Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kopen derde huis mogelijk om samen met partner erin te wonen

Pagina: 1
Acties:

• Kaninho
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 19-04 13:49
Goedemorgen tweakers,

Ik zit met een 'probleem'.

Twee jaar geleden heb ik een appartement gekocht waar ik heerlijk woon.
Twee maten van me die zijn ook bij me ingetrokken, gezellig dus.
En ik ontvang ook een kleine vergoeding wat mooi meegenomen is.

Een half jaar geleden heb ik de mogelijkheid gehad om nog een huis te kopen.
Het tweede huis zit nu in de verhuur. Dit is een mooie beleggingsobject voor me.

Over een jaar of twee wil ik met bride to be natuurlijk een eigen huis. Mijn huidige appartement vindt ze niks, en het tweede huis laat ik voor wat het is; een beleggingspand.

We moeten nu dus uitwijken naar een derde woning. Ik heb zelf twee hypotheken, maar ik kan de last van een derde persoonlijk ook wel aan. De huuropbrengsten dekken in principe beide hypotheken. Zij heeft geen hypotheek of iets dergelijks.

Ik heb een vaste contract voor onbepaalde tijd en wat spaarvermogen.

Kan ik samen met haar een derde woning kopen?
Heeft een tweaker hier meer ervaring mee dan ik ?

• Cave_Boy
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 25-04 13:07
Kaninho schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:20:
Goedemorgen tweakers,

.

Ik heb een vaste contract voor onbepaalde tijd en wat spaarvermogen.

Kan ik samen met haar een derde woning kopen?
Heeft een tweaker hier meer ervaring mee dan ik ?
Zolang jij genoeg onderpand / vermogen hebt wordt het naar mijn weten geaccepteerd.

Bedenk wel.. Wat gebeurd er als je plots een daling in inkomen krijgt. Kun je dat opvangen?

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 07:24
Captain obvious zegt: praat met een financieel adviseur cq. hypotheekadviseur. Liefst een met een eigen kantoor(tje), niet van zo'n keten die vooral graag de standaardzaken doen.

Die kan je ook wel vertellen bij welke geldverstrekkers het zin heeft om dit te proberen, en bij welke minder.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online
over een jaar of twee kunnen heel veel zaken anders liggen dan nu. (linkse regering; geen hra meer en zo ;) )

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 07:24
Tens schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:28:
over een jaar of twee kunnen heel veel zaken anders liggen dan nu. (linkse regering; geen hra meer en zo ;) )
HRA heb je toch al niet op huizen waar je zelf niet woont. En met de huidige rentestanden en verplichte aflossing bij hypotheekvormen waarbij je in de eerste plaats HRA krijgt, maakt wel of geen HRA relatief gezien op het maandbedrag dat je betaalt nog niet eens zo bizar veel uit.

Ik denk dat het TS veel zal helpen als hij eerst genoeg spaart om een deel van een 3e woning zelf te financieren. Om bv. slechts over <75% van de waarde van dat derde huis een hypotheek te nemen, zo gek krijg je een geldverstrekker misschien wel, want hun onderpand is dan bij betalingsproblemen niet snel minder waard dan de schuld. Bij percentages daarboven, gaat steeds meer spelen hoe zeker zij de inkomsten van je andere huizen (=beleggingsobjecten) inschatten.

Bovendien inderdaad: als de markt zakt, zit TS met 3 objecten die in waarde dalen, als ik het goed begrijp elk met een hypotheek erop. Dan maakt het dus ineens uit hoeveel hypotheek er nu op elk van die huizen zit vs. hun waarde. Een financieel adviseur zal de risico's kunnen doorrekenen en inschatten of je ze moet willen lopen.

Sowieso is de casus bepaald niet-standaard. Daarom ook mijn opmerking: vraag dit aan iemand wiens werk het is :)

Wilke wijzigde deze reactie 29-01-2019 09:42 (3%)

• Kaninho
Dank voor jullie antwoord. Ik ben vooral benieuwd hoe dit financieel (met oogpunt van de bank / geldverstrekker ) kan regelen met een eventuele derde hypotheek. ik zal inderdaad binnenkort met mijn financiele advieur aan tafel zitten.

Financieel gezien kan ik het opvangen. Zelfs als ik zonder baan kom te zitten ontvang ik zelf alleen al voldoende uit nevenactiviteiten om alle drie de hypotheken + alle onkosten op te vangen. Daarnaast werkt mijn partner en verdient ook een mooi bedrag per maand.

• Kaninho
Cave_Boy schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:25:
[...]

Zolang jij genoeg onderpand / vermogen hebt wordt het naar mijn weten geaccepteerd.

Bedenk wel.. Wat gebeurd er als je plots een daling in inkomen krijgt. Kun je dat opvangen?
Inderdaad, met een onderpand in combinatie met een eigen vermogen moet ik wel ver komen en financieel gezien kan ik een daling in inkomen makkelijk aan.

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20-04 23:35

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 23:49
Misschien het overwegen waard:

Je kan je belegings opject(en) herfinacieren met een vastgoed belegers hypotheek.
Doorgaans moet je dan rond de 30% aftikken en wordt de verhuurde staat als uitgangspunt genomen voor de hypotheek.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 08:25

WiLLoW_TieN

Damn al ruim 15 jaar op GoT

twain4me schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:42:
Misschien het overwegen waard:

Je kan je belegings opject(en) herfinacieren met een vastgoed belegers hypotheek.
Doorgaans moet je dan rond de 30% aftikken en wordt de verhuurde staat als uitgangspunt genomen voor de hypotheek.
Idd dit b.v ; https://www.nibcdirect.nl...ct-investeringshypotheek/

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

anandus

анандус

Tens schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:28:
offtopic:
Een linkse regering in Nederland zie ik zo snel niet gebeuren, volgens mij is dat nooit gebeurd. Al zou je misschien kabinet Den Uyl als een linkse regering kunnen rekenen, al bestond de helft van de regering toen uit de KVP en ARP, de voorlopers van het CDA.

De HRA zal sowieso niet 'zomaar' verdwijnen, hoogstens afgebouwd, zoals de vorige en huidige regering doen.
Wat betreft de HRA mag je wel enige betrouwbaarheid van bestuur verwachten van de overheid.

anandus wijzigde deze reactie 29-01-2019 12:59 (7%)

'); DROP TABLE users;--

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 25-04 20:26

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Heb je toestemming van je huidige hypotheekverstrekker(s) om je hudige twee woningen te mogen verhuren? Als je die niet hebt is afhankelijk van de voorwaarden de hypotheek ineens opeisbaar.

Als dat soort risico's bekend zijn bij je nieuwe hypotheekverstrekker zal men waarschijnlijk wel wat voorzichtiger zijn.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True