Geluids-/trilisolatie elektrisch drumstel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:46
Recentelijk heb ik samen met mijn vriendin een nieuw elektrisch drumstel gekocht, de Roland TD-25KV welteverstaan. Alhoewel ik hier over het algemeen erg tevreden over ben, scheelt er toch nog een puntje aan. In dezelfde kamer vind ik het geluid wat hij produceert zeker niet te hard, echter vooral het basdrumpedaal produceert flinke trillingen. Aangezien het drumstel op zolder staat kan dit overlast veroorzaken voor wie er beneden zit. Mijn vriendin heeft al aangegeven dat er glazen van kunnen gaan trillen als ik een flink metal nummer volop mee speel.
Bovendien wonen wij 2-onder-1-kap, en staat het drumstel net naast het huis van de buren. Dus, ondanks dat zij hebben aangegeven dat wij over het algemeen eerder te stil (voor ons woonde er een gezin met 3 jonge koters) dan te luid zijn, wil ik de ervaringen die mijn vriendin beschrijft hun toch ook niet aan doen.

De situatie
De situatie is als volgt: Op de vloer ligt een PVC vloer, welke is verlijmd op geëgaliseerd beton. Hierop heb ik momenteel een gewone drum-mat liggen met daarop het drumstel. Het is ook zo dat het drumstel een beetje in een hoekje staat weggewerkt, richting het midden van de kamer gericht, je moet er dus ook nog achter kunnen zitten. En het plafond loopt daar omlaag, hierdoor is mijn wens ook om het drumstel niet teveel hoger neer te zetten. Dit is te zien op de foto hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://thonoht.com/files/dr/foto_drumstel.jpg

De wens
  • Nu is het doel niet om compleet elke vorm van geluid en trilling weg te werken. Zoals eerder gezegd zijn de buren de beroerdste niet, en vinden ze het juist fijn als ze af en toe tekenen van leven horen. Het is voldoende als de ergste trillingen worden weggehaald, en er slechts nog een licht tikken te horen is in andere ruimtes.
  • Ik wil de constructie niet te hoog maken, zodat er nog een mens kan zitten onder het aflopende dak.
  • Bovendien zou ik het niet al te duur willen maken, ik denk aan een maximum van 200 euro, maar lager is altijd beter.
De oplossing
Ik heb na wat rondzoeken op het internet heb ik onder andere de volgende oplossing gevonden: https://www.soundonsound....riser-your-electronic-kit

Nu ben ik goed met computers, maar geen heel praktische doe-het-zelver, met weinig ervaring. Dit klinkt echter als wat zaag en lijmwerk, wat ik wel voor elkaar moet krijgen. Ik ben alleen niet bekend met de materialen die ervoor benodigd zijn, vandaar dit topic.

Ik zou dan een vergelijkbare riser willen maken, welke de afmetingen heeft zoals in het plaatje hieronder aangegeven: Door die hoek eruit te halen kan ik de achterste poot van het drumstel tactisch achter de schoorsteenschacht neerzetten zoals in de foto nu ook, waarmee de ruimte optimaal wordt benut.
Afbeeldingslocatie: https://thonoht.com/files/dr/schema-small2.jpg

Deze gebruikt de volgende onderdelen:
  • 2x ReguFoam D150 25mm
  • 2 MDF platen
  • GreenGlue
Waarbij de ReguFoam onder de eerste MDF plaat ligt, welke weer met GreenGlue aan de bovenste is gelijmd. Hierdoor vangt dus de GreenGlue de eerste trillingen op, en de ReguFoam de rest. Echter heeft hij 2x 18mm plaat, en 2x 25mm foam. Dit komt dus neer op bijna 9cm verhoging, wat mij nogal veel lijkt. Bovendien heb ik naar ReguFoam zitten zoeken. En voor het oppervlakte wat ik nodig heb, zou ik op ongeveer €464 uitkomen, en dan heb ik maar een enkele laag.

Dus heb ik ook nog wat alternatieven gevonden. Zo heeft dezelfde winkel ook Agglomer. Ik heb ergens op internet kunnen vinden dat ze beiden uitstekende trillingsdempende werking hebben, echter is ReguFoam bestand tegen ongeveer alles, en moet je Agglomer niet nat maken bijvoorbeeld. Dat klinkt alsof dat ook een mogelijkheid is, dit is namelijk gewoon een zolderkamer die in het huisklimaat zit. Om hiermee dezelfde oppervlakte te bedekken kom ik uit op een veel vriendelijkere €70,- voor twee platen van D140 1m x 1.5m x 3cm.

Dan de MDF platen. Ik kan een plaat van 244x122cm mooi opzagen om het hele oppervlakte te vullen, dus dat is fijn. De GreenGlue om er twee aan elkaar te lijmen kost zo'n €56,-. Echter schijnt dit een afwijkende maat bus te zijn. Dus zou ik er een knijppistool à €60,- bij moeten kopen voor die ene keer dat ik hem gebruik, dat vind ik dan wel weer jammer. En wellicht kan ik wel af met een enkele plaat op de foam, en is die extra isolatie niet eens zo nodig.

Tot slot komt er een matje over het geheel. Maar dit lijkt me niet al te spannend, en zal ik achteraf wel eens bekijken.

De vragen
Na al mijn onderzoek heb ik nog wat vragen over. Ik weet niet of ze allemaal zomaar te beantwoorden zijn zonder dingen door te meten, maar dat hoor ik dan ook graag.
  1. Wat voor foam is het beste om te gebruiken? De twee die ik heb gevonden zijn ReguFoam en Agglomer, waarbij de laatste financieel veel aantrekkelijker is. Of zijn er misschien nog alternatieven?
  2. Zou het voldoende zijn om een enkele MDF plaat boven op de foam te lijmen, of is zo'n oplossing met GreenGlue echt aan te raden?
  3. Als ik GreenGlue gebruik, dan zou ik liever niet 60 euro uitgeven aan het eenmalig gebruiken van zo'n kijppistool (als het moet moet het, maar ik blijf toch een NLer hè). Dus zijn er wellicht alternatieven die passen, of de mogelijkheid om zo'n ding te huren?
  4. Hoe dun kan ik die MDF platen maken? Maakt dat voor de demping nog echt iets uit, of voor de stabiliteit? Ik zie dat ze er vanaf 8mm zijn, of 12, 15, 18. Ik zou deze het liefst zo dun mogelijk nemen, al helemaal als ik ze dubbel ga lijmen. Als ik een dunne plaat heb kies, kan ik natuurlijk proberen of het voldoende is, en zo niet later alsnog de tweede erop lijmen.
Suggesties in volledig andere richtingen zijn overigens ook welkom, daar wil met plezier ook nog wat onderzoek naar doen. Ik heb bijvoorbeeld niets kunnen vinden van een kant en klare oplossing hiervoor, dat zou ik ook prima vinden, mits betaalbaar.

Beste antwoord (via ThoNohT op 09-02-2019 13:30)

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:11
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik er ook niet veel verstand van heb.
Maar om een mooie houten plaat te krijgen in het formaat wat je wil, en je ook nog de trap op kan nemen, kan ik adviseren om OSB of MDF platen in stroken te nemen en deze haaks op elkaar te leggen zodat je 2 lagen krijgt. Deze schroef je met voldoende schroeven in elkaar. Leg deze bovenop je tapijtje en kijk wat het doet. Dan kan je later nog een ander tapijt op het hout leggen en kijken of dat een groot verschil maakt. Maar het gewicht bovenop iets wat nog een beetje kan veren zal al een hoop contactgeluid voorkomen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hennie-M
Maar om een mooie houten plaat te krijgen in het formaat wat je wil, en je ook nog de trap op kan nemen, kan ik adviseren om OSB of MDF platen in stroken te nemen en deze haaks op elkaar te leggen zodat je 2 lagen krijgt. Deze schroef je met voldoende schroeven in elkaar. Leg deze bovenop je tapijtje en kijk wat het doet. Dan kan je later nog een ander tapijt op het hout leggen en kijken of dat een groot verschil maakt. Maar het gewicht bovenop iets wat nog een beetje kan veren zal al een hoop contactgeluid voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 21:16
Misschien is het geheel niet geschikt voor jouw probleem, maar wat dacht je van een estrich vloer?
Die is aan de onderzijde voorzien van steenwol (minimaal 19 mm dik) en dan 2 x 10 mm fermacell erover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoNohT
Hennie-M schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 21:57:
Dus jij stelt voor om te beginnen met enkel wat platen op een simpel tapijtje? Ik zou dan niet die drum-mat eronder leggen, want die wil ik ook nog ooit mee kunnen nemen naar optredens, maar een stukje oude vloerbedekking heb ik nog wel liggen. Waarschijnlijk zou ik uiteindelijk wel die foam eronder willen, maar dit geeft me al wel wat vertrouwen dat een enkele laag foam met een laag hout al wel zou werken.

Ook geloof ik dat OSB vrij zacht is. Is dat wel geschikt voor een vloerplaat? En hoe dun zou ik die platen dan kunnen maken?
sbruynis schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 21:59:
Misschien is het geheel niet geschikt voor jouw probleem, maar wat dacht je van een estrich vloer?
Die is aan de onderzijde voorzien van steenwol (minimaal 19 mm dik) en dan 2 x 10 mm fermacell erover
Dit klinkt ook interessant, dus eigenlijk zijn het tegels vergelijkbaar met de constructie die ik wil maken, maar dan gewoon al in elkaar gezet? Ik ben wel benieuwd hoe de trillingsdepende werking zich verhoudt tot die van regufoam of agglomer. Ik zou dan uitkomen op 4 van deze platen: https://www.debouwmarktshop.nl/Fermacell-2E35-vloerplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 21:16
ThoNohT schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:07:
[...]

[...]

Dit klinkt ook interessant, dus eigenlijk zijn het tegels vergelijkbaar met de constructie die ik wil maken, maar dan gewoon al in elkaar gezet? Ik ben wel benieuwd hoe de trillingsdepende werking zich verhoudt tot die van regufoam of agglomer. Ik zou dan uitkomen op 4 van deze platen: https://www.debouwmarktshop.nl/Fermacell-2E35-vloerplaat
Maar let op! Steenwol heeft andere akoestische waarden dan een speciale foam.
Echter denk ik dat dit wel een goedkopere oplossing is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Je zou hier eens kunnen kijken, of in ieder geval ideeën opdoen. (= meer een kant en klare oplossing). Verder heeft het ook te maken met de bouw van je huis. In ons vorige huis kun je een pen laten vallen en het klonk beneden alsof je de bovenverdieping aan het verbouwen was. Helpt een zachter basspedaal niet?. Ik weet niet precies hoe de slag wordt geregisteerd, maar is het een optie om het slagvel iets zachter spannen waardoor je de impact dreun iets afzwakt? (zonder dat je minder feedback krijgt uiteraard).

[ Voor 4% gewijzigd door Calitomnication op 30-01-2019 09:24 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

ThoNohT schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:07:
[...]

Dus jij stelt voor om te beginnen met enkel wat platen op een simpel tapijtje? Ik zou dan niet die drum-mat eronder leggen, want die wil ik ook nog ooit mee kunnen nemen naar optredens, maar een stukje oude vloerbedekking heb ik nog wel liggen. Waarschijnlijk zou ik uiteindelijk wel die foam eronder willen, maar dit geeft me al wel wat vertrouwen dat een enkele laag foam met een laag hout al wel zou werken.

Ook geloof ik dat OSB vrij zacht is. Is dat wel geschikt voor een vloerplaat? En hoe dun zou ik die platen dan kunnen maken?

[...]

18mm OSB is geschikt als vloerplaat voor woningen.
Normaal om geluidsisolatie toe te passen op een balkenlaag leg je "stroken steenwol" op de balk en daarover je plaat.

https://www.rockwool.nl/p...ect/rocktect-floor-strip/

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1044053 op 30-01-2019 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoNohT
Anoniem: 1044053 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:34:
18mm OSB is geschikt als vloerplaat voor woningen.
Dus 2x 9mm op elkaar is ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Weet niet of OSB er ook als 9mm is... Doorgaans gebruik je het als vloerplaat, en dan pak je 18mm.
Volgens mij wil je een soort van zwevende vloer maken. Dus een zo massief mogelijke plaat, die geen vast contact heeft met de vloer of muur. Door hem op rubberen voetjes of speciaal schuim te plaatsen bijvoorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 30-01-2019 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• energydrank
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
wat ik altijd had toen ik nog een elektrisch Drumstel had (gelukkig verhuisd en nu een super vet akoestisch drumstel :P) was een grote plank waar dan het Drumstel op kon staan en dan tennisballen doormidden halen en die zo aan de onderkant van de plank vast lijmen dat de plank stevig staat en niet gaat schudden enzo en je alsnog effectief een Drum Riser had waardoor het niet zo ging dreunen.

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoNohT
_ferry_ schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:38:
Weet niet of OSB er ook als 9mm is... Doorgaans gebruik je het als vloerplaat, en dan pak je 18mm.
Volgens mij wil je een soort van zwevende vloer maken. Dus een zo massief mogelijke plaat, die geen vast contact heeft met de vloer of muur. Door hem op rubberen voetjes of speciaal schuim te plaatsen bijvoorbeeld.
Die is er! Ik zou het dan namelijk met die GreenGlue ertussen aan elkaar kunnen schroeven, waardoor de planken zelf al wat absorberen. En dan nog de foam eronder. Of ook al zonder de lijm, @Hennie-M gaf aan dat het makkelijk is om twee lagen haaks op elkaar te monteren en vastschroeven voor de zekerheid. Dan zou ik dus liever 2x 9mm dan 2x 18mm nemen, vanwege mijn hoogte-wensen. Maar als het daardoor te instabiel wordt, dan niet natuurlijk.
energydrank schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:06:
wat ik altijd had toen ik nog een elektrisch Drumstel had (gelukkig verhuisd en nu een super vet akoestisch drumstel :P) was een grote plank waar dan het Drumstel op kon staan en dan tennisballen doormidden halen en die zo aan de onderkant van de plank vast lijmen dat de plank stevig staat en niet gaat schudden enzo en je alsnog effectief een Drum Riser had waardoor het niet zo ging dreunen.
Deze heb ik op internet ook al voorbij zien komen inderdaad. Ook goede reacties over op zich. Ik verwacht echter zelf wel dat als ik echt zo'n akoestiek foam gebruik, dat dat toch nog wel betere resultaten zou opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terrorrrein
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-08-2024
Je hebt ook een twinpedaal van Roland zelf, met noise-eaters. Ik heb daar zelf op gespeeld en het maakt wel echt verschil met 'normale' pedalen.
Helemaal met die Demonator die je hebt staan.

https://www.bax-shop.nl/d...umpedaal-met-noise-eaters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoNohT
Wow, dat is inderdaad een hele andere aanpak. Die richting had ik nog niet in gezocht.

Wat verder zoekend kom ik deze jongens tegen: https://www.bax-shop.nl/e.../roland-ne-10-noise-eater. Dat is iets goedkoper en ik heb geen ongebruikte twin pedal staan. Alhoewel mijn Demonator blijkbaar vrij veel geluid maakt van zichzelf al dus.

Beide opties zijn waarschijnlijk wel nog significant duurder dan een zelfbouw-platform. En je zou op dat moment ook nog van die noise eater pads voor het rack moeten kopen om de slagen op de pads op te vangen wil je het compleet maken. Maar ik ga het zeker meenemen in de overweging!

[ Voor 35% gewijzigd door ThoNohT op 30-01-2019 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-05 08:04
Qua geluidsisolatie staat hier een mooi plan: http://www.johnlsayers.co....php?f=2&t=18593&start=30 Zie de foto's.
Dan heb je zoiets als dit nodig: RockFloor Solid. Of in ieder geval steenwol vloerplaten.

Afbeeldingslocatie: https://www.johnlsayers.com/phpBB2/download/file.php?id=63148

Afbeeldingslocatie: https://www.johnlsayers.com/phpBB2/download/file.php?id=63149

[ Voor 31% gewijzigd door GodDamage op 04-02-2019 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terrorrrein
ThoNohT schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:46:
Wow, dat is inderdaad een hele andere aanpak. Die richting had ik nog niet in gezocht.

Wat verder zoekend kom ik deze jongens tegen: https://www.bax-shop.nl/e.../roland-ne-10-noise-eater. Dat is iets goedkoper en ik heb geen ongebruikte twin pedal staan. Alhoewel mijn Demonator blijkbaar vrij veel geluid maakt van zichzelf al dus.

Beide opties zijn waarschijnlijk wel nog significant duurder dan een zelfbouw-platform. En je zou op dat moment ook nog van die noise eater pads voor het rack moeten kopen om de slagen op de pads op te vangen wil je het compleet maken. Maar ik ga het zeker meenemen in de overweging!
Das waar, zou zonde zijn van je pedaal die je hebt staan. Had ik zelf niet helemaal bij stil gestaan :')
En ik bedoelde niet dat die Demonator extreem lawaaierig is, niet meer dan andere ketting-aangedreven pedalen zou ik zeggen. Maar vergeleken met die noise-eater pedalen maakt het wel echt een verschil.

Je zou het dan beter kunnen zoeken in die matjes inderdaad, en verdere isolatie van de ruimte zelf. Want enig gebonk en getik hou je toch wel.
Daar ben je tenslotte drummer voor })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoNohT
terrorrrein schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:08:
[...]

Das waar, zou zonde zijn van je pedaal die je hebt staan. Had ik zelf niet helemaal bij stil gestaan :')
En ik bedoelde niet dat die Demonator extreem lawaaierig is, niet meer dan andere ketting-aangedreven pedalen zou ik zeggen. Maar vergeleken met die noise-eater pedalen maakt het wel echt een verschil.

Je zou het dan beter kunnen zoeken in die matjes inderdaad, en verdere isolatie van de ruimte zelf. Want enig gebonk en getik hou je toch wel.
Daar ben je tenslotte drummer voor })
Ik ben wel heel erg blij met je reactie, want het is een totaal andere richting waar ik nog helemaal niet aan had gedacht. Stel je voor dat ik een riser maak én die pedalen er op termijn ook nog op zet. Dan is het natuurlijk wel de vraag hoeveel het nog uitmaakt :9

En verder isoleren dan dat de buren en vriendinlief (of ik als zij aan het drummen is) geen overlast meer hebben ga ik niet doen hoor. Akoestische panelen bleken een niet zo'n hoge wife-factor te hebben (of gf-factor?) :X

Ik heb overigens net het Agglomer binnen, dat bleek toch kostentechnisch de meest aantrekkelijke materiaal (op tennisballen na misschien, maar ik denk dat ik toch liever echt akoestisch materiaal gebruik). Binnenkort eens op pad gaan voor wat OSB platen.

[ Voor 8% gewijzigd door ThoNohT op 07-02-2019 16:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThoNohT
Ik vond het wel moeilijk om een beste antwoord te kiezen, aangezien er verschillende waren die mij op goede ideeën hebben gebracht. Ik heb uiteindelijk maar gekozen voor degene die het dichtste zit bij wat ik nu heb gemaakt.

Vanochtend heb ik de platen gehaald, op de agglomer gelijmd en aan elkaar geschroefd. Hier komt nog een vloerbedekking over die ik nog in de garage had liggen. Deze heb ik alvast op maat gesneden, maar het is toch makkelijker om samen te werken, dus morgenochtend weer verder.

Hier wat foto's van de voortgang:
Afbeeldingslocatie: https://thonoht.com/files/dr/bouwplan.jpg
Dit is het schema dat ik had gemaakt over hoe ik de OSB platen op kon zagen en daarna in de juiste vorm puzzelen. Het linkse ding zijn de Agglomer platen, die waren wat minder spannend, maar voor de volledigheid heb ik die er maar bij gezet.

Ik wist dat ik ze bij de winkel voor kon laten zagen, maar ik wist niet of ik daarin elke plank op maat kon krijgen. Bij de winkel waren ze zo aardig om de planken volledig op maat te zagen, dus dit was een meevaller, hierdoor hoefde ik thuis alleen nog maar de Agglomer rollen bij te snijden en we konden aan het puzzelen slaan.

Afbeeldingslocatie: https://thonoht.com/files/dr/voortgang1.jpg
Hier hebben de platen op de agglomer gelijmd, en de andere haaks daarop vastgeschroefd, zodat het een stevig geheel is.

Afbeeldingslocatie: https://thonoht.com/files/dr/voortgang2.jpg
Dit toont de samenstelling van het plateau.

Niet op de foto's te zien is welke lijm we gebruikt hebben. Dit is deze: https://www.akoestiekwinkel.nl/stauf-extreme-tack-lijm deze werd aangeraden voor het verlijmen van akoestische platen op hout.

Afbeeldingslocatie: https://thonoht.com/files/dr/voortgang3.jpg
En ik heb de vloerbedekking alvast op maat gezaagd, zodat we dit morgen mooi strak kunnen vastzetten. Helaas was het stuk wat ik had net niet breed genoeg, dus ik moet er nog een klein strookje naast maken. Maar ik heb er vertrouwen in dat we dat mooi afgewerkt krijgen.

En een laatste stap die ik nog moet verzinnen is om iets te maken om de lelijke zijkanten van het plateau af te werken. Wellicht een rokje van stof ervoor maken ofzo. Dit is wel nodig om voldoende WAF te krijgen. Maar het mag niets stevigs zijn die het contact met de vloer weer herstelt :P

[ Voor 8% gewijzigd door ThoNohT op 09-02-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
Nice!
veel plezier er mee, ik ben benieuwd naar het resultaat!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• terrorrrein
Lekker bezig hoor. Ben ook benieuwd naar het resultaat.

Wat misschien ook nog iets kan helpen zijn rubberen practice tips voor je stokken. Die kun je over de tip van je normale stokken schuiven, met het idee dat je dan met iets minder lawaai op bijv een tafel ofzo je polsjes los kan houden ^^
Kan me voorstellen dat het ook iets kan schelen met (al dan niet strak gespannen) gaasvellen.

http://vicfirth.com/produ.../universal-practice-tips/

Waar je het ook nog in zou kunnen zoeken is om eens te kijken of je de standaard vellen kan vervangen. Ik vind die mesh heads van Roland nogal stug en hard, en het zou me niks verbazen als er stillere gaasvellen bestaan.
Ik heb nooit getest of dit überhaupt kan, maar je zal ze wel moeten kunnen vervangen voor het geval je er doorheen gaat, lijkt mij. Dus dan zou je er ook andere vellen op kunnen zetten.
Wellicht dat je iets moet knutselen met de elektronica, dat zou ik je niet kunnen vertellen.

Ik zou dan de Silentstroke van Remo als eerste uitproberen, die spelen lekker en zijn in mijn ervaring de stilste mesh-heads voor akoestische kits.

Wat ik nog weet van het bouwen van een eigen band-studio is dat vooral dubbele wanden/muren/deuren met isolatiemateriaal en lucht ertussen goed werkt. Verder dik tapijt op de vloer, en van die schuimdingen op de muren, of van die pro akoestische panelen.
Als je echt hardcore/oldskool wil gaan bekleed je je totale muuroppervlak met eierdozen die op schuim zijn geplakt :P

Verder is het ook handig om rekening te houden met waar geluid tegenaan en vanaf kan kaatsen, al is dit waarschijnlijk meer van belang bij een akoestische kit. Maar als we toch voor de maximaal haalbare geluidsisolatie gaan zullen alle beetjes helpen.

En trouwens, een bandgenoot heeft de SAE gedaan, en een docent bij hem zei dat menselijke lijken erg goed isolatiemateriaal zijn als je die in de muren propt. Iets met de juiste combinatie weefsel/lucht/vloeistof. Mocht je tijd over hebben...

d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door terrorrrein op 13-02-2019 01:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThoNohT
terrorrrein schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 01:16:
Wat misschien ook nog iets kan helpen zijn rubberen practice tips voor je stokken. Die kun je over de tip van je normale stokken schuiven, met het idee dat je dan met iets minder lawaai op bijv een tafel ofzo je polsjes los kan houden ^^
Kan me voorstellen dat het ook iets kan schelen met (al dan niet strak gespannen) gaasvellen.

http://vicfirth.com/produ.../universal-practice-tips/
Ik moet zeggen dat op de pads het allemaal niet zo ernstig is. Het beetje geluid wat eraf komt is niet vervelend. Het zijn vooral de cymbals die nog vrij aggresief klinken. Maar ik ben op zich al redelijk tevreden met het behaalde resultaat, dus zie daar nu nog geen reden voor. Het is natuurlijk lastig voor mij om het zelf te bepalen, maar mijn vriendin wist wel te melden dat met de zolderdeur en de deur van ons kantoortje een verdieping lager beiden dicht, het nu wel redelijk te doen was. Dus daar ga ik dan maar van uit :)

We hebben inmiddels een repetitie met de band gehad boven. Daarna ben ik ook eens bij de buren langs gegaan om te vragen hoe de ervaringen waren. Dit was nog voor ik de riser had gebouwd overigens. Daar werd toch vooral over de zang gesproken die goed hoorbaar is. En daarvoor zouden de muren echt beter geisoleerd moeten worden, dat gaat niet gebeuren. Dus we hebben afgesproken dat het geen probleem is als we om half 9 stil zijn (en dit gebeurt niet elke dag, zelfs niet elke week).
Waar je het ook nog in zou kunnen zoeken is om eens te kijken of je de standaard vellen kan vervangen. Ik vind die mesh heads van Roland nogal stug en hard, en het zou me niks verbazen als er stillere gaasvellen bestaan.
Ik heb nooit getest of dit überhaupt kan, maar je zal ze wel moeten kunnen vervangen voor het geval je er doorheen gaat, lijkt mij. Dus dan zou je er ook andere vellen op kunnen zetten.
Wellicht dat je iets moet knutselen met de elektronica, dat zou ik je niet kunnen vertellen.

Ik zou dan de Silentstroke van Remo als eerste uitproberen, die spelen lekker en zijn in mijn ervaring de stilste mesh-heads voor akoestische kits.
Ik heb daar wel eens naar gekeken, en het lijkt vrij simpel om die vellen te vervangen. Die zitten gewoon met standaard drumschroeven aangespannen. Maar dat geluid echt niet zo storend. Het zijn vooral de trillingen die de vloer/muren ingingen die ik wilde aanpakken.
Wat ik nog weet van het bouwen van een eigen band-studio is dat vooral dubbele wanden/muren/deuren met isolatiemateriaal en lucht ertussen goed werkt. Verder dik tapijt op de vloer, en van die schuimdingen op de muren, of van die pro akoestische panelen.
Als je echt hardcore/oldskool wil gaan bekleed je je totale muuroppervlak met eierdozen die op schuim zijn geplakt :P

Verder is het ook handig om rekening te houden met waar geluid tegenaan en vanaf kan kaatsen, al is dit waarschijnlijk meer van belang bij een akoestische kit. Maar als we toch voor de maximaal haalbare geluidsisolatie gaan zullen alle beetjes helpen.
Ik zit wel te denken om op de muur direct achter de kit een akoestisch schuimpaneeltje te plakken mogelijk. Maar eigenlijk zijn die dingen niet goedgekeurd door mijn vriendin, dus ik weet niet wat daar van gaat komen. Dit zou natuurlijk ook wat helpen bij zanggeluiden als we een repetitie hebben. Nu is helaas de hele wand tussen de twee huizen bedekt met planken, dus daar valt niets op te plakken. Dan is het beste wat te halen is om aan de andere wand wat te hangen zodat reflecties daar iets minder worden. Maar dan gaat het waarschijnlijk meer doen voor de akoestiek in de kamer zelf dan voor geluid dat naar de buren lekt. En dat heeft dan weer niet zo'n prioriteit, aangezien we met koptelefoons op spelen.
En trouwens, een bandgenoot heeft de SAE gedaan, en een docent bij hem zei dat menselijke lijken erg goed isolatiemateriaal zijn als je die in de muren propt. Iets met de juiste combinatie weefsel/lucht/vloeistof. Mocht je tijd over hebben...

d:)b
Haha, ik ben bang dat dan wellicht de geluidsoverlast minder wordt, maar dat ik meer problemen met de buren ga krijgen wegens stankoverlast :+

Meer plaatjes!

Afbeeldingslocatie: https://thonoht.com/files/dr/voortgang4.jpg
Wij zijn geen vloerleggers, dus helaas is de naad niet zo mooi weggewerkt als op onze eerste verdieping waar professionals het hebben gedaan. Maar als er eenmaal wat spul op staat is het niet meer storend.

Afbeeldingslocatie: https://thonoht.com/files/dr/voortgang5.jpg
En hier met het drumstel erop (en de oude, die nog verkocht moet worden).

Ik heb inmiddels ook een plank vastgeschroefd op de riser die de basdrum + pedaal tegen houdt, want die liepen hierop wel maximaal weg. Het enige wat nu nog resteert, is een band om de zijkanten heen zodat hij nog wat mooier wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middelman
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-08-2023
Hi ThoNohT,

Ik wil ook graag iets soortgelijks gaan bouwen en zit nu sterk te twijfelen tussen of Regufoam of Agglomer.
Hoe is jou ervaring nu ruim 3 jaar later? Zijn de trillingen inderdaad flink gereduceerd of had je achteraf toch liever voor Regufoam willen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThoNohT
Hi, je hoort het nog steeds de verdieping beneden, dus het zou zeker beter kunnen. Maar het is nu zeker goed te verdragen, een stuk minder erg dan voorheen (geloof ik, het is al zo lang geleden :P ). Dus al kan het altijd beter, ik ben wel tevreden.

Had ik liever Regufoam gehad, ik weet het niet. Ik heb het spul niet, en kan het dus ook niet echt vergelijken. Als ik het originele artikel nog een keer lees dan zegt hij dat hij echt geen trillingen meer hoort, dat doe ik wel. Dus dan zou het kunnen dat dat beter werkt, hij had ook wel 2 lagen, dus misschien is het door de extra dikte wel beter. Er is niet heel veel van te zeggen zonder ze echt 1 op 1 te vergelijken lijkt me.

• Middelman
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-08-2023
Thanks voor je reactie! Ik ga de knoop binnenkort maar eens doorhakken... :)
Pagina: 1