Ik ben mijn NAS (DS1815+, 8x 4TB) een beetje aan het reorganiseren. Momenteel heeft het ding 1 storage pool met 4 volumes. Ik gebruik SHR1. Hier had ik eigenlijk vanaf het begin al spijt van, maar kon toen al niet makkelijk meer terug om het anders te doen,
Ik verplaats momenteel de inhoud van volume_2 t/m volume_4 naar volume_1, omdat de ruimte in 2 t/m 4 niet efficient gebruikt wordt. Volume_1 is waar mijn films en series in staan, dus dat is verre weg de grootste en met genoeg plek oim (tijdelijk) de inhoud van de andere volumes te hebben. Nadat de volume 2 t/m 4 leeg zijn, haal ik ze weg.
Ik kan nu 2 dingen doen:
1 - Storage pool laten voor wat het is, en een tweede volume aanmaken voor het spul wat ik tijdelijk verhuisd heb en eventueel met quotas het gebruik van dingen als backups ed een beetje controleren waar nodig
2 - Handmatig via de CLI de storage pool verkleinen en 3 disken eruit gooien om een nieuwe, 2de storage pool te maken voor het volume voor de dingen die nu tijdelijk verhuist worden.
Voordeel 1: makkelijk en relatief snel
Nadeel 1: maar 1 disk redundancy op 8 schijven
Voordeel 2: extra redundancy en kleinere storage pools
Nadeel 2: kost veel tijd en heeft een risico met dataverlies als je zo gaat schuiven met data
Andere voordelen en nadelen?
Wat is beter?
Advies gevraagd en gewaardeerd van de storage experts.
Ik verplaats momenteel de inhoud van volume_2 t/m volume_4 naar volume_1, omdat de ruimte in 2 t/m 4 niet efficient gebruikt wordt. Volume_1 is waar mijn films en series in staan, dus dat is verre weg de grootste en met genoeg plek oim (tijdelijk) de inhoud van de andere volumes te hebben. Nadat de volume 2 t/m 4 leeg zijn, haal ik ze weg.
Ik kan nu 2 dingen doen:
1 - Storage pool laten voor wat het is, en een tweede volume aanmaken voor het spul wat ik tijdelijk verhuisd heb en eventueel met quotas het gebruik van dingen als backups ed een beetje controleren waar nodig
2 - Handmatig via de CLI de storage pool verkleinen en 3 disken eruit gooien om een nieuwe, 2de storage pool te maken voor het volume voor de dingen die nu tijdelijk verhuist worden.
Voordeel 1: makkelijk en relatief snel
Nadeel 1: maar 1 disk redundancy op 8 schijven
Voordeel 2: extra redundancy en kleinere storage pools
Nadeel 2: kost veel tijd en heeft een risico met dataverlies als je zo gaat schuiven met data
Andere voordelen en nadelen?
Wat is beter?
Advies gevraagd en gewaardeerd van de storage experts.
[ Voor 4% gewijzigd door afterburn op 29-01-2019 13:52 ]
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs