Koelpasta op moederbord Keihard geworden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-02 15:23
Het viel mij op dat mijn IOH super heet werd tijdens het overclocken van mijn CPU
het gaat om het moederbord Asus Rampage extreme 3

nu had ik besloten de heatsinks van het moederbord af te halen en de thermal paste te vervangen.
nu is de thermal paste op het moederbord KEIHARD geworden. het lijkt wel plamuur.
Hoe krijg ik deze meuk eraf zonder de chips te beschadigen.

heb geprobeerd: Alcohol/pinpas/Hard plastic allemaal een fail
wil niet met mesjes in de weer gaan op de chips. mij een beetje te gevaarlijk

iemand nog tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-04 16:11
Als het koelpasta is zal het met beetje alcohol en beetje druk er zo af moeten glijden :P
Misschien doe je net iets te voorzichtig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-04 21:26

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Al geprobeerd met keukenrol?

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Of je laat het lekker zitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-04 21:55

nelizmastr

Goed wies kapot

Tja, dat pasta hard is na 10 jaar is geen wonder. Het zijn overigens waarschijnlijk thermal pads geweest en geen losse pasta. Die zullen vergaan zijn. Dat wordt wel een dingetje idd.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

α“šα˜α—’

Opwarmen werkt meestal wel. (Desnoods de cpu eerst even op z'n staart trappen voor het uitbouwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 880293

Ik gebruik meestal deze producten van Arctic pricewatch: Arctic Silver Cleaning Kit, zeer goede producten om koelpasta te verwijderen zonder schade aan te richten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:11
Verwarmen met een fΓΆhn tot 40-50Β°C en dan met alcohol schoonmaken.
Laatste nog een oud Asus M2N-SLI schoongemaakt op deze manier waar de chipset goed vast zat en de cpu vastgeplakt zat aan de koeler. Chipset met soldeerbout los gemaakt en cpu koelblok op het fornuis gezet om de pasta vloeibaar te krijgen....

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, NZXT H700I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
Ik heb alleen zo een verfstripper fΓΆhn.

Dat is wel prima toch?
Ik ga ook aceton proberen ipv alcohol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dat kan, maar let dan wel op de afstand en het richten van de hitte. Je wilt niet andere componenten rondom de chipset desolderen of zelfs smelter, dan ben je verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-04 22:17
Een verfstripper? Zou ik niet doen... Grote kans op een foutje en dan desoodeer je een chip oid.

Leen gewoon een fΓΆhn van de buurvrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-04 13:56

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Gewoon beetje wasbenzine op een doekje en laten inweken, is het zo weg.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Absoluut niet. Als deze opgedroogd is en je plaatst je koelelement terug bekom je ineens een slechter contact dan zonder koelpaste met vele luchtbellen ertussen. Je temps gaan hoger zijn dan voorheen. Bij verse koelpaste zou het nog wel kunnen, maar nooit na jaren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
wijthoef schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 07:07:
Ik heb alleen zo een verfstripper fΓΆhn.

Dat is wel prima toch?
Ik ga ook aceton proberen ipv alcohol
Absoluut niet, die dingen zijn veel te ongecontroleerd en veel te heet.
Als alcohol niet werkt, dan blijft krabben over. En ja, dat moet je voorzichtig doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-04 09:41
prutser001 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:07:
Gewoon beetje wasbenzine op een doekje en laten inweken, is het zo weg.
Mee eens, ik gebruik ook altijd wat wasbenzine op een keukendoek. Zelfs de meest aangekoekte pasta wordt daarmee zacht en kun je het er zo afvegen. Bij mij is inweken vaak niet eens nodig, gewoon erop smeren en wrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@wijthoef misschien is het een idee om even een foto te plaatsen? Dan kunnen we ook beter zien waar het zit en wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael van S
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-04 18:52
Cpu op zijn staart trappen voor 30 min. Even OCCT of Blender Benchmark draaien.

Daarna pc uit elkaar halen, wattestaafjes en watteschijfjes met spiritus of andere alcohol gebaseerde zooi.

Dan komt het er zo van af. Voor de moeilijke stukjes kan je een tandenstoker gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-04 15:20
Aceton is tricky, het plastic van je moederbord en andere componenten worden er niet blij van. Dus als je het kunt vermijden, liever niet.
Om de fohn/verfbrander te vermijden, PC booten en in BIOS/UEFI duiken. Temp in de gaten houden en het zaakje rustig op 30-40 graden laten komen
Als je op let hoeft de koeler niet eens vast geschroefd/geklikt te zijn, want je CPU produceert nauwelijks warmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
In mijn ervaring, zoals een voorganger al aan gaf: wasbenzine in combinatie met simpel keukenrol.
Alcohol is vaak voor andere doelen zoals ontvetten e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
Ik ga voorzichtig met aceton alleen de dies proberen te schoonmaken.

Ik heb best veel met aceton gewerkt en mijn ervaring is dat als je het niet in laat weken op plastic dat het wel goed komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

wijthoef schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:45:
Het viel mij op dat mijn IOH super heet werd tijdens het overclocken van mijn CPU
het gaat om het moederbord Asus Rampage extreme 3

nu had ik besloten de heatsinks van het moederbord af te halen en de thermal paste te vervangen.
nu is de thermal paste op het moederbord KEIHARD geworden. het lijkt wel plamuur.
Hoe krijg ik deze meuk eraf zonder de chips te beschadigen.

heb geprobeerd: Alcohol/pinpas/Hard plastic allemaal een fail
wil niet met mesjes in de weer gaan op de chips. mij een beetje te gevaarlijk

iemand nog tips
IPA op spuiten en even in laten trekken
Isoprophylalcohol

Met wattenstaafje haal je dat er dan af. Of houten spateltje als stokje van ijsje

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-04 21:05
Dostar schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:52:
In mijn ervaring, zoals een voorganger al aan gaf: wasbenzine in combinatie met simpel keukenrol.
Alcohol is vaak voor andere doelen zoals ontvetten e.d.
Alcohol is HET product om printplaten mee schoon te maken. Wasbenzine absoluut niet. (laat allerlei zooi achter) Aceton is inderdaad ook niet echt een aanrader.
Alcohol, wattenstaafjes, en eventueel een tandenstoker, dan moet het gewoon prima lukken.

Het is wel even belangrijk om te weten, zoals @nelizmastr ook al zei, of het nou thermal pads of thermal paste was. Heb je het over de chipset of alles?

De chipset (blok rechtsonder) zit met koelpasta, de rest zit met koelingpads. Je kan geen pasta op die plaatsen gebruiken, dat vloeit er gelijk uit, en heeft totaal geen zin.

[ Voor 41% gewijzigd door WEBGAMING op 29-01-2019 13:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
geen aceton gebruiken!! dit lost plastic op ! ook geen nagellak remover want dat is ook gewoon aceton.

beste is wattenstaafjes met pure alcohol (96%) kan je gewoon een klein flesje kopen bij de drogisterij en dan best stevig duwen met het wattenstaafje en wees niet te zuinig met de alcohol!

werkt dit niet dan zou je kunnen overwegen je verfbrander te gebruiken maar alleen als deze goed instelbaar is kwa temperatuur (ik heb zelf een digitaal regelbare) en hem dan eerst op de laagste stand proberen vaak is dat rond de 40C. dat is geen probleem voor je moederbord.
Maar ga nooit hoger dan 100C. alles hierboven kan eventueel schade aan componenten op je moederbord opleveren vooral plastic houd niet echt stand bij 100 graden of meer.

AMD Ryzen 5800X3D, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI RTX3070, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Aceton?? WTF wie raad iemand aan om een PRINTPLAAT met Aceton schoon te maken???? Aceton gebruik om de filmlaag van een PCB te verwijderen. Als je filmlaag weg is dan hoeft er maar 1 geleidelijk deeltje tussen 2 sporen van de chipset in te vliegen en het is bye bye moederbordje.

Als je het er af wil halen is Isopropanol het beste denk ik. Als je het tevens van een heatsink af wil halen kan je het beste een soldeerbout tegen de heatsink aanleggen of de heatsink in de oven doen (wel het plastic er af halen als dat er op zit) dan krijg je het zo weg. (met andere worden, alleen de heatsink. Niet de heatsink + chip _/-\o_)

[ Voor 11% gewijzigd door rickboy333 op 29-01-2019 16:39 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
NIKS werkte. heb dit ook nog nooit zo erg meegemaakt, het is een wonder dat het moederbord nog werkte
Extreme situatie's hebben extreme oplossingen nodig. Dus aceton heb ik gepakt

het leek wel plamuur zo hard!. eraf schrapen enzo ging ook schade veroorzaken omdat de paste zo hard was.Moet wel toegeven dat ik verhitten niet geprobeerd heb gewoon omdat ik de juiste spullen niet in huis had Mijn collega overclocker had mij vertelt dat hij wel regelmatig aceton pakt in dit soort extreme gevallen. DIt gaf mij genoeg vertrouwen om er toch mee aan de slag te gaan. Andere middelen deden gewoon niks.
En zelfs met aceton heeft het meer als een uur geduurd om alles eraf te krijgen. Het ging bijna niet

Ik had ook wel vertrouwen in het werken met aceton, ik heb voor mijn werk er veel mee gewerkt in de spuiterij. Ook daar kwam ik plastic tegen. Dus ik dacht het product aceton genoeg te kennen om er mee aan de slag te gaan. ik heb dan ook 0 schade aan het plastic en der is niks op het bord gekomen voor de rest.. Gewoon voorzichtig op een doek alleen op de plekken aanbrengen waar de thermal paste/pad zat en met een verf roerstokje en pinpas het er steeds beetje per beetje afschrapen. Na afloop ga heb ik met alcohol de chips schoongemaakt om eventuele resten te verwijderen.

We gaan zien of het bord nog werkt hierna. Ik denk dat het bordje straks weer keurig werkt.
De heatsink is wel wat gekrast door eerdere pogingen met mesjes en schroevendraaier.Ik zou deze eventueel nog kunnen lappen, Maar heb daar eerlijk gezegt weinig zin in. Ik ga gewoon even kijken wat de temperaturen gaan doen nu.

en als me bord kapot is hierdoor so be it. Heb nog een EVGA x58 FTW3 liggen
Zo was het bord ook niet bruikbaar. Al kreeg ik mijn 5670 wel op 4.5 GHZ :) met nog voltage over

EDIT
Heb kleiner gemaakt

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Q91vWXP4/20190128-205913.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qM8RhcL6/20190128-210234.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7Yxv9g42/20190128-210236-jpg.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bJjVJhNt/20190128-210243.jpg

After

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CKpsC4Ty/20190129-184827.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/507zrBG2/20190129-185010.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZRRB69Rt/20190129-185012.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZRQ6sPBx/20190129-184821.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door wijthoef op 29-01-2019 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Buitenom de belachelijk grote foto's, lijkt het wel Bisonkit.

@wijthoef bestanden kun je uploaden via oa Tinypic en het formaat aanpassen voor fora.
dan de IMG code hier plaatsten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
Heb het iets kleiner gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-04 21:05
Dat ziet er inderdaad wel echt afschuwelijk uit. Ik vind het op purschuim lijken. :P (en de 1e lijkt inderdaad wel op bison)
Die chipsets stonden er ook best om bekend dat ze heet worden als ik me niet vergis, dus heel gek is het niet.
Die paar krassen zou ik me niet al te druk om maken, dat komt wel goed.

Ik zou me wel zorgen maken om de hele chip(set), (edit, northbridge trouwens, om correct te zijn) als ik die foto zo goed zie. Lijkt alsof je de hele bovenkant er af getrokken hebt.
De chip waar zo te zien de hardnekkigste koel lijm :/ op zit.

[ Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 29-01-2019 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
Het moederbord is weer in elkaar. en draait nu op 50/60 graden na enkele CPU stress testen
dat scheelt gewoon rustig even 30 graden.

Me cpu is wel 5 a 10 graden warmer. Maar denk dat dit komt doordat ik goedkopere thermal paste gebruikt heb. Heb me thermal Grizzly vervangen voor de goedkopere artic mx-4

Niet erg tevreden over deze paste als dit zo blijft. dan maar weer wat van dat duurdere spul bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:45

M14

rickboy333 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:38:
Aceton?? WTF wie raad iemand aan om een PRINTPLAAT met Aceton schoon te maken???? Aceton gebruik om de filmlaag van een PCB te verwijderen. Als je filmlaag weg is dan hoeft er maar 1 geleidelijk deeltje tussen 2 sporen van de chipset in te vliegen en het is bye bye moederbordje.
Je hebt het fout. Met aceton wordt inderdaad de filmlaag verwijderd. Dat wordt sowieso gedaan wanneer het ets-proces klaar is, solderen wordt anders zo lastig. Verdiep je maar eens in het productieproces van een pcb waar die filmlaag voor dient. Dan weet je ook meteen waarom die filmlaag niet meer relevant is na het ets-proces. En je weet ook waarom je daarna een pcb prima kunt poetsen met aceton.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
M14 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:08:
[...]

Je hebt het fout. Met aceton wordt inderdaad de filmlaag verwijderd. Dat wordt sowieso gedaan wanneer het ets-proces klaar is, solderen wordt anders zo lastig. Verdiep je maar eens in het productieproces van een pcb waar die filmlaag voor dient. Dan weet je ook meteen waarom die filmlaag niet meer relevant is na het ets-proces. En je weet ook waarom je daarna een pcb prima kunt poetsen met aceton.
Dit mag dan wel misschien zo zijn, maar dan weet je waar je mee bezig bent. Mensen die hierom advies komen vragen zijn dat meestal niet en moet je voorzichtig zijn wat je aanraad om mee te werken.
2-propanol of vergelijkbaar alcoholisch product is gewoon het beste om mee schoon te maken en ik heb altijd succes gehad icm evt een fohn/soldeerbout. Heb van alles schoongemaakt en ook pcchips moederborden en andere rotzooi PCB met slechte koelpasta/lijm. Gewoon opstoken met een fΓΆhn of soldeerbout (of extreme gevallen zoals laatst voor mij zelfs dat ik cpu niet van koelblok krijg en hem op fornuis leg, PCB kan daar wel tegen)
Aceton? Wasbenzine? Dat zijn extreme producten die meer schade kunnen veroorzaken dan nodig en als OP iets kapot maakt door jouw slechte advies wat dan?
Dit is hetzelfde als je keuken ontkalken met zoutzuur, ja het werkt, maar aan te raden?

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, NZXT H700I

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wijthoef
Ik vind persoonlijk aceton een prima product om dit soort dingen schoon te maken.Der is niks aan de hand als je het gewoon op een doek smeert en een Chip/CPU mee schoon maakt.

je moet er gewoon voorzichtig mee om gaan en het niet over je moederbord heen gooien of ander plastic producten, Maar zelfs als er wat op je plastic komt is er niet meteen wat aan de hand. Maar gewoon voorzichtig wat aceton op een doek doen en zorgen dat het niet druppelt en zorgen dat het niet lang in contact komt met het plastic voldoe je aan deze voorwaarden Is er niks aan de hand.

Ik maak regelmatig kunststof kappen schoon op me werk met aceton, de aceton kan deze beschadigen als het een beetje gaat weken. Aceton vervliegt echter ook snel. Ik verwijder bijna dagelijks opgedroogde verf van kunststof kastjes. de verf lost op, en het plastic blijft gewoon heel. Als het maar niet te lang/te veel in contact komt met de aceton. Het ene plastic kan er beter tegen als het andere plastic.
lichte verkleuring is wel redelijk snel gebeurt met aceton. Dit is bij mij niet gebeurt op mijn moederbord het plastic is nauwelijks tot niet in contact gekomen met het plastic.

Ik heb echter ook wel eens een stanley-mes in een bak met aceton laten vallen en daar uurtje laten liggen.
Het plastic is dan helemaal zacht geworden en een soort van gesmolten het word daarna ook niet meer echt hard.

Conclusie:

Het kan,er zijn veel mensen die dit gebruikt hebben. Maar het is wel een paardemiddel dat alleen gebruikt dient te worden indien andere oplossingen zoals alcohol niet meer werken en er der dient zeer voorzichtig mee om gegaan te worden.

En zelfs met aceton ging de opgedroogde thermal paste er bijna niet vanaf! heb wel 90 minuten zitten te boenen en schrapen

Ik ben blij dat ik het gedaan heb. het alternatief was eerst verwarmen, maar had geen fohn. Of met stanley-mesjes de keihard geworden pasta van een chip af schaven. Daar vind ik het risico veel groter dat ik wat beschadig

[ Voor 18% gewijzigd door wijthoef op 31-01-2019 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
[b]wijthoef in "Koelpasta op moederbord Keihard geworden"

Ik ben blij dat ik het gedaan heb. het alternatief was eerst verwarmen, maar had geen fohn. Of met stanley-mesjes de keihard geworden pasta van een chip af schaven. Daar vind ik het risico veel groter dat ik wat beschadig
Heb ik wel al vaker moeten doen, gebruik dan een hobby mes met een recht mesje waarmee je Jan duwen. Dit is riskant naar je kan er voorzichtig een chip met los steken, adviseer het ook niet want je kan de chip beschadigen.

Pagina: 1