Waterkoeling vraagje!

Pagina: 1
Acties:

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik zag iets op een ander buitenlands forum staan en nou vroeg ik mij af of iemand deze stelling kan bevestigen:

inplaats van je waterpomp laten pompen moet je hem laten zuigen, hierdoor zou er in een geval van een lek geen water uitkomen maar juist lucht je slangen in worden gezogen. Zo heb je dus geen kans op kortsluiting door lekkage.

wie oh wie heeft hier ervaring mee of zou het ff willen proberen >:)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Is volgens mij crap... het is toch een kringloop? Dan wordt het water steeds rondgepompt, dus ooit zal het bij het lek komen...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:20
Jah, dit lijkt me ook weird als het klopt.

• Leipo
  • Niet online
Op maandag 23 juli 2001 20:12 schreef Demoniac het volgende:
Is volgens mij crap... het is toch een kringloop? Dan wordt het water steeds rondgepompt, dus ooit zal het bij het lek komen...
je moet het volgens mij als volgt zien: bij de 'normale' manier duwt de pomp water door de slangen en duwt het water door het gaatje. bij de methode die ik bedoel zuigt hij het water erdoor en dan zou je dus de lucht van buiten door het gaatje zuigen.
je zal natuurlijk wel een reservoir moeten hebben waar 2 losse slangen inzitten zodat je pomp het water uit het reservoir zuigt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
reservoir:
_____   ______
____ \    / _____
    \ \  / / 
  | | |  | | |
  |~|~|~~~~~~|
  |__________|

hoop dat het een beetje duidelijk is :)

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-03 18:20
op dat moment zuigt ie lucht uit je kast weg, en komen er luchtbellen in je koelsysteem en word het kope/aluminium te heet en verbrand je spullen, dan maar kortsluiting.

met het water wat erin zit is de kans op kostsluiting kleiner omdat het gedemineraliseerd (kl*te woord) water is.

Sinlath | Opinions may contain latency

• Leipo
  • Niet online
er zou dan maar een klein beetje lucht inkomen (zolang het natuurlijk geen groot gat is) en dat kleine beetje lucht raak je dan weer kwijt in je reservoir dus dat zal geen grote invloed hebben op je koel prestaties.

maar heeft misschien iemand op dit moment waterkoelings onderdelen los liggen zodat hij/zij dit misschien ff kan testen...ik heb hier er de spullen niet voor maar ik ben wel erg benieuwd!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05 02:08
Wat zuigt aan de ene kant duwt aan de andere, crap dus :)

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

// off-topic maar kon het niet laten ;)
Wat zuigt aan de ene kant duwt aan de andere, crap dus
Jij vraagt je vriendin dus altijd heel hard tegen je billen te duwen? :)

//on-topic

Het hangt er maar net vanaf _waar_ een lek ontstaat. Ontstaat het lek _voor_ de pomp (en je laat de pomp zuigen) dan is het idd. waar. Onstaat het lek echter _na_ de pomp dan weer niet.

Oftewel het maakt geen ruk uit..

Verwijderd

Volgens mij kan deze zo naar de HK ;)
Oftewel, ik geloof er geen ruk van. Een lek is een lek en zuigen of blazen, maakt dan echt niet meer uit.

Leipo, waar heb je dit gezien dan?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Op maandag 23 juli 2001 22:01 schreef psygho het volgende:
Wat zuigt aan de ene kant duwt aan de andere, crap dus :)
Als het is zoals dat mooie ascii plaatje ergens hierboven, dan maakt het wel uit. Dan zuigt hij er water uit, wat NA de pomp gewoon in het bakje loopt.

Als de volgorde dan zo is:
Waterreservoir - Proc - Pomp,
dan zal er idd alleen lucht doorstromen als er een lek voor de pomp komt, en er ergens water gaan druppelen, al er een lek na de pomp komt.

Dus het kan wél!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

De stelling klopt idd. Echter: Hij klopt alleen voor een pomp, welke in een reservoir staat.
Bij een inline pomp kan je de hele stelling vergeten.

Ik heb het zelf idd een keer meegemaakt: In de bovenkant van de waterkring, bij het reservoir is een lekje geweest, door een crappy slang, met crappy slangaansluiting. Deze trok luchtbellen mee het koelsysteem in. Dit was overigens op het laatste deel van de kring, dus het water viel alleen maar naar beneden het reservoir in.

Nu heb ik nog twee kanttekeningen:

1. Zorg dat je systeem niet lekt. Zo moeilijk is dat niet, met een beetje fatsoenlijke (goed passende) slangen en een slangklem. Mijn systeem heeft enkel gelekt met "wazige" experimenten. (leverde overigens een leuk wit spoor op tot onder het derde PCI slot)

2. De meeste pompen, en ik durf bijna wel te zeggen vrijwel alle pompen die wij gebruiken, zijn niet of in hoge mate minder geschikt om te zuigen. De opbrengst is dan veel kleiner.

Verwijderd

Het verschil tussen "blazen" en zuigen (geldt voor lucht en water) is dat je nooit "harder" kan zuigen totdat je vacuum hebt. Bij "blazen" kun je een hele hoge druk maken, en dat werkt veel effectiever.

• Wollige
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Hmmm het lijkt me idd te kloppen dat je lucht door het lek naar binnen zuigt. Omdat het systeem niet meer gesloten is valt dan ook meteen de druk weg waardoor er helemaal geen water meer stroomt, maar ik vraag me wel af of je die pomp daar niet mee molt. Het lijkt me helemaal niet goed voor een pomp om lucht aan te zuigen.... Liever wat meer aandacht schenken aan de waterdichtheid van je systeem >:)

• Leipo
  • Niet online
ja het moet natuurlijk geen groot gat zijn :)
want dan mol je inderdaad je onderdelen zoals je pomp..maar het ging mij om kleine gaatjes :)
Pagina: 1