Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:16
Wij gaan binnenkort verbouwen en dat betekent ook een aanpassing van de cv. Momenteel heb ik in de garage een enorme ledenradiator hangen, waarmee ik het via de ketel en een hoge watertemperatuur wel vlot op temperatuur kan krijgen. We verwarmen echter met een Elga en daarmee krijg ik het alleen warm in de garage als ik de radiator 24/7 open heb staan. Niet echt ideaal in een ruimte met enkel dakisolatie en aangezien de radiator veel ruimte wegneemt en de aan- en afvoer ook nog eens in de weg zitten bij het plaatsen van een nieuwe deur heb ik besloten om het ding er uit te slopen.

Ik wil echter wel een vorm van verwarming in de garage houden, aangezien het ook mijn klusruimte is. Wat zou hiervoor een goede, duurzame, oplossing zijn? Ik zoek iets waarmee ik de boel vlot op kan warmen als ik er aan het werk wil en eventueel de boel bij extreme vorst vorstvrij kan houden.

Any ideas?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Radiator, dus aangrenzend? Ik heb in de mijne gewoon vloerverwarming laten aanleggen, gelijk met de rest van het huis.

Deze is flink geknepen en houdt de garage op 16-17 graden rond dit weer. Warm genoeg om te werken/sporten daar (hoewel de auto hier wel vaak is geparkeerd de afgelopen weken om krabben te voorkomen).

Dus... vloerverwarming frezen? Veel meer afgifte-oppervlak dan een radiator. En eventueel een IR-paneel voor korstondige warmtes Luchtverplaatsing dmv goedkope airco die ook kan verwarmen of kachel lijkt me niet gunstig als je flink klust daar. Je krijgt ook nog veel last van verstopte filters van de airco.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Heb zelf een petroleum kachel staan in de garage met alle tevredenheid. Alleen is het stoken van de te dure qlima petroleum (50 euro per 20 liter) net zo duur als je zou elektrisch stoken als je het naar de zelfde wattage betekent.
Als de vat qlima petroleum op is Dan ga ik met losse jerry cans naar Belgie! Daar kost het aan een speciale pomp de petroleum 0,88 cent per liter ipv 2,50 per liter qlima petroleum.

Enige nadeel is dat het een beetje stinkt. Ik zet de kachel buiten aan/uit om de stank te vermijden.

• Aziraphale
kmf schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:53:
Radiator, dus aangrenzend? Ik heb in de mijne gewoon vloerverwarming laten aanleggen, gelijk met de rest van het huis.

Deze is flink geknepen en houdt de garage op 16-17 graden rond dit weer. Warm genoeg om te werken/sporten daar (hoewel de auto hier wel vaak is geparkeerd de afgelopen weken om krabben te voorkomen).

Dus... vloerverwarming frezen? Veel meer afgifte-oppervlak dan een radiator. En eventueel een IR-paneel voor korstondige warmtes Luchtverplaatsing dmv goedkope airco die ook kan verwarmen of kachel lijkt me niet gunstig als je flink klust daar. Je krijgt ook nog veel last van verstopte filters van de airco.
Niet aangrenzend, helaas, want de bijkeuken zit nog tussen garage en aanbouw. Daarnaast ligt er een ongeïsoleerde vloer van zo'n 5cm stampbeton in (huis uit '56), dus vloerverwarming wordt hem wat dat betreft niet echt. En die radiator is echt huuuuuuge, daarmee kan ik in principe de boel aangenaam genoeg krijgen om te klussen, alleen betekent dat dus dat hij continu mee moet hobbelen en dat botst nogal met de WAF. Die vindt het verwarmen van die ruimte als ik er niet ben onzin en de radiator open draaien als ik er aan de slag wil heeft geen zin. Daarnaast wil ik hem zelf eigenlijk ook niet continu aan hebben staan, want als ik op de Tacx ga zitten is een verwarmde ruimte het laatste wat ik wil.

Airco of lucht/lucht wp heb ik ook wel aan gedacht, maar dan zit je weer met een buitenunit en een aardig prijskaartje...

Klussen betekent bij mij trouwens sleutelen aan fietsen en vijlen/hardsolderen van framebuizen. Ik ben niet echt van het fanatiek schuren waardoor de boel onder de zaagsel zit...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Aziraphale Ik weet niet wat jij onder een "aardig prijskaartje" verstaat, maar goedkope lucht/lucht wp heb je al voor zo'n 500 euro. Niet de meest efficiente (en ook niet de meest stille), maar het werkt wel en krijgt de ruimte wel snel op temperatuur.

Ik ontken het bestaan van IE.

• Aziraphale
cyberstalker schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:06:
@Aziraphale Ik weet niet wat jij onder een "aardig prijskaartje" verstaat, maar goedkope lucht/lucht wp heb je al voor zo'n 500 euro. Niet de meest efficiente (en ook niet de meest stille), maar het werkt wel en krijgt de ruimte wel snel op temperatuur.
Kijk, dat klinkt al interessant! Heb je een type voor me? En is dit zelf te installeren?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
@Prutzertje Krijg je met een petroleumkachel niet een hoop vocht in je garage :? En je moet ook goed ventileren toch i.v.m. koolmonoxide?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Infrarood misschien een optie? Dan verwarm je heel plaatselijk.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:24
ThinkPadd schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:10:
@Prutzertje Krijg je met een petroleumkachel niet een hoop vocht in je garage :? En je moet ook goed ventileren toch i.v.m. koolmonoxide?
Vocht is een probleem, zeker als je de kachel een poosje gebruikt en dan de ruimte weer laat afkoelen.
Ik gebruik de oliekachel in combinatie met een ontvochtiger met koolfilter vanwege de stank, omdat ik ook petroleum van de pomp stook.

Kachels van Zibro/Qlima/Tectro met turbo verbranding (zonder kous) zijn beveiligd tegen koolmonoxide, maar je moet natuurlijk wel wat verse lucht(zuurstof) toevoer hebben voor de verbranding.

[ Voor 19% gewijzigd door JukeboxBill op 29-01-2019 11:20 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:34
ELGA? heb je zonnepanelen? Dan zou je gewoon met een electrische heater kunnen werken.

Ik verwarm 2 werkplaatsen van 60 en 70 m2 met een 11 en 15 Kw heater. Staan alleen aan als ik bezig ben. Ruimtes uiteraard wel goed geïsoleerd. Temperatuur gaat in 30 minuten van +4 graden naar +12 en word dan door een thermostaat geregeld.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Aziraphale schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:07:
[...]

Kijk, dat klinkt al interessant! Heb je een type voor me? En is dit zelf te installeren?
Even zoeken en je hebt het zo gevonden. Kijk bijvoorbeeld eens op https://www.ts24.nl//inde...ault--desc&deliverytime=0

Zou ik overigens niet de allergoedkoopste kiezen, maar kijk bijvoorbeeld naar https://www.ts24.nl//prod...kW-Mono-Split-Wand-Airco/

Heb je voor 650 euro een warmtepomp met een SCOP van 4.1

Ik ontken het bestaan van IE.

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
ThinkPadd schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:10:
Nee dat valt reuze mee! Dat heb je bij gas meer een probleem. Heb een Temp/vocht meter in de garage hangen.En sinds door de kachel vaker in de garage ben en de kachel stook is het vocht niveau juist gezakt! En heb ook een koolmonoxide melder twee meter boven de kachel hangen en die meet helemaal niks! Je moet de juiste goede brandstof gebruiken (geen lampen olie of diesel etc).
Daarbij dat het een mobiele apparaat is kan je hem overal gebruiken. Mocht ooit de CV het begeven etc. Kan je de woonkamer verwarmen. Etc..

Dus ben er super tevreden mee. Alleen zit er beetje een geurtje dat is de enige min punt. Toen het enkele weken geleden nog vroor heb ik zaterdag 's morgens de kachel aangezet en was het 2 graden daar. Ben een uurtje uit de garage gebleven en toen ik terug kwam ruik je het wel. Maar na een kwartiertje valt het niet meer op. Na enkele uren was het er toch 16 graden geworden.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:22

Theo

moederbord

Waarom geen split airco unit ophangen? Deze kan ook verwarmen. Dan heb je een unit hangen die, wanneer je maar wil, de ruimte kan verwarmen en kan koelen met zo'n 4 kW aan thermisch vermogen. De COP van een L/L warmtepomp (alias airco) komt aardig in de buurt van je Elga.

Dit scheelt je veel ruimte aan de muur; je hebt on-demand warmte en je hoeft er je CV niet voor aan te passen. En qua kosten valt een airco ook nog best mee in aanschaf.

7400 Wp op het dak

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Een ventilator onder je radiator geen optie (anders eens in het zelfbouw-DBE topic kijken), dat geeft een ferme boost aan elke radiator.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Aziraphale
@Theo Daar dacht ik zelf inderdaad ook al aan! Maar zoiets is vermoedelijk niet zelf te plaatsen? Daar heb ik een Stek monteur voor nodig?

@naftebakje Puur voor extra vermogen waarschijnlijk wel iets (al duurt het nogal even voor dat kreng warm is, die radiatoren gaan uit van Ta 80-90), maar als ik hem laat hangen blijft het punt van de ruimte en de leidingen die nogal in de weg zitten bij het plaatsen van een nieuwe buitendeur.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13
Je hebt ook voorgevulde, je kan alleen niet vacumeren dan maar mijn DIY airco doet het ook al ruim 8 jaar prima. Bijv. Zibro (Qlima) easyconnect e.d.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:22

Theo

moederbord

@Aziraphale Een airco kun je zoals @Jim423 aankaart ook voorgevuld krijgen; dan heb je geen STEK nodig. Andere optie om 'm wel zelf te plaatsen en de leidingen ook zelf aan te leggen en het dan voor rond de 100 euro af te laten persen en te laten vullen voor een STEK monteur.

7400 Wp op het dak

• Aziraphale
Ga ik eens naar kijken. Bij de verbouwing is ook een installateur betrokken, dus die zou ik dan mogelijk voor de stek kunnen vragen.

Pagina: 1