Hoe gaat Apple (iOS op iPhone) om met iCloud?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Beste allemaal,
Afgelopen week kreeg ik een melding op mijn iPhone 7, met laatste iOS versie, dat de iCloud bijna vol is. Dat triggerde mij om eens te kijken hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Ik heb het nu zo ingericht dat alle foto's en films met behulp van de app PhotoSync worden geback-upt op mijn terabyte TransIP Stack. Lokaal staat er geen foto meer op de telefoon; uploaden en verwijderen doet PhotoSync, foto's bekijken kan via de TransIP Stack app. Dat is nu een aantal dagen zo ingericht en werkt prima. Ik overweeg hetzelfde te doen bij de telefoon van mijn vrouw, die nu 99 cent betaald voor een bijna volle 50Gb bij iCloud.
Echter, ik zie nergens dat ik ruimte heb vrijgespeeld... Alle ruimte wordt nu ingenomen door de backup van Apple zelf. Dus waar het eerst zo een beetje 50/50 was (backup/foto's) is het nu 90/10 (backup/restjes). Ik heb al een handmatige backup geforceerd, maar dat laat geen ander beeld zien? Iemand van jullie een idee hoe dit mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:09
Je foto's worden niet automatisch verwijderd uit iCloud als je iCloud backup uitzet (ga maar is naar iCloud.com en kijk daar onder je foto's). (zie ook: https://discussions.apple.com/thread/8053368)

Onder je 'normale' iCloud backup worden geen foto's opgeslagen (https://itstillworks.com/...p-pictures-too-35233.html) alleen als je via iTunes een handmatige backup maakt.

Kortom, ik zou het even opschonen via iCloud.com

[ Voor 6% gewijzigd door ex87 op 28-01-2019 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online
Dank je wel ex87. Ik heb gelijk even op de iCloud gekeken. Daar stonden in de map foto's geen foto's meer. Wel in de map 'recent verwijderd'. Daar stonden er ruim 1200. Die heb ik net allemaal verwijderd. Is kijken wat hier het effect van is (zal wel heel even nodig hebben om door te werken in weergave op telefoon en iCloud). Vreemde blijft dat vòòr deze hele exercitie de backup ongeveer 2,5G groot was, en nu bijna 4,5G groot is :? .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-09 18:39
GEi schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:22:
... Ik heb het nu zo ingericht dat alle foto's en films met behulp van de app PhotoSync worden geback-upt op mijn terabyte TransIP Stack. Lokaal staat er geen foto meer op de telefoon; uploaden en verwijderen doet PhotoSync, foto's bekijken kan via de TransIP Stack app. ...
Waar ik nieuwsgierig naar ben. Waarom gebruik je Photosync? De TransIP app heeft een instant upload mogelijkheid voor foto's en video's. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online
Ik vond de eigen app van TransIP wat te weinig opties hebben voor 'gebruik door dummies'. Klinkt niet heel erg aardig, maar wanneer ook mijn vrouw het moet gebruiken, moet het feilloos werken zonder er bij na te denken. Voordelen van de PhotoSync voor mij zijn: wanneer contact met wifi (thuis, werk, etc.) dan begint het uploaden automatisch. Dus het hoeft niet persé via de databundel van de provider. Verder wordt na het uploaden het origineel verwijderd (is een setting). Verder moet de TransIP app altijd worden gestart of op de achtergrond draaien, waar PhotoSync kan worden afgesloten en er nog steeds backups worden gemaakt. (na aanzetten telefoon doet PhotoSync het meteen, de Stack-app moet eerst worden gestart). Dus er blijft ruimte op de telefoon. Via PhotoSync kunnen ook de foto's worden bekeken die zijn ge-upload, maar dat vond ik dan weer minder aantrekkelijk werken (lees: niet voor dummies). Voor kijken leent de app van TransIP zelf zich wel heel goed.
Het enige nadeel is dat je niet vanuit een app kunt bladeren in de foto's en één of meerdere kan selecteren om te delen. Je moet nu wennen aan eerst selecteren en dan kiezen met welke app je de selectie wilt delen.
coenox schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:43:
[...]

Waar ik nieuwsgierig naar ben. Waarom gebruik je Photosync? De TransIP app heeft een instant upload mogelijkheid voor foto's en video's. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-09 18:39
Helder. Ik heb lang Flickr gebruikt, maar die wordt steeds duurder. Ik gebruik nu TransIP en OneDrive. Beide hebben overigens de mogelijkheid om alleen te uploaden wanneer je op deWifi zit. Dat starten op de achtergrond zou wel eens kunnen kloppen. Ik ga me eens in Photosync verdiepen. Dank voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
ex87 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:21:
Onder je 'normale' iCloud backup worden geen foto's opgeslagen (https://itstillworks.com/...p-pictures-too-35233.html) alleen als je via iTunes een handmatige backup maakt.
Zeker wel. Die toggle waar dat artikel het over heeft om het aan te zetten staat vziw zelfs by default aan. ;)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
WhatsappHack schreef op maandag 28 januari 2019 @ 20:18:
[...]

Zeker wel. Die toggle waar dat artikel het over heeft om het aan te zetten staat vziw zelfs by default aan. ;)
Dat klopt, en dan komen ze in je iCloud onder foto's te staan. Ze worden dus alsnog geen onderdeel van de reserve kopie van je iPhone die als complete data blob naar iCloud gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
ex87 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:13:
[...]

Dat klopt, en dan komen ze in je iCloud onder foto's te staan. Ze worden dus alsnog geen onderdeel van de reserve kopie van je iPhone die als complete data blob naar iCloud gaat.
Nee, ze komen dan gewoon in de back-up bij mij... Je verwart nu de iCloud settings met de iCloud-backup settings denk ik; het zijn twee aparte zaken voor compleet verschillende functies. De een zie je direct staan onder iCloud, de andere is wat obscuur en moet je zoeken onder iCloud-opslag > reservekopie. Daar kan je aan/uitzetten wat er in je iCloud-backup moet komen en wat niet.

Ik had het jaren zo ingericht staan en dat werkte prima. Foto’s worden niet gesynct met iCloud, behalve een gedeeld album. Ik kan dus ook niet mijn foto’s op verschillende devices zien en ze verschijnen niet in m’n iCloud webversie, ze zitten echt enkel in de backup. Zet ik de reservekopie terug dan zitten daar gewoon de foto’s al in, die hoeft ie ook niet apart te downloaden of wat dan ook. Ik kan de foto’s dus ook niet los benaderen ofzo, het is of de hele backup incl foto’s of simpelweg niets.

Misschien dat ze het op de achtergrond anders opslaan dan de kopie, maar feitelijk is het hetzelfde resultaat en een “tomato tomatoe” verhaal: de cloud functies heb je niet en de foto’s worden uitsluitend binnengehaald bij het herstellen van een reservekopie en onder geen enkele andere situatie zijn ze te benaderen.

[ Voor 17% gewijzigd door WhatsappHack op 29-01-2019 13:20 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
WhatsappHack schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:18:
[...]

Nee, ze komen dan gewoon in de back-up bij mij... Je verwart nu de iCloud settings met de iCloud-backup settings denk ik; het zijn twee aparte zaken voor compleet verschillende functies. De een zie je direct staan onder iCloud, de andere is wat obscuur en moet je zoeken onder iCloud-opslag > reservekopie. Daar kan je aan/uitzetten wat er in je iCloud-backup moet komen en wat niet.

Ik had het jaren zo ingericht staan en dat werkte prima. Foto’s worden niet gesynct met iCloud, behalve een gedeeld album. Ik kan dus ook niet mijn foto’s op verschillende devices zien en ze verschijnen niet in m’n iCloud webversie, ze zitten echt enkel in de backup. Zet ik de reservekopie terug dan zitten daar gewoon de foto’s al in, die hoeft ie ook niet apart te downloaden of wat dan ook. Ik kan de foto’s dus ook niet los benaderen ofzo, het is of de hele backup incl foto’s of simpelweg niets.

Misschien dat ze het op de achtergrond anders opslaan dan de kopie, maar feitelijk is het hetzelfde resultaat en een “tomato tomatoe” verhaal: de cloud functies heb je niet en de foto’s worden uitsluitend binnengehaald bij het herstellen van een reservekopie en onder geen enkele andere situatie zijn ze te benaderen.
Waar zit die setting precies?
Wat jij claimt spreekt Apple's eigen documentatie tegen namelijk: https://support.apple.com/en-us/HT207428

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-09 09:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

ex87 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:22:
[...]

Waar zit die setting precies?
Wat jij claimt spreekt Apple's eigen documentatie tegen namelijk: https://support.apple.com/en-us/HT207428
Daar staat toch wat hij zegt? "Photos and videos on your iPhone" zitten wél in de iCloud backup, "shared photos" en "iCloud photos" zitten er niét in.

Als je iCloud photos dus uit zet, neemt iOS ze in de iCloud backup (='reservekopie') op. Anders gaat het via iCloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Icephase schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:33:
[...]

Daar staat toch wat hij zegt? "Photos and videos on your iPhone" zitten wél in de iCloud backup, "shared photos" en "iCloud photos" zitten er niét in.

Als je iCloud photos dus uit zet, neemt iOS ze in de iCloud backup (='reservekopie') op. Anders gaat het via iCloud.
Ah overheen gelezen! Bedankt. Maar dat betekent dus inderdaad voor GEi dat dit uitzetten niet uitmaakt. Nu gaan ze foto's dus alsnog van de iCloud ruimte af, of er moet dus inderdaad een setting voor zijn wat WhatsappHack aangeeft.

Benieuwd waar die zit! Ondertussen gevonden onder:

Naam -> iCloud -> Manage storage -> Backups -> klik op de device in kwestie -> daar kan je uitzetten wat iCloud opslaat. Handig, weer wat geleerd!

Zie ook (https://support.apple.com/en-us/HT204247)

[ Voor 24% gewijzigd door ex87 op 29-01-2019 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@ex87
Ik was al bang dat je dat ging vragen, want ik ben van iCloud-backups af en maak ze nu lokaal via WiFi :+
De keuze functie verschijnen bij mij dus ook niet meer gezien het uitgeschakeld is.

Maar als het goed is, vanuit m'n geheugen dus het kan zijn dat sommige dingen net iets anders heten: Instellingen, op je naam tikken, iCloud, Beheer opslag, Reservekopieën, tik op het apparaat waar je nu op zit, en dan krijg je "Kies reservekopie gegevens" oid te zien met een hele lijst apps waar dit in te stellen valt. :) (Noot: kan even duren voordat alles verschijnt omdat ie ook meteen uitrekent hoeveel ruimte het inneemt.)

Je moet het in ieder geval ergens in die regio van de instellingen zoeken. :P

[ Voor 12% gewijzigd door WhatsappHack op 29-01-2019 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
WhatsappHack schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:47:
@ex87
Ik was al bang dat je dat ging vragen, want ik ben van iCloud-backups af en maak ze nu lokaal via WiFi :+
De keuze functie verschijnen bij mij dus ook niet meer gezien het uitgeschakeld is.

Maar als het goed is, vanuit m'n geheugen dus het kan zijn dat sommige dingen net iets anders heten: Instellingen, op je naam tikken, iCloud, Beheer opslag, Reservekopieën, tik op het apparaat waar je nu op zit, en dan krijg je "Kies reservekopie gegevens" oid te zien met een hele lijst apps waar dit in te stellen valt. :) (Noot: kan even duren voordat alles verschijnt omdat ie ook meteen uitrekent hoeveel ruimte het inneemt.)

Je moet het in ieder geval ergens in die regio van de instellingen zoeken. :P
Yes! Zie mijn edit boven je, had hem net zelf gevonden. Handig zeg dit, gelijk wat onnodige zooi uitgezet die ik niet hoef te hebben _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@ex87 Nice, enjoy. :)

Yup, het kan ook wat ruimte besparen inderdaad. :P
Bijvoorbeeld WhatsApp: als die zelf al automatisch back-ups maakt, dan heeft het vrij weinig zin om die ook nog eens in je iCloud reservekopie van het toestel mee te nemen (tenzij je er erg aan gehecht bent, dan heb je hiermee extra redundantie :P), dus kan je daar uitzetten dat WhatsApp onderdeel is van je algemene reservekopie. (Andersom zou ik het niet doen, want dan zou je je hele telefoon moeten herstellen als je enkel WhatsApp opnieuw wilt installeren :+) Het enige "nadeel" is dan dat als je je telefoon herstelt dat WhatsApp nog even zelf de backup vanuit iCloud moet downloaden. Voor mij maakte dit een jaar geleden ofzo nét het verschil tussen op 50GB kunnen blijven hangen of moeten upgraden naar 200GB :P

Zo zijn er wel meer apps die "dubbel" data opslaan via iCloud volgens mij. PixelMator met iCloud-enabled flikt volgens mij hetzelfde al weet ik dat niet 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:46
@WhatsappHack Hoe maak jij een reservekopie via wifi? Itunes syncen wist ik. Maar een reservekopie is nieuw voor mij.

edit: Excuses voor het soort van offtopic.

[ Voor 16% gewijzigd door Wouter36 op 29-01-2019 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Wouter36 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:49:
@WhatsappHack Hoe maak jij een reservekopie via wifi? Itunes syncen wist ik. Maar een reservekopie is nieuw voor mij.

edit: Excuses voor het soort van offtopic.
Ik doe het via iMazing:
https://imazing.com/
Dat is echt geniale software.

Of het ook kan via iTunes WiFi-sync durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 12:15
Je kan het natuurlijk ook nog simpeler houden door i.p.v. 2x 50GB iCloud opslag 1x 200GB iCloud te nemen met family sharing. Kost je dan 1 hele euro per maand meer dan je huidige situatie... bevalt mij prima.
Pagina: 1