Aankoopadvies Mi-Light LED-strip

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cytex
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07-2024
Beste Tweakers,

Ik woon nu bijna een jaar in mijn nieuwe huisje en ik ben nu op het punt gekomen dat ik LED strips wil gaan installeren. Na wat research gedaan te hebben, ben ik (gelukkig) dit topic tegen gekomen. Ik zat al naar de Mi.Light systeem te kijken. Echter ben ik een n00b in smart verlichting en/of domotica. Des te meer ik lees, des meer vragen ik krijg.

Voor voorlopig wil ik bijv. een LED strip in de woonkamer en eentje in de keuken. Ik heb een platte balk gehangen voor mijn gordijnen in de woonkamer (je kan het vergelijken met een muurplint, maar dan aan het plafond gehangen). Deze is ongeveer 3,60m.
De keuken is aangrenzend aan de woonkamer (soort van halfopen ruimte). Daar wil ik onder de keuken kastjes nog een LED strip installeren. (lengte heb ik nog niet gemeten, foto's zou ik ook eventueel nog kunnen maken en posten)

Nou heb ik een aantal vragen. Ik zou graag, voor mezelf, alle strips (ook die nog in de toekomst komen) willen kunnen bedienen met mijn telefoon/tablet/laptop/pc. Wat heb ik hier allemaal voor nodig en wat is de beste oplossing (met de toekomstige strips/verlichting in het achterhoofd)?

Woonkamer: RGB-CCT strip 3,60m
Keuken: RGB-CCT strip 2m(schatting, moet nog ff na meten)

Ik dacht aan deze strip: https://nl.aliexpress.com...937460.0.0.6fd22e0e9jY3z4 voor zowel in de woonkamer als keuken. Ik dacht aan 24V voor de woonkamer, van grond tot plafond is een hoogte van 2.50m en gewoon 12V voor de keuken. Is dat goed? Of kan ik ook gewoon voor 2x12V gaan?
*De link geeft aan RGBWW, ik neem aan dat dat hetzelfde is als RGBCCT of tenminste dat zij dat ermee bedoelen?*

Dus ik heb nodig:
2x Voeding -> hoeveel Ampere en Volt heb ik nodig?(Woonkamer heeft hoogte van 2.50m van grond, waar de stekkerdoos is, tot plafond, waar de strip komt te hangen.)
Nu komt het volgende heb ik genoeg aan 1x iBox2 WiFi bridge box (woonkamer) en 1x LS2 controller (keuken)? Of moet ik voor elke LED strip een iBox2 hebben? OF heeft elke LED strip een iBox2+LS2 nodig? En wat is het verschil tussen een LS2 en een FUT039?

Hoe ziet het installatie schema eruit?
Stopcontact -> Voeding -> iBox2 -> LED-strip (Woonkamer)
Stopcontact -> Voeding -> LS2 -> LED-strip (Keuken)
???????

Wat zijn Zone's en Groepen? Ik zie bijv. ook controllers waar staat 4-zone. En op afbeeldingen zie ik in de app van de WiFi box ook Zone 1 t/m Zone 4 staan.

Werken de strips dan trouwens ook met zowel de app (voor mij) als een afstandsbediening zoals de FUT090 (voor mijn vrouw)??

En het Mi.Light systeem, lijkt mij niet zo super veilig? Is het dan beter om gelijk bijvoorbeeld Domoticz op een Pi te installeren, of NodeMCU ofzo voor het bedienen van de strips en alle toekomstige (smart) verlichting etc.?

**LS2: https://nl.aliexpress.com...RGB-RGBW/32857802251.html
iBox2: https://nl.aliexpress.com...ht-Serie/32851314668.html
FUT039: https://nl.aliexpress.com...mmer-for/32809898801.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Cytex schreef op maandag 28 januari 2019 @ 05:11:
Woonkamer: RGB-CCT strip 3,60m
Keuken: RGB-CCT strip 2m(schatting, moet nog ff na meten)

Ik dacht aan deze strip: https://nl.aliexpress.com...937460.0.0.6fd22e0e9jY3z4
voor zowel in de woonkamer als keuken. Ik dacht aan 24V voor de woonkamer, van grond tot plafond is een hoogte van 2.50m en gewoon 12V voor de keuken. Is dat goed? Of kan ik ook gewoon voor 2x12V gaan?[/]

24V werkt beter op langere afstanden ( + 5 meter), dus 12V zou in dit geval ook voldoen.
*De link geeft aan RGBWW, ik neem aan dat dat hetzelfde is als RGBCCT of tenminste dat zij dat ermee bedoelen?*
Nee. RGBWW = RGB + Warm White, RGBCCT = RGB + Warm White + Cold White. Je kan het ook zien aan het aantal 'draden' of 'kanalen' RGB+CCT heeft 6 draden nodig, terwijl RGB+WW er maar 5 nodig heeft.

Ik heb zelf ook een CCT strip in gebruik, namelijk deze.
2x Voeding -> hoeveel Ampere en Volt heb ik nodig?
Spanning dus 12 of 24V, afhankelijk van de ledstrip en de stroomsterke staat meestal vermeld bij de ledstip. Om de strip die ik gelinkt heb als voorbeeld te nemen, daar staat: Power: 7-8 W/m. Of te wel 8 * 5 meter = 40 watt voor de volle 5 meter. 40W / 12 V = 3,33A of 40W / 24V = 1,6A.
Nu komt het volgende heb ik genoeg aan 1x iBox2 WiFi bridge box (woonkamer) en 1x LS2 controller (keuken)? Of moet ik voor elke LED strip een iBox2 hebben?
Per iBox kan je meerdere controllers hangen, die heb je dus in principe maar één nodig.
OF heeft elke LED strip een iBox2+LS2 nodig? En wat is het verschil tussen een LS2 en een FUT039?
De LS2 werkt niet goed samen met alle afstandsbedieningen en is al wat ouder. Die had ik zelf eerste besteld, maar werkt dus niet goed. Je kan beter de FUT045 kopen. Die werkt hier perfect.
Hoe ziet het installatie schema eruit?
Stopcontact -> Voeding -> iBox2 -> LED-strip (Woonkamer)
Stopcontact -> Voeding -> LS2 -> LED-strip (Keuken)
Die iBox is niets meer dan een wifi box en zit dus nergens 'tussen'. Je schema moet dus in beide gevallen zijn:

Stopcontact -> Voeding -> FUT045 -> Ledstrip
Wat zijn Zone's en Groepen? Ik zie bijv. ook controllers waar staat 4-zone. En op afbeeldingen zie ik in de app van de WiFi box ook Zone 1 t/m Zone 4 staan.
Zoals je naam al zegt. Je kan een Zone/groep maken waarin een aantal apparaten vallen. Deze kan je dan allemaal tegelijkertijd aansturen.
Werken de strips dan trouwens ook met zowel de app (voor mij) als een afstandsbediening zoals de FUT090 (voor mijn vrouw)??
Dat gaat zeker werken inderdaad. Je moet alleen wel even kijken of de controller overweg kan met dat type afstandsbediening. Niet alle combinaties werken namelijk. Ik zie bij de FUT045 geen ondersteuning staan voor de FOT090 AB bijv. Je kan dan denk ik ook beter de FUT092 of de FUT089 kopen. De eerste is wat goedkoper, maar ondersteund maar 4 groepen, de FUT089 ondersteund er 8. Mocht je dus in een later stadium nog meer lampen willen kopen, zou ik de FUT089 kopen.
En het Mi.Light systeem, lijkt mij niet zo super veilig?
Wat bedoel je hiermee?
Is het dan beter om gelijk bijvoorbeeld Domoticz op een Pi te installeren, of NodeMCU ofzo voor het bedienen van de strips en alle toekomstige (smart) verlichting etc.?
Voor twee ledstrips vind ik dat nog een beetje overdreven eerlijk gezegd, maar je kan het natuurlijk alvast doen. Mocht je het in de toekomst willen uitbreiden dan kan je dat natuurlijk wel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j0eyv
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-08 18:12
Je hebt maar 1 Ibox2 nodig. Dit is enkel de bridge tussen je telefoon app en milight apparatuur. Dus niet per device een Ibox2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@Cytex gezien de uitgebreide vraag en aankoopadvies, heb ik jouw reactie en antwoorden hierop afgesplitst naar een eigentopic in Consumentenelektronica Aankoopadvies

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cytex
@rens-br Super tof! Bedankt voor je uitgebreide antwoorden en uitleg. En natuurlijk je adviezen. _/-\o_
rens-br schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:12:
[...]
24V werkt beter op langere afstanden ( + 5 meter), dus 12V zou in dit geval ook voldoen.
Ah oke, dus het heeft alleen te maken met de lengte van de strip zelf? Ik hoef (bijna) geen rekening te houden met de lengte die de voeding kabel zou hebben?
[...]
Nee. RGBWW = RGB + Warm White, RGBCCT = RGB + Warm White + Cold White. Je kan het ook zien aan het aantal 'draden' of 'kanalen' RGB+CCT heeft 6 draden nodig, terwijl RGB+WW er maar 5 nodig heeft.
Duh 8)7 ! Of course, wat dom van mij. Het was laat sorry. RGB+CCT heeft 6 draden natuurlijk. Ik was in de war omdat ik andere verkopers had gezien die het RGBWW labelde maar wel inderdaad 6 draden had. Thanks voor de reminder haha.
Ik heb zelf ook een CCT strip in gebruik, namelijk deze.
Oh awesome, dankjewel. Scheelt mij even wat zoek werk. En aangezien je hem zelf ook gebruik, weet ik zeker dat het goed is.
[...]
Spanning dus 12 of 24V, afhankelijk van de ledstrip en de stroomsterke staat meestal vermeld bij de ledstip. Om de strip die ik gelinkt heb als voorbeeld te nemen, daar staat: Power: 7-8 W/m. Of te wel 8 * 5 meter = 40 watt voor de volle 5 meter. 40W / 12 V = 3,33A of 40W / 24V = 1,6A.
Maar natuurlijk, sorry ik was een beetje slaapdronken denk ik :F . Thank you!
[...]
Per iBox kan je meerdere controllers hangen, die heb je dus in principe maar één nodig.
Oke, bedankt voor de opheldering. Ik weet niet waarom, maar ik had zomaar aangenomen dat de iBox dan ook tegelijkertijd zou fungeren als controller. Vandaar dat ik de schema ook zo had gemaakt.
Maar ik kan dus gewoon overal een iBox2 hangen/plaatsen, want het is tenslotte alleen een bridge voor derest van de controllers?
[...]
De LS2 werkt niet goed samen met alle afstandsbedieningen en is al wat ouder. Die had ik zelf eerste besteld, maar werkt dus niet goed. Je kan beter de FUT045 kopen. Die werkt hier perfect.
Wauw, goed om te weten. Dit zijn dingen die je alleen kan weten uit ervaring. Dat scheelt mij een hoop tijd en teleurstelling. Hartelijk bedankt. O+
Btw, in de link die je geeft... de opties met een A er achter, bijv. FUT045A, is dat de optie met de AB erbij? Of is het juist andersom? Ik kan het ook aan de verkoper vragen hoor, geen probleem at all, dacht als je het toevallig al weet is dat mooi meegenomen.
[...]
Die iBox is niets meer dan een wifi box en zit dus nergens 'tussen'. Je schema moet dus in beide gevallen zijn:

Stopcontact -> Voeding -> FUT045 -> Ledstrip
Juist, daar had ik me dus lelijk in vergist. Snap nog steeds niet waarom ik er zo maar van uit ging. |:(
[...]
Zoals je naam al zegt. Je kan een Zone/groep maken waarin een aantal apparaten vallen. Deze kan je dan allemaal tegelijkertijd aansturen.
Juist. Ik wil niet vervelend zijn, of domme dingen vragen. :$
Maar dus, stel: in de keuken een LED-strip hangt en bijv. een RGB+CCT e27 lamp. Woonkamer LED-strip.
Is het dan als volgt?:
Ik zet ze alle drie in Zone 1. -> Kan ik ze via de app dan alsnog individueel van elkaar aan/uitzetten en/of aanpassen? Dus in de app tik ik op Zone 1 bijv. en dan zie ik een lijstje met devices, in dit geval RGB-CCT LED-strip en RGB-CCT e27 en nogmaals RGB-CCT LED-strip.
Of is het dan juist voor bedoeld om elke item die je individueel wilt controleren in een eigen Zone te flikkeren? (pun intended)
[...]
Dat gaat zeker werken inderdaad. Je moet alleen wel even kijken of de controller overweg kan met dat type afstandsbediening. Niet alle combinaties werken namelijk. Ik zie bij de FUT045 geen ondersteuning staan voor de FOT090 AB bijv. Je kan dan denk ik ook beter de FUT092 of de FUT089 kopen. De eerste is wat goedkoper, maar ondersteund maar 4 groepen, de FUT089 ondersteund er 8. Mocht je dus in een later stadium nog meer lampen willen kopen, zou ik de FUT089 kopen.
Right, again scheelt mij veel tijd! Thanks brother. You rock *O*
[...]
Wat bedoel je hiermee?
Dat "niet veilig", was eigenlijk meer bedoeld als vraag. Ik had in de vorige thread/topic gelezen dat een aantal personen het niet veilig vonden vanwege de app geen wachtwoorden gebruikt. En "onbekende" cloud-servers gebruikt. Dus dat het dan niet veilig voor ze is ofzo?? :/
[...]
Voor twee ledstrips vind ik dat nog een beetje overdreven eerlijk gezegd, maar je kan het natuurlijk alvast doen. Mocht je het in de toekomst willen uitbreiden dan kan je dat natuurlijk wel doen.
Voor twee strips is het zeer zeker overdreven. Maar ik wil uit eindelijk in de badkamer, kantoortje, slaapkamer.... ja eigenlijk wel bijna heel het huis een LED-strip of dan wel niet een LED lampje installeren en het kunnen bedienen met de telefoon.
Vooral handig als ik 's nachts thuis kom van de studio en geen moer kan zien, van buiten de deur al het licht aandoen bijvoorbeeld. Of als ik 's nachts naar de wc moet, LED-strip op z'n dimmst aanzetten ipv het "normaal" licht, waarbij gelijk het ventilator begint loeien en mijn vrouw wakker word.

Nogmaals Rens, echt hartelijk bedankt voor je tijd en moeite. Much appreciated!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cytex
j0eyv schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:18:
[...]

Je hebt maar 1 Ibox2 nodig. Dit is enkel de bridge tussen je telefoon app en milight apparatuur. Dus niet per device een Ibox2.
Yes, I see. Bedankt voor je reactie!
Zeehond schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:30:
[mbr]@Cytex gezien de uitgebreide vraag en aankoopadvies, heb ik jouw reactie en antwoorden hierop afgesplitst naar een eigentopic in Consumentenelektronica Aankoopadvies[/mbr]
Dankjewel @Zeehond ... of moet ik zeggen sorry omdat ik dat niet had moeten posten in de vorige topic?
Excuses als ik regels heb verbroken, dit was niet mijn intentie.

[ Voor 46% gewijzigd door Cytex op 29-01-2019 03:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Cytex schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 03:36:
Ah oke, dus het heeft alleen te maken met de lengte van de strip zelf? Ik hoef (bijna) geen rekening te houden met de lengte die de voeding kabel zou hebben?
Je moet er geen kabel van 20 meter tussen hangen natuurlijk, maar of er nu een kabel van 2 of 3 meter tussen hangt maakt niks uit.
Oh awesome, dankjewel. Scheelt mij even wat zoek werk. En aangezien je hem zelf ook gebruik, weet ik zeker dat het goed is.
Jup. Enige kanttekening. Deze strip is 10mm breed en daardoor zijn er helemaal geen hoek-punten voor de vinden, want die zijn standaard 12mm. Daarnaast is het echt een hel om die dingen te solderen. Ben je daar dus niet goed in, zorg dat je connectoren koopt.
Oke, bedankt voor de opheldering. Ik weet niet waarom, maar ik had zomaar aangenomen dat de iBox dan ook tegelijkertijd zou fungeren als controller. Vandaar dat ik de schema ook zo had gemaakt.
Maar ik kan dus gewoon overal een iBox2 hangen/plaatsen, want het is tenslotte alleen een bridge voor derest van de controllers?
'Overal een ibox2 hangen?' Voor de duidelijkheid. Je hebt die dus maar één nodig.
Btw, in de link die je geeft... de opties met een A er achter, bijv. FUT045A, is dat de optie met de AB erbij?
De FUT045 is de controller, de FUT045A is controller + AB. Persoonlijk zou ik die AB niet kopen,die lijkt namelijk geen ondersteuning te hebben voor groepen.
Maar dus, stel: in de keuken een LED-strip hangt en bijv. een RGB+CCT e27 lamp. Woonkamer LED-strip.
Is het dan als volgt?:
Ik zet ze alle drie in Zone 1. -> Kan ik ze via de app dan alsnog individueel van elkaar aan/uitzetten en/of aanpassen? Dus in de app tik ik op Zone 1 bijv. en dan zie ik een lijstje met devices, in dit geval RGB-CCT LED-strip en RGB-CCT e27 en nogmaals RGB-CCT LED-strip.
Of is het dan juist voor bedoeld om elke item die je individueel wilt controleren in een eigen Zone te flikkeren? (pun intended)
Nee, als apparaten in één groep zitten, kunnen deze dus niet meer los bediend worden. Je moet ze dan inderdaad in een eigen groep 'flikkeren'.
Dat "niet veilig", was eigenlijk meer bedoeld als vraag. Ik had in de vorige thread/topic gelezen dat een aantal personen het niet veilig vonden vanwege de app geen wachtwoorden gebruikt. En "onbekende" cloud-servers gebruikt. Dus dat het dan niet veilig voor ze is ofzo?? :/
Ah ja op die manier. Ja, de iBox maakt verbinding buiten je eigen netwerk en sommige zijn daar allergisch voor (of dat terecht is durf ik niet te zeggen). Het is denk ik persoonlijke voorkeur of je het iets uitmaakt of niet. Ik ben zelf nog aan het wachten op de spullen voor de NodeMCU en daarna gaat de iBox eruit. Niet omdat ik het niet veilig vind, maar de ibox heeft zo zijn beperkingen.
Voor twee strips is het zeer zeker overdreven. Maar ik wil uit eindelijk in de badkamer, kantoortje, slaapkamer.... ja eigenlijk wel bijna heel het huis een LED-strip of dan wel niet een LED lampje installeren en het kunnen bedienen met de telefoon.
Vooral handig als ik 's nachts thuis kom van de studio en geen moer kan zien, van buiten de deur al het licht aandoen bijvoorbeeld. Of als ik 's nachts naar de wc moet, LED-strip op z'n dimmst aanzetten ipv het "normaal" licht, waarbij gelijk het ventilator begint loeien en mijn vrouw wakker word.
Als dat het idee wordt zou ik inderdaad Domoticz aanraden en dus ook zo'n 'NodeMCU' ding. Het voordeel van dat ding is dat hij veel meer devices ondersteund en je dus in theorie alle lampen en apparaten los kan aansturen. In Domoticz kan je dan zelf verschillende groepen maken, waardoor je uiteindelijk alsnog hetzelfde bereikt.

Overigens ben ik zelf ook langzaam bezig mijn huis te voorzien van Mi Light en verschillende sensoren. Als alles binnen is ga ik bijvoorbeeld in de overloop het zo maken dat bij beweging de lamp aanspringt, maar 's nachts dit gebeurd op minimale sterkte (nachtlamp). De lamp in de WC gaan ook op een sensor en daar gebeurd dan hetzelfde mee. etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Cytex schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 03:37:
Dankjewel @Zeehond ... of moet ik zeggen sorry omdat ik dat niet had moeten posten in de vorige topic?
Excuses als ik regels heb verbroken, dit was niet mijn intentie.
Beide is niet nodig ;) . Let je er wel even op dat je bij voorkeur wanneer je als laatste hebt gereageerd, je jouw laatste reactie wijzigt i.p.v. twee reactie achter elkaar te plaatsen? :)

200 fish found!

Pagina: 1