Receiver moet AC230V inschakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeater II
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-08-2019
Zou mijn wat gedateerde receiver willen vervangen voor een modernere .
Deze receiver heeft een 230 V AC out aansluiting die een stekkerblok schakelt waar 2 adapters van 230V/12V
voor de voeding van 2 elektrostatische luidsprekers en een actieve subwoofer (niet auto) in zitten . Wat op zich goed werkt. Nu zijn er zo goed als geen nieuwe receivers meer met AC out . Kan ik dan dat blok schakelen met een relais ? Met b.v. stuurstroom van USB uitgang van Receiver o.i.d. ?
Zou dan een Onkyo TX-NR474 kunnen worden met aan de achterkant een USB uitgang van DC5V/1A .
USB power schakelt toch uit als receiver op standby gaat ?

Beste antwoord (via Repeater II op 31-01-2019 10:38)

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-10 23:28
Ik zou voor een Master Slave Stekkerdoos gaan, gebruik dat hier al jaren.

Collectie

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Servpage
Ik zou voor een Master Slave Stekkerdoos gaan, gebruik dat hier al jaren.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeater II
O K ,lijkt me een goede en veel simpelere oplossing . Maakt de keuze voor het vervangen van de receiver een stuk groter. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10 22:14
Er zijn receivers met een 12v trigger uitgang om andere apparaten te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:20
Let wel dat sommige apparaten heel veel energie gebruiken in standby. Mijn rotel power amps bijv. Dus ik doe ook alles, buiten mijn MiniDSPs om (die wel met 12v trigger van receiver), met een master slave stekkerblok. Werkt perfect!

Idealiter koop je wel een master-slave stekkerblok met instelbare schakelstroom. Ik heb er 1 zonder, en dat gaat toevallig goed met 50watt idle door receiver, maar als ik er minder dan 50watt verbruik op de master zet dan schakelt ie de slave niet in. Moderne receivers willen tegenwoordig nogal eens zuinig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeater II
Heb deze al besteld (Brennenstuhl 1159490946 Master/slave-stekkerdoos ) met instelbare schakelstroom van vanaf 8 watt tot 80 watt , wattage verbruik van ingeschakelde receiver zal toch niet onder 8 watt komen toch ? Receivers met 12v trigger zijn er niet zoveel zag ik in de pricewatch .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Met de Onkyo gaat het waarschijnlijk wel goed. Die weegt 8,6 kg, dus grote kans dat er een zware trafo + klasse-AB-versterker in zit. Die zijn niet zo zuinig en gebruiken in rust al gauw enkele tientallen watten.

Een zuinige receiver kan je herkennen aan zijn lage gewicht, dat er een klasse-D-versterker in zit en soms aan zijn kleine afmetingen.

[ Voor 53% gewijzigd door TBTL op 31-01-2019 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TBTL schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:59:
Met de Onkyo gaat het waarschijnlijk wel goed. Die weegt 8,6 kg, dus grote kans dat er een zware trafo + klasse AB versterker in zit. Die zijn niet zo zuinig en gebruiken in rust al gauw enkele tientallen watten.
Ik mag toch hopen dat een moderne versterker het tegenwoordig écht wel uit z'n "kop" laat om in stand-by stand meerdere Watt's te blijven gebruiken.

M'n Yamaha RX-A1080 pakt in ruste / stand-by nog iets van 0,1W (minder volgens de spes's van Yamaha maar dat kan m'n meter niet aantonen).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het gaat om het verbruik als de receiver ingeschakeld is en geen signaal afspeelt (niet uit, niet stand-by), dat moet voldoende zijn om de stekkerdoos 'aan' te laten springen. Bij de Brennstuhl moet dat blijkbaar minimaal 8 W zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door TBTL op 31-01-2019 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ja, maar als je de versterker / reciever in stand-by zet dan komt 't hele spel dus onder je threshold en schakelt 't hele stekkerblok uit. Hoe krijg je je versterker dan weer áán mét de afstandsbediening (gooien en maar hopen dat ie op de schakelaar landt?)?

Vrees dat de oplossing met een schakelbare stekkerdoos een beetje voorbij gaat streven aan de oplossing voor de eigenlijke vraag.

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 31-01-2019 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
wimmel_1 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 17:12:
Ja, maar als je de versterker / reciever in stand-by zet dan komt 't hele spel dus onder je threshold en schakelt 't hele stekkerblok uit. Hoe krijg je je versterker dan weer áán mét de afstandsbediening (gooien en hopen dat ie op de schakelaar landt?)?

Vrees dat de oplossing met een schakelbare stekkerdoos een beetje voorbij gaat streven aan de oplossing voor de eigenlijke vraag.
dat is toch precies wat je wil? je receiver zet je op het master stopcontact, die gaat nooit uit natuurlijk. Maar de rest wel als die onder de 8W duikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:20
De master aansluiting blijft uiteraard altijd onder spanning staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jag schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 17:17:
De master aansluiting blijft uiteraard altijd onder spanning staan.
Ik had mezelf nog nooit goed in dit soort "dozen" verdiept maar: Het is voor mij ook een mooie oplossing doordat er ook nog gewoon twee permanente 240V aansluitingen in de hier eerder genoemde Brennenstuhl doos zitten. TV en Xbox moeten ook zónder reciever kunnen blijven samenwerken en dat lukt met deze doos dus klaarblijkelijk.

Zó eens ff bij de Hornbach zo'n doosje op halen voor €24,50 d:)b

@Repeater II Dank voor dit topic en @Servpage dank voor de tip!!

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 31-01-2019 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servpage
De keuze voor instelbare gevoeligheid is wel zo handig, mijn versterker schakelt bij het inpluggen van de koptelefoon de eindversterkers uit en er bleef minimaal verbruik over om te schakelen wat met de instelling goed op te lossen is.

Collectie

Pagina: 1