Toon posts:

Vraagje over de sterkte van schuifpotmeters...

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo =)
Een vriend van me is bezig met de voorbereiding van een borg-cube kast... Nu hoeven jullie niet te weten wat voor kast dat is =) Maar hij wil er wat schuifpotmeters in hebben waarmee hij zijn fans kan regelen...

Nu is mijn vraag: Als je een fan hebt van 1,4 watt (12v en 0,1166 ampere) hoeveel Ohm moet zo'n schuifpotmeter dan zijn ? en hoe kan ik dat voor andere fans uitrekenen ?

Alvast bedankt...

Verwijderd

Ik was laatst zelf even naar de Elektronica shop geweest om wat te vragen over die regelbare potmeters, maar dat ging niet lukken met mijn 220Volt sunon fans.

Ik heb er verder weinig verstand van, maar als je ff naar een goede elektronica zaak loopt. Zoals Okaphone in groningen moet je maar es vragen ze zijn meestal wel bereid om je het ff uit te leggen kun je ook direct de spulletjes kopen die nodig hebt.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
je moet de snelheid van de fan's niet regelen met een potmeter, want dan gaat er veel vermogen in de potmeter zitten en brand 'ie door.
je kunt wel een potmeter gebruiken om een spanningsregelaar op te zetten, maar dat kost ff wat meer onderdelen (LM317, paar condensatoren een diode etc.)

Ik heb hier al eens een rekenvoorbeeld voor gegeven, zal dit zo eens ff opzoeken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik zelf ook potmeters om mijn fans te regelen... Dus het kan wel is er niet iets van een formule waarmee ik het aantal ohm kan berekenen ?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
de formules zijn
P=U*I
P=I^2*R
U=I*R

P=1.4 W
U=12 V
R van de motor van de Fan is 100 Ohm
wanneer je de Fan op laten we zeggen 7V wilt laten lopen (waarschijnlijk laagste spanning waarop ze niet uitvallen), dan moet je een spanningsdeler maken die de spanning regelt tussen 12 en 7 V.
+12V ---potmeter ---^^^^-- 0V
^^^^ is de weerstand van de Fan.
wanneer de potmeter de maximale weerstand heeft, moet er dus 12-7=5V over staan.
dus 100 Ohm is 7/12 van de totale weerstand.
dus de weerstand van de potmeter moet dan zijn...
((100/7)*12)-100= 70 Ohm.
ff narekenen:
12/170 = 0.07 Amp
de spanning over 100 Ohm is dan 100*0,07 = 7V

Het probleem zit hem alleen in het feit dat een motor geen constante weerstand heeft, dus wanneer de motor stil valt, wordt de weerstand van de motor ongeveer 0 Ohm.
dus komt er 12 Volt over de potmeter van 70 Ohm.
dat is dus 12*(12/70)= ruim 2 Watt.
2 Watt is een hoop voor een potmeter.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19
ik denk (weet het eigenlijk wel zeker) dat die potmeter niet lang blijft leven....

het kan wel, mar dan moet je er ff een vermogensschakelingetje achterbouwen.

(3 onderdeeltjes ofzo, dan kan je er zelfs een modeltrein ofzo mee regelen. (daar gebruikte ik ze altijd voor :) ))

succes

Verwijderd

Topicstarter
Zou je die schuifpotmeters niet ook in bepaalde "sterktes" hebben ?

Mijn potmeters die ik gebruik zijn voor max 4 watt... Daardoor branden ze dus niet door... Is er niet ook zoiets voor die schuifpotmeters ?

ik bedoel dus zou je die niet ook voor max 4 watt kunnen kopen ?

Trouwens nog heel erg bedankt voor alle reacties =)

Verwijderd

Kies voor een draadgewonden schuifpotentiometer als je meer vermogen moeten regelen.
Maar beter is om een variabele spanningsregulator te gebruiken zoals de LM317 hierin kun je dus goedkopen schuifpotmeters gebruiken.
Enigste nadeel de Vin moet 3V hoger zijn als Vout dus indien je de PC voeding gebruikt kun je max 9V uitsturen.
(Daarom maak ik gebruik van een extra transformator van 18V)

Je kunt door de schuifpotmeter in serie met een weerstand je regelgebied specificeren.
anders kijk ff hier, weet je wat ik bedoel :)
Datasheet LM317

edit: R2 wordt hierin dus vervangen door een schuifpotmeter :)

Verwijderd

Topicstarter
k dan =) thx =))

Maaruhm... het is neem ik aan ook mogelijk om 17 volt te nemen door de +12v en de -5v te gebruiken ? die zitten namelijk allebij in een Voeding van de computer =D

Heel erg bedankt voor alle hulp...

En nog een klein vraagje om het goed te kunnen vergelijken, heeft iemand een idee wat zo'n LM317 schakeling kost ? en wat een schuifpotmeter van 4 watt kost ?

Heel hartelijk bedankt namens MIJ en namens Gwunnik =) Mijn kleine vriendjuh waarvoor ik dit allemaal loop te posten =)

Verwijderd

Op maandag 23 juli 2001 21:22 schreef MaSsiE het volgende:
k dan =) thx =))

Maaruhm... het is neem ik aan ook mogelijk om 17 volt te nemen door de +12v en de -5v te gebruiken ? die zitten namelijk allebij in een Voeding van de computer =D

En nog een klein vraagje om het goed te kunnen vergelijken, heeft iemand een idee wat zo'n LM317 schakeling kost ? en wat een schuifpotmeter van 4 watt kost ?

Heel hartelijk bedankt namens MIJ en namens Gwunnik =) Mijn kleine vriendjuh waarvoor ik dit allemaal loop te posten =)
Denk dat de prijs voor de schakeling hetzelfde ligt als voor een vermogens-schuifpotmeter dennk zelfs dat de schakeling goedkoper is :)

Voordeel van de schakeling is dat je er ziezo 3 fans op aan kan sluiten zonder dat de LM317 xtra gekoeld hoeft te worden.

Verwijderd

Topicstarter
Ok de keuze lijkt me dan duidelijk =) een LM317 schakeling... Heeft er iemand misschien een iets duidelijker schema van hoe ik zo'n ding precies maak ? En kan ik dat ding dat gewoon in een stroom kring gooien zoals je er een potmeter in zou zetten ? dus gewoon in serie schakelen ?

Thx again =)

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:44
gebruik gewoon normale schuifpotmeters, die kunnen best 1 watt hebben, en kort zeker ook wel 2 watt. hooguit worden ze een beetje warm, ook niet erg

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 23 juli 2001 21:42 schreef aatos het volgende:
gebruik gewoon normale schuifpotmeters, die kunnen best 1 watt hebben, en kort zeker ook wel 2 watt. hooguit worden ze een beetje warm, ook niet erg
het probleem is dat de fans normaal gesproken al zo'n 2 watt zijn... en sommige zelfs meer (een 120mm fan van 5,4 watt bijvoorbeeld).Dat kunnen die dingen nooit aan lijkt me ?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je hebt LM317's in verschillende vermogens, de zwaardere doen rond een tientje (even bij je winkel aangeven welk vermogen je nodig hebt).

Draadgewonden draaipotmeter 4W ligt ook rond een tientje.

Niet zo snel een schuitpotje kunnen vinden in de catalogi.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Nog een mogelijkheid voor de gemakzuchtigen onder ons is deze bij conrad dus,

:( maar ik krijg de URL niet hier neer gezet :( :P

Temperatuurgestuurde ventilatorregelaar voor 25,-
eventueel uit te breiden voor 2,25 met schuipotmeter :)

• Xandrios
Op maandag 23 juli 2001 21:22 schreef MaSsiE het volgende:
k dan =) thx =))

ik heb dus een stuk of 10 van die schakelingen gebouwd, voor mijn modeltreintjes :)
(heb ik nu nie meer hoor :P )

er pastten er zo'n 5 op 1 print van 15x10.
Deze werden dan passief gekoelt met een klein koelblokje.
De kostten per stuk was ongeveer f3.50, maar de standaard onderdelen had ik zelf al. (ik moest dus de print, LM-ic en een klein beetje klein prut erbijkopen.
Ik denk dat als je alles zelf moet kopen dat je rond de f 5 per schakeling zal komen...prima te doen lijkt me :y)

succes
Cutebrit

• Xandrios
ik heb wel een schakeling, maar op papier...

een scanner heb ik hier helaas niet ... :(

miss staat er op conrad.nl een schema, hij is daar als boupakket te koop :)

• Xandrios
is dit mischien wat?
code:
1
http://www.produktinfo.conrad.de/datenblaetter/100000-199999/116130-as-02-de-Netzteil-Baustein_SOT-89-Gehaeuse.pdf

Verwijderd

Topicstarter
Ziet er goed uit =) jammer dat het duits is ;)
Op maandag 23 juli 2001 21:35 schreef Weet_ff_niets het volgende:

Voordeel van de schakeling is dat je er ziezo 3 fans op aan kan sluiten zonder dat de LM317 xtra gekoeld hoeft te worden.
hier nog een vraagje over... Ik neem aan dat dit betekent dat je die 3 fans dan met één schuifpotmetertje moet regelen he ? je kunt neem ik aan niet met een zo'n schakeling 3 verschillende fans met 3 verschillende schuifpotmeters los regelen he ? dan zou het namelijk helemaal perfect zijn ! ;)

Iedereen heel hartelijk bedankt voor jullie snelle reacties =)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op maandag 23 juli 2001 22:01 schreef Cutebritney het volgende:
is dit mischien wat?
code:
1
http://www.produktinfo.conrad.de/datenblaetter/100000-199999/116130-as-02-de-Netzteil-Baustein_SOT-89-Gehaeuse.pdf
Moest dit nou in code ?

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik gooi dit van HA ff naar DOC.

Velleman heeft diverse kitjes in haar assortiment die precies doen wat jij met die potmeters voor ogen hebt. Tjek anders ff www.velleman.be

Verwijderd

Topicstarter
k, thx Kaj =)

Verwijderd

Wat dacht je van deze schakeling,
simpel genoeg..?
Je moet alleen even de potmeter door een schuif potmeter vervangen.. ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hooi/2partfancontrol.jpg

Verwijderd

Bij nader inzien,
die led moet een 200/500 ohm weesrtandje er voor hebben.
hah !!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-08 17:20

heuveltje

KoelkastFilosoof

wat is een rocker-switch ?
* heuveltje is wat roestig op electronica gebied

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

:D Een WIP schakelaar...
>:)

Verwijderd

Topicstarter
SjeeeeezZ ! =)
Jongens allemaal heel erg hartelijk bedankt ! Ik denk dat ik + gwunnik nu wel genoeg info hebben om wat leuk spul te gaan brouwen =)

Thx Thx Thx Thx Thx Thx Thx Thx Thx Thx Thx Thx Thx Thx Thx Thx Thx Thx Thx Thx Thx Thx

q=Þ

GreetzZ MaSsiE + Gwunnik
Pagina: 1