Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Voorwaardelijke opmaak werkt niet mee

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bertha781
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 17-02 08:33
Ik ben een excel bestand aan het maken waarbij ik in cellen wil laat kleuren als er ingestelde waarden in andere cellen overtreed.
Hierna wil ik het aantal rode cellen in 1 kolom optellen.
Dit alles is ingesteld in het volgende bestand.

*knip*

In kolom K zie je 2 licht rode vakken.
Het vel rode vak telt er echter maar 1. (dit is een Macro dus om het te verversen klik op de formule van K9 en druk op enter)
Als we in kolom K nog een licht rood vak maken en we verversen de formule staat er ook netje 2 in K9.
Echter de licht rode vakken gegenereerd door voorwaardelijke opmaak worden niet opgeteld. Is hier een oplossing voor??
Ook wil ik graag de voorwaardelijk opmaak van rij 10 kopiëren naar rij 11, alleen dan ook dat rij 11 de voorwaarden van rij 11 kijkt.
Anders moet ik alle rijen bij langs voor een voorwaardelijk opmaak.

Kan iemand helpen

Lustucru wijzigde deze reactie 29-01-2019 19:37 (5%)

Alle reacties

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik ga geen bestand met macro downloaden, kijk wel uit zeg...

Maar obv je beschrijving: kun je niet een hulpkolom maken met het resultaat van je check (1= waar, 0 = onwaar o.i.d.)? Daar kun je dan voorwaardelijke opmaak op toepassen zonder dat je een macro nodig hebt en je kunt deze cellen gewoon 'doortrekken'. Excel neemt de voorwaardelijke opmaak dan ook over.

• Bertha781
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld.
Kleine uitleg. In een niet al te moderne fabriek download ik procesparameter middels PGIM. De waarden worden weer gegeven in een cel. Iedere parameter heeft een andere waarde en de daarbij horende grenswaarden. Ik laat excel elk uur de verschillende proceswaarden ophalen die vervolgens rood moeten kleuren als er waarden overschreden worden. Boven aan het blad wil ik het totaal aantal rode waarden weer geven.

• Bertha781
Icephase schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:25:
Ik ga geen bestand met macro downloaden, kijk wel uit zeg...

Maar obv je beschrijving: kun je niet een hulpkolom maken met het resultaat van je check (1= waar, 0 = onwaar o.i.d.)? Daar kun je dan voorwaardelijke opmaak op toepassen zonder dat je een macro nodig hebt en je kunt deze cellen gewoon 'doortrekken'. Excel neemt de voorwaardelijke opmaak dan ook over.
Is het ook mogelijk een formule te maken met de volgende functie:

als a1 = < b1 kopie opmaak c1

en

Als a1 = >b1 en <b2 kopie opmaak c2

etc

Dan kan ik alles makkelijk overal heen plakken

• Lustucru
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

Lustucru

Adviseur

26 03 2016

offtopic:
Zoals ik in je vorige topic ook uitlegde ontmoedigen we het plaatsen van downloadlinks naar voorbeeldbestanden. Zeker als het bestanden met macro's zijn raden we iedereen af om die zomaar te downloaden. Ook wordt een topic onbruikbaar als later de link niet meer werkt. Je zult dus je probleem duidelijk moeten beschrijven. Ik heb de link weggehaald.

Anyway: je hebt dus twéé vragen in één.
a) Hoe tel ik cellen met een voorwaardelijke opmaakkleur?
Eigenlijk niet. Tel de cellen die voldoen aan het criterium waardoor ze rood worden dmv een som.als constructie. Als je ze rood kunt kleuren kun je met dezelfde voorwaarden ook tellen. Hoe kom je aan de code? Snap je wat die doet?

b: Hoe kopieer ik snel voorwaardelijke opmaak over een heel bereik.
Dit is standaardfunctionaliteit. Leg eens uit hoe je het probeert, waar je vastloopt en wat er niet werkt.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Bertha781
Lustucru schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 19:42:
offtopic:
Zoals ik in je vorige topic ook uitlegde ontmoedigen we het plaatsen van downloadlinks naar voorbeeldbestanden. Zeker als het bestanden met macro's zijn raden we iedereen af om die zomaar te downloaden. Ook wordt een topic onbruikbaar als later de link niet meer werkt. Je zult dus je probleem duidelijk moeten beschrijven. Ik heb de link weggehaald.

Anyway: je hebt dus twéé vragen in één.
a) Hoe tel ik cellen met een voorwaardelijke opmaakkleur?
Eigenlijk niet. Tel de cellen die voldoen aan het criterium waardoor ze rood worden dmv een som.als constructie. Als je ze rood kunt kleuren kun je met dezelfde voorwaarden ook tellen. Hoe kom je aan de code? Snap je wat die doet?

b: Hoe kopieer ik snel voorwaardelijke opmaak over een heel bereik.
Dit is standaardfunctionaliteit. Leg eens uit hoe je het probeert, waar je vastloopt en wat er niet werkt.
https://drive.google.com/...MSsCgvOP2dT7NZU1YLoEvUHA_

In de bovenstaande afbeelding is te zien wat de bedoeling is. We zien hier slecht 9 uren maar dit worden er honderden. Elke 8 uur sluiten we een dienst en wil ik graag bovenaan het aantal cellen (zijn dus parameters) die buiten spec zitten weergeven. Alleen zit het onderstaande script de voorwaarlijke opmaak cellen niet als gekleurde cellen. Als er een workaround is cellen te kleuren als ze een buiten de waarden van de ll, l, h, hh, (hoog hoog, hoog, laag, laag laag) komen hoor ik dat graag.

Function CountCellsByColor(rData As Range, cellRefColor As Range) As Long
Dim indRefColor As Long
Dim cellCurrent As Range
Dim cntRes As Long

Application.Volatile
cntRes = 0
indRefColor = cellRefColor.Cells(1, 1).Interior.Color
For Each cellCurrent In rData
If indRefColor = cellCurrent.Interior.Color Then
cntRes = cntRes + 1
End If
Next cellCurrent

CountCellsByColor = cntRes
End Function

Bertha781 wijzigde deze reactie 29-01-2019 20:11 (13%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True