klaw schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 07:53:
[...]
Volgens mij is Uffje ook niet van plan het in de natuur te gooien, maar het is wel gewoon een probleem van plastic, dat als het in de natuur komt het niet afgebroken wordt
En over plastic en Azië.. tot voor kort verscheepten we juist een heleboel afval naar china waaronder veel moeilijk recyclebaar plastic.
Maar wat heeft kinderarbeid met dit onderwerp te maken? Als je dat wilt voorkomen/verminderen moet je niet meer plastic gebruiken maar juist bewuster producten kopen waarbij geen kinderarbeid wordt gebruikt. En echt helemaal plastic loos wordt misschien lastig maar je kunt zeker verminderen heel veel dingen zijn al dubbel verpakt of onnodig verpakt
Ik zie toch een heleboel misinformatie in deze discussie, en trek een discussie over grondstoffen/materiaal gebruik graag breder naar ook de alternieven van plastic en ook de milieu en maatschappelijke impact daarvan.
Voor consumenten plastic geldt bijvoorbeed tegenwoordig dat dit verplicht binnen Europa verwerkt moet worden. Dus het hele recycling in azië is daar niet zo relevant voor. Ook voor bedrijfsafval wordt tegenwoordig steeds meer gekozen voor energieopwekking in Duitsland boven verslepen naar Azië.
Ik heb heel erg de insteek dat je zuinig en duurzaam moet doen met je spullen, en dat je ook zo veel mogelijk moet recyclen. Plastic heeft een paar mindere kanten, maar is qua maatschappelijke en milieu impact en materiaaleigenschappen wel de grondstof die ik verkies boven glas en katoen.
Ik vind het prima dat we praten over het duurzamer en efficiënter gebruiken van hogere
kwaliteitsplastic, maar we moeten uitkijken dat we in deze discussie niet aansturen op het gebruik van
kinderarbeid-katoen of
energieverslindend-glas dat is qua milieu-impact en maatschappelijke gevolgen terug gaan in de tijd.
Wat dat betreft ben ik ook blij dat
Europa zich inzet om onze plastic industrie veel sterker te maken dan de internationale concurrentie. De EU stimuleert met subsidies en maatregelen het maken van meer hoogwaardig plastic, voorkomen van plastic in het milieu en het meer recyclen van plastic.
[
Voor 12% gewijzigd door
3x3 op 30-01-2019 08:55
]