Simulatie ivm schaduw op oost-west

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 07:08
Zodra de winter een beetje is gaan liggen ga ik toch echt het dak op om mijn zonnepanelen te plaatsen.

Nu zit ik met een beetje een Dillema. Mijn dak is zoals ik al eerder zei plat en ongeveer 6,5 bij 10meter.

Nu kan ik er 27 panelen opleggen met een zuid opstelling en 36 op een oost west opstelling. Nu zijn de montage materialen voor beide aantallen het zelfde daar de oost west opstelling per paneel wat goedkoper is. (+-1300)

Ik heb rond de 7500kw nodig op jaar basis dus zou ik bij de 27 panelen uitgaan van Q Cells Q.Peak Duo G5 - 320WP Perc voor 152 euro = €4104.

Bij de 36 zou ik voor de JA Solar JAP660-275-35 275WP Poly gaan voor € 108 totaal €3888

Nu lijkt dit heel erg duidelijk naar een oost west opstelling te gaan maar ik heb een probleem en dat zijn bomen van 20 m hoog die op het oosten staan en het westen. Heel het zuiden is vrij voor 500 meter (of zelfde hoogte)

Rood omcirkeld de grote bomen blauw mijn plat dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X80iyrd83xJQcRpj3xZvYzCr/full.png

Dus wat is wijsheid? en zijn er tools om dit te simuleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:07
Sen schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:23:
Zodra de winter een beetje is gaan liggen ga ik toch echt het dak op om mijn zonnepanelen te plaatsen.

Nu zit ik met een beetje een Dillema. Mijn dak is zoals ik al eerder zei plat en ongeveer 6,5 bij 10meter.

Nu kan ik er 27 panelen opleggen met een zuid opstelling en 36 op een oost west opstelling. Nu zijn de montage materialen voor beide aantallen het zelfde daar de oost west opstelling per paneel wat goedkoper is. (+-1300)

Ik heb rond de 7500kw nodig op jaar basis dus zou ik bij de 27 panelen uitgaan van Q Cells Q.Peak Duo G5 - 320WP Perc voor 152 euro = €4104.

Bij de 36 zou ik voor de JA Solar JAP660-275-35 275WP Poly gaan voor € 108 totaal €3888

Nu lijkt dit heel erg duidelijk naar een oost west opstelling te gaan maar ik heb een probleem en dat zijn bomen van 20 m hoog die op het oosten staan en het westen. Heel het zuiden is vrij voor 500 meter (of zelfde hoogte)

[Afbeelding]

Inschatting hoogte van de zon op 52N: http://wiki.bk.tudelft.nl/bk-wiki/Zonnestralingsrichting
zie tabellen figuur 1. Met een geodriehoek kun je de hoek schatten van je horizontale dakvlak tot aan de bovenkant van de bomen. (voor de zekerheid: niet staand meten, geodriehoek op het dak leggen.) Dat is de hoogte die de zon minimaal moet hebben. Tel er maar vast een paar graden bij voor als de bomen verder groeien.

Grof geschat: kies voor zuid. Je zult voor 10:00 en na 17:00 's weinig opbrengst hebben met O/W, tenzij de zon boven de bomen komt hartje zomer.
Tot het salderen wordt afgeschaft is zuid gunstiger. Als salderen wordt afgeschaft wordt beperkte batterijopslag al snel rendabel, en dan wil je weer veel ipv gespreide opwek.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10 14:28

Helhond

Grunn

@Sen In aanvulling op @AquaPlanning

Ik ben zelf ook aan het kijken naar Zuid (3x4) of O/W (3x5) platdak opstelling, heb zelf ook schaduw op westen.
Maar toen kreeg ik ook nog het advies om eventueel voor N/Z opstelling te gaan, ik kan dan ook gewoon 3x5 kwijt op het dak. (Waarvan dan 3x3 rijen op Z, en 2x3 rijen op N komen te liggen).

Mocht ik het later toch nog anders willen (i.v.m. terugleveringsregeling) dan zou ik nog alles van N/Z kunnen draaien naar O/W.

Misschien N/Z ook nog een optie voor jouw? Het scheelt volgens mij weinig qua opbrengst.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 07:08
AquaPlanning schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:31:
[...]

Inschatting hoogte van de zon op 52N: http://wiki.bk.tudelft.nl/bk-wiki/Zonnestralingsrichting
zie tabellen figuur 1. Met een geodriehoek kun je de hoek schatten van je horizontale dakvlak tot aan de bovenkant van de bomen. (voor de zekerheid: niet staand meten, geodriehoek op het dak leggen.) Dat is de hoogte die de zon minimaal moet hebben. Tel er maar vast een paar graden bij voor als de bomen verder groeien.

Grof geschat: kies voor zuid. Je zult voor 10:00 en na 17:00 's weinig opbrengst hebben met O/W, tenzij de zon boven de bomen komt hartje zomer.
Tot het salderen wordt afgeschaft is zuid gunstiger. Als salderen wordt afgeschaft wordt beperkte batterijopslag al snel rendabel, en dan wil je weer veel ipv gespreide opwek.
Ik vond de solaredge website en als ik het daar exact invul dan kom ik op 6,82 voor zuid en 7,17 voor O/W maar dat is dan wel met optimizers op elk paneel.
Helhond schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:44:
@Sen In aanvulling op @AquaPlanning

Ik ben zelf ook aan het kijken naar Zuid (3x4) of O/W (3x5) platdak opstelling, heb zelf ook schaduw op westen.
Maar toen kreeg ik ook nog het advies om eventueel voor N/Z opstelling te gaan, ik kan dan ook gewoon 3x5 kwijt op het dak. (Waarvan dan 3x3 rijen op Z, en 2x3 rijen op N komen te liggen).

Mocht ik het later toch nog anders willen (i.v.m. terugleveringsregeling) dan zou ik nog alles van N/Z kunnen draaien naar O/W.

Misschien N/Z ook nog een optie voor jouw? Het scheelt volgens mij weinig qua opbrengst.
Heb er even naar gekeken in de solaredge website en die geeft me dan een vermogen op van 7,25 voor NZ met 36 panelen

[ Voor 26% gewijzigd door Sen op 23-01-2019 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:31
AquaPlanning schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:31:

Mja, ik weet het allemaal niet zo. We leven hier niet in Californië he, waar je heel het jaar zon hebt om door de dag je batterijen vol te duwen en 's morgen en 's avonds te gebruiken. Ons probleem in de lage landen is dat we wel veel zon hebben in de zomer maar weinig verbruik en omgekeerd in de winter. Die periode tussen die twee ga je nooit economisch rendabel of zelfs oppervlakte gewijs kunnen overbruggen. Toch niet in dezelfde mate als waarbij salderen/prosumententarief er tegen op weegt... Op dagen zoals dit, grijs grauw sneeuw met een streepje zon misschien. Wat wek je dan op? 4kWh hier...

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 23-01-2019 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-10 14:58
Sen schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:23:

[Afbeelding]

Ja, met Google Sketchup kun je ieder moment van het jaar simuleren. Zie mijn voorbeeld met bomen op oost hieronder. Dit betreft 1 september om 08:00.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/znqr87s7Onm7X0CQ4K5YC6tx/thumb.png

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OrbitZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 13:07
cville schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 17:21:
[...]

Ja, met Google Sketchup kun je ieder moment van het jaar simuleren. Zie mijn voorbeeld met bomen op oost hieronder. Dit betreft 1 september om 08:00.

[Afbeelding]
Met de gratis versie van Sketchup Make kreeg ik het niet voor elkaar die schaduwen te simuleren. Ik heb uiteindelijk een simpel 3D model gemaakt in Sketchup Make en via de volgende tool het zonlicht gesimuleerd: http://andrewmarsh.com/apps/staging/sunpath3d.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zzJTcqiPRfry6uf9eoFWIPWj/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-10 14:58
OrbitZ schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:17:
[...]

Met de gratis versie van Sketchup Make kreeg ik het niet voor elkaar die schaduwen te simuleren. Ik heb uiteindelijk een simpel 3D model gemaakt in Sketchup Make en via de volgende tool het zonlicht gesimuleerd: http://andrewmarsh.com/apps/staging/sunpath3d.html

[Afbeelding]
Vreemd. Ik heb het getoonde model vandaag nog geëxporteerd vanuit Sketchup Make 2017. Het is de gratis versie.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 13:07
cville schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:34:
[...]

Vreemd. Ik heb het getoonde model vandaag nog geëxporteerd vanuit Sketchup Make 2017. Het is de gratis versie.
Misschien doe ik iets verkeerd hoor, ik heb dit ingesteld, Ik zie wel dat de licht-effecten veranderen maar geen schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SoIPKICEBNHAD6W9dn7Z9oGN/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
OrbitZ schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:42:
[...]

Misschien doe ik iets verkeerd hoor, ik heb dit ingesteld, Ik zie wel dat de licht-effecten veranderen maar geen schaduw.

[Afbeelding]
offtopic:
Even "Shadows" aanzetten in het menu view
Pagina: 1