Persoonsgegevens gedeeld met andere partij

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Een tijdje terug kreeg ik van mijn tussenpersoon voor een verzekering een brief met de mededeling dat hun post voortaan via postex.nl zou verlopen. Ik kan met een code inloggen om mijn voorkeur te wijzigen.

Ik heb dat gedaan, maar het viel mij direct al op dat mijn persoonsgegevens op postex.nl onder mijn persoonlijke code al beschikbaar waren.

Ik heb mijn voorkeur gewijzigd, nu al voor de zoveelste keer en ik heb contact opgenomen met de tussenpersoon. Ik krijg van hun alleen algemene en vooral wat ontwijkende antwoorden, maar ondertussen krijg ik nog steeds email via postex.nl en lijkt mijn voorkeur te worden genegeerd.

Ik heb allerlei bezwaren met hoe dit is gegaan:
- ik heb geen toestemming gegeven tot het delen van mijn persoonsgegevens met postex.nl.
- de link in de email die ik krijg gaat rechtstreeks naar de brief die naar mij is gestuurd zonder verdere verificatie of authenticatie
- ik kan mijn gegevens voor zover ik kan zien niet beveiligen met enige vorm van authenticatie, laat staan 2-factor.
- ik kan zover ik kan zien geen post verwijderen, het blijft daar maandenlang tot wel een jaar op staan

Wat kan ik hier aan doen?

Beste antwoord (via InflatableMouse op 31-01-2019 18:52)

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01 22:38

Algurgazan

Ome Bob

Ardana schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 19:19:
Als particulier kun je hier geen donder aan doen.
Mocht je als particulier tijd (en waarschijnlijk ook geld) over hebben kan je hier wel wat aan doen:
Arnoud Engelfriet - Ja, deden ze dat maar
De AVG kent echter nog een ander mechanisme, dat behoorlijk onderbelicht is gebleven. Op grond van artikel 79 AVG mag iedere betrokkene een rechtszaak starten tegen een onrechtmatig gebruik van zijn persoonsgegevens, en daarbij zelfs schadevergoeding (artikel 82 AVG) eisen.

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:33
Als een dienstverlener bepaalde werkzaamheden uitbesteedt aan een andere dienstverlener, is daar lang niet altijd jouw toestemming voor nodig. Wel zal er een bewerkersovereenkomst moeten zijn tussen beide partijen (maar daar ben jij geen partij in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dat verwerkingsregister moet natuurlijk wel inzichtelijk zijn voor jou als klant indien ze die dienen te hebben (en dat is vaak het geval)
https://autoriteitpersoon...teiten-op-te-stellen-6101

Als het goed is ben je hiervan dus bewust of onbewust op de hoogte gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
In dit geval was het geen uitbesteding, mij werd de keuze gegeven tot digitaal via postex.com of per briefpost (gedrukt in enveloppe).

Ik heb gekozen voor de enveloppe, echter moest ik de keuze al op postex maken en waren mijn persoonsgegevens al gedeeld. Verder wordt mijn keuze niet gehonoreerd, zie ik geen mogelijkheid tot het beveiligen van mijn digitale post, noch tot het verwijderen daarvan.

Dit kan toch nooit acceptabel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Welkom in de 21e eeuw. Ik neem aan dat je gelijk hebt, maar het is vechten tegen de bierkaai. De grootste overtreders krijgen een symbolische boete (ja, ook een miljoenen-boete kan op een dergelijke schaal symbolisch zijn) en het leven gaat verder.

Tenminste, daar lijkt het nu heen te gaan.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01 22:38

Algurgazan

Ome Bob

Ardana schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 19:19:
Mocht je als particulier tijd (en waarschijnlijk ook geld) over hebben kan je hier wel wat aan doen:
Arnoud Engelfriet - Ja, deden ze dat maar
De AVG kent echter nog een ander mechanisme, dat behoorlijk onderbelicht is gebleven. Op grond van artikel 79 AVG mag iedere betrokkene een rechtszaak starten tegen een onrechtmatig gebruik van zijn persoonsgegevens, en daarbij zelfs schadevergoeding (artikel 82 AVG) eisen.

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:09
Jij hebt een overeenkomst gesloten met jouw verzekeringstussenpersoon. Jouw verzekeringstussenpersoon is zelf verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de AVG. Geen verwerker. De tussenpersoon mag jouw persoonsgegevens alleen verwerken (lees: gebruiken) voor het doel waarvoor deze zijn verkregen. Ze mogen dus uitvoering geven aan de overeenkomst die jij met ze hebt gesloten. Daaronder valt ook het versturen van post. In dit geval hebben ze er niet voor gekozen om PostNL of een andere dienst te gebruiken, maar Postex. Dat staat ze vrij. Tot op zekere hoogte mogen zij bepalen hoe zij uitvoering geven aan deze overeenkomst. Anders waren jouw gegevens ook gedeeld met PostNL, Sandd of Cycloon (bijvoorbeeld).

Dit lijkt mij dan ook geen onrechtmatige vorm van verwerking van persoonsgegevens. Dat geldt ook voor de bewaartermijnen. Eén jaar komt mij niet onredelijk voor. Wel moeten de persoonsgegevens adequaat worden beveiligd. Je zou het privacy statement van Postex kunnen raadplegen en/of vragen stellen over hoe jouw persoonsgegevens worden beveiligd. Ben je het hier niet mee eens, dan staat het je uiteraard vrij om te wisselen van tussenpersoon.

[ Voor 8% gewijzigd door VeeGee op 01-02-2019 16:13 ]

Pagina: 1