Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aanbouw zetten : verwarmingsvraag

Pagina: 1
Acties:

• Falcon10
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 07:47

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Ben van plan om aan onze bestaande woning achteraan een stukkie bij aan te zetten, buiten dat we nog één en ander moeten nahoren over hoe en wat, vergunning etc, is er momenteel al 1 vraag waar ik zelf niet een goede oplossing voor kan vinden.
Misschien dat er onder de tweakerts al enkele mensen zitten die het lampje zien branden als ze het probleem voorgeschoteld krijgen.

Om het allemaal te verduidelijken : de situatie waar we naartoe willen gaan :

Jullie zien een beetje het plan van de bestaande woning, rechts het lichte roze is de oprit naast het huis, onderaan het iets donkerder roze is de rest van het huis.
De grote blauwe rechthoek is de te voorziene uitbreiding. Heeft licht grijze ondergrond, aangezien we het origineel hadden ingekleurd als terras, maar dat zou dus een meer volledige vergroting worden van de woonruimte. Groen en de kleine vierkantjes etc boven en links van het huis zijn verharding/plantjes/gras :)
Nieuwe woonruimte zou 44 m² zijn, 11x4 meter.

Nog beetje verder verduidelijking : ik heb in de bestaande woning een zwarte rechthoek, dat is onze bergruimte, met in het oranje rechthoek daarin de verwarmingsketel + radiatoraansluitingen.
Tevens zie je 2 oranje rechtjoekjes naast de 2 ramen bovenaan, tussen het grote schuifraam, dat zijn de 2 radiators die de bestaande ruimte in de woning daar verwarmen, rechts tegen de muur heb ik ook nog 2 oranje bolletjes van waar aansluitingen zijn voor een radiator, maar niet in gebruik zijn, eveneens nogal moeilijk te gebruiken, wegens volledig weggewerkt in een inbouwkast.

Nu, de uitbreiding zou dus een verlenging worden van de bestaande woonkamer, de 2 ramen en groot schuifraam zouden als het van mij afhangt op termijn ook volledig verdwijnen, je houdt dan enkel eigenlijk 2 kleine muurtjes over, waar de radiators aanhangen in de bestaande ruimte.
Dak zou gewoon plat dak worden.
Achterzijde van de nieuwe aanbouw zou ik liefst volledig in glas willen ( enige "probleem" is dat dit de noordzijde is, dus enorm warmteverlies/koude generatie ). Dus nog niet zeker of dit volledig glas wordt.

Wat zich natuurlijk wel voordoet, ondanks of die achtergevel volledig glas wordt of niet, is dat de bijkomende ruimte natuurlijk ook verwarmd moet worden. De 2 radiators in de bestaande woning aan die zijde, gaan dat niet kunnen trekken.
Er moet dus in de nieuwe ruimte extra verwarming komen.
Echter probleem : ik raak in mijn ogen niet rechtstreeks van mijn ketel in de bergruimte en de aansluitingen aldaar niet rechtstreeks tot in het nieuwe bouwvolume ( tenzij ik alles door de zijgevel rechts naar buiten steek en langs buiten de nieuwe ruimte binnenkom. Wat natuurlijk ook weer gepaard gaat met belachelijk veel warmteverlies etc.

In mijn ogen zijn er 2 mogelijke opties om het verwarmingsprobleem te verhelpen :
- Elektrische radiators of soortgelijk, je hebt oa ook zo van die keramische elektrische panelen etc.
- aan de 2 muurtjes achter de 2 radiators in de bestaande woonruimte 2 nieuwe radiators hangen, en deze doorkoppelen op de aansluitingen van de radiators aan de andere kant in de reeds bestaande woonruimte. In theorie moet dan enkel 2 gaatjes in elke muurtje gemaakt worden om de verwarmingsbuizen door te steken naar de nieuwe radiators aan de andere kant.

Misschien dat iemand nog een andere mogelijkheid/suggestie heeft, ik hoor het dan graag.
Binnenkort Batibouw, dus dan ga ik daar ook wel eens men licht opsteken, maar altijd fijn als je ook al van andere bouwers/klussers op voorhand ideeën hebt gekregen.

-| Hit it i would ! |-

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Heb je een kruipruimte?

Wat ligt er op de vloer die behouden blijft? Kan je een nieuwe leiding frezen? Of beter nog vloerverwarming aanleggen in de gehele kamer? Je zal ook iets van elektra/lichtpunten in de nieuwe ruimte willen hebben.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• mydogisgone
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 14:57

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Waarom plaats je niet op de gehele verdieping vloerverwarming? Is de huidige vloer beton?

offtopic:
Hierboven is het al genoemd zie ik...

mydogisgone wijzigde deze reactie 28-01-2019 13:38 (26%)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• blackhawk180
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 23-04 09:38
Het overwegen van vloerverwarming, biedt wellicht ook de mogelijkheid om beide muurtjes ook weg te halen. Hierdoor maak je de ruimte nog groter.

• _Piwi_
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 12:17
blackhawk180 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:41:
Het overwegen van vloerverwarming, biedt wellicht ook de mogelijkheid om beide muurtjes ook weg te halen. Hierdoor maak je de ruimte nog groter.
11 meter overspannen is constructief een uitdaging (en dus duur). Ik zou die muurtjes dan ook speels laten staan :)

TS, je kunt door de kruipruimte of over het plafond leidingen trekken. Je zult ook elektra, etc. (netwerk, CAI?) daarnaartoe moeten trekken dus ergens ga je moeten breken. Aftappen is ook een optie, maar dat ligt ook aan de situatie aldaar. Worden de radiatoren doorgelust of komen de leidingen vanaf een centraal verdeelpunt?
Wat trouwens ook kan is buitenlangs. Diep genoeg graven en geisoleerde leidingen gebruiken is mogelijk ook een optie.

Vloerverwarming zou trouwens de mooiste optie zijn, en dat hoeft echt niet duur te zijn!

Bekijk mijn blog!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Ja, even vergeten : er is geen kruipkelder.
Dus langs daar is ook geen oplossing.

-| Hit it i would ! |-

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Er worden wel meer vragen gesteld...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 13:13
Falcon10 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:24:

In mijn ogen zijn er 2 mogelijke opties om het verwarmingsprobleem te verhelpen :
- Elektrische radiators of soortgelijk, je hebt oa ook zo van die keramische elektrische panelen etc.
- aan de 2 muurtjes achter de 2 radiators in de bestaande woonruimte 2 nieuwe radiators hangen, en deze doorkoppelen op de aansluitingen van de radiators aan de andere kant in de reeds bestaande woonruimte. In theorie moet dan enkel 2 gaatjes in elke muurtje gemaakt worden om de verwarmingsbuizen door te steken naar de nieuwe radiators aan de andere kant.
dit kan echter hoe groot zijn je bestaande radiatoren en waarmee zijn deze aangesloten ?
hebben beide radiatoren een eigen voeding vanaf de verdeler ? zo ja dan kan het maar zitten allebei de radiatoren op hetzelfde paar/setje slangen dan houdt het op. houdt rekening dat er ongeveer maximaal maar 5 kw door 16 mm cv kunstof/15 mm cv heen kan. maal 2 is 10 kw, beetje naar beneden afronden om niet in de problemen te komen, en je zit op ongeveer 8 kw. dus 4 radiatoren van 2 kw. kan het ? je het kan, is het ideaal ? nee. de koudeval blijft bestaan. je radiatoren zitten te ver weg om dit op te lossen. hoe ik het zou doen ? nieuwe leidingen vanaf je verdeler/cv ketel infrezen in je vloer naar de nieuwe radiatoren welke je links en rechts van je glaspui tegen de muur plaatst. of gewoon wel je achterwand in 2en delen een muurtje erin en daaraan een verticale radiator. dan kan je dan 3 radiatoren plaatsen.
(is wat comfortabeler je breekt daarmee namelijk de koude val enigzins.)
echter je moet het wel netjes verdelen. tip neem wel leidingen met mantel als je ze ingaat frezen.
(eventueel kan je 20 mm nemen en daar beide of 3 radiatoren op aan sluiten ipv 2 keer 16. 3 radiatoren op 20 mm kan ook nog wel.)

eventueel kan je doorkopelen vanuit je bestaande radiatoren en de de leidingen in de nieuwe vloer leggen
en de bovenstaande opties doen, maar ik ben er geen voorstander van doorkoppelen.
wat is je totale opervlakte ? 44m2 x 2,40 =105,6 x 80 = 8448 is ongeveer wat je nodig hebt.
krijg je dit door 2 maal 15 van de beide radiatoren ja dat lukt, echter je bent wel je flexibiliteit kwijt.
nu kan je nog ietsje hoger gaan zitten voor de zekerheid isolatie verlies ed 10 % extra 9,300 watt is wat je nodig hebt. het is een schatting maar ja ook dit kan nog steeds.

maar omdat je tegen het maximale van je leidingen aankomt (en dat is waarom ik er geen voorstander van ben), moet je de boel heel erg goed inregelen. hiernaast heb je ook een redelijk temperatuur nodig. om die 9,3 kw door je leiding heen te krijgen. terwijl zou je leidingen extra vanaf je cv kunnen trekken/frezen (door je vloer) kan je de radiatoren van iets meer water voorzien dan ze eigenlijk nodig hebben waardoor het iets sneller reageert en je met een wat lagere temperatuur kunt stoken. en het inregelen luistert dan ook niet zo nauw. en je kunt kiezen voor 3 radiatoren. zonder gekke fratsen.

anders zijn er maar 2 radiatoren extra mogenlijk. tenzij je een beetje creatief bent dan kan het wel. de middelste achter van 2 kw sluit je aan op bijv de rechter radiator en de radiatoren welke links en rechts komen sluit je aan op de linker radiator(ongeveer 1000 waat maal 2 is 2000) zodat het water een beetje gelijkzijdig is verdeelt. kijk ja er liggen dan wel meer leidingen in je vloer maar daar zie je na afloop niks meer van.

tldr ja het kan, maar zoals je ziet het is behoorlijk krap en pak de radiatoren van de juiste grootte stook op 75 graden en je komt er mee weg.

vraagje waarom laat je de muurtjes staan ? vanwege de overspaning ed of kunnen deze weg ?
zo ja je kan ook die radiatoren welke tegen de muurtejs aanzitten/zaten tegen de wanden aanplaatsen.
en ja fittingen in de vloer ligt er een beetje aan welk merk/welk systeem, maar ook dat kan, echter ik kan me voorstellen dat je de vloer in de bestande woning heel wilt houden. hoop trowens dan wel dat er voldoende ruimte is om sluitingen te maken bij de oude radiatoren, ed dan door de muur heen en aan de andere zijde de vloer in.

buitenlangs ? ja kan ook voorgeisoleerde grondleiding. maar of je dat moet willen is een 2de.

(zo dit is wel een lange post echter je stelt ook wel een ingewikkelde vraag)

miciel wijzigde deze reactie 28-01-2019 17:28 (9%)
Reden: leesbaarheid

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Bedankt allen al voor de antwoorden.
Men vorige antwoord was wat kort, en inderdaad geen antwoor dop alle vragen/opmerkingen.
Zoals daar reeds gezicht, heeft de bestaande woning geen kruipruimte.
Tevens zou ik liefst niet sleuven slijpen in de vloer in de bestaande woning, aangezien deze moet blijven, deze loopt namelijk over heel het gelijkvloers door, en we hebben er geen reserve meer van.
Moet wel nog even eens nakijken bij de leverancier toen we deze gelegd hebben, misschien dat ze deze tegel nog hebben, al is dat ondertussen 10 jaar geleden. Dus kans is reeël dat ze niet meer in hun gamma hebben. Vloer is in bestaande woning trouwens tegels van 60x60, gelijmd.

Het overspannen van de ganse 11 meter lijkt me ( al ben ik zelf geen bouwtechnische ingenieur ), niet echt ideaal. De gewelven van het gelijkvloers steunen op de noordelijke ( dus bovenste ) buitenmuren. Om dus helemaal te overspannen zullen er serieuze ingrijpende maatregelen moeten gedaan worden, ik vermoed dat als het gedaan kan worden, er een serieuze metalen draagbalk in de muur over de ganse lengte moet gestoken worden, en dat soort aanpassingen zie ik niet graag gebeuren, het zal ook de kostprijs vrees ik enorm de hoogte doen inschieten.

Misschien dat ik de aanbouw wel een kruipruimte kan geven. Het gaat denk ik alles wel makkelijker maken, en zoals _Piwi_ aangeeft, kan alles zowat langs de buitenkant langs de (roze) oprit rechts van het huis. Deze oprit is nog niet aangelegd, en aan de berging ligt buiten ook een aftakpunt voor elektriciteit die de tuin in gaat.
De enige vraag die ik er bij heb, is zoals _Piwi_ suggereerd om ook de CV leidingen zo om te laten gaan, al moet ik toegeven dat ik dat zelf nog nergens heb tegen gekomen. Vermoed dat dan ook de leidingen redelijk diep moetne ingegraven worden ( minstens 50 a 60 cm ? ).
Vloerverwarming zou dan ook een mooie oplossing zijn aldaar, maar mag die kring gewoon "afgetakt" worden op een collector waar de gewone radiators ophangen van de CV ketel ? Zo goed ken ik vloerverwarming niet.

De radiators binnenshuis zijn trouwens allemaal met alupex 16x2, dus vermoed dat aftakken zoals ik eerst
ook voorstelde niet ideaal gaat zijn, zoals de berekeningen van miciel aantonen.

Als ik dan alle huidige antwoorden bekijk is er eigenlijk om met de huidige CV ketel te verwarmen maar 1 mogelijke oplossing : nieuwe leiding langs buitenom leggen en vloerverwarming. Maar dus eerst nog dubbelchecken of dat effectief mogelijk is met zowel de CV ketel als aftakken op de bestaande centrale collector in de berging en dat het tevens niet teveel warmteverlies geeft op de omweg langs buitenom.

En het enige andere alternatief wat dus nog niet echt bekeken is, is dus om met een soort elektrische verwarming te werken. Ik heb vroeger al eens iets gezien van keramische panelen die IR warmte afgeven. Geen ervaring mee, tevens nog geen onderzoek gedaan of deze voldoende warmte kunnen afgeven om 44 m² te verwarmen. Het voordeel van die keramische panelen is wel, dat je deze ook aan het plafond kan hangen omdat ze zo dun zijn. Vanuit dat oogpunt is het denk ik ook wel een oplossing, aangezien we niet speciaal een glazen dak ofzo in de aanbouw voorzien, en kan in theorie zlefs gans het plafond in de aanbouw volgehangen worden, al dnek ik dat we dan tevens een boel elektriciteit er gaan doorjagen. Dus eens nakijken hoevel vermogen die dingen verbruiken en hoeveel warmte ze afgeven.
Dit is bv een toepassing van zulk IR paneel in een vergaderruimte :

http://www.olino.org/wp-content/uploads/2016/12/ecosun_gs_kancelar2_1_1024x576.jpg

Blijkbaar bestaat er trouwens ook een IR vloerverwarmingsvariant, wat me ook wel interessant lijkt, als de buitenom optie helemaal niet mogelijk blijkt wegens de hierboven reeds aangehaalde opmerkingen.

-| Hit it i would ! |-

• _Piwi_
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 12:17
CV leidingen via buitenom gaat prima. In mijn huidige woning liggen ze ook in het zand (onder het beton), verliezen zijn minimaal.
Vloerverwarming geeft veel comfort. Ik heb zelfs geen radiatoren meer, alleen nog vloerverwarming als hoofdverwarming, ideaal!

IR panelen zou ik niet doen. Heel inefficient en voor een ruimte die veel in gebruik is dus ook duur. Ga niet voor de makkelijkste oplossing in deze ;)

Succes met je project!

Bekijk mijn blog!

• miciel
Falcon10 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 17:38:

De enige vraag die ik er bij heb, is zoals _Piwi_ suggereerd om ook de CV leidingen zo om te laten gaan, al moet ik toegeven dat ik dat zelf nog nergens heb tegen gekomen. Vermoed dat dan ook de leidingen redelijk diep moetne ingegraven worden ( minstens 50 a 60 cm ? ).
Vloerverwarming zou dan ook een mooie oplossing zijn aldaar, maar mag die kring gewoon "afgetakt" worden op een collector waar de gewone radiators ophangen van de CV ketel ? Zo goed ken ik vloerverwarming niet.

De radiators binnenshuis zijn trouwens allemaal met alupex 16x2, dus vermoed dat aftakken zoals ik eerst
ook voorstelde niet ideaal gaat zijn, zoals de berekeningen van miciel aantonen.

Als ik dan alle huidige antwoorden bekijk is er eigenlijk om met de huidige CV ketel te verwarmen maar 1 mogelijke oplossing : nieuwe leiding langs buitenom leggen en vloerverwarming. Maar dus eerst nog dubbelchecken of dat effectief mogelijk is met zowel de CV ketel als aftakken op de bestaande centrale collector in de berging en dat het tevens niet teveel warmteverlies geeft op de omweg langs buitenom.
wat voor centrale collector ?

normaal moet er een gesloten verdeler tussen je cv ketel en je vloerverwarming om te voorkomen dat je vloer te warm wordt waardoor deze gaat scheuren. en graag randislotie plaatsen zodat je vloer uit kan zetten. ik zou als ik dan toch buitenom gaat gewoon aansluiten op de aanvoer/retour van je ketel (met geisoleerde grondleidingen of is dat ook niet mogenlijk ? dan heb je voldoende temperatuur.
hang vervolgens er gewoon een gesloten verdeler in een kast in je uitbouw en klaar ben je.

even een andere vraag
zitten er toevallig nog een slaapkamer in je woonhuis er boven ?
kan je daar ook aftakken en door de de vloer naar beneden gaan ?
(ps boor wel van beneden naar boven en niet andersom anders komt er een brok uit je plafond.)
vloerbeding even uitsnijden voordat je gaat boren/of als deze omhoog begint te komen.
als je dan 3 keer aftakt. dan heb je 4+4+2 kw dan zit je aan 10 kw, dan moet je wel 3 radiatoren en 6 leiding plaatsen. je houdt iets aan speelruimte over. het zal wat beter zijn. je komt dan net aan de 4 kw per leiding.
(mits er boven 2 kw beschikbaar is) maar de vraag is wel moet je zoveel moeite willen doen
voor een kleine verbetering ?
maar omdat exact uit te kunnen rekenen heb ik wel de gegevens van de bestaande radiatoren nodig. opervlakte oude woonkamer ed ed,
(behalve als ze ergens al gesmokkeld hebben wat ze weleens willen doen zijn meerdere kleine radiatoren bij elkaar zetten op dezelfde slangen dan ben je mooi de klos en gaat het niet werken.)

ps ik zie nu pas dat je nog een aansluiting hebt in een inbouwkast. voordat je gaat boren eerst een kijken of je deze op de ene of andere manier bruikbaar kunt maken. kijk of je daar een radiator op aan kunt sluiten van 1300 watt de andere 2 aftakken en je bent klaar. en dan zit je wel binnen de 4 kw per leiding.

miciel wijzigde deze reactie 28-01-2019 22:37 (5%)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 23-04 21:44
Gewoon de nieuwbouw zeer goed isoleren. R10 op het dak, R6 in de muur, etc. Al het glas dik drie-laags pakken en je warmteverlies is bijna niks. Mocht je nog een stukje muur hebben tussen al het glas in de aanbouw kun je daar ook wandverwarming toepassen. Het liefst wil je je radiatoren zo dicht mogelijk bij de plekken waar je de warmte verliest. Radiatoren in het midden van een ruimte wil je juist niet, want dan krijg je zo'n koudestroom. Lucht koelt af langs de buitenkant, stroom langs je voeten (oncomfortabel), wordt opgewarmd door de radiator, gaat over je hoofd heen weer naar de buitenkant om daar weer af te koelen... Het enige wat dat opleverd is extra stofstroming, koude voeten en het alsmaar hoger zetten van de thermostaat om het comfortabel te krijgen, iets wat dan toch nooit gaat lukken maar wel een hogere rekening tot gevolg heeft.
Verwarmen vlak bij het verlies (ramen voornamelijk, vloer) heeft minder luchstroming tot gevolg. Daardoor meer comfort bij een lagere temperatuur en dus lagere kosten.

Voor de vloerverwarming in de nieuwbouw gewoon aftakken bij die radiatoren.

Geen idee wat de angst nou is met 4 kW per leiding. Het hoeft toch geen sauna te worden!?

Zorg gewoon dat je zeer goed isoleert; de wanden blijven dan warmer en stralen ook meer warmte naar de bewoners af. Ik zit hier in een ~10 jaar oud pand en bij 18,5 graden luchttemperatuur is het lekker, want de wanden zijn dan ook zoiets. In het jaren '30 pand van familie is het bij 18,5 veel kouder naar gevoel omdat de muren een stuk kouder zijn.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 28-01-2019 22:57 (12%)

• miciel
kabeltjekabel schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:56:
Gewoon de nieuwbouw zeer goed isoleren. R10 op het dak, R6 in de muur, etc. Al het glas dik drie-laags pakken en je warmteverlies is bijna niks. Mocht je nog een stukje muur hebben tussen al het glas in de aanbouw kun je daar ook wandverwarming toepassen. Het liefst wil je je radiatoren zo dicht mogelijk bij de plekken waar je de warmte verliest. Radiatoren in het midden van een ruimte wil je juist niet, want dan krijg je zo'n koudestroom. Lucht koelt af langs de buitenkant, stroom langs je voeten (oncomfortabel), wordt opgewarmd door de radiator, gaat over je hoofd heen weer naar de buitenkant om daar weer af te koelen... Het enige wat dat opleverd is extra stofstroming, koude voeten en het alsmaar hoger zetten van de thermostaat om het comfortabel te krijgen, iets wat dan toch nooit gaat lukken maar wel een hogere rekening tot gevolg heeft.
Verwarmen vlak bij het verlies (ramen voornamelijk, vloer) heeft minder luchstroming tot gevolg. Daardoor meer comfort bij een lagere temperatuur en dus lagere kosten.

Voor de vloerverwarming in de nieuwbouw gewoon aftakken bij die radiatoren.

Geen idee wat de angst nou is met 4 kW per leiding. Het hoeft toch geen sauna te worden!?

Zorg gewoon dat je zeer goed isoleert; de wanden blijven dan warmer en stralen ook meer warmte naar de bewoners af. Ik zit hier in een ~10 jaar oud pand en bij 18,5 graden luchttemperatuur is het lekker, want de wanden zijn dan ook zoiets. In het jaren '30 pand van familie is het bij 18,5 veel kouder naar gevoel omdat de muren een stuk kouder zijn.
zoals je het zoals jij het omschrijft ja dan ga je het wel redden, (dan krijg je ook wel een andere berekining) of je dan radiatoren eraan hangt of vloerverwarming(met gesloten verdeler) maakt dan ook niet alteveel meer uit nee. hoewel vloerverwarming en wandverwarming zijn wel weer comfortabeler dan radiatoren.

ik zat meer in de wat oudere huizen welke enigzins zijn geisoleert, dan is enige marge wel handig/nutig,
ook is het lekker als een systeem wat sneller reageert. daarom houd ik als richtlijn aan 4 kw aan. het duurt namelijk anders zolang voordat het warm is in zulke woningen. kijk heb je een goed geisoleerde woning welke totaal niet afkoelt ja dan kan het prima.maar probeer maar eens zo,n oude woning op temperatuur te krijgen als het allemaal net wat te mager is aangelegd succes.

miciel wijzigde deze reactie 29-01-2019 01:13 (13%)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 23-04 21:44
Als je net wat te weinig verwarmingscapaciteit hebt in een wat ouder huis moet je meer isoleren, niet meer verwarming bijplaatsen. Of je plaatst vloerverwarming bij het aanpakken van de vloer.

In die zin verschillen jaren '60 woningen niks van jaren '30. Plaats HR++ glas, isoleer de vloer vanuit de kruipruimte, haal die lelijke boardplaten op zolder weg en stop 14cm PIR tussen de balken, laat de spouw volspuiten met parels. En voila; je benodigde radiatorvermogen is opeens meer dan gehalveerd.

Jaren '60 isolatie eisen stelden geen fluit voor. Rc waarde voor buitenwand mocht toen 0,43 zijn ofzo. Zelfs 40mm parels is al 1,4

Het is niet alleen een geld of milieu of gasbesparingsdingetje. Het is gewoon comfortabeler.

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Goedemorgen allen.

Wat een fijne technische feedback allemaal ! Had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Super en bedankt alvast.

miciel : ja, er zitten nog kamers op het eerste verdiep van de reeds bestaande woning, echter staat aan die buitenmuur van de woning nergens een radiator waarvan zou afgetakt kunnen worden.
Correctie dus, daar staat inderdaad in 1 kamer een radiator tegen de buitenmuur.
Geniaal idee !
Zal eens nakijken wat de juiste gegevens waren van de radiators, ik weet dat toenertijd ik de woning gebouwd heb, ik een beetje overgedimensioneerd heb met de radiators, en elke radiator heeft zijn eigen aan/afvoer lijn naar de centrale collector die aan de CV ketel hangt.
Tevens, doordat op de zuidkant reeds enkele grote ramen staan, is bij het minste zonnig weer de woning al warm. In de winter halen we zonder problemen 21 a 22° en daar hoeft de zon niet noodzakelijk voor te schijnen terwijl de ketel amper brandt, en in de zomer is het meestal puffen, want als het 30° buiten is, is het binnen eveneens 30°. ( Superisolerend glas zeggen ze dan ).

kabeltjekabel : Thanks voor de isolatitip. Ik weet dat in die goede 10 jaar sinds de bouw van de woning de isolatienormen weer serieus verbeterd/verergerd/hoe je het wil bekijken ;) zijn. Ik vermoed dat inderdaad als ik zorg dat de nieuwe ruimte heel goede vloer, dak en muurisolatie krijgt + vervolgens zoals je aangeeft drielaags superisolerend glas nemen, dat het wel snor zal komen in combinatie met de verwarming.

Ben in elk geval al een stuk wijzer geworden door de goeie tips van jullie. Een paar zaken die ik nog totaal niet had aangedacht die wel een oplossing kunnen bieden voor het verwarmingsprobleem.
Gisteren ook nog gesproken met een vriend die ook nog enkele punten aanhaalde ivm stabiliteit etc aangaande als heel de achtergevel glas zou worden + de draagstructuur van het dak in combinatie met de achtermuur van de bestaande woning waar de gewelven van de bestaande woning ook op rusten.
Ik ga in elk geval toch ook langs een architect gaan om één en ander te laten uitrekenen, want heb geen zin om opeens men halve achtergevel te zien inzakken/barsten vertonen, omdat iets opeens niet meer voldoende draadkracht/stabiliteit heeft en daardoor alles om zeep helpt.
Tevens is het binnenkort Batibouw, waar ik ook zeker men licht verder ga opsteken.Vooral dan volgende zaken ga ik verdere info over zoeken :
- isolatie in het algemeen, zowel dus naar vloer, plafond als muur, want echt geen idee wat momenteel de normen zijn waar ik moet aan voldoen, en als ik de achtergevel in glas wil, ga ik beter iets overisoleren dan daarop bezuinigen.
- vloerverwarming : de verschillende systemen, zowel gewoon aangesloten op de CV ketel, als elektrische/IR vloerverwarming. Al kan het verbruik van die laatste nogal wel eens tegenvallen heb ik ondertussen al gelezen. Dan opteer ik momenteel toch liever voor de eerste variant.
- profielen/kaders/glazen ramen en liefst ook met een zo hoog mogelijke isolatie waarde. Ook hier weer geen idee wat daar tegenwoordig de norm is.

In elk geval allemaal al hartelijk bedankt voor de geweldige feedback !

-| Hit it i would ! |-

• Guru Evi
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 01-02 00:13
Je verwarming plaats je liefst aan de buitenmuren. Als je niet naar beneden kan, kun je misschien naar boven via de dakruimte (je buizen doorheen de isolatie en ook direct goed isoleren). Je gaat ergens moeten breken om je radiatoren (alsook je electriciteit etc) aan te sluiten.

Sinds je (bijna) verplicht bent om een stopcontact aan je verste muur en doorheen je nieuwe kamer te brengen, minimum 1 per kamer en de bouwcode stelt waarschijnlijk (ik ken de bouwcodes niet in Nederland) een maximum afstand tussen twee stopcontacten, hoe ga je de leiding daarvoor aanleggen, leg gewoon de pijp voor je verwarming ernaast.

Als er geen enkele andere manier is, er zijn bedrijven die gericht kunnen boren ook voor zulke toepassingen. Heel wat duurder, maar soms de enige oplossing. Alles naar buiten brengen is ook een oplossing zolang alles heel goed geïsoleerd is en/of deel van de bouwschil. Je lokale bouwinspecteur kan misschien ook raad geven?

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Al gekeken naar de optie om een warmtepomp in te zetten? Een lucht/lucht warmtepomp kan heel efficiënt zijn, is eenvoudig op het platte dak te plaatsen en zorgt voor koeling in de zomer.

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Hoeveel warmtevermogen heb je nodig? Dit kun je zelf gemakkelijk berekenen:

- Hoeveel vierkante meter aan buitenmuur heb je in je huidige situatie? En wat is de isolatie van deze? (De U waarde, of de 1/Rc waarde) Hoeveel watt gaat er per graad aan warmte verloren?
- Hoeveel vierkante meter aan glas heb je, en wat is de U waarde?

In de nieuwe situatie; hoeveel vierkante meter aan buitenmuur, dak en glas heb je dan, en wat zijn de U waardes?
Hoeveel warmte gaat er dan verloren?

Het verschil tussen aanbouw en huidig is (bijv) 15 watt per kelvin wat je meer nodig hebt. Dan heb je dus een warmteverlies van 450 watt meer als het buiten -10°C is, en heb je dus een kleine radiator extra nodig.

Maar het kan ook best zijn dat je huidige buitenmuur slecht geïsoleerd is, en je aanbouw veel beter geïsoleerd is. Dan zul je in warmteverlies er niks van merken, en zal je met je huidige radiatoren gewoon uit de voeten kunnen.

Kijk dus eerst even wat je delta in thermisch verlies is (en dus je thermische behoefte) voordat je aan acties gaat denken. :)

7400 Wp op het dak

• miciel
vloerverwarming : de verschillende systemen, zowel gewoon aangesloten op de CV ketel, als elektrische/IR vloerverwarming. Al kan het verbruik van die laatste nogal wel eens tegenvallen heb ik ondertussen al gelezen. Dan opteer ik momenteel toch liever voor de eerste variant

omdat vloerverwarming op een wat lagere temperatuur draait ten opzichte van radiatoren heeft deze wat minder water nodig. als je goed isoleert en je hangt vervolgens 2 units(gesloten verdeler) op. 1tje links en eentje rechts. welke je aftakt vanaf je 2 bestaande radiatoren dan kom je ook wel een aardig eind.
leg wel de vloerverwarming hart op hart 10 cm, dan kan je lager stoken
of vloerverwarming icm met lucht/water warmtepomp. (dan kan je een open verdeler gebruiken)
omdat een warmtepomp stookt op een lagere temperatuur heeft een gesloten verdeler weinig zin.
maar je moet hem dan wel goed instellen maximale temp 40 graden en rustig opwarmen.
echter een warmtepomp kost wel veel stroom dit kan je compenseren door zonnepanelen.

de berekening welke ik gemaakt heb is voor jaren 80/90 woning.
je kan bereken welke waarde ze hebben gebruikt bij je huidige woonkamer. wattage van je 2 bestaande radiatoren verdelen over het aantal m3 wat je oude woonkamer heeft. (je weet dan ook gelijk of het klopt)
ook handig als we de oppervlakte van de oude en nieuwe gedeelte hebben appart. dan weet je ook wat er nog moet worden toegevoegd. het lijkt me stug/beetje overdreven dat ze in een woning van 2009 2 radiator van 2000 watt op hebben gehangen. kan je de wattage,s niet meer vinden ? lengte breedte type en hoogte(en merk). de merken hebben namelijk min of meer hetzelfde wattage per afmeting. en dan weet je ook gelijk of het kan te ja of te nee. voor hetzelfde geld hebben ze net er maar 2 keer 1800 ingehangen. dan praat je gelijk al heel anders.

eventueel kan je kiezen voor goede isolatie icm met radiotoren. op de juiste plekken.
dan hoef je namelijk niet de 10 procent extra aan te houden, waardoor er maar 8,5 kw door 2x2 leidingen hoeft en dan zit je op 4,25 per leiding en de maximaal is 5 dan heb je 750 watt ruimte over. dan ga je het wel redden. dan hoef je niet vanaf boven erbij te pakken, misschien dat als je alles goed uitrekent wel nog lager uitkomt. (hetzelfde geldt voor vloerverwarming icm met goede isolatie)

miciel wijzigde deze reactie 29-01-2019 16:23 (27%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True