Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste gaming/video editing rig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• teddy270us
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-10 08:46
Beste tweakers,

Na 4 jaar het steeds te moeten uitstellen wegens financiele tegenslagen, lijkt het erop dat ik eindelijk mijn eerste rig kan bestellen en zelf in elkaar zetten. uiteraard zou ik wat laatste input van jullie kunnen gebruiken.

Ik wil graag input over mijn keuze van mobo, het geheugen, en monitor. Voor veel dingen heb ik nl niet veel keuze, gezien de formaat van mijn case (7liter)

4 jaar geleden begon ik het idee om een grote rig te bouwen (be quiet dark base pro 900) met vele HDD's erin en alle toeters en bellen. Gaande weg ben ik juist helemaal de andere kant op gegaan: zo klein en krachtig mogelijk. Om die reden heb ik destijds ook mee gedaan aan de kickstarter van de "Dan Case A4-SFX v2" en die gekocht. helaas gebeurde er weer het een en het ander waardoor de case inmiddels al een jaar netjes in zijn verpakking in mijn kelder ligt.

Daarnaast heb ik een jaar geleden ook een Samsung 850 EVO 2TB gekocht, dus dat is er ook.

Ik zal er voornamelijk games mee spelen, AAA games (FPS) maar ook oude RTS games etc. Ik wil ook graag aan video editing willen beginnen, maar dat zal puur voor hobby zijn, familie filmpjes ed. dus het zal nooit op proffesioneel lvl gebeuren.

Mijn 27 inch 1080p monitor heeft het onlangs begeven, dus ik moet ook sowieso een nieuwe monitor kopen, ik wil nog niet aan 4k beginnen, want ik wil met mijn huidige build minstens 3 jaar zonder problemen op max settings mijn games kunnen spelen. ik weet van mij zelf dat ik niet het type persoon ben die elk jaar zijn kaart zou willen verkopen om een nieuwe te kopen. Vandaar dat mij keuze gevallen op de "2560x1440" resolutie. mijn eerste keuze is hieronder te zien (LG 32GK650F-B Zwart ), echter is er ook een andere keuze wat ik daar onder gezet heb (AOC AG271QX Zwart, Rood). de vraag is, is mijn eerste keuze beter, of juist de 2de.

CPU, ik ben voor Ryzen gegaan, omdat ik toch (na vele reviews en vergelijkingen bekeken te hebben) niet echt veel verschil is tussen de Ryzen 2700x of een 8700k, buiten 4-5 fps... en gezien ik niet echt een pro gamer ben, 100 euro extra voor die 4-5 fps vind ik niet nodig. Daarnaast vind ik wat AMD met ryzen doet toch erg leuk en hoe stom het ook klinkt, wil ik ze wel "steunen"

mobo: hier zit ik dus over te twijfelen, ASRock Fatal1ty X470 Gaming-ITX/ac (mijn eerste keuze) of juist de ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac? de 2de is ongeveer 50 euro goedkoper. Wil ik OC-en? ja (af hankelijk van tot hoeverre de case en de koeling erin dat toe laat)

koeling: heb niet al te veel keuzes hier, maar zover ik het gelezen en gezien heb, is deze een van de beste.

Geheugen: is mijn keuze hierin goed genoeg? ik weet dat er veel beter zijn, maar die zijn allemaal veel te hoog en past het niet met de koeling die ik moet gebruiken.

Voeding: wederom, weinig keuze hier in, en ik wil wel een goede PSU hebben, vandaar mijn keuze hiervoor.

SSD/HDD: zoals gezegd heb ik al een nieuwe SSD, dus dat kan ik nu al gebruiken, maar ik zou het liefst ook al meteen de "Samsung 970 Evo Plus 500GB" erbij willen doen, maar de kans is groot dat ik dat pas later doe en dat ik met dat geld een beter GFX kaart koop.

GFX: zoals jullie zien, heb ik er nog niets bij gezet. ik zal of een 1070 ti kopen, of als het mee zit, een 1080 ti en dat zal ik van Omni (bekende tweaker op de vraag en aanbod) kopen, wil max 650 hiervoor kwijt zijn. Het liefst wil ik voor een 1080ti gaan. de kaart moet iig niet dikker zijn dan 2 slots, anders past het niet erin.

En dan het kwestie van geld: uiteraard is het budget niet AL te groot, of hoog, ik wil niet meer dan 1900 in totaal kwijt wil zijn. Wat ik wil nemen, wil ik wel dat goed is, dus bijv neem ik liever de "970 Evo" niet, maar dat ik dan wel een goede GFX heb, dan dat ik de 970 Evo neem, en een mindere kaart neem, en dat ik die over een jaar weer moet vervangen. (vandaar ook bepaalde keuzes van mij). maar uiteraard wil ik ook niet meer betalen voor iets wat totaal geen meer waarde heeft voor wat ik wil doen. (bijv de keuzes tussen de 2 mobo's)

en dan het lijste:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 328,90€ 328,90
1ASRock Fatal1ty X470 Gaming-ITX/ac€ 164,95€ 164,95
1Dan A4-SFX Zwart€ 0,-€ 0,-
1LG 32GK650F-B Zwart€ 399,-€ 399,-
1Noctua NH-L9a€ 16,95€ 16,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 134,-€ 134,-
1Corsair SF600 (2018)€ 118,-€ 118,-
1Samsung 970 Evo Plus 500GB€ 121,-€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.282,80

2de keuzes voor mobo en monitor:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 117,50€ 117,50
1AOC AG271QX Zwart, Rood€ 379,-€ 379,-
1AOC AG322QCX Zilver, Zwart€ 475,72€ 475,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 972,22

Bij voorbaat dank voor jullie reactie(s) :)

Alle reacties

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:18

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ik wordt toch niet echt enthousiast van die tweedehands GPU markt. Je noemt een prijs van 650 euro en dat lijkt mij als ik even snel op V&A kijk ook wel het best haalbare voor een GTX1080Ti en dat terwijl je vanaf een euro of 710 een nieuwe RTX2080 hebt. GTX1070Ti kaarten zijn met zo'n 350 euro gunstiger geprijsd, maar dat heeft er ook mee te maken dat die op het moment nieuw voor minder dan 400 euro te krijgen zijn. Gezien de storingsgevoeligheid van videokaarten zou ik bij een dergelijk bedrag toch een sterke voorkeur hebben voor een nieuwe kaart met volwaardige garantie.

Eventueel zou je behoorlijk op de CPU kunnen besparen door te kiezen voor een Ryzen 5 2600. Zoals je zelf al aangeeft is het ook mogelijk om (tijdelijk) af te zien van de M2 SSD. Overigens is je voeding vrij fors, het hangt enigszins van de CPU/GPU keuze af, maar 450 watt zou normaal gesproken al voldoende moeten zijn. Daarnaast mis ik een beetje de onderbouwing voor de 144Hz monitor. Op zich een prima monitor, maar er hangt wel een vrij stevig prijskaartje aan.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• teddy270us
dank voor je reactie, hoewel mijn vargen ergens anders over gingen, zal ik mijn keuzes wat toelichten:

Ik begrijp zeker wat je bedoelt met betrekking tot 2de hands GPU kopen, (niet dat ik denk of weet of jij ook zo bent) bijv mijn zwager en vader willen nooit wat voor soort electronica 2de hands kopen, begrijp ik volkomen, maar ik zelf heb met bepaalde dingen totaal geen problemen mee. het is even zoeken, goed informeren, bepaalde eisen hebben en daarvan niet afwijken (bonnen, garantie etc) en dan kan je best een hoop geld sparen. Zo heb ik door de aren aardig leuke dingen kunnen kopen en (gelukkig) geen enkele problemen mee gehad, maar nogmals het blijft een persoonlijk iets en ik begrijp je punt.

Waarom ik juist niet voor een 2080 wil gaan is omdat, van wat ik igg op vele sites, reviews, filmpjes vergelijkingen ed gemerkt heb, ze toch praktisch het zelfde pretesteren, en daarbij is de 1080 ti goekoper. de 2080 heeft "features" die ik toch niet kan gebruiken (voordat developers dat allemaal implementeren in alle games, duurt het nog een jaar denk ik) ... dus dan geef liever ik wat minder uit, zit ik (hopelijk) min 2 misschien 3 jaartjes dik goed, en tegen die tijd, wanneer die " features" standaard zijn geworden en de meeste bugs eruit zijn koop ik wel een andere kaart.

(dat is igg mijn insteek geweest)

Wat betreft de monitor, ik heb niet zo veel keuze, ik heb netjes in pricewatch geklikt op welke resolutie ik wilde, vervolgens vanaf 100hz gefilterd en wat je over houdt zijn alleen 144hz en hoger.

• Asateo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-07 13:54
Toch even reageren op het tweedehands gedeelte. Enkele maanden terug toen de RTX'en op de markt kwamen kon je een GTX 1080 TI tweedehands voor 400/500 euro kopen. Dat zou de moeite zijn geweest, maar met de huidige prijzen zou ik het ook niet doen.
Langs de andere kant komt binnenkort de Radeon VII uit (07/02), misschien dat dat weer tot een nieuwe tweedehands prijsdaling leidt...

• teddy270us
Dank voor je reactie Asateo.

ik heb inmiddels de knoop door gehakt en het een en het ander besteld. Men hoeft niet meer te reageren.