SSD in oude PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-12 12:01
Mijn vraag
We hebben een oude PC met HDD en Win7. De PC (Packard Bell) is zo'n 8 jaar oud en niet meer voort te branden. Ik zie nu een SSD van 240 GB passeren op iBood voor een prikje:
http://www.ibood.com/elec...-240-gb-ssd-sata-iii.html

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moet ik vanavond nog nakijken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Geen idee waar ik precies naar moet zoeken.

Waar en waarnaar moet ik juist zoeken om te weten of deze SSD hardwarematig past in onze PC?

Alle reacties

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

In mijn glazen bol zie ik.... Niets. Dat ding weet nl ook niet wat de specificaties zijn van jouw Packard Bell. Ik vermoed dat 'ie wel SATA heeft, dus het gaat vast wel werken. Hoe snel is afhankelijk van de ondersteuning van het moederbord/de chipset.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-12 21:37
Als er een sata aansluiting op je moederbord zit moet het lukken.

Roomba E5 te koop

• cadsite
Dat jullie geen glazen bol hebben kan ik goed geloven.
Ik heb geen weet van hardware, ik vraag dus eerst, hoe en waar moet ik waarnaar zoeken om jullie goed te informeren.

Moet ik het toestel open gooien?
Kan ik dit te weten komen met tooltjes?
Is het type van het toestel voldoende?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BX500 van Crucial kun je oa gebruiken. je zult denk ik Sata-150 hebben, maar alles gaat in elk geval wat sneller.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Je hebt je antwoord al 2x gehad. Het gaat vast wel werken. Een pc van 8 jaar oud heeft SATA-poorten aan boord. Hoeveel dat er zijn kan je zien op je moederbord. Open de kast (google eerst op hoe een SATA-poort eruit ziet, zoekt wat makkelijker) en tel hoeveel het er zijn. Of kijk in het boekje van je pc, zal vast wel in staan of 'ie SATA, SATA II of III ondersteunt. SATA III is het snelst en het fijnste voor je SSD, al vermoed ik dat jouw pc max SATA II is. Nog steeds snel genoeg om je ouwe beestje een boost te geven.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Houd er wel rekening mee dat Windows 7 bijna EOL is. Per januari 2020 om precies te zijn. Nu hoeft dat geen probleem te zijn, omdat je een SSD kunt meenemen naar een nieuwe PC, maar neem dit wel mee. Zal jammer zijn als je over een jaar met een ongebruikte SSD zit.

Daarbij geef specificaties van de PC. Waarschijnlijk zijn deze nog voldoende, maar je weet 't nooit. Merk + typenr is voldoende of download een programma als speccy. Overigens kun je ook gratis upgraden naar Windows 10. Vanaf Windows 8.1 was 't een kwestie van een back-up maken en Windows 10 schoon installeren. De licentie werd automatisch omgezet, maar bij Windows 7 kan dit anders werken. Daarbij officieel is deze methode niet meer beschikbaar. Waarschijnlijk krijg je geen problemen, juist omdat Microsoft het zo makkelijk maakt. Maar voor 145 euro weet je 't zeker met een Windows 10 home retail licentie. Alleen de kans bestaat dat je sowieso beter een nieuwe pc kunt kopen.

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-12 13:29
Met een Windows 7 key kan je gewoon Windows 10 installeren, dat is geen probleem.

En als je Windows 7 schoon installeert (op een lege harde schijf) vanaf een originele installatie cd / usb, dan is de eerste update die je binnen krijgt een voorstel om te upgraden naar Windows 10. Als je hier "nee" kiest, kan je later niet meer upgraden.

[ Voor 61% gewijzigd door Nickname55 op 29-01-2019 17:34 ]

Euhm... \n ...

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
- een Crucial BX500 SSD van 240 GB kost je nieuw momenteel 38 Euro: pricewatch: Crucial BX500 240GB
- als je DVD-speler in de PC ook SATA is, trek je die los en sluit je daarop tijdelijk even de SSD aan.
- het voordeel van Crucial en Samsung is dat je op hun website gratis clonesoftware kunt downloaden en installeren op jouw PC in Windows 7. Daarmee doe je een "smart clone" van de harddisk naar de SSD, mits de huidige inhoud van de harddisk kleiner is dan de grootte van de SSD.
Daarna verwissel je de harddisk en de SSD en sluit je de DVD speler weer aan.
Vervolgens kan je je legale Windows7 gratis upgraden naar Windows 10: https://computertotaal.nl...PI_COOKIE_REDIRECTED=True
- wil je een verse Windows10? dan voer je eerst de upgrade uit en daarna download je dezelfde versie van Windows 10 die er dan op staat van internet. Verifieer in Windwos 10 bij Info of je Windews 10 is gevalideeerd. Zo ja: vervolgens breng je al je data in veiligheid en start je een verse nieuwe installatie van Windows 10 op. Het licentiecodevenster kan je dan skippen, dat gaat dan automatisch goed. Je houdt dan een verse en legale Windows 10 over, waar je begon met een oude legale Windows 7.

Heb je SATA?
- open "Apparaatbeheer" en kijk bij "Schijfstations", daar staat je huidige harddisk.
- tik het typenummer van je harddisk en kijk of dat een SATA of PATA ("IDE") type is.
PATA = helaas pindakaas.
Of je maakt de computerkast even open: als op de harddisk een brede dunne kabel is aangesloten heb je een PATA hardddisk. Als het een smal kabeltje is, is het SATA.
- of je maakt je kast open en zoekt op het moederbord naar een SATA-aansluiting. Hoe dat eruitziet, vind je op internet.

• cadsite
Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Ik heb ondertussen speccy laten lopen en het ziet er redelijk goed uit denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rIsoele.png
De huidige is SATA II:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n3BpTDE.png
Kan ik hieruit opmaken of ik de SSD naast de huidige HDD zou kunnen zetten?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/weOYJ9H.png

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Laatste vraag: nee, dat kan je niet daarop zien.
Als je zoekt naar de eigenschappen van je DVD-writer zie je dat die SATA-150 is met een 7 pins aansluiting.
Dat is dus een afwijkende aansluting, dus dat gaat niet (gemakkelijk).

Ik zou kijken bij het icoontje "moederbord", en kijken wat daar wordt opgegeven aan aantal en type SATA-aansluitingen.
Of de kast openmaken en zelf even kijken: je volgt de kabel van de harddisk terug naar het moederbord en je kijkt hoeveel van diezelfde SATA aansluitingen op het moederbord zitten.
Maar ter geruststelling: vrijwel altijd heb je genoeg SATA-aansluitingen op het moederbord.
En bij het verwisselen van de harddisk moet de kast toch open.
De vraag is meer of je genoeg vrije SATA-kabels en SATA-power aansluitingen hebt.

• cadsite
Bedankt voor de aanvulling!
Ik zal dit weekend de PC eens open gooien en bekijken.
Pagina: 1