Mac Mini 2018 als server, ja of nee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UNTITLED.PNG
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-05 10:40
Ik ben van plan om een Mac Mini uit 2018 te gebruiken als server. Hoeveel jaar zou hij mee kunnen gaan? Ik weet dat de processor niet zo'n probleem zal zijn, die gaat wel 10/15 jaar mee. Maar de andere hardware, hoe zit het daarmee?

De mac mini zal de volgende load:
- Plex server (minimaal gebruik, als er gekeken wordt is dat meestal alleen savonds en maximaal 2 gebruikers tegelijk)
- SMB server
- Time Machine server

Hier kan je dus uit halen dat de CPU eigenlijk vrijwel nooit 100% in gebruik is. En de ruimte is niet warm, gewoon kamer temp.

Het gaat om het volgende model:

- Mac Mini 2018
- Intel i7 6 core
- 8GB Ram
- 512GB SSD

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

10 tot 15 jaar?

Alsof je vandaag de dag nog een Athlon 64 met 4MB RAM zou gebruiken als "server" want dat was in 2003/2004 toch wel de go-to CPU.

Geloof dat je topicstart / idee wat ondoordacht is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramk
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12-2024
Waarom zou je een Mac mini als server gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Joramk schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:49:
Omdat "server" een mode-term is. Waarom stel je de vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:46
Je energieleverancier zal het in elk geval prima vinden. Ik zou lekker een nuc met een i3 pakken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De harde schijf of SSD zal vermoedelijk het eerste falen. De rest kan, indien er kwaliteitsonderdelen gebruikt zijn, makkelijk 5+ jaar mee gaan. Wellicht de 10 jaar ook wel, volgens mij hangt dat vooral af van de kwaliteit van de capacitoren, die moeten niet gaan lekken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramk
MAX3400 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:51:
[...]

Omdat "server" een mode-term is. Waarom stel je de vraag?
Ik vond het een beetje vreemd om een apple apparaat, in dit geval een Mac mini, als server te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Joramk schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:53:
[...]

Ik vond het een beetje vreemd om een apple apparaat, in dit geval een Mac mini, als server te gaan gebruiken.
Volgens mij heb je iets in je hoofd maar kan/wil je het niet uitleggen? Je kan ook een RPi als "server" inzetten. Een NAS (aanzienlijk minder krachtig dan de Mac Mini) is ook server voor tientallen services.

Ik zie dus geen probleem om dat ding zo te gebruiken; jij wel; waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramk
MAX3400 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:55:
[...]

Volgens mij heb je iets in je hoofd maar kan/wil je het niet uitleggen? Je kan ook een RPi als "server" inzetten. Een NAS (aanzienlijk minder krachtig dan de Mac Mini) is ook server voor tientallen services.

Ik zie dus geen probleem om dat ding zo te gebruiken; jij wel; waarom?
Dat weet ik, maar ik vind het vooral een beetje 'zonde' om zo'n relatief duur apparaat te gaan gebruiken als bijvoorbeeld een NAS oid. Dan kun je beter voor veel minder zelf een systeem in elkaar zetten. (mits je geen Apple software wilt gaan gebruiken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UNTITLED.PNG
MAX3400 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:47:
10 tot 15 jaar?

Alsof je vandaag de dag nog een Athlon 64 met 4MB RAM zou gebruiken als "server" want dat was in 2003/2004 toch wel de go-to CPU.

Geloof dat je topicstart / idee wat ondoordacht is.
Dat klopt, het is meer dat de processor nu snel genoeg is voor wat ik wil en zou het voor hetzelfde doel de komende jaren willen blijven gebruiken. Ik wil weten of ik over 10 jaar nogsteeds een plexserver heb draaien op die mac mini.
Joramk schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:49:
Omdat ik het persoonlijk erg fijn vindt om te werken met macos. Ik heb jaren met Ubuntu Server gewerkt, maar de dingen die MacOS mij biedt, zou ik graag willen gebruiken voor mij server.
Tsurany schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:53:
De harde schijf of SSD zal vermoedelijk het eerste falen. De rest kan, indien er kwaliteitsonderdelen gebruikt zijn, makkelijk 5+ jaar mee gaan. Wellicht de 10 jaar ook wel, volgens mij hangt dat vooral af van de kwaliteit van de capacitoren, die moeten niet gaan lekken.
Persoonlijk dacht ik ook aan de capacitoren en de FAN.

Misschien was het handig te melden dat MacOS een pré is. Ik heb een FreeNAS gehad en nu 2 Synology Nas systemen staan. Maar die werken niet zo prettig als MacOS als (media) server/ nas. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
10-15 jaar is een lange tijd. No matter wat je ook koopt 🙂. De Mac Mini zal na 10 jaar geen OS updates meer krijgen, en reparaties en upgrades zijn erg lastig. Ik zou het gewoon doen, t is wel een gokje.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:14
De Mac mini is een mooiboy, voor servergebruik is ie relatief duur. Je zou kunnen bedenken of MacOS op een NUC een route is die jou aanspreekt. Daarmee heb je meer flexibiliteit met storageoplossingen. Qua levensduur zou ik rekenen op 5 tot 8 jaar, wat je ook kiest.

[ Voor 4% gewijzigd door Gluten Parody op 29-01-2019 19:29 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UNTITLED.PNG
gast schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 19:28:
10-15 jaar is een lange tijd. No matter wat je ook koopt 🙂. De Mac Mini zal na 10 jaar geen OS updates meer krijgen, en reparaties en upgrades zijn erg lastig. Ik zou het gewoon doen, t is wel een gokje.
Ja dat klopt, misschien heb ik iets teveel hoop dat ik er jaren mee door kan. 1 van mijn supermicro servers gaat nu ook al bijna 8 jaar mee zonder problemen. Die is alleen niet zo compact gemaakt als de mac mini.
Gluten Parody schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 19:29:
De Mac mini is een mooiboy, voor servergebruik is ie relatief duur. Je zou kunnen bedenken of MacOS op een NUC een route is die jou aanspreekt. Daarmee heb je meer flexibiliteit met storageoplossingen. Qua levensduur zou ik rekenen op 5 tot 8 jaar, wat je ook kiest.
Klopt, ook een mooie oplossing. Ik wou eerst op een Supermicro server MacOS installeren, maar omdat er geen UEFI op het moederbord zit krijg ik dat niet geïnstalleerd en de Mac Mini heb ik al staan maar doet niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
UNTITLED.PNG schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 19:35:
[...]

Ja dat klopt, misschien heb ik iets teveel hoop dat ik er jaren mee door kan. 1 van mijn supermicro servers gaat nu ook al bijna 8 jaar mee zonder problemen. Die is alleen niet zo compact gemaakt als de mac mini.
Het ding is.. m'n iMac desktop gaat nu 8 jaar mee. Ik had dat no-way verwacht bij de aanschaf. Maar kennelijk zijn de CPUs afgelopen jaren niet zo radicaal veel sneller geworden (of is MacOS niet veel meer eisend geworden) - en heb ik geluk gehad qua storingen. Voor hetzelfde geld was de GPU na 4 jaar stuk gegaan en had ik hem weg kunnen gooien. Zo is dat met een Mac Mini als server ook.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UNTITLED.PNG
gast schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:53:
[...]

Het ding is.. m'n iMac desktop gaat nu 8 jaar mee. Ik had dat no-way verwacht bij de aanschaf. Maar kennelijk zijn de CPUs afgelopen jaren niet zo radicaal veel sneller geworden (of is MacOS niet veel meer eisend geworden) - en heb ik geluk gehad qua storingen. Voor hetzelfde geld was de GPU na 4 jaar stuk gegaan en had ik hem weg kunnen gooien. Zo is dat met een Mac Mini als server ook.
Hmm, mijn opties zijn:

- De Mac Mini toch gaan gebruiken en hopen dat ie lang genoeg meegaat (andere use-case heb ik er atm niet voor)
- De oude supermicro upgraden met een nieuw moederbord, cpu en ram (MSI H370M BAZOOKA + i5 9600k) en daar MacOS op installeren

Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Ik denk dat je twee factoren hebt:
- Kosten -> aanschaf + energiekosten.
- Design -> Hoe graag heb je een nice design. Niet belangrijk -> dan doe je beter een apparaat die je fatsoenlijk kunt repareren. Belangrijk? -> Doe dan gewoon een Mac Mini.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik heb een 2010 en een 2012 Mac Mini in gebruik, de 2010 hangt aan 2d en 3d printers als printserver, en de 2012 (een i7 quadcore) draait een stel vm’s met netwerk-spulletjes en een mailserver. Ik ben daar in 2005 mee begonnen, met een 1,42 Ghz G4, en door de jaren heen steeds vernieuwd. Ik heb nog een 2009 liggen die het prima doet maar niet actief gebruikt wordt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-05 11:45
NEE: een tweaker maakt natuurlijk zijn eigen server voor deze taak.
Mijn voorstel (geen relatie met deze partij anders dan dat ik wat hardware van ze heb):
- cpu bordje: https://www.friendlyarm.c...ct/product&product_id=211
- hat tbv extra storage: https://www.friendlyarm.c...ct&path=86&product_id=213

Met deze oplossing verbruik je pakweg 2Watt ipv ..., spaar je geld uit en zit je niet vast aan niet te vervangen disk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:12
Of je het 15 jaar gaat volhouden met deze hardware zal ook liggen aan de markt. Kijk je nu bijvoorbeeld naar materiaal met 1080p en/of 4k. Wie weet welke resolutie/technieken we over 15 jaar hebben en wat gaat dat doen met de hardware. Kan de mac mini het überhaupt runnen? Ook weet je niet of plex over 15 jaar nog bestaat en of je OS nog up to date is i.v.m. beveiligingsupdates, etc. Dus dat is lastig te beoordelen zonder glazen bol.

Persoonlijk zou ik kijken wat naar je doel en budget is en kijken of de mac mini hier nu aan voldoet. Vervolgens kun je er dan wel vanuit gaan dat hij dat de komende jaren ook blijft doen. Maar meestal veranderen de wensen/eisen over tijd en zul je de vraag opnieuw aan jezelf moeten stellen.

Zaken die kunnen falen worden hierboven al aangedragen, HDD/SSD, ventilatoren, etc. En je kan natuurlijk ook een beetje pech/geluk hebben waardoor de levensduur korter/langer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:41

talin

ES-MA

UNTITLED.PNG schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:28:
Ik ben van plan om een Mac Mini uit 2018 te gebruiken als server. Hoeveel jaar zou hij mee kunnen gaan? Ik weet dat de processor niet zo'n probleem zal zijn, die gaat wel 10/15 jaar mee. Maar de andere hardware, hoe zit het daarmee?

De mac mini zal de volgende load:
- Plex server (minimaal gebruik, als er gekeken wordt is dat meestal alleen savonds en maximaal 2 gebruikers tegelijk)
- SMB server
- Time Machine server

Hier kan je dus uit halen dat de CPU eigenlijk vrijwel nooit 100% in gebruik is. En de ruimte is niet warm, gewoon kamer temp.

Het gaat om het volgende model:

- Mac Mini 2018
- Intel i7 6 core
- 8GB Ram
- 512GB SSD
toon volledige bericht
om dan meteen maar de knuppel in het hoenderhok te gooien.

waarom als server en niet gewoon als Mac mini draaien? ( tenminste dan neem ik aan dat je server OS wil gaan installeren wat geld kost )
ik heb een mac mini thuis draaien, 24/7 2 a 3x bootten per jaar.
het is een 2006 G4 Power pc setup ja ja!
daarachter zit een 2TB schijf met alle data. firewire aangesloten
deze heet iTunes geïnstalleerd en daar staat de Library van gedeeld.
als ik een nieuwe film of muziek heb, dan converteer ik die, kopieer ik deze naar een map op de schijf en iTunes leest deze uit.
mijn apple tv's lezen delen iTunes gedeelde map uit.
en mijn andere apple apparaten maken ook gebruik van deze gedeelde Library.

gedeelde mappen kan je gewoon aanmaken en delen met een user account.
en Time machine kan je weer een gedeelde map voor aanmaken.

ding heb ik 12 jaar geleden gekocht voor 100 euro en doet nog steeds wat deze moet doen.

kom ik op je Plex stukje: https://www.macintoshrepo...dia-server-0-8-5-powerpc-

( moet wel zeggen dat ik er nog een NAS naast heb draaien die van de hele boel een backup maakt, nog nooit nodig gehad )

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ja. Iedereen die nee zegt heeft niet goed opgelet bij de laatste Apple keynote.

Een Data center met heel veel Mac mini als servers:

YouTube: Inside a Huge Data Center Filled with Apple Mac Computers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Lol, een hoge kwaliteit industrial-grade server kun je niet eens 10-15 jaar als server gebruiken. Daarop rekenen lijkt me sowieso nogal naïef.

Dat gezegd hebbende, wat jij wilt moet prima kunnen. Het zou niet de meest voor de hand liggende keuze zijn, wat waarschijnlijk de reden is dat veel mensen met alternatieven komen. Maar als je 'm toch al hebt staan en er verder niet zo veel mee doet, dan hoeft echt niets je tegen te houden. Iets anders kopen alleen maar om dit ding laten verstoffen is net zo zonde.

[ Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 30-01-2019 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mcDavid schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 18:28:
Het zou niet de meest voor de hand liggende keuze zijn, wat waarschijnlijk de reden is dat veel mensen met alternatieven komen.
Iets wat veel mensen over het hoofd zien is dat een Mac Mini zuinig is. Die in m'n meterkast gebruikt minder dan een Ziggo STB in standby. (De Humax die ik had gebruikte in standby 28W, een 2012 i7 gebruikt 7-11W.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom een nieuwe zou echt eerder een gebruikte ervoor kopen en gewoon MACos erop. Alternatief is zelf een server bouwen en iets als ClearOS gebruiken stuk goedkoper en door de opzet super gebruikers vriendelijk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Frogmen schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:13:
Waarom een nieuwe zou echt eerder een gebruikte ervoor kopen en gewoon MACos erop. Alternatief is zelf een server bouwen en iets als ClearOS gebruiken stuk goedkoper en door de opzet super gebruikers vriendelijk.
Een nieuwe is up to date. Bij een oude kom je waarschijnlijk eerder bij de vervangingscyclus.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-05 19:39
ik heb tot op de dag van vandaag een Mac Mini (2009) draaien als webservertje. inmiddels wel een SSD er in gestopt, maar voor een kistje van 10 jaar oud komt ie nog fantastisch goed mee. dus 10 jaar red je wel, al is dat wellicht niet helemaal realistisch

Het gebruik van de term "server" hier is aan je gebruik te lezen voornamelijk thuis-doosje en daarvoor draai ik ook al jaren een Mac Mini. dit bevalt mij prima, eerst VM's op gedraaid nu een zooi docker containers.

Ding is compact, stil en vlot genoeg voor de taken die ik er van vraag.

dus ja, ik zou het zeker doen en ook aanraden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-05 13:46
talin schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:32:
[...]

.....
waarom als server en niet gewoon als Mac mini draaien? ( tenminste dan neem ik aan dat je server OS wil gaan installeren wat geld kost )
Vroeger, toen Mac OS X Server er net was (10.1------10.6 ofzo) was het een kostbare aangelegenheid die al snel 250 tot 500 euro kostte, maar sindsdien is de OS X Server software steeds iets beperkter geworden maar vooral ook heel veel voordeliger... nu vraagt Apple er € 21,99 voor... nou niet echt meer een wereldschokkend bedrag en voor sommige doeleinden is de server-oplossing een prima ding.

Ik ben overigens dol op mac mini's... Heb in mijn leven echt heel veel Apple apparatuur mogen nakijken en herstellen (AASP) en eigenlijk was maar een minuscuul klein deel daarvan een Mac mini met een defect. Er kan ook niet zo heel veel aan stuk gaan. De G4's die ik heb gehad, gaan nog steeds aan en doen alles nog wat ze 10 jaar geleden ook deden. Maar door de verouderde processorarchitectuur en het ontbreken van ondersteuning voor meer hedendaagse MacOSsen zijn ze wat mij betreft wel obsolete geworden.

De instap 2014 was (qua performance) wel een drama apparaat met gesoldeerde 4GB geheugen, een slome processor en een superslome 5400rpm HD (die door tweakers die een schroevendraaier kunnen hanteren gelukkig alsnog vervangen kunnen worden door een SSD)

Hier thuis heb ik er een paar (2011 en 2012 QCi7, maar ook nog een 2010) draaien voor diverse taken en ze hebben mij nog nooit in de steek gelaten. Home Cinema, Plex, VM's, fileserver AFP/SMB, TimeMachine en een andere Mac mini voor mijn lossless/highres muziekverzameling in Audirvana+ / itunes.
Heerlijk spul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UNTITLED.PNG
Thnx allemaal voor de input en voor de mooie verhalen over hoe jullie oude beestjes nog steeds lekker aan het werk zijn. ;)

Ik heb een lange tijd gedacht over hoe ik dit ging aanpakken. Zoals ik al zei heb ik al 2x een supermicro server met xeon processors die nog steeds lekker draaien na 5+ jaar. Hier kon ik alleen geen MacOS werkend op krijgen omdat er geen mogelijkheid was om UEFI te booten. Geen hackingtosh als server dus. :'(

Ik heb dus na zitten denken om een micro-atx moederbord te halen met een mooie intel processor en een 1U cpu cooler. Toch ging mij dit zo'n 550 euro kosten, maar dat zou betekenen dat ik nog steeds geen doel heb voor mijn Mac Mini 2018 die aan het wegstoffen is.

Daarom heb ik gekozen om voor mijn Mac Mini 2018 een Akitio NT2 U31C te kopen.
https://www.amazon.de/dp/..._189395811_TE_SCE_3p_dp_1

Hiermee kan ik 2x 2TB Western Digital Nas HDD's aansluiten in een Raid0 configuratie op mijn Mac Mini via USB Type C 3.1 gen2.

Ik heb Plex Media Server hierop geïnstalleerd, een SMB share gemaakt waar de mappen van Plex staan en een Transmission server geïnstalleerd op de mac.

Ik heb nog steeds plannen om die micro-atx hackingtosh te maken, maar hier moet ik nog eventjes voor sparen. ;) Jammer dat MacOS niet werkte op mijn SuperMicro moederboard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@UNTITLED.PNG waarom wil je RAID0 gebruiken? Als nu een enkele disk uit valt is de data van beide disks weg. Gebruik dan liever JBOD waarbij de twee schijven gewoon apart functioneren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Tsurany schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:38:
@UNTITLED.PNG waarom wil je RAID0 gebruiken? Als nu een enkele disk uit valt is de data van beide disks weg. Gebruik dan liever JBOD waarbij de twee schijven gewoon apart functioneren.
Dat, en het probleem dat een enkele 4T schijf goedkoper is dan 2 keer 2T. En voor een filmpje heb je de snelheid van RAID0 niet nodig.

Pagina: 1