Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
Goedemorgen Tweakers,

Ik meende laatst hier te lezen dat er voordeel kan worden behaald uit de vrijstelling schenkbelasting.
Het is volgens de website van de Belastingdienst zo dat je ongeveer € 2.073 belastingvrij kan schenken aan overige personen (niet zijnde kinderen/partners etc.).
Wat ik mij afvroeg: is er een mogelijkheid om hier met bijvoorbeeld een vriend/familielid een afspraak over te maken dat ik diegene € 2.073 schenk en zij mij? Met andere woorden: haal ik hier bij mijn inkomstenbelasting een voordeel uit? En maakt het dan nog uit voor wat voor doel de schenking is?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:41
Kort antwoord: Nee, op deze manier haal je er geen voordeel uit.

Lang antwoord: Je zit zelf in de financiele dienstverlening, in welk deel van je belastingaangifte denk je dat deze actie verschil maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
Philip Ross schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:54:
Kort antwoord: Nee, op deze manier haal je er geen voordeel uit.

Lang antwoord: Je zit zelf in de financiele dienstverlening, in welk deel van je belastingaangifte denk je dat deze actie verschil maakt?
Wellicht dat je deze schenking als aftrekpost kan opvoeren.
Financiële dienstverlening is heel breed trouwens, niet alle mensen werkzaam in deze sector hebben verstand van inkomstenbelasting. Ik snap je opmerking aan de ene kant wel en aan de andere kant vind ik het flauw om op deze manier daar een opmerking over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:08
Net zoals we niet verwijzen naar google bij simpele vragen, is ook dit onvriendelijk en ongewenst. Alternatief is een TR indienen.

[ Voor 82% gewijzigd door Ardana op 29-01-2019 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
Knip quote en reactie

[ Voor 90% gewijzigd door Ardana op 29-01-2019 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
cakebp schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:51:
Goedemorgen Tweakers,

Ik meende laatst hier te lezen dat er voordeel kan worden behaald uit de vrijstelling schenkbelasting.
Het is volgens de website van de Belastingdienst zo dat je ongeveer € 2.073 belastingvrij kan schenken aan overige personen (niet zijnde kinderen/partners etc.).
Wat ik mij afvroeg: is er een mogelijkheid om hier met bijvoorbeeld een vriend/familielid een afspraak over te maken dat ik diegene € 2.073 schenk en zij mij? Met andere woorden: haal ik hier bij mijn inkomstenbelasting een voordeel uit? En maakt het dan nog uit voor wat voor doel de schenking is?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Wat voor voordeel denk je te willen behalen?
Ja, je kan afspreken met een vriend dat hij 2.073 euro van bijv. je oom krijgt en dat hij dit weer aan jou schenkt.
Op die manier heb je 2x 2.073 euro zonder schenkbelasting van je oom. Risico is alleen, dat die vriend het geld toch niet naar je overmaakt...
Of dat de belastingdienst een onderzoek gaat starten en dit toch als verdacht gaat kenmerken en tot de conclusie komt dat je oom je 2x geld heeft geschonken en dus gewoon schenkbelasting (+ boete) moet betalen.

Voor die paar tientjes zou ik het persoonlijk niet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:00
Ik weet dat je rente over een hypotheek af kan trekken, en vervolgens kan terugschenken.

Als je dus een lening voor je huis neemt van een vriend. 6% rente rekent en hij 3% daarna terug geeft omdat jij zo'n goede vriend bent dan kan je toch de 6% aftrekken. Maar ik denk niet dat je dit ooit in een contract vast kan leggen. (als je het vast zou leggen is het geen schenking maar gewoon minder hypotheekrente). Ik vertrouw mijn ouders wel om mijn 3% te schenken ieder jaar. Maar vrienden blijven betere vrienden als er geen financieel belang mee gemoeid is.

Veel andere schenkingen zullen niet werken (je vriend is geen goed doel of zo iets).

Zoiezo ik weet dat ze het nu erg druk hebben bij de belastingsdienst en de kans dat je gecontroleerd word is misschien wat kleiner. Maar als ik belastinginspecteur zou zijn en ik zou hier ooit achter komen zou ik moeilijk gaan doen over iedere cent de afgelopen 5 jaar. Het neigt gewoon naar fraude (zelfs al vind je een regeltje waardoor het mag). Belasting betalen we omdat we verwachten dat de politie komt als iemand in jouw huis inbreekt.Het is niet leuk maar we doen het omdat we toch bepaalde verwachtingen hebben aan de maatschapij

[ Voor 3% gewijzigd door Batavia op 29-01-2019 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 11:40
Stel even dat het wel uitmaakt. Dus aftrekbaar/vrijstelling/whatever. Als je met elkaar afspreekt om aan elkaar te schenken, met als enige doel minder belasting betalen, wat doe je dan eigenlijk? Belasting ontduiken. En dat mag niet, want dat gaat tegen het principe en doel van ons belastingstelsel in.

Aan de andere kant begrijp ik het goed. Het is te makkelijk om met een beetje creatief boekhouden niet of nauwelijks belasting te hoeven betalen. Niet dat mensen die iets van dat belastingverschil merken dat boeit, die betalen de consultant gewoon om dat te regelen. Degenen die het wel merken, hebben zelden een consultant (met de juiste kennis iig).

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 13:15

Rannasha

Does not compute.

cakebp schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:46:
[...]

Wellicht dat je deze schenking als aftrekpost kan opvoeren.
Schenkingen zijn in het algemeen geen aftrekpost. Alleen als de schenking wordt gedaan aan een erkend goed doel, kun je deze aftrekken.

Je betaalt dus gewoon je normale hoeveelheid inkomstenbelasting, ongeacht of en hoeveel je schenkt aan vrienden/familieleden.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
Crahsystor schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:00:
Stel even dat het wel uitmaakt. Dus aftrekbaar/vrijstelling/whatever. Als je met elkaar afspreekt om aan elkaar te schenken, met als enige doel minder belasting betalen, wat doe je dan eigenlijk? Belasting ontduiken. En dat mag niet, want dat gaat tegen het principe en doel van ons belastingstelsel in.

Aan de andere kant begrijp ik het goed. Het is te makkelijk om met een beetje creatief boekhouden niet of nauwelijks belasting te hoeven betalen. Niet dat mensen die iets van dat belastingverschil merken dat boeit, die betalen de consultant gewoon om dat te regelen. Degenen die het wel merken, hebben zelden een consultant (met de juiste kennis iig).
Ik bedoel niet het overtreden van regels, maar het gebruiken van regels om minder belasting te betalen (ofwel: belastingontwijking, iets wat legaal is). Mijn vraag was dan ook niet zozeer om creatief te gaan boekhouden maar ik dacht dat het misschien mogelijk is om mijn broer een bedrag te schenken wat hij ook aan mij schenkt. Als een schenking als aftrekpost opgevoerd kan worden, betaal je dus over een lager inkomen belasting waardoor je dus minder hoeft af te dragen (dit geldt dan voor ons beide in het geval dit de enige schenking is in het jaar van ons). Belastingontwijking zou ik niet eens aan willen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
Rannasha schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:03:
[...]

Schenkingen zijn in het algemeen geen aftrekpost. Alleen als de schenking wordt gedaan aan een erkend goed doel, kun je deze aftrekken.

Je betaalt dus gewoon je normale hoeveelheid inkomstenbelasting, ongeacht of en hoeveel je schenkt aan vrienden/familieleden.
Zoiets meende ik ook al op te maken uit de website van de Belastingdienst maar wilde het even zeker weten. Dank voor je antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Schenking is altijd netto-netto t.a.v. de inkomenstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Kortom nee, het is niet aftrekbaar, het is een vrijstelling....

googlen op schenking + aftrekbaar geeft:
De enige schenking die u kunt aftrekken is een gift aan een goed doel, dit moet dan wel een erkende ANBI-instelling zijn.

[ Voor 59% gewijzigd door PROnline op 29-01-2019 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
cakebp schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:04:
[...]

Zoiets meende ik ook al op te maken uit de website van de Belastingdienst maar wilde het even zeker weten. Dank voor je antwoord :)
Schenken doe je meestal uit liefdadigheid en om je belastbaar vermogen te verlagen als je boven de vrijgestelde grens zit. Die 2000 aan vrienden maakt dan niet zoveel uit maar aan kinderen schenken wel. Denk dan ook aan oudere mensen die het ook doen om de erf belasting te verlagen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
PROnline schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:38:
Kortom nee, het is niet aftrekbaar, het is een vrijstelling....

googlen op schenking + aftrekbaar geeft:

[...]
Daar zit een kleine opening.

Een ANBI kan mensen ondersteunen met onbelaste giften, mits die onder de algemene schenkingsvrijstelling vallen. Zo kun je een bruto-netto lus maken. Schenker geniet aftrek IB, ANBI is onbelast en begunstigde is onbelast.

Echter: een ANBI moet het algemeen nut beogen (de A, N en B van de afkorting ANBI) en niet het gewin van een bepaalde begunstigde. Een ANBI opzetten voor zo'n specifiek nut, is een vorm van belastingfraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:08

Basszje

Reisvaap!]

cakebp schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:03:
[...]

Ik bedoel niet het overtreden van regels, maar het gebruiken van regels om minder belasting te betalen (ofwel: belastingontwijking, iets wat legaal is

[...]
Belastingontwijking zou ik niet eens aan willen beginnen.
Zie hier het probleem.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik bedoel niet het overtreden van regels, maar het gebruiken van regels om minder belasting te betalen (ofwel: belastingontwijking, iets wat legaal is).
Is het ethisch verantwoord? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
Als het binnen de wet valt wel. Net als gebruik maken van loonmiddeling in je eerste werkjaren. Is niet iets wat veel mensen weten en gebruik van maken (naar mijn weten). Valt echter gewoon binnen de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
Wat is het probleem hierin dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
cakebp schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:20:
[...]

Als het binnen de wet valt wel. Net als gebruik maken van loonmiddeling in je eerste werkjaren. Is niet iets wat veel mensen weten en gebruik van maken (naar mijn weten). Valt echter gewoon binnen de wet.
Ethisch en legaal zijn niet hetzelfde..
cakebp schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:20:
[...]

Wat is het probleem hierin dan?
[...]

Ik bedoel niet het overtreden van regels, maar het gebruiken van regels om minder belasting te betalen (ofwel: belastingontwijking, iets wat legaal is

[...]
Belastingontwijking zou ik niet eens aan willen beginnen.

[ Voor 45% gewijzigd door Olaf van der Spek op 29-01-2019 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:22:
[...]

Ethisch en legaal zijn niet hetzelfde..

[...]

[...]
Ik zie wat je bedoelt inderdaad, belastingontduiking zou ik niet aan willen beginnen, aangezien dat niet wettelijk is toegestaan. Mijn excuus voor de verwarring.
Belastingontwijking daarentegen is toegestaan, of het ethisch is, is een andere vraag maar ik zou eerlijk gezegd in deze context niet argumenten kunnen benoemen waarom dit ethisch niet verantwoord zou zijn.
Pagina: 1