Oude DDS3 tapes lezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• palloquin
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-01-2021
Welke tweaker heeft een tip?

Ik heb nog een paar oude DDS3 tapes liggen waar misschien wat foto's op staan die ik wel graag terug zou willen hebben. Natuurlijk heb ik geen apparatuur meer om ze te lezen en ik weet ook niet eens meer zeker met welke software ze ooit beschreven zijn, Backup Executive misschien?

Heeft iemand een idee waar ik de inhoud van die tapejes nog eens kan bekijken zonder meteen de hoofdprijs te moeten betalen? (hopend dat er na al die jaren nog wat leesbaars op staat....)

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zie dat soort streamers nog regelmatig op ebay vorobij komen. Stockloots had ze destijds, zou me niks verbazen als ze dat spul nog hebben liggen.
Zet een VM op met Windows kruik, sluit de streamer aan en lees ze uit. En dan van VM kopieren naar lokale disk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:27

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Speuren naar een bruikbare drive is wellicht het goedkoopst, maar waarschijnlijk zul je ook een bijbehorende SCSI kaart nodig hebben vrees ik. Dan de software nog, hier en daar nog demoversies die oudere formats herkennen?

Een oud-werkgever kan misschien iets betekenen, ook voor de software. Tien jaren geleden was deze vraag daar in enkele minuten positief beantwoord, maar nu durf ik daar niet meer zeker van te zijn, niet geschoten is altijd mis: KPN Business Continuity te Almere kun je bellen en mailen.

Specs ... 67 is twee jaren te lang!

• palloquin
Ja, ik vrees dat het zoiets wordt. Ik hoop stiekem dat er op tweakers een verzamelaar van deze oude tech zit die ook nog eens het nodige van de software weet en heeft. Heb ik een mooi kratje bier voor over ;)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

palloquin schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:41:
Ja, ik vrees dat het zoiets wordt. Ik hoop stiekem dat er op tweakers een verzamelaar van deze oude tech zit die ook nog eens het nodige van de software weet en heeft. Heb ik een mooi kratje bier voor over ;)
doe een vraag in V&A

Tja vanalles

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

palloquin schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:41:
Ik weet dat @WHiZZi ee heel museum vol spul heeft, en @Verwijderd ook nog wel eens wat met oud spul prutst. Maar of zij zoiets hebben, geen idee. Probeer het eens in het retro PC topic.

Overigens weet ik dat Windows NT4 gewoon een Qic-80 streamer op de floppy aan kan sturen en ook met SCSI kaarten overweg kan. Ik denk dat het meer de vraag zal zijn met welke software je specifiek die backups gemaakt hebt, en of je die nog te pakken kunt krijgen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-12 22:03

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik heb inderdaad al die spullen om het uit te lezen, ook veel software en genoeg oude computers. Alleen is het zonder informatie welke software het heeft geschreven zoeken naar een speld in een hooiberg ;)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:59
Uitzoeken waarmee het geschreven is hoeft niet direct een probleem te zijn. Kwestie van dd gebruiken om een aantal blokken data aan het begin van de tape te lezen en over het algemeen zal je daarin het een en ander aan info vinden over de gebruikte software.

[ Voor 5% gewijzigd door ninjazx9r98 op 28-01-2019 18:55 ]

• palloquin
Sorry voor de traagheid... was een drukke werkweek ;)
@WHiZZi Ik denk dat ik backup exec heb gebruikt daarvoor ooit... heb jij dat toevallig ook?
@ninjazx9r98 Wat is dd?

gaaf, misschien gaat dit nog lukken ook...

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:59
@palloquin
dd is een Unix/Linux commandline utility.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dd_(Unix)
Hiermee zou je een tape device met daarin de DDS tape als input kunnen gebruiken en dan de output van de eerste paar blokken naar een bestand schrijven.

• palloquin
@ninjazx9r98 OK! zo leer je steeds wat meer!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Heel misschien dat ik nog een drive heb liggen. Kwam laatst ook nog een superdrive 120MB, iomega Rev IDE en Zip drive tegen. Ik weet dat ik ergens volgens mij nog een DDS4 drive moet hebben liggen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1