DNS probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-07 15:43
Hey,
een vriend van mij heeft een domeinnaam blabla.be
ik heb voor ons vriendengroepje op blabla.mijndomein.info een Wordpress site gezet.
Nu heeft hij een CNAME record aangemaakt van www.blabla.be naar blabla.mijndomein.info.
Volgens nslookup klopt dat ook.
Echter op mijn website blijf ik een landingspagina zien van mijn provider, niet mijn subdomein.
Enig idee wat er fout gaat?

Mijn vriend zegt dat ik nog host headers moet aanpassen, maar geen idee hoe of waar ik dit moet doen.
Helpdesk van mijn provider (Webreus) antwoord telkens slechts met antwoorden van 1 zin die me niet echt helpen. Volgens hen zit het fout bij mijn vriend zijn site...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:47
je wilt 2 verschillende sites, dus dien je een a record aan te maken geen cname.

snapt je webserver ook waar de call moet zijn voor het subdomein?

indien je geen extra vhost (host header) kan aanmaken kan je htaccess gebruiken om de subdomein naar de juiste docroot door te geleiden, mits je hoster apache gebruikt.

[ Voor 36% gewijzigd door pennywiser op 29-01-2019 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Misschien moet je even oplijsten wat er allemaal juist moet gebeuren zowel op www.blabla.be en op mijndomein.info.
Bedankt btw.

[ Voor 5% gewijzigd door Chris_147 op 29-01-2019 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Chris_147 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:16:
Misschien moet je even oplijsten wat er allemaal juist moet gebeuren zowel op www.blabla.be en op mijndomein.info.
Bedankt btw.
Ik moet niks zeg ik altijd, maar ok :).

A records voor zowel www. als subdomein. met zelfde IP adres.

Cname dus weg, dan voorkom je gedoe met dat Apache alleen het a record ontvangt (www.).

Host header gaat denk ik niet lukken, meeste providers zeggen neem maar extra pakket.

Dus dan kan je met een .htaccess zeggen: het subdomein.blabla.be moet naar deze docroot waar de Wordpress staat.

Die .htaccess plaats je in de docroot van www.blabla.be.

Dit is een korte uitleg, de precieze uitvoering moet je even Googlen. Bv. htaccess redirect docroot Apache. Bv deze info:

https://help.dreamhost.co...rectory-to-a-subdirectory

Vooropgesteld dat ze Apache gebruiken als webserver.

Wat is je domeinnaam? Dan weet ik in 3 tellen of het Apache is.

[ Voor 10% gewijzigd door pennywiser op 29-01-2019 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Bedankt, je moet niets inderdaad!

Als ik zo inlees over de verschillen tussen A records en CNAME records is dat een A record naar IP addressen verwijst, CNAME naar andere domeinnamen. Het lijkt me dan toch logische om in de meeste gevallen een CNAME record te gebruiken?
anyway, vermits ik daar geen controle over heb, kan ik nu ook niet even dit aanpassen.

Ik heb in de root van mijn site mijndomein.info een .htaccess gemaakt met volgende inhoud:
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www.)?blabla.be$
RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/blabla/
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule ^(.*)$ /blabla/$1
RewriteRule ^(/)?$ blabla/index.php [L]
</IfModule>

Gevonden via: https://codex.wordpress.o...rdPress_Its_Own_Directory

Werkt nog steeds niet en daarbovenop krijg ik een foutmelding als ik blabla.mijndomein.info wil bezoeken dat dit nooit zal eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al gekeken of blabla.mijndomein.info correct werkt (van buitenaf)?

Oh wacht, je zegt net van niet. Probeer dat mischien eerst eens recht te trekken, en als dat werkt kijken hoe je blabla.be naar blabla.mijndomein.info kan verwijzen.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2019 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Chris_147 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:06:
Bedankt, je moet niets inderdaad!

Als ik zo inlees over de verschillen tussen A records en CNAME records is dat een A record naar IP addressen verwijst, CNAME naar andere domeinnamen. Het lijkt me dan toch logische om in de meeste gevallen een CNAME record te gebruiken?
anyway, vermits ik daar geen controle over heb, kan ik nu ook niet even dit aanpassen.

Ik heb in de root van mijn site mijndomein.info een .htaccess gemaakt met volgende inhoud:
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/blabla/
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule ^(.*)$ /blabla/$1
RewriteRule ^(/)?$ blabla/index.php [L]
</IfModule>

Gevonden via: https://codex.wordpress.o...rdPress_Its_Own_Directory

Werkt nog steeds niet en daarbovenop krijg ik een foutmelding als ik blabla.mijndomein.info wil bezoeken dat dit nooit zal eindigen.
Ik prefereer altijd een a record in deze gevallen zodat ik zeker weet dat de webserver de gewenste url binnen krijgt.

En nogmaals dit werkt alleen met Apache.

Voor de duidelijkheid, wil je 1 of 2 websites onder je domeinnaam? 1 voor www en 1 voor subdomein? Of in totaal slechts 1?

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 29-01-2019 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:11:
Heb je al gekeken of blabla.mijndomein.info correct werkt (van buitenaf)?

Oh wacht, je zegt net van niet. Probeer dat mischien eerst eens recht te trekken, en als dat werkt kijken hoe je blabla.be naar blabla.mijndomein.info kan verwijzen.
Die werkt: blabla.mijndomein.info werkt perfect.
pennywiser schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:12:
[...]

Voor de duidelijkheid, wil je 1 of 2 websites onder je domeinnaam? 1 voor www en 1 voor subdomein? Of in totaal slechts 1?
euh, 1 website? typt een gebruiker www.blabla.be in dan moet hij naar blabla.mijndomein.info gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Chris_147 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:21:
[...]

Die werkt: blabla.mijndomein.info werkt perfect.

[...]

euh, 1 website? typt een gebruiker www.blabla.be in dan moet hij naar blabla.mijndomein.info gaan.
Dan kan je volstaan met htaccess url rewrite.

Maar weet je nu al of het Apache is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
pennywiser schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:25:
[...]

Maar weet je nu al of het Apache is?
Volgens Chrome Inspect Apache: Apache/2.4.6 (CentOS) OpenSSL/1.0.1e-fips mod_fcgid/2.3.9 PHP/5.4.16 mod_python/3.5.0- Python/2.7.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Chris_147 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:31:
[...]

Volgens Chrome Inspect Apache: Apache/2.4.6 (CentOS) OpenSSL/1.0.1e-fips mod_fcgid/2.3.9 PHP/5.4.16 mod_python/3.5.0- Python/2.7.5
Mooi. Technisch gezien moet mod rewrite ook nog aanstaan. Upload een php info bestand en dan kan je zien wat er allemaal aan en uitstaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:07
CNAME werkt prima in dit soort gevallen. Ik heb letterlijke vele websites achter een CNAME records zitten en dat is totaal geen probleem.

Ik denk dat je probleem aan de webserver kant zit. Heb jij controle panel bij je webhost-ISP, waar je domeinen of iets dergelijks kunt toevoegen? Ik denk dat de nu gewoon niet weer welke vhost blabla.be is, en daardoor op de default van je webhost-ISP terugvalt.

EDIT: webreus meldt: "Aantal te gebruiken extra domeinnamen: Geen" bij "WebReus webhosting Allround". Heb jij toevallig dat pakket?

[ Voor 16% gewijzigd door Groentjuh op 29-01-2019 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
pennywiser schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:32:
[...]

Mooi. Technisch gezien moet mod rewrite ook nog aanstaan. Upload een php info bestand en dan kan je zien wat er allemaal aan en uitstaat.
phpinfo() geeft veel output, meer ik vind nergens mod_rewrite terug. Enige rewrite die ik zie is url_rewriter.tags

Mijn .htaccess is correct volgens jou?
EDIT: webreus meldt: "Aantal te gebruiken extra domeinnamen: Geen" bij "WebReus webhosting Allround". Heb jij toevallig dat pakket?
Heb inderdaad Allround. Neen, toch Power.
Het zou wel een beetje slechte klantenservice zijn als webreus me al 2x een e-mail terugstuurt zonder dit op te merken. Het zou me echter niet verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Chris_147 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:57:
[...]

phpinfo() geeft veel output, meer ik vind nergens mod_rewrite terug. Enige rewrite die ik zie is url_rewriter.tags

Mijn .htaccess is correct volgens jou?

[...]
Ook niet onder apache2handler ? Zoek met ctrl-f op rewrite op die pagina. Zo nee dan is dat wel een basis setting die je mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:36
weet mijndomein.be ook dat ze je blabla.be domein moeten afhandelen en moeten verbinden aan blabla.mijndomein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:38

Rmg

Marber schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:01:
weet mijndomein.be ook dat ze je blabla.be domein moeten afhandelen en moeten verbinden aan blabla.mijndomein?
waarschijnlijk niet en dat gaat je hoster waarschijnlijk ook niet voor je oplossen zonder bij te betalen :X

Je hoster, op voorbeeld ip 1.2.3.4, heeft in zijn configuratie staan: blabla.mijndomein.info is hier gehost, deze virtual_host ken ik, geef hem deze <insert site> site als iemand er om vraagt.

Nu komt je browser met "Hey 1.2.3.4 ik kom van www.blabla.be, mag ik de site die hier bij hoort" En 1.2.3.4 zegt, "Amaai die ken ik niet, hier heb je de standaard pagina"

Dan kan je gaan rewriten wat je wilt, maar 1.2.3.4 gaat blijven zeggen www.blabla.be ken ik niet, tot je die als virtual host toe voegt aan de configuratie van je hosting pakket, wat bij budget pakketen niet kan of niet gratis is.

[ Voor 47% gewijzigd door Rmg op 29-01-2019 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan moet het request dus al een host: blabla.mijndomein.info header bevatten, en ga je met rewrites niets winnen op de hostnaam. Lijkt me dat een CNAME dat gewoon moet doen, dus raar dat je daar problemen mee krijgt. Mischien handig om "met de hand" (wget -S) een request te doen en kijken wat'ie zegt.

Maar anders parkeer je (www.)blabla.be op een redirect. Veel registrars/dns hosters ondersteunen dat wel: Hun servertje die dan http afvangt en een 30x antwoord geeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:12:
[...]

Lijkt me dat een CNAME dat gewoon moet doen, dus raar dat je daar problemen mee krijgt. Mischien handig om "met de hand" (wget -S) een request te doen en kijken wat'ie zegt.
CNAME doet dat niet. De DNS-resolver ziet alleen die CNAME voorbij komen.

Webbrowser wil naar blabla.be gaan.
blabla.be is geen IP, dus vraagt de webbrowser aan de DNS resolver op je PC (cmd -> nslookup) wie blabla.be is.
De DNS resolver zoekt uit wie blabla.be is en krijgt te horen: Ik heet eigenlijk blabla.mijndomein.info.
De DNS resolver zoekt dan uit wie blabla.mijndomein.info en krijgt te horen: 1.2.3.4
De DNS resolver geeft 1.2.3.4 door aan de webbrowser.
De webbrowser neemt contact op met 1.2.3.4 en zegt: Ik wil blabla.be bezoeken.

De DNS doet precies wat het moet doen. blabla.be leidt uiteindelijk naar 1.2.3.4 net zoals blabla.mijndomein.info doet. Of dat via een A-record of CNAME-record gaat, maakt in deze situatie niets uit.

Als webreus niet mee werkt, dan kun je dit niet oplossen. Rmg legt dat al goed hierboven uit.

Sommige domein registers bieden redirect opties aan. In dat geval host de domeinregister een "pagina", die doorstuurt naar blabla.mijndomein.info. Dat zou werken, maar is doorgaans niet wat je wil met een tld.

In dat geval krijgt de webbrowser namelijk te horen: Ga naar blabla.mijndomein.info ipv dat de webbrowser naar 1.2.3.4 gaat om blabla.be te bezoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door Groentjuh op 29-01-2019 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Kan een html redirect werken?
Het is namelijk maar voor iets tijdelijk in een vrienden groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Groentjuh schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:31:
CNAME doet dat niet. De DNS-resolver ziet alleen die CNAME voorbij komen.
(...)
De DNS resolver geeft 1.2.3.4 door aan de webbrowser.
De webbrowser neemt contact op met 1.2.3.4 en zegt: Ik wil blabla.be bezoeken.
Ik nam eigenlijk aan dat de resolver het resultaat van "a CNAME b" als "b" terug zou geven aan de browser, die dan dus "host: b" kan zeggen en de resolver om b A RRs vragen. Kennelijk niet.
Chris_147 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:21:
Of je een index.html met een meta redirect erin kan gebruiken? Als je een plekkie hebt om 'm neer te zetten. We hadden al gezien: Dat is niet je webreus-account.

Een http 30x redirect kan je dan mischien ook wel via een .htaccess aldaar instellen.

Maar dan rijst de vraag of je mischien niet ook gelijk de wordpress site daar kan parkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Chris_147 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:21:
Een HTML redirect zou werken. Maar biedt de domein registrer dat aan? Webreus gaat dat waarschijnlijk niet doen en een webserver heb je daarvoor toch nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Dat moet toch bij blabla.be staan?
Daar heeft mijn maat controle over, html kan geplaatst worden, maar geen Wordpress.
Ik heb hem gevraagd of hij dat kan doen. Webreus is niet echt klantvriendelijk te noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:38

Rmg

Chris_147 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 19:39:
Webreus is niet echt klantvriendelijk te noemen...
Niet lullig opvatten, maar hoeveel support denk je dat ze je kunnen geven voor 9 euro per jaar (of 19 als je toch power hebt.) :?

Elk kwartier dat ze met je bezig zijn is verlies.

Als je toch power pakket hebt mag je 2 domeinennamen, mail ze dat je xxx.blabla.be hebt late verwijzen en vraag of ze een vhost kunnen toevoegen aan je pakket

[ Voor 23% gewijzigd door Rmg op 29-01-2019 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Het is 20€ per jaar, ik heb toch een Power
Dat is waar, maar ze hebben al jaren geen support moeten geven en dat ze dan ineens 1 goed antwoord geven ipv telkens zo 1 zin waar ik amper iets mee ben. Zo kost het hen nog meer tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 08:11
probleem zit hem niet in A, AAAA of CNAME records. Zoals @Groentjuh al uitlegt is er niets mis met de DNS. Het probleem is shared hosting. Er zitten meer dan 1 domein op 1 IP-adres (type maar een het IP adres in je adresbalk). Krijg je ook je website niet maar een landingspagina.
De server kijkt in het HTTP request welke domein er gevraagd word en zet die door naar de juiste VHOST.

Een vhost is niets mee dan een text bestand wat een domeinnaam aan een map op de server koppelt. Domein X is map X, Domein Y is map Y. Helaas kan je niet zelf aanpassen. Dit moet je hosting partij aanpassen.
Persoonlijke ervaring is dat eigenlijk geen enkele partij dit doet (zover ik weet doet alleen XS4ALL dit als je hosting afneemt). Maar we jammer dat webreus zelf het concep van shared hosting niet kennen. Die vriend van je heeft eigenlijk gelijk.

Zie: Wikipedia: Virtual hosting kop: name based.

[ Voor 22% gewijzigd door ewoutw op 29-01-2019 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Eindelijk is het opgelost: Webreus heeft een domein alias toegevoegd.
Helpdesk medewerker die mijn vraag vandaag behandelde wist kennelijk beter wat er moest gebeuren dan die van maandag en dinsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:27

DukeBox

loves wheat smoothies

pennywiser schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:12:
je wilt 2 verschillende sites, dus dien je een a record aan te maken geen cname
Waarom ? Kan prima met een cname.
vhost werkt op dezelfde manier.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1