Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-11 20:43
Hoi,

Ik heb een woning gekocht en wil hierin graag wat slimme technologie integreren.
Om te beginnen wil ik graag de verlichting in de woning op afstand kunnen bedienen via een app maar ik wil ook graag dat alle fysieke lichtschakelaars blijven werken. Tevens zou het mooi zijn als je bepaalde lichtgroepen kunt samenstellen en dat je met een losse afstandsbediening ook een bepaalde groep kunt aanzetten (dit moet via de app natuurlijk ook kunnen).

Ik heb me wat verdiept in Philips Hue en soortgelijke slimme lampen. Het nadeel hiervan vind ik echter dat je fysieke lichtschakelaars niet meer normaal kunt gebruiken. Ik vind het niet zo belangrijk dat je de kleur of de warmte van een lamp kunt instellen. Het zou echter wel mooi zijn dat je bepaalde lampen kunt dimmen.
Ik wil graag gebruik maken van een Zigbee/Zwave systeem. Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig of jullie me kunnen helpen met wat aan goed systeem zou kunnen zijn.

Ik heb wel een en ander gelezen over Klikaanklikuit (nu ook met Zigbee) en bijvoorbeeld een Fibaro inbouwschakelaar Z-wave plus 2x1500W. Zijn er ook mogelijkheden om iets achter een stopcontact in te bouwen zodat je bijvoorbeeld een schemerlamp kunt bedienen?

Wellicht wil ik later mijn elektrische garagedeur, camera, thermosstaat en dergelijke toevoegen. Wat voor soort basis station heb je dan bijvoorbeeld nodig?

Ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven en dat iemand me hiermee zou willen helpen.

Met vriendelijke groet,
Jeffrey

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Er zijn diverse topics hier te vinden over slimme lampen/domotica

tradfri,hue topic bv

je kan ook eens kijken naar sonoff daarvoor zijn ook normale schakelaars te koop en je kan ze via een app bedienen.

ik denk dat je te weinig huiswerk hebt gedaan (er is veel leesvoer hier beschikbaar in het subforum waar je de vraag stelt)

Overgens dimmen kunnen ze vrijwel allemaal (maar dit hangt ook af of je led, normaal of halogeen gebruikt) of er zijn aparte dimmers te koop.

Ikzelf heb tradfri, en inderdaad de knoppen zijn lelijk maar via een app en de knoppen werkt het dagelijks gebruik goed genoeg Belangrijkste in deze "zoektocht" is dat je liever 1 systeem kiest en daarbij blijft. (meerdere kan maar is niet altijd even handig)

[ Voor 84% gewijzigd door vso op 29-01-2019 15:20 ]

Tja vanalles

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:40
Wat @vso al aan geeft, er zijn legio topics hier over dit onderwerp.
Ik zou zelf iig aanraden om gebruik te maken van een "universeel systeem".
Wij zijn zelf begonnen met Philips Hue, maar ben nu eigenlijk verder aan het gaan met Fibaro en Z-wave onder Domoticz als software voor de aansturing.
Hue blijven we wel gebruiken, maar meer voor de ledstrips. Daar hebben we losse afstandsbedieningen voor gekocht uit de Living colors tijd. (vanaf gen 2 werkt dat en zijn via Aliexpress ook nog wel te vinden).
Het besturen middels een afstandsbediening van Z-wave RGBWW leds is iig nauwelijks te vinden of veel te duur.

De lampen in huis gaan bestuurd worden middels Fibaro dimmer 2's. Nu hebben wij niet genoeg ruimte om ze achter de schakelaar te doen, maar zit iig voor de kamer van mijn dochter achter het kapje van de lamp (want geen centraaldoos).
Wat jij wilt is iig daar mee te doen.
Ander ding is dat je pulsdrukker moet hebben ipv schakelaars. Die druk je in en komen weer omhoog (vandaar de naam puls). Dat werkt eigenlijk weinig anders als normaal. Alleen staat er een constante stroom op bijvoorbeeld de fibaro dimmer welke dan bij signaal de schakelaar om zet naar de lamp toe.
Ingedrukt houden is dimmen, los en weer ingedrukt houden is feller en dubbel tap is vol aan.
Dat is wat er al standaard in zit zonder server. Mocht je een server/nas hebben of een pi, dan kun je met een zwave stick nog dingen aan passen waardoor je bijvoorbeeld de snelheid van het dimmen in kan stellen, een soort wakeup light kan maken enzovoorts. Ook minimum en maximum percentage van de lamp en ook nog bepaalde instellingen aan de tijd van de dag aanpassen.

Denk dat er meer kan dan wat je zult kunnen bedenken. :P

Daarnaast de keuze voor ons om voor een systeem als fibaro verder te gaan, is omdat je dan goedkopere dimbare ledlampen kunt gebruiken en dan niet vast zit aan het Hue of tradfri eco systeem vast zit.
Mocht Domoticz stoppen, kun je ook over naar een ander systeem wat Z-wave gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Arunia op 29-01-2019 15:25 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Koop een odroid c2 met emmc geheugen (ipv een raspberry pi) dat voorkomt vastlopende SD kaartjes
https://www.odroid.co.uk/odroid-c2-cat?product_id=844

Op het 16 gb Emmc kaartje zet je armbian stretch op
https://www.armbian.com/odroid-c2/
https://www.odroid.co.uk/odroid-c2-cat?product_id=843
(dmv etcher)

En dan knal je er domoticz op:(via putty terminal)
code:
1
curl -L https://install.domoticz.com | sudo bash

Koop een Aeon zwave stick en een qubino flush2 relay. (bijvoorbeeld)
Die qubino kan je bedienen met een schakelaar. Aan de uitgang komt de lamp.
Dan blijft alles bij oude, maar kan je ook via een app schakelen. (domoticz voor android, pilot voor ios)
Wil je dimmen met de schakelaar, heb je wel puls drukkers nodig. Voor simpel aan/uit is de normale wipschakelaar voldoende)

Hier draait/communiceert alles op de odroid. En alles is van afstand uit te lezen/schakelen.
Het blijft natuurlijk niet bij enkel een lampje:
Zwave, M-bus, SMA omvormer, water, kWh meters, warmtemeter, Netatmo weatherstation incl CO2, P1 poort
Verder kun je dan ook nog loggen naar influxDB en Grafana.
https://snapshot.raintank...7g6y0et3xurmAeiAWao35cu9r

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-01-2019 17:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek