Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoufiax
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-03-2024
De PC van mijn zoons reboot tegenwoordig als ze er games op willen spelen. In "Middle Earth - Shadow of Mordor" bijvoorbeeld zodra je "in de wereld komt", dat heb ik zelf herhaaldelijk zien gebeuren. In Fortnite duurt het naar het schijnt wat langer, maar ook daar reboot de PC (dat heb ik zelf niet gezien of geprobeerd). Je krijgt daarbij geen enkele melding in beeld. Zolang je geen games speelt werkt de PC verder prima.

Het is een Windows 10 pc, met als grafische kaart een MSI R9 380. Het moederbord is van AS Rock, type weet ik nu niet.

Ik heb alle drivers geupdate met Driver Easy en door zelf drivers te zoeken (omdat de niet betaalde versie van Driver Easy nogal langzaam download). Verder de PC gestofzuigd, al was de hoeveelheid stof niet noemenswaardig. Verder heb ik de RAM-test gedaan van Windows 10, daar kwamen geen problemen uit naar voren. Tot slot heb ik Furmark gedownload om de videokaart te stresstesten. Zodra ik die test aanzet reboot de pc ook weer. De eerste keer duurde het pakweg 10 seconden, maar daarna vond de reboot vrijwel meteen plaats. Ook had ik GPU-Z gedownload om te kunnen checken of de temperaturen misschien te snel oplopen, maar daar kreeg ik dus de tijd niet voor.

Ik heb geen andere videokaart liggen om te proberen, en wil de videokaart van mijn zoons niet in mijn eigen pc testen om geen onnodige drivers te hoeven installeren en om mezelf geen verdere problemen op de hals te halen. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-09 15:51
Klinkt toch als een probleem met voeding en/of temperatuur van GPU of CPU. Is er geen sprake van oververhitting? Bij games kan het even duren voordat dit optreedt, maar bij FurMark gaat de temperatuur nog rapper omhoog.

Wat voor specs heeft de PC verder? CPU, voeding, mobo exact type, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 16:35

Stronkie

Where wind is Trouble

bovendien , hoe lang heeft het systeem gedraaid zonder problemen?

Wat meer inhoudelijke informatie zou idd helpen.

Ik verwacht ook zelf de voeding / temp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoufiax
Bij het starten van Shadow of War (zodra je "de wereld in gaat") of FurMark treedt de reboot in alle gevallen meteen op, dus als het een probleem is met oververhitting moet die temperatuur heel snel te hoog oplopen.

Het systeem heeft een jaar of 3 zonder problemen gedraaid. Op de overige vragen m.b.t. de specs zal ik vanavond antwoord geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckei
Als de koeling al niet meer toereikend is (stof, uitgedroogde pasta, kapotte fan, slechte bevestiging) dan zal de boel in Windows ook al vrij warm zijn. Het opstarten van een intensieve taak is dan de druppel die de thermische beveiliging doet overlopen en de boel gewoon uit zet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-09 15:05
Klinkt inderdaad als een brakke voeding of een temperatuur probleem(denk dat het de voeding is). Het zou ons helpen als jij je hele systeem kan posten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckei
Tevens wil ik nog even aangeven dat het gebruik van software zoals Driver Easy niet is aan te raden imo. Zoveel drivers heb je niet die handmatig geupdate moet worden (CPU chipset, GPU, LAN en sound) en de rest van de drivers kan Windows tegenwoordig vanzelf ophalen. Het allerbeste is je drivers te downloaden direct van de fabrikant.

Ook raad ik een PC stofzuigen af. De stofzuiger kan statische elektriciteit opwekken, en dat wil je niet in je PC hebben. Tenzij je echt een speciale stofzuiger hebt met anti-statische beveiliging kun je beter met een busje perslucht aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoufiax
Zoals beloofd hier wat meer gegevens over de pc:

CPU: Intel Core i5-4460

Moederbord: ASRock H81M-HDS
Chipset: Intel H81 (Lynx Point)

BIOS Date: 07/02/2014
BIOS Version P1.90

Drives:
Crucial_CT250MX200SSD1 (250 GB)
Seagate ST2000DM006-2DM164 (2000 GB)

GPU: MSI R9 380 (MS-V201)
AMD Radeon R9 380
PCIe v3.0 x16 (8.0 GT/s) @ x16 (2.5 GT/s)
4GB GDDR5 SDRAM 256-bit
AMD Radeon software/drivers 19.1.2

Memory modules (2 stuks):
Crucial Technology BLS4G3D1609DS1S00.
4GB - 800 MHz (DDR3-1600 / PC3-12800)

Voeding:
Seasonic SSR-450RT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 17:43
Ik zou toch eens de voeding gaan vervangen door een beter exemplaar.
Zoals andere al aangeven lijkt het erop dat die echt aan het einde is gaan komen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-09 15:05
Dit is al een oude voeding, dus ik denk dat daar de oorzaak zit. Je zou nog naar je temperaturen kunnen kijken met MSI Aftberburner of HWInfo, dat is vrij simpel om even te checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:35
Een Seasonic S12G is een voeding van hoge kwaliteit die minimaal 10 jaar betrouwbaar mee zou moeten gaan. Het zal mij verbazen als de voeding de oorzaak is maar onmogelijk is het niet. Testen met een andere voeding zou dit uit kunnen wijzen. Mocht de voeding wel de oorzaak zijn dat heb je er misschien nog garantie op.
Pagina: 1