Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman456
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05 13:53
L.S.,

Ik tik nu op mijn Probook 6550b van HP. Fijne laptop, maar ik wil altijd mooier sneller beter. Na een succesvolle geheugenupgrade naar 8gb was nu de processor aan de beurt.

Voorzien van nieuwe thermal paste gingen de lampjes aan maar deed de pc niets, geen beeld, wel een knipperend slotje met een 1 erbij samen met slotje A. De oude processor er in en alles deed het weer als vanouds. Nieuwe thermal paste is nooit weg, de oude was zowat kauwgom, maar dit is niet wat je wil.

Het enige wat ik nog niet gedaan heb is een eventuele bios upgrade. Als die er is.

De nieuwe uP is de Intel I7-740QM CPU SLBQG
de oude is een I5 M450.

Dit was een Estse dealer, met mijn Compaq CQ70 heb ik al 2x een defecte processor gehad van 2 chinezen. Dat keer ging het om de T9400. Ik zeg dit omdat ik al een paar keer vreemde Chinese ideeën over kwaliteit heb meegemaakt. Ik denk dat ze soms in China denken dat ik onderdelen op de schoorsteenmantel zet en er de rest van mijn leven in extase naar wil kijken, en verder niets.

Ik ga nu even op zoek naar de eventuele bios upgrade van de 6650b, maar mijn vraag is: doe ik iets fout?

[ Voor 0% gewijzigd door Herman456 op 28-01-2019 17:09 . Reden: typefout ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:27

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Niet zo vreemd..
De 740qm heeft geen ingebouwde grafische chip..
En de 6650b heeft geen losse grafische chip, dus heb je geen beeld meer.

Je zal dus op zoek moeten naar een i7 met gpu :)

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:38
Je topic titel klopt in elk geval niet. Dat je al 2x eerder een kapotte cpu hebt gehad staat namelijk los van dit verhaal.

Welke bios versie gebruik je op dit moment? De laatste versie volgens de support site van HP is:
F.60 Rev.A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sowieso wil je voor een processor-upgrade alijd eerst de nieuwste BIOS-versie draaien, aangezien nieuwe CPUs vaak pas vanaf een bepaalde versie werken.

Maar los daarvan... je noemt in je topicstart een Probook 6650b, terwijl je een 6550b linkt. Welke is het nu? de 6550b ondersteunt hoegenaamd geen i7-740QM, en ik vind op de HP site helemaal niets over een 6650b, en de 6560b zit in een helemaal andere familie...

Regel 1, zowel bij upgrades kopen, als bij hulp vragen erover: wees nauwkeurig en duidelijk over de exacte specificaties. Anders ga je de mist in.
Ik denk dat ze soms in China denken dat ik onderdelen op de schoorsteenmantel zet en er de rest van mijn leven in extase naar wil kijken, en verder niets.
Denk even wat verder dan je neus lang is. Dit heeft niets met gekke verwachtingen en alles met duidelijkheid over voorwaarden koop op afstand te maken. De verkopers maken duidelijk dat je ongeteste componenten koopt waar geen garantie op werking bij geleverd wordt. Dat wil nadrukkelijk niet zeggen dat alles kapot is of zal zijn, wel dat je de risico als koper bewust op je neemt - waar de prijs doorgaans ook naar is. Aangezien .cn buiten NL en EU is, valt dit niet onder wet koop op afstand of EU richtlijnen en ben je vrij om af te spreken wat je wilt. De verkoper geeft je hier duidelijkheid.

Overigens durf ik de diagnose van dode CPU bij die 9400-jes gezien alle andere verwarring hier in twijfel te trekken als het vorige keer ook zo ging :o

[ Voor 48% gewijzigd door dion_b op 28-01-2019 16:43 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:03

Rmg

Je zult op zoek moeten naar een andere i7, sowieso heeft die 740QM geen gpu en is het een Clarksfield cpu terwijl de 6560B alleen met Arrandale (i5) en Sandy bridge cpu's is uitgebracht (Sandy bridge).

Volgens mij zijn Clarkfields en Sandy bridges ook nog eens niet pin compatible, de socket is wel gelijk maar electrisch zijn ze een tikkeltje anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Herman456 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:22:
L.S.,

Ik tik nu op mijn Probook 6650b van HP. Fijne laptop, maar ik wil altijd mooier sneller beter. Na een succesvolle geheugenupgrade naar 8gb was nu de processor aan de beurt.

Voorzien van nieuwe thermal paste gingen de lampjes aan maar deed de pc niets, geen beeld, wel een knipperend slotje met een 1 erbij samen met slotje A. De oude processor er in en alles deed het weer als vanouds. Nieuwe thermal paste is nooit weg, de oude was zowat kauwgom, maar dit is niet wat je wil.

Het enige wat ik nog niet gedaan heb is een eventuele bios upgrade. Als die er is.

De nieuwe uP is de Intel I7-740QM CPU SLBQG
de oude is een I5 M450.

Dit was een Estse dealer, met mijn Compaq CQ70 heb ik al 2x een defecte processor gehad van 2 chinezen. Dat keer ging het om de T9400. Ik zeg dit omdat ik al een paar keer vreemde Chinese ideeën over kwaliteit heb meegemaakt. Ik denk dat ze soms in China denken dat ik onderdelen op de schoorsteenmantel zet en er de rest van mijn leven in extase naar wil kijken, en verder niets.

Ik ga nu even op zoek naar de eventuele bios upgrade van de 6650b, maar mijn vraag is: doe ik iets fout?
Wat de rest al zegt, een i7-740QM kan niet zomaar overal in omdat die geen GPU (Intel HD Graphics) aan boord heeft en de laptop dus zelf zal moeten beschikken over een AMD Radeon of nVidia GeForce GPU.

Je verhaal omtrend de T9400 is net zoiets. Er zijn heel veel chipsets voor mobiele Core2 platformen. Onderling wisselt de ondersteuning voor verschillende CPU series behoorlijk.
Je hebt best kans dat die CPU's prima waren maar je laptop het gewoon niet aan kan.

Dat iets fysiek past betekent niet dat het ook daadwerkelijk gaat werken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman456
Sorry, ik heb een typfout gemaakt. Het is de Probook 6550b.
De gelinkte computer klopt dus volledig.
Ik sloeg net de service manual er op na en de beste processor die er in kan is de I7-740QM.
Ik maakte een typfout, excuus, maar ik denk dat het zou moeten werken.
Mijn bios versie is de F50. Zou het daar in kunnen zitten?

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c03471180

[ Voor 5% gewijzigd door Herman456 op 28-01-2019 17:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Herman456 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 17:16:
Ik sloeg net de service manual er op na en de beste processor die er in kan is de I7-740QM.
De service manual laat ook zien dat er twee verschillende chipset gebruikt worden, de QM57 en de HM57.
Volgens intel ondersteunt alleen de QM57 de 740QM, de HM57 niet.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman456
Je hebt gelijk. Ik heb de HM57. Ik zal voortaan op jouw aanwijzing letten. Dank je wel.

[ Voor 46% gewijzigd door Herman456 op 28-01-2019 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visblegamer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-06 09:18
je moet op zoek gaan naar deze Intel Core i7-620M die staat namelijk aangewezen als ondersteund voor die laptop

wel de enige namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:06

nelizmastr

Goed wies kapot

visblegamer schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:48:
je moet op zoek gaan naar deze Intel Core i7-620M die staat namelijk aangewezen als ondersteund voor die laptop

wel de enige namelijk..
Is alleen ook maar een dual core, dus daar win je niks mee.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visblegamer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-06 09:18
nelizmastr schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 21:41:
[...]

Is alleen ook maar een dual core, dus daar win je niks mee.
Beter is dan een andere laptop halen mocht je veel sneller willen gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:06

nelizmastr

Goed wies kapot

visblegamer schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 21:55:
[...]

Beter is dan een andere laptop halen mocht je veel sneller willen gaan
Ja, dat sowieso. Quad cores zijn nu ook in veel laptops standaard.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman456
visblegamer schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:48:

wel de enige namelijk..
Volgens mij kan de i7-720QM zowel met de probook als de HM57. Ik heb beide documenten gecheckt. Vergis ik mij, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Herman456 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 17:36:
[...]

Volgens mij kan de i7-720QM zowel met de probook als de HM57. Ik heb beide documenten gecheckt. Vergis ik mij, dan hoor ik het graag.
Het probleem is dat de 720QM geen geïntegreerde grafische chip heeft en je laptop dus geen beeld gaat geven ;)

Als je koeling voldoende is, is denk ik de snelste CPU die er in kan de i7 640M.

[ Voor 10% gewijzigd door ECP0WERS op 02-02-2019 17:52 ]

GMKTec NucBox K8 Plus | AMD Ryzen 7 8845HS | AMD Radeon 780M | Kingston Fury 2x32GB 5600C30 | Samsung 990 Evo Plus 2TB | be quiet! MC1 Pro | MediaTek MT7925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman456
De I7-620M staat vermeld als ondersteunde processor in de papieren. De I7-640m heeft geen GPU las ik.

Andere vraag. In mijn Compaq CQ70-205ED zat de T3400. Zoekende kreeg ik toch echt de indruk dat de T9400 dan ook zou moeten werken. Helaas vind ik omgekeerd geen data van de GM45 dat daar de T3400 in past. Wel op tweakers pricewatch zie ik dan dat bij een T3400 de GM45 chipset hoort. Mijn vraag aan jullie: wetende dat ik een T3400 in mijn Compaq CQ70 heb, wat zou de beste processor upgrade zijn?

Zie hier de service manual.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01573159

[ Voor 18% gewijzigd door Herman456 op 03-02-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Herman456 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:56:
De I7-620M staat vermeld als ondersteunde processor in de papieren. De I7-640m heeft geen GPU las ik.
Incorrect. Zie ook de Intel ARK pagina voor die processor: https://ark.intel.com/pro...cessor-4M-Cache-2-80-GHz-
Andere vraag. In mijn Compaq CQ70-205ED zat de T3400. Zoekende kreeg ik toch echt de indruk dat de T9400 dan ook zou moeten werken. Helaas vind ik omgekeerd geen data van de GM45 dat daar de T3400 in past. Wel op tweakers pricewatch zie ik dan dat bij een T3400 de GM45 chipset hoort. Mijn vraag aan jullie: wetende dat ik een T3400 in mijn Compaq CQ70 heb, wat zou de beste processor upgrade zijn?

Zie hier de service manual.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01573159
Ik vermoed dat er helemaal geen GM45 chipset in zit. Die ondersteunt namelijk de T3400 niet.
Zie de ARK product compatibility pagina voor die chipset: https://ark.intel.com/pro...and-Memory-Controller-Hub

En dat heeft dan hoogstwaarschijnlijk weer te maken met een niet ondersteunde FSB snelheid.
Zie het verschil tussen de T3400 en T3500.
T3400: https://ark.intel.com/pro...-GHz-667-MHz-FSB-Socket-P
T3500: https://ark.intel.com/pro...che-2-10-GHz-800-MHz-FSB-

Kleine FYI erbij: HP/Compaq had er in die periode (de Core2 tijd) nog wel eens een handje van om minder heftig uitgevoerde machines een andere chipset te geven dan de krachtigere varianten, maar op de service manual gewoon alles samen te voegen, danwel heel summier info te geven dat er twee sets compatibility lists waren.

Zie ook eens de Product Brief van Intel zelf over de GM45/GS45/GL40 chipsets: https://www.intel.cn/cont...xpress-chipsets-brief.pdf
In essentie allemaal dezelfde chipset die alleen maar afwijken op de kleine details, en ik zou er niet van staan te kijken als ze zelfs volledig pin-compatible zijn en dus uit te wisselen op hetzelfde moederbord.

Zie ook deze wikipagina: Wikipedia: List of Intel chipsets
Zoals je ziet (eveneens op de compatibility pagina) ondersteunt de GM45 helemaal geen Pentium processors. Dat betekent dat je een GS40 of een GL40 chipset hebt.
En die ondersteunen geen 1066Mhz FSB die de T9400 heeft.

En dat strookt dan weer perfect met de tabel op pagina 7, hoofdstuk 1-1 van de servicemanual die je zelf laat zien.
Daar staat letterlijk dat die laptop is geleverd met de GM45, GL40 en de PM45. Afhankelijk van de uitvoering zal er dus een passende chipset bij de gekozen CPU worden gedaan.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiantxtc
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-03 19:34
Ik zou op zoek gaan naar een andere laptop, grote kans dat je voor niet te veel geld een snellere (maar vooral ook nieuwere) machine kunt kopen..
Pagina: 1