Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:03
In het noorden zijn goede embedded programmeurs iig redelijk dik betaald.

4 - 5 k euro voor 10+ jaar ervaring.

Tevens erg schaars :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

FireAge schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 23:27:

Zo dik betaald is dat toch niet? Voor 10 jaar ervaring in embedded systems lijkt mij het eigenlijk gewoon weinig gezien hoe schaars deze gasten zijn.

Kan je alleen het advies geven; spijkerhard onderhandelen, je hebt de tijd en discipline mee & vergeet niet meerdere opties af te wachten. Bij mij (Technisch/IT Product Management) letterlijk 2k tussen bij vergelijkbare functies in verschillende bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik herken het. Ik ben van origine embedded developer, en daar ligt mijn hart nog steeds, maar in mijn regio waren er te weinig bedrijven op zoek naar dergelijke developers en was het salaris niet meer dan 'redelijk'.
Ik heb de overstap gemaakt naar meer algemeen developer, omdat daar in mijn regio veel meer werk (en geld) in zit.

Ik vermoed dat je in regio Eindhoven een leuk salaris kunt binnenhalen. Daarbuiten lijkt het soms of bedrijven die embedded doen nog in de jaren 80/90 leven. Dat uit zich in achterhaalde ontwikkel/project principes(Scrum kennen ze niet), alsmede in relatief lage salarissen die al een tijd niet meer zijn meegestegen zijn met de markt. Alleen de innoverende,goedlopende en groeiende bedrijven gaan met hun tijd mee. Maar daar moet je dan maar net in de buurt wonen.

Let wel; dit is ervaring van 1 persoon en in een bepaalde regio. Ik ken niet heel het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
FireAge schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 23:27:

Neem een startsalaris van 2500-3000 (HBO) of 2800-3500 (WO) en tel daar tien jaar ervaring bij op en je zou al aan de bovenkant / iets boven die range moeten zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

t_captain schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:10:
[...]

Neem een startsalaris van 2500-3000 (HBO) of 2800-3500 (WO) en tel daar tien jaar ervaring bij op en je zou al aan de bovenkant / iets boven die range moeten zitten.
Die startsalarissen zijn rijkelijk boven de praktijk in mijn beleving....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 20:38

Rmg

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:08:
Members only:
Welke regio? Bij de detacheerder waar ik werk is gemakkelijk meer te halen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Helaas is het vaak zo dat de vanilla developer meer gevraagd wordt en daardoor meer betaald word. Embedded markt is erg leuk alleen de pay is lager zeker omdat het meeste werk door interne gedaan wordt en bijna niet extern ingehuurd wordt waardoor de lonen lager liggen.

Als bedrijven vaker intern inhuren waarderen ze hun eigenmedewerkers meer omdat het altijd goedkoper is op interne te hebben omdat externe gewoon duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rmg schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:37:
[...]

Welke regio? Bij de detacheerder waar ik werk is gemakkelijk meer te halen :X
Het hoofdkantoor zit in Utrecht (hoewel ik opdrachten door heel het land doe, heb ook opdrachten in Noord-Holland en Noord-Brabant gehad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiriaq
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-09 08:53
Om een idee te krijgen wat gangbare salarissen zijn zou je eens kunnen kijken in dit topic:
Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 01:12
Ik zie een monopoly bord waar op elke locatie al hotels staan.

De kruimels van 40+'ers mag je hebben. Je krijgt het salaris wat zij in 1980 kregen met de huizenprijs van 2019.

Daarom mag je best meer vragen. Of beter, ga naar het buitenland met je WO informatica master.

[ Voor 22% gewijzigd door Harm_H op 30-01-2019 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als ik kijk naar bijvoorbeeld de high tech bedrijven in Brabant moet je wel hoger kunnen starten, en zeker hoog kunnen uitkomen. Maar bij die zal je niet snel een leaseauto hebben (als je rechtstreeks in dienst komt, of via een payroller. Als het via detacheerder is, dan is het weer anders natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:08

Yucon

*broem*

Vreemde zaak, embedded ontwikkeling lijkt me moeilijker en de beschikbare programmeurs schaarser. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Yucon schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:36:
Vreemde zaak, embedded ontwikkeling lijkt me moeilijker en de beschikbare programmeurs schaarser. Of zie ik dat verkeerd?
Daartegenover staat dat er in bepaalde regio's veel minder bedrijven zijn die aan embedded software-ontwikkeling doen ;)
Zoals gezegd liggen de embedded banen in het zuiden/Eindhoven volgens mij voor het oprapen.

[ Voor 15% gewijzigd door EddoH op 30-01-2019 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 20:38

Rmg

Yucon schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:36:
Asml en philips hebben in de Eindhoven regio een hele bak embedded software engineers ingehuurd via detacheerders, er word door die (onderandere) 2 ook al keihard op de tarieven gedrukt wat je wel terugziet in de salarissen in de detachering/payrolling

En moeilijker is relatief natuurlijk, ik draai mn hand niet om voor C op een embedded target maar als ik kijk wat die Javanen allemaal voorelkaar krijgen en beginnen over frameworks als strut en spring sta ik ook met mn oren te klapperen :+

ik doe nog steeds projecten in C maar de laatste jaren komt C++11 op embedded targets steeds meer voor. Dat houd ook in dat er in wat 5 jaar geleden een team van puur embedded sw engineers nu ook 'klassieke' programmeurs bijgeschakeld worden.

[ Voor 33% gewijzigd door Rmg op 30-01-2019 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:00
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:08:
Members only:
Je bent net gestart en geen ervaring in embedded? Zo gek is dat toch niet dat je dan lager begint? Van die anderhalve snuffelminor samen met de technische informatici aan het begin van mijn opleiding is dat allemaal niet heel makkelijk uitwisselbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 17:57
Een beetje offtopic misschien, maar wat is er zo leuk aan embedded software schrijven in plaats van "normale" software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 15:12
Rmg schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:25:
[...]

Asml en philips hebben in de Eindhoven regio een hele bak embedded software engineers ingehuurd via detacheerders, er word door die (onderandere) 2 ook al keihard op de tarieven gedrukt wat je wel terugziet in de salarissen in de detachering/payrolling
Hangt natuurlijk af van het perspectief, maar ik had juist de indruk dat juist als je boven het gemiddelde wil zitten als embedded ontwikkelaar, je bij ASML moet zijn. Daarbuiten lijkt embedded een beetje een niche te zijn, er is niet zo veel vraag bij bedrijven om de salarissen zo ver op te drijven.
En moeilijker is relatief natuurlijk, ik draai mn hand niet om voor C op een embedded target maar als ik kijk wat die Javanen allemaal voorelkaar krijgen en beginnen over frameworks als strut en spring sta ik ook met mn oren te klapperen :+

ik doe nog steeds projecten in C maar de laatste jaren komt C++11 op embedded targets steeds meer voor. Dat houd ook in dat er in wat 5 jaar geleden een team van puur embedded sw engineers nu ook 'klassieke' programmeurs bijgeschakeld worden.
Deze 2 punten kan ik me ook in vinden. Vooral het laatste zie ik om me heen ook steeds meer voorkomen. Niet alleen C++11/14/17 zijn in opkomst, maar ik zie ook steeds meer de toepassing van Linux platformen waardoor je bijvoorbeeld ook in python kan gaan ontwikkelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

tiriaq schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:49:
Om een idee te krijgen wat gangbare salarissen zijn zou je eens kunnen kijken in dit topic:
Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14).
Heb je ook gezien dat in die link meer dan 50% van de berichten van de TS is? En een embedded engineer met HBO, bijna 4 jaar ervaring en een salaris van 2650 euro 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 30-01-2019 22:08 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Michielgb schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:46:
Een beetje offtopic misschien, maar wat is er zo leuk aan embedded software schrijven in plaats van "normale" software?
Voor mij persoonlijk, maar misschien is het anders bij de TS, is het leuke eraan dat hij doet wat je vertelt dat hij moet doen. En dan heb ik het wel over 'echt' embedded, op dingen van het formaat Raspberry kan je alsnog met frameworks en Python kloten (al blijft dat imo wel over het algemeen een gigantische verspilling van resources, er zijn ook MCUs waar python op draait, maar of je daar blij van moet worden is een tweede).

Maar bij embedded op microcontrollers kan je hooguit nog een RTOS hebben wat draait, maar je blijft gewoon hebben dat je weet wat hij doet, want hij doet alleen wat jij hebt verteld dat hij moet doen. Bij regulier programmeren gebeurd een enorme hoop onder de motorkap buiten jou weten om (zowel door het OS als door allerlei frameworks die je gebruikt). Embedded zijn programmas die probleemloos jarenlang permanent draaien, en alleen falen als de hardware faalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Michielgb schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:46:
Embedded programmeren gaat terug naar de basis van het programmeren. Er zijn minder lagen met abstracties. Elke abstractie is hard nodig, en minder het gevolg van iemand die even wil laten zien hoe goed ie is in OOP. Je werkt over het algemeen in een kleiner team. Je kunt in je vrije tijd leuke projecten doen. Je komt meer in aanraking met hardware. Het is uitdagender om iets op een microcontroller goed te laten draaien. Je kan in C programmeren. Je hebt iets tastbaars waar je aan werkt. Je werkt aan een project met concrete functionaliteit. De documentatie bij microcontrollers is uitdagend, maar een stuk beter geschreven dan die van het gemiddelde framework of API. Je programma's zijn betrouwbaarder omdat er minder lagen zijn waar bugs in kunnen zitten. Je kan ervaring opdoen met drivers. Je komt erachter hoe sensors en electronica werken. Kennis is langer houdbaar, en je hoeft niet elk halfjaar een ander framework te leren. Ik kan mijn kennis van microarchitectuur toepassen en uitbreiden. Je werkt over het algemeen met slimme collega's.

Moet ik nog even doorgaan? ;)
jip_86 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:31:
[...]

Je bent net gestart en geen ervaring in embedded? Zo gek is dat toch niet dat je dan lager begint? Van die anderhalve snuffelminor samen met de technische informatici aan het begin van mijn opleiding is dat allemaal niet heel makkelijk uitwisselbaar.
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Rmg schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:25:
[...]

Wat ik wel heel erg heb gemerkt in de praktijk is dat het de ene kant op (van embedded naar de Java wereld) een stuk beter op te pakken is dan de andere kant op.
De frameworks zijn vaak meer een kunstje leren en je vooral niet altijd willen afvragen hoe het precies werkt. De andere kant op is veel meer fundamentele kennis over memory layouts, C/C++ specifieke zaken, threading en low level protocollen als I2C, etc. Die zaken leer je niet eenvoudig in een uurtje een hello world doorlopen of gewoon maar wat aankloten.

Ik.zou dus wel willen stellen dat embedded meer technische know-how of 'feel' vereist dan een gemiddeld client-server applicatie. Ik zou het ergens wel als moeilijker willen bestempelen eigenlijk.
Pagina: 1