Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimyy
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-04 17:47
Goededag,

Wegens recente gebeurtenissen in mijn leven, ben ik van mening om een plan uit te schrijven voor mijn Koreaanse vriendin en ik. Echter zou ik graag feedback willen ontvangen van iemand die naar de situatie van buitenaf kijkt.

Ik ben nu al een enige tijd samen met mijn vriendin die oorspronkelijk uit Korea komt, afgestudeerd heeft in Amerika, en nu werkend is in Japan. Samen zijn wij nu bezig met het samenstellen van een plan om de relatie te binden en er voor te zorgen dat wij permanente oplossing hebben om samen te wonen.

Zelf ben ik afgestudeerd met een MBO-4 ICT Beheerders opleiding en was mijn eerste gedachtegang om te gaan werken in Japan sinds mijn vriendin meer moet opgeven met betrekking tot werk dan ik. Echter ben ik erachter gekomen dat het ontzettend lastig is om een baan te vinden zonder te taalkennis maar wel met een MBO diploma + specifieke IT certificaten in Japan.

Nu zijn wij zo ver dat mijn vriendin over een jaar hier naar Nederland wilt komen voor een periode van 4 jaar, om kennis te maken met de cultuur, familie en studie. Dit is voor mij ook het perfecte moment om te beginnen met een HBO opleiding, ik ben al ingeschreven en zal in september beginnen met de opleiding HBO: Software Engineering(deeltijd).

Nu heb ik de vraag of het mogelijk is voor mijn vriendin om onder de reglementen van DUO te kunnen studeren voor haar Master opleiding hier in Nederland. Ik heb het e.e.a. gelezen betreft renteloze leningen via DUO die aangevraagd kunnen worden door buitenlandse studenten, alleen willen wij er voor zorgen dat zij hier kan studeren met de zelfde waarde als een Nederlands student. Dus dat zij niet de gehele klap op haar zelf moet nemen.

Als alternatief zou ik haar willen laten werken hier op het zelfde vakgebied als zij nu doet in Japan. Ze werkt in Financiën, als job title "Finance Analyst". Zelf ben ik niet al te bekend met de ervaring van internationale bedrijven hier in Nederland. Een kritiek punt hierin is ook dat mijn vriendin op het moment geen Nederlands spreekt (wel vloeiend Engels).

Inburgeren zal ook geen probleem zijn, alleen waar wij beiden tegen zijn is het opgeven van haar originele nationaliteit sinds wij van plan zijn om uiteindelijk te vestigen in Korea, i.v.m. haar familie.

Bedankt voor het lezen, en eventuele reacties ;) !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:52

Rmg

Jaimyy schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:20:

Nu zijn wij zo ver dat mijn vriendin over een jaar hier naar Nederland wilt komen voor een periode van 4 jaar, om kennis te maken met de cultuur, familie en studie. Dit is voor mij ook het perfecte moment om te beginnen met een HBO opleiding, ik ben al ingeschreven en zal in september beginnen met de opleiding HBO: Software Engineering(deeltijd).

Nu heb ik de vraag of het mogelijk is voor mijn vriendin om onder de reglementen van DUO te kunnen studeren voor haar Master opleiding hier in Nederland. Ik heb het e.e.a. gelezen betreft renteloze leningen via DUO die aangevraagd kunnen worden door buitenlandse studenten, alleen willen wij er voor zorgen dat zij hier kan studeren met de zelfde waarde als een Nederlands student. Dus dat zij niet de gehele klap op haar zelf moet nemen.

Als alternatief zou ik haar willen laten werken hier op het zelfde vakgebied als zij nu doet in Japan. Ze werkt in Financiën, als job title "Finance Analyst". Zelf ben ik niet al te bekend met de ervaring van internationale bedrijven hier in Nederland. Een kritiek punt hierin is ook dat mijn vriendin op het moment geen Nederlands spreekt (wel vloeiend Engels).

Inburgeren zal ook geen probleem zijn, alleen waar wij beiden tegen zijn is het opgeven van haar originele nationaliteit sinds wij van plan zijn om uiteindelijk te vestigen in Korea, i.v.m. haar familie.
Opgeven van nationaliteit, komt sowieso niet ter zake daarvoor moet je 5 jaar onafgebroken hier zijn en ingeburgerd zijn. Daar hoef je je al niet druk over te maken.

Werken in Nederlands met alleen Engels kan, maar hoe gemakkelijk ligt voor een groot deel aan de regio,
in de randstad of een regio met veel expats zoals eindhoven is het gemakkelijker werk vinden dan in appelscha om wat toe noemen.

Studeren lijkt mogelijk te zijn, lenen via duo lijkt er niet op https://duo.nl/particulie...anciering/voorwaarden.jsp misschien met een type 1 verblijfsvergunning en dan voor "Verblijf in verband met gezinsvorming" ..

Maar de ind is het eerste waar je moet gaan kijken/praten https://ind.nl/Studie/Pag...-hbo-of-universiteit.aspx een plek om te kunnen wonen en een
Voorlopig bewijs van inschrijving gaat sowieso helpen.

Prestatiebeurs bestaat trouwens niet meer he, alles wat je leent van duo willen ze terug, ook als Nederlander.

[ Voor 4% gewijzigd door Rmg op 29-01-2019 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimyy
Rmg schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:47:
[...]

Opgeven van nationaliteit, komt sowieso niet ter zake daarvoor moet je 5 jaar onafgebroken hier zijn en ingeburgerd zijn. Daar hoef je je al niet druk over te maken.

Werken in Nederlands met alleen Engels kan, maar hoe gemakkelijk ligt voor een groot deel aan de regio,
in de randstad of een regio met veel expats zoals eindhoven is het gemakkelijker werk vinden dan in appelscha om wat toe noemen.

Studeren lijkt mogelijk te zijn, lenen via duo lijkt er niet op https://duo.nl/particulie...anciering/voorwaarden.jsp misschien met een type 1 verblijfsvergunning en dan voor "Verblijf in verband met gezinsvorming" ..

Maar de ind is het eerste waar je moet gaan kijken/praten https://ind.nl/Studie/Pag...-hbo-of-universiteit.aspx een plek om te kunnen wonen en een
Voorlopig bewijs van inschrijving gaat sowieso helpen.

Prestatiebeurs bestaat trouwens niet meer he, alles wat je leent van duo willen ze terug, ook als Nederlander.
Ontzettend bedankt voor de informatie, wat ik eigenlijk bedoelde met de vergoeding vanuit DUO zijn de kosten die gerekend worden voor de studie. Bijvoorbeeld als Nederlander kost een Master opleiding 2.000 euro p/j (even grof gezegd) dit komt omdat de extra kosten door DUO worden verdoofd. Als buitenlander zal de zelfde opleiding een totaal van 14.000 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Als ze een beetje een opleiding met reputatie genoten heeft (een no name college in de US is niet bijzonder veel waard in vergelijking met een goede NL universiteit/Hogeschool) in de US kun je ook met Engels en Japans prima een baan vinden in Nederland als Controller of financieel analist bij grotere IT/Finance-bedrijven al dan niet in de detachering.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimyy
FirePuma142 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 21:51:
Als ze een beetje een opleiding met reputatie genoten heeft (een no name college in de US is niet bijzonder veel waard in vergelijking met een goede NL universiteit/Hogeschool) in de US kun je ook met Engels en Japans prima een baan vinden in Nederland als Controller of financieel analist bij grotere IT/Finance-bedrijven al dan niet in de detachering.
Ze is afgestudeerd van een universiteit met een redelijk goede reputatie. Bedankt voor je info, hier kan ik meer mee :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Je kunt ook proberen een studiebeurs te krijgen. Zie bijvoorbeeld deze link: https://www.studyinhollan...rships/find-a-scholarship.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Rmg schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:47:
[...]
En zelfs dan nog is het een eigen keus om de Nederlandse nationaliteit aan te nemen. Vrouwlief woont hier al ruim 12 jaar maar ziet geen enkel voordeel in het aanvragen van de Nederlandse nationaliteit, behalve voor het reizen naar bepaalde landen. Mwah, dan doen we dat toch gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
sypie schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:10:
[...]

En zelfs dan nog is het een eigen keus om de Nederlandse nationaliteit aan te nemen. Vrouwlief woont hier al ruim 12 jaar maar ziet geen enkel voordeel in het aanvragen van de Nederlandse nationaliteit, behalve voor het reizen naar bepaalde landen. Mwah, dan doen we dat toch gewoon niet.
Nederlandse consulaire hulp in het buitenland is toch wel handig (t.o.v. iemand die geen EU burger is).

In het geval van Zuid Korea moet je er rekening mee houden dat eventuele kinderen onder de Zuid Koreaanse wet ook Zuid Koreaan zijn. Dat betekent dat ze mogelijk in aanmerking komen voor dienstplicht in Zuid Korea waar conscientious objection (althans tot voor kort) niet erkend wordt en het afstaan van ZK staatsburgerschap ook weer negatieve gevolgen heeft (zeker als je toch een band hebt met dat land i.v.m. familie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:55

Barrycade

Through the...

"kennismigranten" moet je even op zoeken.

Moet ze wel een werkgever zien te vinden die openstaat voor het relatief hoge salaris en dit soort migranten ook mag aantrekken. (Zijn lijsten van op internet)

Alleen Engels is geen probleem voor een International.

Andere scenario's kost je waarschijnlijk veel moeite (en geld aangezien je vriendin dan mogelijk niet mag werken).

Financiële functies worden momenteel wel veel geoutsourced bij de Multinationals naar lagere lonen landen in de EU. Dus je vriendin moet echt wel een specifiek kunstje in haar vakgebied kunnen wil het interessant zijn voor potentiële NLse werkgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Beetje googlen en je vind uit dat je haar op deze manier in Nederland kan krijgen;
https://ind.nl/Familie/Pa...registreerd)-partner.aspx

Dan betaalt ze als het goed is ook het wettelijke collegegeld IPV het instellingstarief als het goed is, maar dat kan je zelf wel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderinozie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 09:44
Op dit moment ben ik zelf bezig met een master opleiding, ongeveer de helft van mijn klas bestaat uit internationals.

Naar mijn weten betalen zij allemaal de volle prijs. Als er een makkelijke manier was om hier onder uit te komen hadden zij dat zeker ook gedaan. Zonder erg in de mogelijkheden verdiept te hebben denk ik dat het lastig wordt om onder die kosten uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Er zijn uitzonderingen, als je vriendin een familielid is van een Nederlandse heb je recht op het gereduceerd tarief. Dit betekend niet dat je recht hebt op een lening van duo of dat je zomaar een visum kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik werk zelf als Financial Analyst bij een internationaal bedrijf met meerdere locaties in Nederland. Bij ons is het geen enkel probleem als je enkel Engels spreekt. Ik kan me voorstellen dat het lastiger wordt wanneer het bedrijf alleen op de Nederlandse markt gericht is.

Een baan vinden in de financiële sector (zeker in de randstad) zou nu niet zo'n probleem moeten zijn denk ik. Ik werk zelf in het Noorden van het land, ook daar zijn zeker een paar bedrijven waar ze zonder Nederlands te spreken aan de slag zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 15:14
Ik kan een beetje spreken uit ervaring met werken in Japan, uiteindelijk zelf niet de keuze gemaakt voor de overstap maar dat is een persoonlijk verhaal.

Ik kan je vertellen als je totaal geen kennis hebt van de Japanse taal, dat je dan zeker moeilijk gaat krijgen om een baan te vinden in Japan (Moeilijk, maar niet onmogelijk). In Nederland kun je goed werken in het Engels als je totaal geen Nederlands kent, in Japan zal dit echter veel moeilijker zijn.

Maar Japan is echter ook niet een land waar je zomaar een werkvisum kan krijgen. Vaak moet een bedrijf "garant" voor je staan en in jouw geval betekend dat je dus eerst dat je een baan moet vinden, een andere optie zou afhankelijk kunnen zijn van de verblijfstatus van jouw vriendin.

Letop, met een entry visum (3 maanden) of een longstay toeristen visum mag je niet werken en kans zal ook zeer klein zijn dat je met z'n visum ergens wordt aangenomen.

Lees eens de website van de Japanse ambassade in NL goed door: https://www.nl.emb-japan.go.jp/e/consulate/index.html

Ok nu de makkelijkste manier om in Japan te kunnen werken..... ALT (Assistent Language Teacher) Engels. Zijn veel programma's waarvoor je hier kan aanmelden, vaak is kennis van de Japanse taal geen vereisten (engels moet wel op Native niveau zijn). Op https://gaijinpot.com/ kun je vaak ook van dit soort vacatures vinden (ook met visum sponsorship).

TL:DR: Hoewel je vriendin meer zal moeten opofferen als ze naar Nederland zou komen, is dat nog steeds een veel makkelijker en sneller process dan dat jij in Japan zou gaan werken/wonen (met je huidige taal en kennis niveau)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:46
Ik ken eigenlijk geen internationale studenten die niet de volle mep betalen. Ga er dan ook vanuit dat als zij hier komt studeren dit ook voor haar geldt. Werken in Nederland is prima mogelijk als ze Engels spreekt. Bij mij op de afdeling is ook de helft Engels sprekend. Wel waarderen ze het als je actief bezig bent met het leren van de Nederlandse taal..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-09 16:07
Vergeet je backup plan niet als het fout gaat en het uit is met je vriendin. Alles kan :)

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimyy
Verwijderd1 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:01:
Je kunt ook proberen een studiebeurs te krijgen. Zie bijvoorbeeld deze link: https://www.studyinhollan...rships/find-a-scholarship.
Thanks voor je reactie, ziet er wel naar uit dat deze studiebeurzen een tijd geleden gepost zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimyy
Verwijderd1 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:40:
[...]

Nederlandse consulaire hulp in het buitenland is toch wel handig (t.o.v. iemand die geen EU burger is).

In het geval van Zuid Korea moet je er rekening mee houden dat eventuele kinderen onder de Zuid Koreaanse wet ook Zuid Koreaan zijn. Dat betekent dat ze mogelijk in aanmerking komen voor dienstplicht in Zuid Korea waar conscientious objection (althans tot voor kort) niet erkend wordt en het afstaan van ZK staatsburgerschap ook weer negatieve gevolgen heeft (zeker als je toch een band hebt met dat land i.v.m. familie).
Ze heeft op dit moment geen kinderen, maar toch bedankt voor de informatie.. je weet maar nooit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimyy
Ijsklont schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:06:
Ik kan een beetje spreken uit ervaring met werken in Japan, uiteindelijk zelf niet de keuze gemaakt voor de overstap maar dat is een persoonlijk verhaal.

Ik kan je vertellen als je totaal geen kennis hebt van de Japanse taal, dat je dan zeker moeilijk gaat krijgen om een baan te vinden in Japan (Moeilijk, maar niet onmogelijk). In Nederland kun je goed werken in het Engels als je totaal geen Nederlands kent, in Japan zal dit echter veel moeilijker zijn.

Maar Japan is echter ook niet een land waar je zomaar een werkvisum kan krijgen. Vaak moet een bedrijf "garant" voor je staan en in jouw geval betekend dat je dus eerst dat je een baan moet vinden, een andere optie zou afhankelijk kunnen zijn van de verblijfstatus van jouw vriendin.

Letop, met een entry visum (3 maanden) of een longstay toeristen visum mag je niet werken en kans zal ook zeer klein zijn dat je met z'n visum ergens wordt aangenomen.

Lees eens de website van de Japanse ambassade in NL goed door: https://www.nl.emb-japan.go.jp/e/consulate/index.html

Ok nu de makkelijkste manier om in Japan te kunnen werken..... ALT (Assistent Language Teacher) Engels. Zijn veel programma's waarvoor je hier kan aanmelden, vaak is kennis van de Japanse taal geen vereisten (engels moet wel op Native niveau zijn). Op https://gaijinpot.com/ kun je vaak ook van dit soort vacatures vinden (ook met visum sponsorship).

TL:DR: Hoewel je vriendin meer zal moeten opofferen als ze naar Nederland zou komen, is dat nog steeds een veel makkelijker en sneller process dan dat jij in Japan zou gaan werken/wonen (met je huidige taal en kennis niveau)
Bedankt voor de informatie, ik ben inderdaad zelf al op de hoogte met de graat van werken in Japan. Wel veel programmeer jobs zijn beschikbaar waar niet al te veel Japans bij benodigd is, wat mij wel mee zit. Ook leraar Engels heb ik naar gekeken, echter zou ik dit alleen gebruiken als nood optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:37

Part

Helemaal niets.....

koen0s schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:08:
Ik ken eigenlijk geen internationale studenten die niet de volle mep betalen. Ga er dan ook vanuit dat als zij hier komt studeren dit ook voor haar geldt. Werken in Nederland is prima mogelijk als ze Engels spreekt. Bij mij op de afdeling is ook de helft Engels sprekend. Wel waarderen ze het als je actief bezig bent met het leren van de Nederlandse taal..
Ze betalen dan wel de volle mep maar dat geld komt soms via een studie beurs in het kader van ontwikkelingswerk.

De TS zou kunnen informeren bij de Nederlandse ambassade in Korea wat er mogelijk is.

Of hier:
https://www.nuffic.nl/onderwerpen/orange-tulip-scholarship/
Beurzen op maat om talentvolle studenten uit Brazilië, China, India, Indonesië, Korea, Mexico, Rusland, Vietnam en Zuid-Afrika naar Nederland te trekken.

[ Voor 14% gewijzigd door Part op 30-01-2019 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:50
Ook leraar Engels heb ik naar gekeken, echter zou ik dit alleen gebruiken als nood optie.
Maar dan is het ook wel handig als je Japans onder de knie hebt..
Er zijn zat internationale bedrijven in Nederland, voornamelijk in en rondom de randstad. Het maakt in veel gevallen vrij weinig uit of je wel of geen Nederlands spreekt zolang Engels maar zonder problemen gaat.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temraakle
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Temraakle

Dat is altijd leuk

Wat ik van veel internationale studenten hier in China heb gehoord is dat Zuid-Korea en Japan beurzen geven aan internationale studenten die de desbetreffende taal willen leren. Het moet ook niet al te moeilijk zijn, om aan deze beurzen te geraken.

Als dat een beetje op de zelfde manier gaat, dan is studeren gratis, geven ze je een kamer en geld om van te leven. Dit zouden dan ook studies kunnen zijn van 1 tot 4 jaar (Bachelor, Master en PhD)

Treinreizen China: www.treinkaartjesChina.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimyy
chriistiix schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 15:05:
[...]

Maar dan is het ook wel handig als je Japans onder de knie hebt..
Ik ben hierdoor ondertussen ook Japans aan het leren, puur ook omdat ik er van hou om verschillende talen te kunnen spreken. Alleen wil ik niet zeggen dat ik ook maar dicht bij "conversationeel" level zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:18
chriistiix schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 15:05:

Er zijn zat internationale bedrijven in Nederland, voornamelijk in en rondom de randstad. Het maakt in veel gevallen vrij weinig uit of je wel of geen Nederlands spreekt zolang Engels maar zonder problemen gaat.
In mijn vorige functie voerde ik vaak sollicitatiegesprekken met kandidaten uit Aziatische landen. Er zijn vanuit een werkgever twee barrières in het aan nemen van iemand uit Korea:
  • Ze moeten meer verdienen dan 3.299 euro (2018: 3.229 euro) per maand excl. vakantiegeld wanneer ze jonger dan 30 jaar zijn. 4.500 euro wanneer ze ouder zijn dan 30. Anders krijgen ze geen kennismigrantenvisum.
  • De bureaucratische rompslomp maakte het onze HR-afdeling zo lastig dat we er totaal mee gestopt zijn om mensen van buiten de EU aan te nemen. Een grotere organisatie dan de onze (200 man) heeft waarschijnlijk een capabelere HR-afdeling die dit soort dingen kan regelen.
Dit zijn geen onmogelijke obstakels voor een financieel analist, maar het maakt het ook niet gemakkelijker. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimyy
Iedereen bedankt voor de informatie ! Ik ga hier wat van maken, en samen met mijn vriendin uitspitten, ik zal jullie op de hoogte houden ;) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thur
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-09 15:19
Binnen ASML (Eindhoven) is de taal gewoon Engels. Geen enkel probleem om geen Nederlands te spreken. Zal wel bij meer bedrijven zo zijn.
Pagina: 1