nergens is gevraagd.
Hoe kan ik bv controleren of iemand inzage in mijn bankgegevens heeft?

Zijn er mensen die al wel websites zijn tegen gekomen die naar inzage in bankgegevens vragen en op wat voor manier is dit gedaan?

Zijn er mensen die al toestemming hebben gegeven en dit hebben gestopt, en op welke manier heb je dit dan gedaan?

Graag uw imput, mening, ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bank zal daar een overzicht van geven en je ook om toestemming vragen.
Neem de FAQ van ING eens door, die is mooi uitgebreid en duidelijk.

https://www.ing.nl/partic...alvoorwaarden/index..html
https://www.rabobank.nl/p...alen/betaaldiensten/psd2/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 12:20
Volgens de nieuwe europese betalingsregels mogen bedrijven inzage vragen in mijn en jouw bankgegevens.
Ik proef hier een misvatting. Bedrijven kunnen niet zomaar naar jou bank gaan en zeggen 'alle info van Cowamuno aub, hij heeft hier ooit op onze website een vinkje gezet'.

Het gaat erom dat als jij nu bij de Rabobank zit je ook hun app moet gebruiken. Dat is in theorie koppelverkoop, want er is geen enkele reden waarom de database met geld aan hún app gekoppeld is. Dat kan net zo goed een andere app zijn.

Nu kan mijn app, of welke dan ook, als boekhoud app direct API toegang tot jou rekening vragen zodat jij die app kan gebruiken om je bankzaken te doen.

Die toestemming geef jij aan de bank. Bij de Rabo met de scanner, bij ING met TAN codes etc...

Hier meer info: https://www.rabobank.nl/p...alen/betaaldiensten/psd2/
Zijn er mensen die al wel websites zijn tegen gekomen die naar inzage in bankgegevens vragen en op wat voor manier is dit gedaan?
Zeker, ik heb tijdelijk een boekhoudprogramma toegang gegeven die dan al mijn betalingen categoriseert en met leuke grafiekjes laat zien waar ik het aan uitgeef. Maar ik denk dat de bulk van apps nog moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ApexAlpha schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:47:

Zeker, ik heb tijdelijk een boekhoudprogramma toegang gegeven die dan al mijn betalingen categoriseert en met leuke grafiekjes laat zien waar ik het aan uitgeef. Maar ik denk dat de bulk van apps nog moet komen.
Welke app was dat? Ik wacht op psd2 integratie voor de bekendere huishoudboekhouding apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:53

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Cowamundo schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 07:33:
Nu moet dit expliciet gevraagd worden alleen is mijn zorg... hoe expliciet is expliciet.
Expliciet is heel expliciet. Jij moet via je bank authenticeren en expliciet toestemming geven aan een bedrijf om jouw data in te mogen zien. Zolang jij dit niet doet, is er dus geen issue. Het is echt niet een vinkje in de algemene voorwaarden van bedrijf X waardoor opeens jouw data gedeeld wordt. De PSD2 wetgeving is hier heel strict in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:25

ResuCigam

BOFH

Ik heb net even de hierboven geposte link van de ING doorgenomen en er valt mij een ding op:

-Voor toestemming:
"De uiteindelijke goedkeuring voor zo’n betaling geef je echter altijd nog in Mijn ING."

-Voor stopzetten:
"Het intrekken van jouw toestemming kan wettelijk gezien niet bij ING, maar doe je bij het bedrijf waaraan je de toestemming hebt verleend."

Waarom moet ik "wettelijk gezien" bij het bedrijf in kwestie aankloppen om een goedkeuring in te trekken? Het lijkt mij veel logischer als ik dat ook bij mijn eigen bank kan doen?

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:39

Grannd

da Granndest

Als jij bij de ING aangeeft dat bedrijf X geen inzage meer mag hebben, heb jij alleen bewijs dat je dat aan ING heb gevraagd. Als bedrijf X dat dan vervolgens alsnog doet is er een probleem tussen ING en bedrijf X, terwijl het een conflict zou moeten zijn tussen jou en bedrijf X.
Pagina: 1