Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woopdedooo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-06-2024

Woopdedooo

THT: Zie signature

Topicstarter
Sinds ik een presentatie op een katamaran in het Great Barrier Reef heb bijgewoond ben ik me steeds meer bewust gaan worden van het milieu (op dat moment specifiek plastic). Sindsdien probeer ik zoveel mogelijk plastic te voorkomen. Dit gaat met ups en downs. Ik heb Plastic Free gelezen van Beth Terry en National Geographic's Planet or Plastic editite van 06/2018 en heel veel artikelen over plastic en zero waste. Ik woon (op dit moment nog) in Zuid-Limburg en er zijn hier geen verpakkingsvrije winkels dus is het metname veel zoeken waar je verpakkingsloos kan winkelen. De stappen als herbruikbare flessen, herbruikbare groente-/fruitzakjes en bijenwasdoek heb ik al genomen, maar ik zou graag jullie tips of ervaring over het vermijden van plastic willen horen.

... na de zomer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Oprechte vraag, is het, in ons land , niet beter om te strijden voor betere inzameling/scheiding van plastic in combinatie met overdadig gebruik te minderen in plaats van het geheel uit te bannen?

Plastic heeft immers ook voordelen voor het milieu, sowieso scheelt het enorm veel gewicht t.o.v. glas, wat in transport voordelen biedt en gaat bederf van voedsel tegen.

Plastic is tegenwoordig een beetje de antichrist van de verpakkingen geworden, maar dat imago lijkt mij een beetje overdreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:58

Onbekend

...

Plastic verpakkingen mogen wat mij betreft inderdaad minder. Veel kan ook in papier worden verpakt, zoals groenten en fruit.
Waarom zitten de 3-kleuren paprika's in plastic i.p.v. papier en ook bananen kunnen gewoon in papier/karton worden verpakt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47
Veel plastic is niet nodig. Ik haal bijvoorbeeld al het groente en vis/vlees op de markt. Daardoor heb je al een heleboel plastic verpakkingen wat niet nodig is. Mijn vriendin heeft net 2 netjes gekocht waar ze haar fruit nu in doet in de supermarkt, scheelt ook 2 zakjes per week.

Het probleem ligt alleen niet bij west europa, maar in Azië. Ik ben er 2x op vakantie geweest en bijvoorbeeld in Indonesië kan het mensen geen reet schelen en al zou het zo zijn, ze kunnen het nergens kwijt. Resultaat is dat het gewoon op straat of in de rivier wordt gegooid. Volgens mij komt 90% van het oceaan plastic uit 2 rivieren in Azië.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Nou woon ik in de Randstad, maar ik kan bij mijn lokale AH redelijk makkelijk boodschappen doen zonder dat ik aan plastic vast hoef te zitten. Daarnaast geloof ik niet dat ze in Zuid-Limburg geen groentenwinkels hebben die (bijna) alles los kunnen afwegen en in een papieren zak doen, of bakkers die ook ongesneden brood verkopen. Misschien als je in een dorp woont.. maar op dat moment zou ik me afvragen of plastic-vrij opweegt tegen de kosten en moeite van naar de stad reizen. Het valt me namelijk op dat dit soort levensstijlen vaak op het dogmatische af worden nageleefd...

Ik zou beginnen bij wat je makkelijk kunt doen en vervolgens afwegen of (inderdaad) scheiding niet meer oplevert dan kosten wat kost plasticvrij leven... (op wat voor device heb je deze openingspost zitten doen?)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woopdedooo

Woopdedooo

Topicstarter
Fly-guy schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:15:
Oprechte vraag, is het, in ons land , niet beter om te strijden voor betere inzameling/scheiding van plastic in combinatie met overdadig gebruik te minderen in plaats van het geheel uit te bannen?

Plastic heeft immers ook voordelen voor het milieu, sowieso scheelt het enorm veel gewicht t.o.v. glas, wat in transport voordelen biedt en gaat bederf van voedsel tegen.

Plastic is tegenwoordig een beetje de antichrist van de verpakkingen geworden, maar dat imago lijkt mij een beetje overdreven.
Wat je zegt over het transport is inderdaad een goed punt, en plastic zelf is ook niet de duivel, maar we gebruiken het verkeerd en ook veel te veel.

En hoewel het lichter is, wordt het (meestal) gemaakt van olie en veel water.
[b]Catch22 in "Het Plastic "Vrij"-Topic"
Het probleem ligt alleen niet bij west europa, maar in Azië. Ik ben er 2x op vakantie geweest en bijvoorbeeld in Indonesië kan het mensen geen reet schelen en al zou het zo zijn, ze kunnen het nergens kwijt. Resultaat is dat het gewoon op straat of in de rivier wordt gegooid. Volgens mij komt 90% van het oceaan plastic uit 2 rivieren in Azië.
Ik ben zelf in Bali geweest en daar is het inderdaad een grote puinzooi. Ik vind wel dat wij als westerse landen een goed voorbeeld moeten stellen, en de Aziatische landen moeten helpen. Indonesië is in iedergeval plannen aan het maken.
Jester-NL schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:23:
Nou woon ik in de Randstad, maar ik kan bij mijn lokale AH redelijk makkelijk boodschappen doen zonder dat ik aan plastic vast hoef te zitten. Daarnaast geloof ik niet dat ze in Zuid-Limburg geen groentenwinkels hebben die (bijna) alles los kunnen afwegen en in een papieren zak doen, of bakkers die ook ongesneden brood verkopen. Misschien als je in een dorp woont.. maar op dat moment zou ik me afvragen of plastic-vrij opweegt tegen de kosten en moeite van naar de stad reizen. Het valt me namelijk op dat dit soort levensstijlen vaak op het dogmatische af worden nageleefd...

Ik zou beginnen bij wat je makkelijk kunt doen en vervolgens afwegen of (inderdaad) scheiding niet meer oplevert dan kosten wat kost plasticvrij leven... (op wat voor device heb je deze openingspost zitten doen?)
Goede tip inderdaad, brood haal ik al plastic vrij én gesneden :9 Klein beginnen is inderdaad goed, misschien moet ik een plan maken ipv proberen zoveel mogelijk in een keer te veranderen.

Binnenkort ga ik overigens naar Delft, ik denk dat in die omgeving (stedelijk) sowieso makkelijker is om naar verschillende winkels te gaan. Nu woon ik ook in een stad(je), maar alles is ligt toch wat ver.

Ik heb het getypt op een tweede hands iPhone 7, ik hoop die nog een aantal jaar te kunnen gebruiken aangezien software updates lang mee gaan.

... na de zomer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
Ik heb de indruk dat plastic in sommige gevallen wordt gebruikt om een logistiek probleem op te lossen. Bijvoorbeeld de condoompjes om komkommers zodat ze langer goed blijven. Natuurlijk is het goed om bederf van etenswaren te voorkomen, maar ik vraag me af of met een slimmere logistiek niet kan worden verholpen (zal wel duurder zijn) dat er teveel etenswaren moeten worden weggegooid. Maar goed, ik heb verder weinig kennis van de praktijk van logistiek, dus ik heb hier geen antwoord op.

Maar in sommige gevallen is sommig plastic overbodig. Soms gaat het maar om kleine stukjes (olijfolie met wikkel om de hals, waarna je alsnog een plasticje moet wegtrekken om de fles te openen, dus die wikkel is overbodig), maar soms zie je zoveel nutteloze plastic verpakking, of verpakkingsmateriaal waar je best wel herbruikbare alternatieven voor kunt verzinnen (plastic wikkel van rolcontainers? Herbruikbare hoes geen optie?). Daar moet soms wel een slimmere oplossing voor te vinden zijn.

Overigens wil ik nog steeds op zoek gaan naar recente studies waarmee plastic wordt vergeleken met andere verpakkingsmaterialen (zoals papier, al dan niet hergebruikt, bioplastic) om een goed beeld te krijgen van de totale milieubelasting van de verschillende opties.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
@Uffje in vergelijking met Java is Bali netjes...

Wij doen het hier al prima. Ik geloof niet in gescheiden inzameling, heb te vaak van mensen die er dicht op zaten gehoord dat het geen klap uitmaakt hoe je het inzamelt, omdat het alsnog gesorteerd moet worden. Als Azië het zo deed als wij dan was er geen probleem.

Ik heb het daar met locals er wel over gehad. Ze hebben daar iets andere dagelijkse zorgen. Bijvoorbeeld of ze wel te eten hebben en of er een school voor hun kinderen is. Die kijken echt niet verder dan een jaar vooruit, die luxe hebben ze niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:48

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Doet me denken aan item wat laatst bij Jinek was van Teun van de Keuken. https://teunvandekeuken.n...dan-is-plastic-overbodig/

Dat eco groente producten verpakt worden in plastic, omdat anders de juiste prijs niet wordt berekend. Economisch en praktisch gezien hartstikke logisch, maar als we echt van het plastic af willen zal er toch andere oplossingen bedacht moeten worden.

Ik ben het met anderen eens dat naar mijn idee het meeste plastic afval uit Azië komt. Het is hartstikke mooi dat wij het plastic afval willen verminderen, maar als andere continenten niet gaan mee doen is het een druppel op een gloeiende plaat.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
@tweakduke inderdaad. En hier brandstof en autobezit zwaar belasten, terwijl er in Azië miljarden 2takt brommers 6 uur per dag filerijden. Ik denk daar allemaal het mijne van...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik ben ook wel van de pro-plastic groep.

Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-l_K6JVhWGmg/UuXpEF1A45I/AAAAAAAARHU/-AdUV9qnhYQ/s1600/rogue+ginger_plastic.jpg

Omdat:
  • Het een product is vervaardigd uit gerecycled plastic of pure aardolieproducten, direct uit het hart van de aarde diep uit de natuur.
  • Het minder breekbaar en gevaarlijk is dan glas
  • Er minder energie nodig is voor het produceren van plastic dan voor glas of blik
  • Het duurzamer is dan katoen
  • Er minder water voor hoeft te worden gebruikt dan bij katoen of papier.
  • Er minder kinderarbeid bij betrokken is dan bij katoen.
Maar ik vind wel: recycle het netjes, gooi het niet in de natuur, rivier of zee.

Daarnaast zie je ook steeds biodegradeable plastic in opkomst. De plastic industrie is er eentje die ontwikkeld, producten duurzamer en houdbaarder maakt en op een wereldwijde schaal voedselverspilling tegen gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door 3x3 op 31-01-2019 21:21 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

3x3 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 19:24:
pure aardolieproducten, direct uit het hart van de aarde
Prachtig omschreven, maar dat natuurproduct moet vele stappen doormaken voor het als plastiek kan worden gebruikt. En die stappen zijn niet echt "uit het hart van de aarde".

Yes, but no.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik houd zelf de volgende gebruiken aan:

1. Zo min mogelijk plastic producten in omloop brengen
- Ik neem altijd een eigen tas mee naar de supermarkt
- Ik gebruik vrijwel altijd een broodtrommel
- Zo min mogelijk kant en klaar maaltijden, zitten vaak in belachelijk veel plastic, vooral die "pots" van
Albert Heijn.
- Ik heb altijd een bidon bij me om uit te drinken, koop nooit plastic flesjes.
- Ik koop geen goedkope troep meer dat snel stuk gaat. Ik betaal liever wat meer voor kwaliteitsspul.

2. Plastic dat ik dan toch in omloop breng, zoveel mogelijk hergebruiken
- Veel plastic kuipjes en bakjes waar bijvoorbeeld humus o.i.d. in zat zijn zo stevig dat je ze prima als
permanente tupperware kan bewaren.
- Dunne plastic zakjes waar je losse groente en fruit in doet gebruik ik bijvoorbeeld weer om mijn plastic
afval in te verzamelen.

3. Recyclen
- Ik scheid al mijn afval, dus ook plastic afval en verzamel dit totdat ik het te veel vind worden, daarna
breng ik het weg. Ik kan het bij mij in de buurt voor een kleine vergoeding inleveren.
Ook de kleinste dingetjes als snoeppapiertjes gooi ik niet bij het restafval.
- Als ik buitenshuis mijn plastic afval niet gescheiden weg kan gooien neem ik het vaak weer mee naar
huis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gop1
418O2 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:21:
Ik snap deze mentaliteit nooit zo. "Omdat zij meer vervuilen maakt het niet uit dat wij dat ook doen." Het begint altijd bij jezelf, alle beetjes helpen wel degelijk. 1000-1 is minder dan 1000+1. En als er maar genoeg mensen zijn die wél moeite willen doen voor een schonere leefomgeving zet dat wel degelijk zoden aan de dijk terwijl ze andere mensen inspireren om hetzelfde te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woopdedooo

Woopdedooo

Topicstarter

[Afbeelding]

Omdat:
  • Het een natuurproduct is vervaardigd uit gerecycled plastic of pure aardolieproducten, direct uit het hart van de aarde.
  • Er minder energie nodig is voor het produceren van plastic dan voor glas of blik
Maar ik vind wel: recycle het netjes, gooi het in de natuur, rivier of zee.

Daarnaast zie je ook steeds biodegradeable plastic in opkomst. De plastic industrie is er eentje die ontwikkeld, producten duurzamer en houdbaarder maakt en op een wereldwijde schaal voedselverspilling tegen gaat.
1. Het wordt gemaakt van olie, maar dat betekent niet dat plastic natuurlijk is. Het is zelfs zo dat de natuur het niet kan afbreken omdat het stofje nooit op aarde heeft bestaan.

2. Het is zo onbreekbaar dat als het in de natuur komt honderden jaren afbreekt tot micro of zelfs nano plastics en hoogst waarschijnlijk in onze voedingsketen terecht komt.

3. Het kan minderbreekbaar zijn, maar zien mijn punt hierboven over gevaar.

4. Het produceren van glas en blik kost meer energie maar de recycling van die twee is makkelijker en vaak ook minder kostbaar.

5. Zie punt 2.

6. Oke daar heb je een punt.

7. Heb je hier een bron voor? Ik weet niet hoe het zit met kinderarbeid bij het winnen van olie en de verwerking van plastic zodra het naar azië verscheept wordt.

... na de zomer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gop1
Omdat:
  • Het een natuurproduct is vervaardigd uit gerecycled plastic of pure aardolieproducten, direct uit het hart van de aarde.
Maar ik vind wel: recycle het netjes, gooi het niet in de natuur, rivier of zee.

Plastic is een fantastisch product, ongelooflijk veelzijdig en high-tech, maar zo wordt het niet gebruikt. Er wordt vaak alleen naar de kostprijs gekeken en die stelt vaak niets voor, waardoor men er onachtzaam mee om gaat en het verspilt en afdankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
gop1 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:19:
[...]

Ik snap deze mentaliteit nooit zo. "Omdat zij meer vervuilen maakt het niet uit dat wij dat ook doen." Het begint altijd bij jezelf, alle beetjes helpen wel degelijk. 1000-1 is minder dan 1000+1. En als er maar genoeg mensen zijn die wél moeite willen doen voor een schonere leefomgeving zet dat wel degelijk zoden aan de dijk terwijl ze andere mensen inspireren om hetzelfde te doen.
Dat zeg ik helemaal niet, dat is wat jij wil lezen. Ik zeg alleen dat het grote probleem niet hier ligt.

Ik denk dat wij thuis heel ver onder het gemiddelde zitten qua afvalproductie. Wij kopen precies zoveel eten als we nodig hebben (dus normale porties, gooien niets weg), kopen alles op de markt, dus nauwelijks verpakkingsmateriaal. We fietsen veel in plaats van de auto te pakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Uffje schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:20:
[...]

1. Het wordt gemaakt van olie, maar dat betekent niet dat plastic natuurlijk is. Het is zelfs zo dat de natuur het niet kan afbreken omdat het stofje nooit op aarde heeft bestaan.

2. Het is zo onbreekbaar dat als het in de natuur komt honderden jaren afbreekt tot micro of zelfs nano plastics en hoogst waarschijnlijk in onze voedingsketen terecht komt.

3. Het kan minderbreekbaar zijn, maar zien mijn punt hierboven over gevaar.

4. Het produceren van glas en blik kost meer energie maar de recycling van die twee is makkelijker en vaak ook minder kostbaar.

5. Zie punt 2.

6. Oke daar heb je een punt.

7. Heb je hier een bron voor? Ik weet niet hoe het zit met kinderarbeid bij het winnen van olie en de verwerking van plastic zodra het naar azië verscheept wordt.
Als reactie op punt 1,2,3,5

Waarom zou je in hemelsnaam je plastic door de natuur willen laten afbreken? Ik vind dat een hele rare keuze. Zoals gezegd, ik gebruik plastic graag en als ik het niet meer nodig heb gaat het naar de recycling of vebranding om nieuw plastic of energie van te maken. Maar in de natuur gooien? Ik vind dat een beetje asociaal.

Op punt 7. Volgens mij verslepen we in NL niet heel veel gebruikt plastic naar Azië, volgens het CPB wel naar Duitsland waar het vebrand of gecycled wordt.

Werknemers op de loonlijst in de olie-industrie zijn vaak goed betaald en goed opgeleid. Mijn beeld van arbeiders die katoen plukken is anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:42
3x3 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:34:
[...]

Als reactie op punt 1,2,3,5

Waarom zou je in hemelsnaam je plastic door de natuur willen laten afbreken? Ik vind dat een hele rare keuze. Zoals gezegd, ik gebruik plastic graag en als ik het niet meer nodig heb gaat het naar de recycling of vebranding om nieuw plastic of energie van te maken. Maar in de natuur gooien? Ik vind dat een beetje asociaal.

Op punt 7. Volgens mij verslepen we in NL niet heel veel gebruikt plastic naar Azië, volgens het CPB wel naar Duitsland waar het vebrand of gecycled wordt.

Werknemers op de loonlijst in de olie-industrie zijn vaak goed betaald en goed opgeleid. Mijn beeld van arbeiders die katoen plukken is anders.
Volgens mij is Uffje ook niet van plan het in de natuur te gooien, maar het is wel gewoon een probleem van plastic, dat als het in de natuur komt het niet afgebroken wordt

En over plastic en Azië.. tot voor kort verscheepten we juist een heleboel afval naar china waaronder veel moeilijk recyclebaar plastic.
Maar wat heeft kinderarbeid met dit onderwerp te maken? Als je dat wilt voorkomen/verminderen moet je niet meer plastic gebruiken maar juist bewuster producten kopen waarbij geen kinderarbeid wordt gebruikt. En echt helemaal plastic loos wordt misschien lastig maar je kunt zeker verminderen heel veel dingen zijn al dubbel verpakt of onnodig verpakt

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

klaw schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 07:53:
[...]

Volgens mij is Uffje ook niet van plan het in de natuur te gooien, maar het is wel gewoon een probleem van plastic, dat als het in de natuur komt het niet afgebroken wordt

En over plastic en Azië.. tot voor kort verscheepten we juist een heleboel afval naar china waaronder veel moeilijk recyclebaar plastic.
Maar wat heeft kinderarbeid met dit onderwerp te maken? Als je dat wilt voorkomen/verminderen moet je niet meer plastic gebruiken maar juist bewuster producten kopen waarbij geen kinderarbeid wordt gebruikt. En echt helemaal plastic loos wordt misschien lastig maar je kunt zeker verminderen heel veel dingen zijn al dubbel verpakt of onnodig verpakt
Ik zie toch een heleboel misinformatie in deze discussie, en trek een discussie over grondstoffen/materiaal gebruik graag breder naar ook de alternieven van plastic en ook de milieu en maatschappelijke impact daarvan.

Voor consumenten plastic geldt bijvoorbeed tegenwoordig dat dit verplicht binnen Europa verwerkt moet worden. Dus het hele recycling in azië is daar niet zo relevant voor. Ook voor bedrijfsafval wordt tegenwoordig steeds meer gekozen voor energieopwekking in Duitsland boven verslepen naar Azië.

Ik heb heel erg de insteek dat je zuinig en duurzaam moet doen met je spullen, en dat je ook zo veel mogelijk moet recyclen. Plastic heeft een paar mindere kanten, maar is qua maatschappelijke en milieu impact en materiaaleigenschappen wel de grondstof die ik verkies boven glas en katoen.

Afbeeldingslocatie: https://image.spreadshirtmedia.com/image-server/v1/mp/designs/11109963,width=178,height=178,version=1320836481/plastic-fantastic.png

Ik vind het prima dat we praten over het duurzamer en efficiënter gebruiken van hogere kwaliteitsplastic, maar we moeten uitkijken dat we in deze discussie niet aansturen op het gebruik van kinderarbeid-katoen of energieverslindend-glas dat is qua milieu-impact en maatschappelijke gevolgen terug gaan in de tijd.

Afbeeldingslocatie: http://europa.eu/rapid/themes/newsroom/images/header/logo_en.gif

Wat dat betreft ben ik ook blij dat Europa zich inzet om onze plastic industrie veel sterker te maken dan de internationale concurrentie. De EU stimuleert met subsidies en maatregelen het maken van meer hoogwaardig plastic, voorkomen van plastic in het milieu en het meer recyclen van plastic.

[ Voor 12% gewijzigd door 3x3 op 30-01-2019 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:25
Ik denk dat je ook een verschil moet maken in plastic wat duurzaam gebruikt wordt (zoals in telefoons) die niet snel wordt weg gegooid. En plastic dat éénmalig gebruikt wordt. Daar heb je een groter afvalprobleem.
Sommige dingen kan je eenvoudig met papieren varianten aanpakken, maar niet alles. Ook is glas niet altijd een optie. Het is makkelijker te recyclen en minder schadelijk voor de natuur, glas weegt veel meer en verhoogd transport kosten en dus ook CO2 uitstoot.

De meeste winst is denk ik te halen door onnodig plastic te verminderen. Die komkommer hoeft helemaal niet in plastic verpakt te zijn. En het plasticje om de hals van de olijfoliefles is ook niet nodig. Dit zijn dingen die puur om marketing gedaan worden, niet uit praktische overweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:49
japie06 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:59:
De meeste winst is denk ik te halen door onnodig plastic te verminderen. Die komkommer hoeft helemaal niet in plastic verpakt te zijn. En het plasticje om de hals van de olijfoliefles is ook niet nodig. Dit zijn dingen die puur om marketing gedaan worden, niet uit praktische overweging.
Ik haalde van het weekend appels bij de AH. Daarbij waren 2 verpakkingen van 4 ingepakte appels goedkoper dan 5 losse appels. 8)7

Daarnaast kunnen machines veel beter scheiden dan mensen. Dus laten we daar vooral op in zetten ipv weer een nieuwsbrief van de gemeente hoe wel plastic te sorteren.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Sinds wij afval moeten scheiden in onze gemeente ben ik wel veel bewuster geworden van plastic gebruik.

Echter heeft plastic ook gewoon veel voordelen als je het goed gebruikt en hergebruikt. Papier en glas is ook echt niet altijd duurzaam

Uiteindelijk is het ook gewoon een afweging, blijft een komkommer langer houdbaar als het in een plastic verpakking zit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3x3

3x3

LordSinclair schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:04:
[...]

Ik haalde van het weekend appels bij de AH. Daarbij waren 2 verpakkingen van 4 ingepakte appels goedkoper dan 5 losse appels. 8)7

Daarnaast kunnen machines veel beter scheiden dan mensen. Dus laten we daar vooral op in zetten ipv weer een nieuwsbrief van de gemeente hoe wel plastic te sorteren.
japie06 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:59:
[,...]
Afbeeldingslocatie: https://mobiel.voedingscentrum.nl/Assets/Uploads/voedingscentrum/Images/komkommer-folie547x300.jpg
deze voorbeeldkomkommer is langer houdbaar

Ook bij eenmalig verpakt groente en fruit is er gewoon een mileuvoordeel volgens het voedingscentrum.

Verpakking zorgt voor:
  • Minder weggooien van groenten en eten
  • Waardoor minder transport nodig is
  • Minder vochtverlies van groenten
  • Minder snel beschadigen van groenten
  • Het langer vers zijn van groenten
En juist de verpakking van groenten wordt meestal in huis ontdaan van het product, dus wordt in hoge mate ook gesorteerd bij het plasticafval in huis. Dus zorgt voor nauwelijks milieuvervuiling.

Het voedingscentrum is onafhankelijk en "eerlijk over eten."

Het lijkt erop dat veel mensen informatie missen over het verpakken van eten en vooral uitgaan van hun groene onderbuik, er ligt denk ik ook een taak bij winkels om consumenten beter voor te lichten op het gebied van productkwaliteit en houdbaarheid en de meerwaarde die plastic daarbij levert.

[ Voor 24% gewijzigd door 3x3 op 30-01-2019 11:48 . Reden: toevoegen quote over komkommers ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:25
Interessant. Dat wist ik helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
3x3 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:12:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Ook bij eenmalig verpakt groente en fruit is er gewoon een mileuvoordeel volgens het voedingscentrum.

[YouTube: Is groente verpakken onnodig en slecht voor het milieu?]

Verpakking zorgt voor:
En juist de verpakking van groenten wordt meestal in huis ontdaan van het product, dus wordt in hoge mate ook gesorteerd bij het plasticafval in huis. Dus zorgt voor nauwelijks milieuvervuiling.

Het lijkt erop dat veel mensen informatie missen over het verpakken van eten en vooral uitgaan van hun groene onderbuik, er ligt denk ik ook een taak bij winkels om consumenten beter voor te lichten op het gebied van productkwaliteit en houdbaarheid en de meerwaarde die plastic daarbij levert.
En dus kun je dit ook opvatten als een logisitiek dingetje: langer houdbaar betekent dus makkelijker langer in opslag laten liggen, dus logistiek minder ingewikkeld. Als komkommers sneller in de winkel liggen en korter in opslag, dan is zo'n plasticje niet nodig, zou je zeggen. Maar net zoals ik in mijn eerdere post zei: mensen met kennis van de logisitieke wereld kunnen daar een beter oordeel over vellen dan ik. ;)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woopdedooo

Woopdedooo

Topicstarter
3x3 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:12:
[...]

[...]

[Afbeelding]

[YouTube: Is groente verpakken onnodig en slecht voor het milieu?]

Verpakking zorgt voor:

Voedingscentrum wordt gefinancierd door bedrijven als Ahold, Heinz en Unilever.
https://gezondr.nl/voedingscentrum-objectief-betrouwbaar/

Daarnaast ben ik het eens dat je eten niet moet laten bederven, maar komkommers bederven helemaal niet snel als je ze juist plaatst in de koelkast en zorgt dat er niet te veel temperatuurschokken te verduren krijgt. Ik heb zelf 4 jaar op een groente afdeling gewerkt en hoewel te weinig hadden we relatief veel zonder plastic verpakt.

Overigens kijk je nu alleen naar het gebruik van plastic en niet naar wat er vooraf gaar, voordat het om die komkommer heen zit en ook niet naar wat er mee gebeurt achteraf.

En nee, ik ga geen plastic op straat gooien, maar als je ziet hoeveel er op straat en in de natuur ligt (al dan niet opzettelijk (Denk aan weg waaiende hero-zakken)) maak ik met toch wel zorgen. Volgens MilieuCentraal komt er jaarlijks zo'n 50 miljoen kilo plastic op straat of in de natuur in Nederland. Ik weet dat er landen zijn waar het een nog groter probleem is, maar dat vind ik geen argument om er in Nederland niks mee te doen.
https://www.milieucentraa...kom-afval/plastic-in-zee/

... na de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Uffje schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:18:
[...]

Voedingscentrum wordt gefinancierd door bedrijven als Ahold, Heinz en Unilever.
https://gezondr.nl/voedingscentrum-objectief-betrouwbaar/

Daarnaast ben ik het eens dat je eten niet moet laten bederven, maar komkommers bederven helemaal niet snel als je ze juist plaatst in de koelkast en zorgt dat er niet te veel temperatuurschokken te verduren krijgt. Ik heb zelf 4 jaar op een groente afdeling gewerkt en hoewel te weinig hadden we relatief veel zonder plastic verpakt.

Overigens kijk je nu alleen naar het gebruik van plastic en niet naar wat er vooraf gaar, voordat het om die komkommer heen zit en ook niet naar wat er mee gebeurt achteraf.

En nee, ik ga geen plastic op straat gooien, maar als je ziet hoeveel er op straat en in de natuur ligt (al dan niet opzettelijk (Denk aan weg waaiende hero-zakken)) maak ik met toch wel zorgen. Volgens MilieuCentraal komt er jaarlijks zo'n 50 miljoen kilo plastic op straat of in de natuur in Nederland. Ik weet dat er landen zijn waar het een nog groter probleem is, maar dat vind ik geen argument om er in Nederland niks mee te doen.
https://www.milieucentraa...kom-afval/plastic-in-zee/
En net als het Voedingscentrum hebben ook voedselfabrikanten belang bij goed eten en zo weinig mogelijk verspilling of bederf.

En ik denk dat we plastic niet slecht moeten maken, maar het gedrag van het op straat en in het milieu gooien, of gebruik van katoenen en papieren alternatieven wel.

Over de komkommer condoom, ik denk dat het plastic uit Europa komt, en ook in Europa om de komkommer wordt gedaan. Na het weggooien bij de meeste huishoudens bij het plastic, zal 54% gerecycled worden. En de rest binnen Europa gebruikt worden om energie van te maken. :)

Ik deel je zorgen over milieuvervuiling wel. Misschien is het goed om samen de topicstart wat meer structuur te geven met wat meer informatie over de vervuiling, goed gedrag, slecht gedrag, recycling, de innovaties en initiatieven die de industrie zelf neemt om de kwaliteit en duurzaamheid verbeteren. En ook te benadrukken welke duurzaamheidsvoordelen plastic heeft.

Een betere wereld begint bij eerlijke heldere en feitelijke informatie. Ik denk dat we daarin heel goed kunnen aanvullen.

[ Voor 6% gewijzigd door 3x3 op 30-01-2019 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woopdedooo

Woopdedooo

Topicstarter
3x3 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:51:
[...]

En net als het Voedingscentrum hebben ook voedselfabrikanten belang bij goed eten en zo weinig mogelijk verspilling of bederf.

En ik denk dat we plastic niet slecht moeten maken, maar het gedrag van het op straat en in het milieu gooien, of gebruik van katoenen en papieren alternatieven wel.

Over de komkommer condoom, ik denk dat het plastic uit Europa komt, en ook in Europa om de komkommer wordt gedaan. Na het weggooien bij de meeste huishoudens bij het plastic, zal 54% gerecycled worden. En de rest binnen Europa gebruikt worden om energie van te maken. :)

Ik deel je zorgen over milieuvervuiling wel. Misschien is het goed om samen de topicstart wat meer structuur te geven met wat meer informatie over de vervuiling, goed gedrag, slecht gedrag, recycling, de innovaties en initiatieven die de industrie zelf neemt om de kwaliteit en duurzaamheid verbeteren. En ook te benadrukken welke duurzaamheidsvoordelen plastic heeft.

Een betere wereld begint bij eerlijke heldere en feitelijke informatie. Ik denk dat we daarin heel goed kunnen aanvullen.
Ik sta open voor suggestie, maar mijn opinie staat recht tegenover die van jouw. Papier en katoen kost wellicht veel resources, maar het vergaat. Plastic vergaat niet en plastic is ook zeker niet goed. Helemaal in de foute handen als de onze, naast dat het nooit vergaat breekt het af in micro en nano plastics en komen er chemicaliën vrij bij het afbreken. Overigens als je je zorgen maakt over CO2 bij het vervoeren mag je je ook wel eens zorgen gaan maken bij die overige 46%?? (bron voor die 54%?) dat verbrand wordt, daar komt zowel CO2 vrij en veel schadelijke chemicaliën.

Zeker als plastic goed gebruikt wordt, voorkomen wordt dat het in de natuur terecht komt en dat het goed gerecycled wordt en het gebruikt wordt in een circulaire economie ben ik er niet op tegen, echter is het niet zo mooi als dat het klinkt.

... na de zomer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Nee maar het plastic wat om de komkommer zit eindigd niet snel in de natuur. Plastic flesjes of snoep verpakking juist weer wel.

Als we om zwerfafval geven moeten er gewoon meer prullenbakken in NL neergezet worden. Maar ja die zijn allemaal wegbezuinigd. Ook helpt betalen voor afvalinzameling natuurlijk niet.

Kijk bijvoorbeeld naar plastic bekers op een festival, ja de hele grond ligt er vol mee. Maar aan het eind van de dag is het gewoon het terrein schoonblazen en klaar. Alles netjes opgeruimd. Statiegeld op plasticbekers tijdens een festival zorgt alleen maar voor irritatie en niet voor acceptatie

[ Voor 41% gewijzigd door GrooV op 30-01-2019 20:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

[Afbeelding]

Omdat:

Leuk geprobeerd, maar het is 100% bullshit.

Wat jij 'plastics' noemt, zijn 'kunststoffen'. De naam zegt het al: door de mens vervaardigd.

Plastics kunnen alleen via ingewikkelde chemische processen worden vervaardigd (gesynthetiseerd) uit (met name) koolwaterstoffen uit (bijv.) aardolie.

Dat kun je op geen enkele manier een 'natuurlijk product' noemen, aangezien ze niet van nature in of op de aarde voorkomen, in tegenstelling tot bijv. natuurrubber.

Recentelijk (de laatste decennia) zijn er 'biodegradable' kunststoffen ontwikkeld die 'vanzelf' vergaan, gesynthetiseerd met name uit zetmeel.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Ramzzz schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:48:
[...]

Leuk geprobeerd, maar het is 100% bullshit.

Wat jij 'plastics' noemt, zijn 'kunststoffen'. De naam zegt het al: door de mens vervaardigd.

Plastics kunnen alleen via ingewikkelde chemische processen worden vervaardigd (gesynthetiseerd) uit (met name) koolwaterstoffen uit (bijv.) aardolie.

Dat kun je op geen enkele manier een 'natuurlijk product' noemen, aangezien ze niet van nature in of op de aarde voorkomen, in tegenstelling tot bijv. natuurrubber.

Recentelijk (de laatste decennia) zijn er 'biodegradable' kunststoffen ontwikkeld die 'vanzelf' vergaan, gesynthetiseerd met name uit zetmeel.
Dankjewel voor de aanvulling!

"Gemaakt met grondstoffen diep uit de natuur" dekt de lading inderdaad beter. Het is gewoon een niet-organisch product gemaakt van aardolie.

[ Voor 3% gewijzigd door 3x3 op 31-01-2019 19:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:11
GrooV schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:23:
Kijk bijvoorbeeld naar plastic bekers op een festival, ja de hele grond ligt er vol mee. Maar aan het eind van de dag is het gewoon het terrein schoonblazen en klaar. Alles netjes opgeruimd. Statiegeld op plasticbekers tijdens een festival zorgt alleen maar voor irritatie en niet voor acceptatie
Die statiegeldbekers zijn er niet om zwerfvuil te verminderen, maar om verspilling tegen te gaan. Plastic is een (haast letterlijk) fantastisch materiaal. Maar we kunnen het zo goedkoop maken dat het leidt tot achteloze verspilling. Verspilling door de aard van dingen die we er van maken, bijvoorbeeld wegwerpbekers die 10 minuten gebruikt worden. En verspilling door weinig te recyclen (waarom zou je als nieuw maken makkelijker en goedkoper is).

Maar ik opende het topic omdat mijn slager toevallig net van het plastic aan het afstappen is. Het lokale sufferdje heeft er een video-item over gemaakt. Dat vind ik een sympathiek initiatief. Zeker aangezien hij eerder vooral veel zwart plastic had. Dat ziet er mooi uit, maar is niet te recyclen omdat de machines die plastic op soort sorteren dat optisch doen. Dat werkt niet op een zwart bakje.

NRC heeft trouwens een dossier plastic online staan. Afgelopen zomer zijn daar 5 redelijk uitgebreide artikelen geplaatst waarvan dit de eerste is. (er staan linkjes naar de andere 4). De teneur: plastic is zowel fantastisch als een plaag. Dat vat wel ongeveer samen hoe ik er insta.
3x3 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:29:
[...]
"Gemaakt met grondstoffen diep uit de natuur" dekt de lading inderdaad beter. Het is gewoon een niet-organisch product gemaakt van aardolie.
Scheikundig gezien vallen plastics onder de organische verbindingen. Natuurlijk of niet-natuurlijk is verder vooral een filosofisch spelletje. Als je de mens als natuur beschouwd is alles wat wij doen en maken natuurlijk. In het dagelijks spraakgebruik bedoelen we met natuurlijk meestal dat het zonder menselijke tussenkomst in de natuur voorkomt. Dan is een spinnenweb natuurlijk, maar nylon niet. Ik had je opmerking vooral gelezen als trolletje waar niemand op hapte, tot @Ramzzz ...

[ Voor 17% gewijzigd door T-MOB op 31-01-2019 21:18 ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LockeJohn
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-07-2021
tweakduke schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:53:
Doet me denken aan item wat laatst bij Jinek was van Teun van de Keuken. https://teunvandekeuken.n...dan-is-plastic-overbodig/

Dat eco groente producten verpakt worden in plastic, omdat anders de juiste prijs niet wordt berekend. Economisch en praktisch gezien hartstikke logisch, maar als we echt van het plastic af willen zal er toch andere oplossingen bedacht moeten worden.

Ik ben het met anderen eens dat naar mijn idee het meeste plastic afval uit Azië komt. Het is hartstikke mooi dat wij het plastic afval willen verminderen, maar als andere continenten niet gaan mee doen is het een druppel op een gloeiende plaat.
Een van de oplossingen is het "inbranden" van een labeltje direct op een avocado bijvoorbeeld. Zoiets bestaat al wat beweert verder geen schade te doen aan het product. Of gewoon in een ander schap leggen Beter gewoon alle groenten en fruit bio doen.

Heb je wel een punt maar dan nog zou er een berg plastic liggen in Azie en zou de EU plastic vrij zijn, toch prettiger voor dit continent. (even extreem genomen in het hypothetische geval je 100% van plastic af komt , wat natuurlijk niet 100% gaat lukken)

Daarbij ga je dingen ontwikkelen als alternatief welke overgenomen kunnen en zullen worden door andere continenten.

[ Voor 5% gewijzigd door LockeJohn op 31-01-2019 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LockeJohn
GrooV schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:23:
Nee maar het plastic wat om de komkommer zit eindigd niet snel in de natuur. Plastic flesjes of snoep verpakking juist weer wel.

Als we om zwerfafval geven moeten er gewoon meer prullenbakken in NL neergezet worden. Maar ja die zijn allemaal wegbezuinigd. Ook helpt betalen voor afvalinzameling natuurlijk niet.

Ook gewoon hardere handhaving en kwestie van fatsoen. Ga maar eens naar dubai en check hoeveel zwefafval er te vinden is. Of probeer zelf wat troep klakkeloos om je heen te gooien moet je eens kijken hoe lang je dat leuk gaat vinden.

Dat idee met die prullenbakken is leuk maar dan moet er om 3 meter eentje staan ? Je zie overal troep liggen binnen loopafstand van zo'n bak. Heeft geen zin dus , eerst moeten de mensen snappen dat het onfatsoenlijk is je troep om je heen te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LockeJohn
100 jaar geleden of iets heeft de beschaving prima kunnen leven zonder die plastic troep. Soms is vooruitgang achteruitgang. Dit is in mijn opinie een goed voorbeeld. Hier doel ik dan voornamelijk op consumenten wegwerp plastics.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LockeJohn
Zou graag eens horen wat het verschil is in dagen houdbaar bij zo'n plastic en non plastic wrapped groeten. Ik merk persoonlijk dat de komkommer met plastic eerder rot is, omdat die niet kan ademen maar het zal wel aan mij liggen.

Waarom is de komkommer wel gewrapped maar een tomaat niet ? Paprika zijn bij de AH ook los te koop en sommige zitten wel in een wrap. Sommige komkommers trouwens ook zonder. Enorm onzin verhaal volgens mij over die houdbaarheid denk dat ze gewoon meer kunnen vragen met een leuk plasticje eromheen dat het wat duurder product lijkt.

Je maakt 3 posts achter elkaar, zou je s.v.p. de volgende keer je originele bericht kunnen wijzigen in plaats van een nieuw bericht aan te maken? Meerdere posts achter elkaar wordt namelijk als storend ervaren.

[ Voor 16% gewijzigd door defiant op 31-01-2019 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
T-MOB schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 21:10:
[...]

Die statiegeldbekers zijn er niet om zwerfvuil te verminderen, maar om verspilling tegen te gaan. Plastic is een (haast letterlijk) fantastisch materiaal. Maar we kunnen het zo goedkoop maken dat het leidt tot achteloze verspilling. Verspilling door de aard van dingen die we er van maken, bijvoorbeeld wegwerpbekers die 10 minuten gebruikt worden. En verspilling door weinig te recyclen (waarom zou je als nieuw maken makkelijker en goedkoper is).

Maar ik opende het topic omdat mijn slager toevallig net van het plastic aan het afstappen is. Het lokale sufferdje heeft er een video-item over gemaakt. Dat vind ik een sympathiek initiatief. Zeker aangezien hij eerder vooral veel zwart plastic had. Dat ziet er mooi uit, maar is niet te recyclen omdat de machines die plastic op soort sorteren dat optisch doen. Dat werkt niet op een zwart bakje.

NRC heeft trouwens een dossier plastic online staan. Afgelopen zomer zijn daar 5 redelijk uitgebreide artikelen geplaatst waarvan dit de eerste is. (er staan linkjes naar de andere 4). De teneur: plastic is zowel fantastisch als een plaag. Dat vat wel ongeveer samen hoe ik er insta.

[...]

Scheikundig gezien vallen plastics onder de organische verbindingen. Natuurlijk of niet-natuurlijk is verder vooral een filosofisch spelletje. Als je de mens als natuur beschouwd is alles wat wij doen en maken natuurlijk. In het dagelijks spraakgebruik bedoelen we met natuurlijk meestal dat het zonder menselijke tussenkomst in de natuur voorkomt. Dan is een spinnenweb natuurlijk, maar nylon niet. Ik had je opmerking vooral gelezen als trolletje waar niemand op hapte, tot @Ramzzz ...
En jij denkt dat die statiegeld bekers aan het eind van het festival niet gewoon weggegooid worden? Dan zijn ze namelijk beschadigd en blijft het vuil in de krassen zitten en zijn ze niet meer mooi.

Daarnaast is het reinigen van die dingen ook niet zonder milieu belasting.
LockeJohn schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 21:28:
[...]

Ook gewoon hardere handhaving en kwestie van fatsoen. Ga maar eens naar dubai en check hoeveel zwefafval er te vinden is. Of probeer zelf wat troep klakkeloos om je heen te gooien moet je eens kijken hoe lang je dat leuk gaat vinden.

Dat idee met die prullenbakken is leuk maar dan moet er om 3 meter eentje staan ? Je zie overal troep liggen binnen loopafstand van zo'n bak. Heeft geen zin dus , eerst moeten de mensen snappen dat het onfatsoenlijk is je troep om je heen te gooien.
Hier in het dorp met 13.000 inwoners kan je het aantal prullenbakken op een hand tellen. Dus overdrijven is ook een vak.

Verder ben je nu Nederland aan het vergelijken met een stad die in 20 jaar nieuw uit de grond is gestampt midden in een woestijn en waar ze het woord bezuinigen niet kennen. Totaal niet toepasbaar op Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LockeJohn
GrooV schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 21:38:
[...]

En jij denkt dat die statiegeld bekers aan het eind van het festival niet gewoon weggegooid worden? Dan zijn ze namelijk beschadigd en blijft het vuil in de krassen zitten en zijn ze niet meer mooi.

Daarnaast is het reinigen van die dingen ook niet zonder milieu belasting.

[...]

Hier in het dorp met 13.000 inwoners kan je het aantal prullenbakken op een hand tellen. Dus overdrijven is ook een vak.

Verder ben je nu Nederland aan het vergelijken met een stad die in 20 jaar nieuw uit de grond is gestampt midden in een woestijn en waar ze het woord bezuinigen niet kennen. Totaal niet toepasbaar op Nederland
Nee hoor jij snapt mij post gewoon niet : )
Is niet erg. In de AE hebben ze een veel strenger beleid waar het gaat om overtredingen als dit, het is daardoor een van de veiligste steden om in te wonen. Afgezien van hoe moreel het regime ed is vind ik het niet zon slecht idee om wat harder op te treden tegen straat afval en wat meer in te zetten op fatsoen.

Persoonlijk als ik afval heb en er is geen prullen bak dan doe ik het in mijn tas of in m'n jas en gooi ik er ergens anders weg. Dat is niet meer dan logisch lijkt mij. Ik kan me niet voorstellen zo'n asociaal te zijn om het op de grond te gooien.

Dat jou dorp weinig bakken heeft is natuurlijk jammer maar dat wil niet zeggen dat het hele land weinig bakken heeft. En is in mijn ogen ook geen excuus om het maar op de grond te gooien. En ik denk niet dat het gaat helpen meer van die dingen te plaatsen omdat het ook in de mens zelf moet zitten om fatsoen te hebben. Zie mijn 1ste post, ik zie alleen maar afval op straat binnen loopafstand van zo'n bak door heel het land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11

Yucon

*broem*

T-MOB schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 21:10:
[...]

Interessante links. Ik wilde altijd nog eens nazoeken wat nu het werkelijke nut van plastic inzameling is. Veel verder dan 'er is x ton ingezameld' kom je meestal niet. Het nuttige resultaat ervan is een stuk lastiger te achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LockeJohn
Plastic als wegwerp artikel mag wat mij betreft verboden worden.
Voor duizenden jaren heeft de mensheid zonder kunnen leven zo'n probleem was dat niet.
Voor al die wegwerp spullen zijn non-plastic alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:35
LockeJohn schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 22:43:
Plastic als wegwerp artikel mag wat mij betreft verboden worden.
Voor duizenden jaren heeft de mensheid zonder kunnen leven zo'n probleem was dat niet.
Voor al die wegwerp spullen zijn non-plastic alternatieven.
Hetzelfde geldt voor wasmachines, auto's, mobiele telefoons, internet en elektriciteit.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LockeJohn
assje schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 22:56:
[...]

Hetzelfde geldt voor wasmachines, auto's, mobiele telefoons, internet en elektriciteit.
Is wel zo maar daarbij zie ik wel de enorme toegevoegde waarde.
Zie de toegevoegde waarde niet zo van een plastic zak om een brood t.o.v een papieren zak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LockeJohn
https://www.apparata.nl/n...eigen-plastic-afval-29910

Lekker plastic drinken mensen : )
We weten nog helemaal niet wat de impact is van plastic in ons lichaam, maar laten we het maar gewoon eten en drinken. Dan kijken we over 100 jaar wel of dat een goede of slechte keuze was. Net zoals medische cocaine en roken van tabak. Mensheid -1, kapitalisme +1, lekker bezig!

Ik heb je hier: LockeJohn in "Het Plastic "Vrij"-Topic" gewezen op het maken meerdere posts achter elkaar, let daar s.v.p. op.

[ Voor 17% gewijzigd door defiant op 03-02-2019 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

LockeJohn schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 23:01:
[...]

Is wel zo maar daarbij zie ik wel de enorme toegevoegde waarde.
Zie de toegevoegde waarde niet zo van een plastic zak om een brood t.o.v een papieren zak
Je weet dat de productie van een papieren zak een tot 3 keer grotere belasting voor het milieu is dan 1 van plastic?
(zolang die van plastic na afloop niet op straat/ in de natuur beland)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LockeJohn
YakuzA schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 17:39:
[...]

Je weet dat de productie van een papieren zak een tot 3 keer grotere belasting voor het milieu is dan 1 van plastic?
(zolang die van plastic na afloop niet op straat/ in de natuur beland)
Dat is het probleem ze komen wel op straat en in de natuur. of worden verbrand wanneer ze wel correct worden ingezameld. Dat moet je wel meenemen in die rekensom. Daarnaast kun je wanneer er stroom aan te past komt bij de productie werken met duurzame stroom, en voor transport duurzaam transport.

Er is zoveel mogelijk. Probleem is alleen dat duurzame alternatieven DUURDER zijn. Grotendeels omdat ze slechts op kleine schaal worden gebruikt.

Het probleem is dat vervuilen loont!

Waarom zou je meer betalen als het niet nodig is. Dat doet geen bijna enkel bedrijf, en is zelfs tot op zekere hoogte strafbaar, als CEO moet je gaan voor maximale winst. Anders bedrieg je de aandeelhouders!

De politiek heeft de macht, die kan zeggen "jongens we doen het op een duurzame manier en anders moet je x% meer belasting betalen" dan creëer je een impuls om wel duurzaam te werken want dan maak je meer winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
LockeJohn schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 21:28:
[...]

Ga vooral eens een heel klein eindje buiten Dubai de woestijn in en zie dat er genoeg (plastic) afval ligt, zowel in de woestijn zelf, als naast de wegen.
Niet voor niets is er halverwege vorig jaar een grote campagne gestart om plastic afval te reduceren.

https://www.plasticsoupfo...f-plastic-in-the-dessert/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LockeJohn
Fly-guy schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 18:42:
[...]

Ga vooral eens een heel klein eindje buiten Dubai de woestijn in en zie dat er genoeg (plastic) afval ligt, zowel in de woestijn zelf, als naast de wegen.
Niet voor niets is er halverwege vorig jaar een grote campagne gestart om plastic afval te reduceren.

https://www.plasticsoupfo...f-plastic-in-the-dessert/
Klopt. Maar dan daag ik je graag bij deze uit omdat op straat in Dubai een x aantal plastic verpakkingen te dumpen. Gaan we kijken hoe lang je dat leuk gaat vinden. Stuur me je gegevens en ik boek een ticket voor je. Je advocaat ga ik niet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:55

drooger

Falen is ook een kunst.

En anders is Singapore ook nog een goed voorbeeld.
Singapore is bent on maintaining its reputation of being impeccably clean, with an active campaign against littering and stringent enforcement in place. First time offenders who throw small items like cigarette butts or candy wrappers are fined $300.
https://www.goabroad.com/...aws-to-know-before-you-go

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LockeJohn
Bedankt! Dit bedoelde ik :)

Oke in NL is het €140 zie ik. Alleen ken ik persoonlijk niemand die ooit zo'n boete heeft gehad en hoor ik ook niemand er over. Terwijl er toch veel troep op straat , binnen loopafstand van een afvalbak, te vinden is. En dat terwijl ze in mijn plaatselijke leefomgeving wel hard handhaven op te lang parkeren....
Persoonlijk vind ik plastic op straat gooien erger dan te lang parkeren. Sterker ik zie liever een (benzine of diesel) auto stilstaan dan rijdend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En ook Singapore als je in een park loopt waar de paden iets beschutter liggen ligt er genoeg plastic in het bos. Veel meer dan ik in Nederland zie. Al om eerlijk te zijn zullen die parken wel drukker gebruikt worden dan Nederlandse bossen waar ik kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Laatst online: 18-03 20:55
Experiment: mist maakt groente en fruit langer houdbaar, minder plastic.

https://nos.nl/artikel/21...r-goed-in-supermarkt.html
https://www.foodlog.nl/artikel/mist-op-je-groenten/
418O2 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:21:
..... bijvoorbeeld in Indonesië kan het mensen geen reet schelen en al zou het zo zijn, ze kunnen het nergens kwijt. Resultaat is dat het gewoon op straat of in de rivier wordt gegooid. Volgens mij komt 90% van het oceaan plastic uit 2 rivieren in Azië.
Foto:

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/l5fxnv6asrac_std1024.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door icegodd op 02-02-2019 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woopdedooo

Woopdedooo

Topicstarter
Dit is wel mooi, Samsung gaat langzaam het plastic van hun verpakkingen verminderen door papier of gerecycled plastic te gebruiken. In iedergeval weer een stap in de goede richting.

https://nl.express.live/samsung-dumpt-plastic-verpakkingen/#

... na de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 21:11

icecreamfarmer

en het is

Sissors schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:46:
En ook Singapore als je in een park loopt waar de paden iets beschutter liggen ligt er genoeg plastic in het bos. Veel meer dan ik in Nederland zie. Al om eerlijk te zijn zullen die parken wel drukker gebruikt worden dan Nederlandse bossen waar ik kom.
Ik heb er gewoond maar dat toch nooit echt gezien. Wel dat er een leger schoonmakers bezig is iedere dag.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

LockeJohn schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 18:41:
[...]
Waarom zou je meer betalen als het niet nodig is. Dat doet geen bijna enkel bedrijf, en is zelfs tot op zekere hoogte strafbaar, als CEO moet je gaan voor maximale winst. Anders bedrieg je de aandeelhouders!
Een bekend verhaal op internet, het is alleen niet waar :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-05 17:46
Leuk een plastic vrij topic.
Langzamerhand ook aan het mindere met plastic.

[ Voor 93% gewijzigd door walterworld op 31-05-2021 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-05 01:52
Hebben jullie het onderzoek naar plastic op gezondheid van dr Swan al gelezen? Schijnt erg schadelijk te zijn voor de gezondheid, al dat plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/edbbddab2eb6b52e2352de12bdb1f45f.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:58
Woopdedooo schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 17:17:
Sinds ik een presentatie op een katamaran in het Great Barrier Reef heb bijgewoond ben ik me steeds meer bewust gaan worden van het milieu (op dat moment specifiek plastic). Sindsdien probeer ik zoveel mogelijk plastic te voorkomen. Dit gaat met ups en downs. Ik heb Plastic Free gelezen van Beth Terry en National Geographic's Planet or Plastic editite van 06/2018 en heel veel artikelen over plastic en zero waste. Ik woon (op dit moment nog) in Zuid-Limburg en er zijn hier geen verpakkingsvrije winkels dus is het metname veel zoeken waar je verpakkingsloos kan winkelen. De stappen als herbruikbare flessen, herbruikbare groente-/fruitzakjes en bijenwasdoek heb ik al genomen, maar ik zou graag jullie tips of ervaring over het vermijden van plastic willen horen.
Het plastic dat jij hier gebruikt en bij het afval gooit is niet het plastic waar het great barrier reef last van heeft.

Als je iets voor het milieu wil doen in de context van plastic dan kun je beter plastic dat je onderweg tegen komt opruimen. Vooral rondom fastfood gelegenheden met een drive is veel te vinden.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
sdk1985 schreef op maandag 27 november 2023 @ 00:30:
[...]

Het plastic dat jij hier gebruikt en bij het afval gooit is niet het plastic waar het great barrier reef last van heeft.

Als je iets voor het milieu wil doen in de context van plastic dan kun je beter plastic dat je onderweg tegen komt opruimen. Vooral rondom fastfood gelegenheden met een drive is veel te vinden.
microplastics komen wel in mens en milieu terecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:58
saken schreef op maandag 27 november 2023 @ 00:35:
[...]

Microplastics zijn natuurlijk niet goed voor je. Bidons waar je de weekmakers ruikt vind ik mijn hele leven al dubieus. Maar in de context van de oceanen bleek microplastic 95% minder dan verwacht.
Utrechtse onderzoekers: veel minder plastic in oceanen dan gedacht

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
sdk1985 schreef op maandag 27 november 2023 @ 00:40:
[...]

Microplastics zijn natuurlijk niet goed voor je. Bidons waar je de weekmakers ruikt vind ik mijn hele leven al dubieus. Maar in de context van de oceanen bleek microplastic 95% minder dan verwacht.
Utrechtse onderzoekers: veel minder plastic in oceanen dan gedacht
Het schijnt nog veel verder te gaan.....chemicalien kunnen generatie op generatie opstapelen zoeits hoorde ik
Deze endocrine disruptors verstoren hormonen.

YouTube: The #1 Reason Humans Are Suddenly being Born Genderless | Dr. Shanna...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
saken schreef op maandag 27 november 2023 @ 00:35:
[...]

In elk geval tot diep in het menselijk lichaam:

Microplastics found deep in lungs of living people for first time
Microplastics found in human blood for first time

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ja, idd. Kwam toevallig dit boek tegen laatst

https://www.shannaswan.com/countdown

Deze wetenschapper voorspelt niet veel goeds voor de toekomst van mens, dier en planeet als we ons gebruik van die chemicalien niet drastisch minimaliseren.

YouTube: Endocrine Disruptors - Common Chemicals That Severely Alter Your Hor...

Ik kan de link zo even niet weer vinden. Maar ik kwam dus een Youtube film tegen van een sporter die de proef op de som nam en zijn exposure voor x tijd beperkte en daar kwam uit dat zijn testosteron levels na het minimaliseren enorm toenamen. (bloedtest voor en na).

Weet alleen niet of dit in dit topic thuishoort. Of dat we teveel afwijken
schijnt dus dat BPA enz. het testosteron niveau in mannen verlaagt.

[ Voor 15% gewijzigd door saken op 27-11-2023 00:55 ]

Pagina: 1