Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyce 55C8700
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-02-2021
Beste lezers,

Ik weet dat dit al een veel voorkomend onderwerp is en heb al veel info kunnen vinden, maar zou toch graag nog willen checken bij jullie of ik het goed begrepen heb.

Mijn vraag: waar kan ik AP's het beste plaatsen?
Ik heb eea gelezen hier op de site en ik heb het idee dat twee AP's op centrale plekken op de begane grond en eerste verdieping voldoende zullen zijn. Het gaat om een nieuwbouwwoning van 188m2, 3 verdiepingen inclusief begane grond. Daarnaast zijn er in iedere kamer loze leidingen waar 2 data-aansluitingen kunnen komen en in de woonkamer en keuken plaatsen wij nog een aantal extra.
Suf, maar ik zie niet hoe ik de plattegrond zou kunnen uploaden...

Mijn vragen:
- Waar plaats ik de AP's? Ik dacht zelf:
1) ah plafond in het smallere stuk van keuken naar woonkamer (waar er een hap uit is omdat de hal daar zit)
2) ah plafond op de overloop op de eerste verdieping.
Misschien nog een derde data aansluiting aan het plafond op de 2e, voor mogelijk toekomstig gebruik.
Klopt het dat we op die AP punten geen stroom nodig hebben, maar alleen een data aansluiting?
Wat moet er dan voor extra's in de meterkast komen?

- Hoe kan ik zorgen voor goed bereik in de tuin? Deze is niet heel diep; 7 x 10m (diepte x breedte).

Bij voorbaat heel veel dank!!

groet, Joyce

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Joyce 55C8700 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:47:
Ik heb eea gelezen hier op de site en ik heb het idee dat twee AP's op centrale plekken op de begane grond en eerste verdieping voldoende zullen zijn.
Over het algemeen zijn dat de beste (en in het geval van Unifi) ook de mooiste plekken om het op te hangen. Tenzij je dikke betonnen (binnen) muren hebt, dan is het misschien nodig om op meerdere plekken op elke etage AP's op te hangen.
Suf, maar ik zie niet hoe ik de plattegrond zou kunnen uploaden...
Je kan de afbeelding(en) even uploaden naar imgur.com (of een andere image host) en de link hier delen. Pas dan kunnen we echt inhoudelijk kijken of het logisch is wat je hebt bedacht.
Klopt het dat we op die AP punten geen stroom nodig hebben, maar alleen een data aansluiting?
Wat moet er dan voor extra's in de meterkast komen?
De AP's worden gevoed door POE (=Power over ethernet). Bij de losse exemplaren van de AP's worden POE adapters meegeleverd en heb je in de meterkast dus alleen een extra stopcontact nodig. Wil je het helemaal sjiek aanpakken kan je ook een POE switch aanschaffen en dan werkt het ook. Als je bij Unifi wilt blijven is de: pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) een mooie optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20
Voordat we adviezen kunnen geven moeten we ook weten wat de eisen zijn. Is dekking overal in huis voldoende, of moet een bepaalde capaciteit/performance haalbaar zijn?

188m^2 is aan de grote kant, maar tussen houtskelet (waarbij een enkele AP op centrale locatie mogelijk al voldoet) en zware betonbouw met niet-centrale trappenhuis (waar je minimaal per verdieping eentje nodig gaat hebben, alleen al voor dekking) zit een groot verschil. Eigenlijk kan niemand je op basis van alleen tekeningen sluitend advies geven. Om het zeker te weten zul je op locatie een site survey moeten doen, dus met WiFi-apparatuur rondlopen en constateren hoe het signaal wel of niet door obstakels heen gaat. Uitdaging is natuurlijk dat je dat pas na oplevering kunt doen, en ik schat in dat jullie nu nog in de ontwerpfase zitten...

Twee loze leidingen naar iedere kamer geven je sowieso bovengemiddeld veel flexibiliteit, dat is hoegenaamd een goed begin. Ik zou daarnaast kijken naar per verdieping iets op een centrale plek op plafond, liefst zo ver mogelijk van trapgat vandaan (om overlap te minimaliseren).

Mbt de tuin: hier geldt nog sterker dat het afhangt van bouwmaterialen en situatie. Als je gaat voor een energielabel A zit er dik in dat je huis zodanig potdicht geisoleerd wordt dat er geen WiFi door muren of ramen gaat. Dan heb je (een) outdoor-AP(s) nodig. Die kunnen ook via PoE gevoed worden, dus Ethernetkabeltje door muur is voldoende.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:40
Als je in de ontwerpfase zit, zou je ook kunnen overwegen om de loze leidingen op een andere plek dan de meterkast te laten uitkomen. De meterkasten van nieuwbouw woningen zijn vaak aan de krappe en ondiepe kant.

Een zolderkamer, trapkast, of CV ruimte met meer ruimte geeft je ook meer flexibiliteit om daar bv een patchkast neer te zetten en je houdt direct ook je meterkast een beetje overzichtelijk. Vergeet dan alleen niet om ook enkele loze leidingen van de meterkast naar die ruimte te laten lopen aangezien dat de meterkast wel de plek is waar alles (CAI, glas, telefoon) binnenkomen.

majime-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahPA
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 29-08 13:39

NoahPA

CiscoNerd

Daarvoor heb je in ieder geval veel meer gegevens voor nodig,

Plattegrond, Kamer inrichtingen, eisen etc.

Misschien wat fotos maken? van het huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyce 55C8700
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-02-2021
Bedankt mensen! _/-\o_
Het betreft inderdaad betonnen AAA energieklasse en we kunnen nog keuzes aangeven mbt loze leidingen of data aansluitingen. We bouwen niet zelf maar hebben wel vrij veel keuze.

Dus op de overloop boven het trapgat is niet zo’n goed idee vanwege kans op overlap?

Goede dekking overal in huis is voldoende.

Hier afbeeldingen van de begane grond, eerste verdieping en tweede verdieping.

https://imgur.com/Os7VQFA

https://imgur.com/6MfTIwt

https://imgur.com/07FeQWp

Waar kan ik zo'n simulator downloaden?

[ Voor 57% gewijzigd door Joyce 55C8700 op 29-01-2019 22:19 . Reden: Plattegronden toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VenomVX
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 30-11-2020
Je kan proberen om een simulator te downloaden. Hierin kan je de plattegronden van een woning inzetten en vervolgens de muren intekenen. Vervolgens zal het programma een advies geven waar de access points het best kunnen komen.
Pagina: 1