Laptop aansluiten op betere monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1173350

Topicstarter
Hallo allen,

Sinds een tijdje ben ik op zoek naar een gaming laptop, voornamelijk om Fortnite te spelen. Na wat opzoeken en bepalen wat ik precies wil, lijkt het erop dat ik voor een ASUS TUF FX504 -E4219T zal kiezen: https://www.coolblue.be/n...4gm-e4219t-be-azerty.html (GeForce GTX 1060, i7-8750H, 16 GB RAM, en 256 GB SSD + 1 TB HDD voor 1249€)

Echter wil ik liever op een 24" monitor spelen dan op het 15,6" scherm. Ik ben dus van plan om een externe gaming monitor aan te schaffen. Het scherm van de laptop zelf heeft een refresh rate van 144Hz en een reactietijd van 3ms. Ik vraag mij echter af of ik gelimiteerd ben door deze parameters. Als ik bijvoorbeeld een gaming monitor met een refresh rate van 144Hz en een reactietijd van 1ms koop en aansluit op mijn laptop, draai ik dan nog steeds max. op 120Hz en een reactietijd van 3ms omdat dit de specificaties van de laptop zijn? Of haal ik de 144Hz en 1ms van de externe monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:40
Als je toch op een vast scherm wilt spelen, waarom koop je dan geen normale desktop PC ipv een laptop? Het geld wat je bij een laptop moet investeren om mobiel te kunnen zijn kun je dan besparen of investeren in betere prestaties of een mooier scherm, bijvoorbeeld.

Wat betreft je vraag omtrent 3 ms/1 ms en 144/120 Hz: je bent niet gelimiteerd door het scherm wat er in je laptop zit, maar door de aansluiting die je gebruikt voor de monitor. Deze aansluiting moet toereikend zijn voor de resolutie en refresh rate.

[ Voor 76% gewijzigd door Luckei op 29-01-2019 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Luckei schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:13:
Als je toch op een vast scherm wilt spelen, waarom koop je dan geen normale desktop PC ipv een laptop? Het geld wat je bij een laptop moet investeren om mobiel te kunnen zijn kun je dan besparen of investeren in betere prestaties of een mooier scherm, bijvoorbeeld.

Wat betreft je vraag omtrent 3 ms/1 ms en 144/120 Hz: je bent niet gelimiteerd door het scherm wat er in je laptop zit, maar door de aansluiting die je gebruikt voor de monitor. Deze aansluiting moet toereikend zijn voor de resolutie en refresh rate.
Ik ben me ervan bewust dat een desktop veel betere prestaties kan leveren voor dezelfde prijs of gelijkaardige prestaties voor een lagere prijs, maar ik wil absoluut mobiel blijven. Mijn vorige laptop heeft z'n beste tijd gehad, en het is dus tijd voor een nieuwe laptop. Deze wordt voornamelijk gebruikt voor eenvoudige taken (internetten, Word, Excel, etc.) en hiervoor wil ik hem mee kunnen nemen doorheen heel het huis, wanneer ik op vakantie ga of wanneer ik mijn ouders ga bezoeken.
Omdat ik vrij serieus Fortnite op PS4 speel, wil ik graag toch een mid-range gaming laptop die Fortnite kan draaien, want Fortnite op PC biedt tal van voordelen tov Fortnite op PS4 (grafische instellingen, hogere FPS). Een gaming desktop vind ik hiervoor wat over-the-top, maar ik heb er wel wat extra budget voor over tov. een gewone laptop. Bovendien moet een Nvidia GeForce GTX 1060 icm een i7-8750H toch wel al redelijk goede prestaties leveren voor Fortnite.
Hoe controleer ik trouwens of de aansluitingen van de laptop en de monitor toereikend zijn? Ik zie hier in het overzicht blijkbaar enkel een HDMI aansluiting.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1173350 op 29-01-2019 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckei
Allereerst moet je dus weten welke monitor je gaat gebruiken en daarbij resolutie en refreshrate weten. Vervolgens moet je weten over welke aansluitingen zowel monitor als laptop beschikt, daarbij is uiteindelijk het belangrijkst het versienummer van de aansluiting, bijvoorbeeld HDMI 2.0b of DisplayPort 1.4.

Voor HDMI kijk je hier en voor DisplayPort kijk je hier.

Hierbij moet je reactietijden van een monitor even vergeten, die hebben in principe niks te maken met de aansluiting. Bovendien merk je er waarschijnlijk niks van of het nou 1 ms is 8 ms, bij wijze van.

[ Voor 15% gewijzigd door Luckei op 29-01-2019 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Luckei schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:09:
Allereerst moet je dus weten welke monitor je gaat gebruiken en daarbij resolutie en refreshrate weten. Vervolgens moet je weten over welke aansluitingen zowel monitor als laptop beschikt, daarbij is uiteindelijk het belangrijkst het versienummer van de aansluiting, bijvoorbeeld HDMI 2.0b of DisplayPort 1.4.

Voor HDMI kijk je hier en voor DisplayPort kijk je hier.

Hierbij moet je reactietijden van een monitor even vergeten, die hebben in principe niks te maken met de aansluiting. Bovendien merk je er waarschijnlijk niks van of het nou 1 ms is 8 ms, bij wijze van.
Bedankt voor dit overzicht, zo kom ik eruit. Laptop heeft HDMI 1.4, en die ondersteunt 144Hz op 1920x1080. Dan nog een 144Hz monitor met HDMI 1.4 aansluiting zoeken!
Nog één laatste vraag: maakt het uit welke HDMI kabel ik daarvoor gebruik? Ik vind nergens HDMI 1.4, HDMI 2.0, etc. Dus ik neem aan dat die kabels allemaal hetzelfde zijn en op elke versie van HDMI aansluiting passen?

Alvast enorm bedankt om het duidelijk te maken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckei
Het zou niet uit mogen maken wat voor HDMI kabel je gebruikt, passen doet ie sowieso en alles moet naar behoren werken. In de praktijk heb je bij sommige kabels, niet alleen HDMI, toch wat vage klachten als de kabel ouder is.
Grote kans dat er bij een monitor die je koopt gewoon kabels geleverd worden, gebruik die dan ook :) dan moet het werken.
En anders koop je bij een degelijke winkel gewoon een kabel, kost ook geen hoofdprijs.

[ Voor 11% gewijzigd door Luckei op 29-01-2019 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Luckei schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 17:44:
Het zou niet uit mogen maken wat voor HDMI kabel je gebruikt, passen doet ie sowieso en alles moet naar behoren werken. In de praktijk heb je bij sommige kabels, niet alleen HDMI, toch wat vage klachten als de kabel ouder is.
Grote kans dat er bij een monitor die je koopt gewoon kabels geleverd worden, gebruik die dan ook :) dan moet het werken.
En anders koop je bij een degelijke winkel gewoon een kabel, kost ook geen hoofdprijs.
Da's duidelijk, een HDMI kabeltje meebestellen dan maar :)
Ik dacht eraan om de Zowie XL 2411P (pricewatch: BenQ Zowie XL2411P (met Color Vibrance) Zwart) te bestellen als monitor. Dit is een 144Hz monitor waar ik enkel goede ervaringen over lees. Echter, ik las in de reviews dat deze op HDMI enkel 60Hz ondersteunt.144Hz wordt enkel ondersteund door DVI. Hoe ben ik er zeker van dat een monitor dan 144Hz ondersteunt via HDMI, of op z'n minst via Displayport? Een laptop heeft meestal geen DVI aansluiting...
Verontschuldig mij de vele vragen. Ik wil er echter zeker van zijn dat ik geen miskoop doe waardoor ik gewoon terug beperkt word op 60 fps 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1173350 op 01-02-2019 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckei
Oef da's toch een vervelende. DVI-DL (Dual Link) is inderdaad verre van gangbaar op moderne laptops.
Als je met die monitor 144 Hz wil weergeven moet je op laptop-kant dus gebruik maken van HDMI/DisplayPort(/USB Type C?), hangt natuurlijk van je laptop af. Liefst gebruik je denk ik dan DisplayPort als dat op je laptop zit, eventueel een HDMI naar DP kabel. Lees even dit topic, zodat je wel de goede koopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Luckei schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:57:
Oef da's toch een vervelende. DVI-DL (Dual Link) is inderdaad verre van gangbaar op moderne laptops.
Als je met die monitor 144 Hz wil weergeven moet je op laptop-kant dus gebruik maken van HDMI/DisplayPort(/USB Type C?), hangt natuurlijk van je laptop af. Liefst gebruik je denk ik dan DisplayPort als dat op je laptop zit, eventueel een HDMI naar DP kabel. Lees even dit topic, zodat je wel de goede koopt ;)
Dus DP ondersteunt wel 144Hz op die monitor? Ik lig namelijk nog te twijfelen tussen een aantal andere laptops, oa. een HP Omen 15, deze kan rekenen op heel wat goede commentaren, en die heeft een mini-DP aansluiting. Dan zou een mini-DP naar DP kabel het probleem kunnen oplossen zodat ik op 144 Hz kan draaien neem ik aan?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1173350 op 01-02-2019 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckei
Anoniem: 1173350 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:28:
[...]

Dus DP ondersteunt wel 144Hz op die monitor? Ik lig namelijk nog te twijfelen tussen een aantal andere laptops, oa. een HP Omen 15, deze kan rekenen op heel wat goede commentaren, en die heeft een mini-DP aansluiting. Dan zou een mini-DP naar DP kabel het probleem kunnen oplossen zodat ik op 144 Hz kan draaien neem ik aan?
Volgens de specs van de fabrikant wordt 1080p 144Hz supported door DVI-DL en DP.

Zolang die MiniDP 1080p 144Hz support kan je MiniDP naar DP me dunkt. Moet je alleen zelf even checken of dat zo is, krijg dat niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Luckei schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 17:00:
[...]
Volgens de specs van de fabrikant wordt 1080p 144Hz supported door DVI-DL en DP.

Zolang die MiniDP 1080p 144Hz support kan je MiniDP naar DP me dunkt. Moet je alleen zelf even checken of dat zo is, krijg dat niet gevonden.
Dat moet dan inderdaad mogelijk zijn. Ik heb gelijkaardige dingen op het net gevonden over mensen die van USB-C naar DP gaan en dat werkte netjes op 144Hz.

Jij bent enorm bedankt om meermaals de tijd te nemen om mij te helpen! _/-\o_
Pagina: 1