Toon posts:

Rounded cables wel goed?

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zijn rounded cables wel goed voor data overdracht? :?
Bij ATA 66 of 100 kabel zit er toch juist een lege ader tussen elke apparte ader om crosstalk te voorkomen. :?
Wordt de data overdracht dan niet slechter door rounded cables?

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:10
Nee.

Verwijderd

Die rounded cables zijn allemaal flauwekul. Het leuke van 80 aderige flatcable (ATA100) is dat ze heel stug zijn en dat je ze gewoon keurig in de gewenste vorm kunt vouwen. Ze breken echt niet, ik heb het een aantal malen opnieuw gedaan. Hieronder zie je het resultaat. De flatcable ligt plat tegen de kast en belemmert de luchtstroom nog minder dan rounded cables. De foto is van onderaf genomen!

Afbeeldingslocatie: http://home01.wxs.nl/~sniplv/FlatCables.JPG

Verwijderd

Ligt er een beetje aan hoe je de kabels door je kast hebt lopen.
als je je hd's en cd spelers bovenin hebt zitten moeten ze helemaal naar boven en dan heb je er meer last van

• DutchPlayer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-11-2025
En die kabels die je kant en klaar kan kopen is dat niet iets?

Bij de OC-shop verkopen ze die! Die zijn denk ik wel oke! WEl prijzig!

AMD 7800X3D - Lian Li HydroShift - Asus TUF X670E - Corsair Vengance 2x16GB 6000Mhz- Gigabyte RTX4070 Super 12GB - Kingston 1TB M2 - Crucial MX100 512GB - Lexar 2TB M2 - Lian Li O11D Evo RGB - Corair RM750Watt - LG 38

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Rounded flat cables zijn idd niet ongezond voor je systeem ofso, en het is idd bevorderlijk voor je luchtstroom, absoluut,

alleen weet ik niet hoe ik het het best kan aanpakken om een scsi ultra 160 kabel te rounden, iemand suggesties? (en het moet niet te gecompliceerd, want een u160 kabel is duur in de losse aanschaf als je hem verneukt :( )

Verwijderd

De flatcables vouwen/buigen als in bovenstaande foto is geen probleem, ook niet als b.v. de CD-ROM spelers bovenin de kast zitten. Zoals je op de foto kunt zien, de cable met SYSTEM erop gaat ver naar boven, naar de CD-ROM speler. Deze ligt gewoon plat tegen de andere kabel. Al met al liggen alle flatcables (vier totaal) plat tegen elkaar en is het een soort draadboom met aftakkingen. Perfect en nog minder lucht obstructie dan met een rounded cable en stukken goedkoper.

• MP83
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 18:11
Op maandag 23 juli 2001 21:38 schreef zardoz het volgende:
De flatcables vouwen/buigen als in bovenstaande foto is geen probleem, ook niet als b.v. de CD-ROM spelers bovenin de kast zitten. Zoals je op de foto kunt zien, de cable met SYSTEM erop gaat ver naar boven, naar de CD-ROM speler. Deze ligt gewoon plat tegen de andere kabel. Al met al liggen alle flatcables (vier totaal) plat tegen elkaar en is het een soort draadboom met aftakkingen. Perfect en nog minder lucht obstructie dan met een rounded cable en stukken goedkoper.
Wat heb jij btw voor mooie grote koeler dr op zitten? :9

Verwijderd

Bedoel je mijn CPU koeler, dat is een Zalman Gold. Of bedoel je de fan, die wordt beschreven in mijn topic van zondag 22-07 onder de titel "Low-Noise Fan mod met stoffilter voor Antec SX-830"

Verwijderd

Op maandag 23 juli 2001 21:48 schreef zardoz het volgende:
Bedoel je mijn CPU koeler, dat is een Zalman Gold. Of bedoel je de fan, die wordt beschreven in mijn topic van zondag 22-07 onder de titel "Low-Noise Fan mod met stoffilter voor Antec SX-830"
ot, maar hoe bevalt hij?

/me zit al twee weken op z'n zalman te wachten die regenboogcomputers steeds niet op voorraad heeft :'(

Verwijderd

Perfect, Zalman maakt echt mooi spul dat goed werkt. Het is niet de absolute top wat koeling betreft maar hij is lekker stil!

Ik heb de mijn besteld bij www.space-promotion.nl, goede service

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Op maandag 23 juli 2001 21:32 schreef Sundead het volgende:
alleen weet ik niet hoe ik het het best kan aanpakken om een scsi ultra 160 kabel te rounden, iemand suggesties? (en het moet niet te gecompliceerd, want een u160 kabel is duur in de losse aanschaf als je hem verneukt :( )
ik heb ergens gehoord dat er een laag plastic omheen zit omdat je als de draden bij elkaar komen al je datadoorvoer verneukt word.

Kweet niet of het klop maar ik zu er ff op letten.

• MP83
Op maandag 23 juli 2001 22:43 schreef Da Joker het volgende:

[..]

ik heb ergens gehoord dat er een laag plastic omheen zit omdat je als de draden bij elkaar komen al je datadoorvoer verneukt word.

bedoel jij niet gewoon kortsluiting :?

Verwijderd

Op maandag 23 juli 2001 22:17 schreef zardoz het volgende:
Perfect, Zalman maakt echt mooi spul dat goed werkt. Het is niet de absolute top wat koeling betreft maar hij is lekker stil!

Ik heb de mijn besteld bij www.space-promotion.nl, goede service
Kun je misschien ook wat temperaturen geven zodat ik kan narekenen of die C/W waarde echt klopt? En daar wou ik 'm ook kopen, samen met een ZalmanZM17CU. Maar die *&%$#% zijn dicht t/m 29 juli, en ik had geen zin om daar op te wachten. Maar ik zit nu ook al twee weken op regenboog computers te wachten, die en duurder is, en de ZM17CU niet heeft zodat ik die strax ook nog eens bij Space Promotion kan kopen (twee keer rembours & verzendkosten :( ).

Verwijderd

Mijn kasttemp is 3°C boven kamertemp.
Mijn Zalman gekoelde AMD 1.2@1.3 is 20°C boven de kasttemp, idle.

Dus

Kamertemp: 25°C
Kasttemp: 28°C
CPU Temp: 48°C idle
CPU temp: 53°C stressed

Grappig is dat ik Artic Silver II gebruik wat een 1°C hogere CPU temp opleverde dan het standaard met Zalman meegeleverde goedje. Ikheb de Zalman twee maal, uitermate zorgvuldig met Arctic Silver II gemonteerd omdat ik dat niet kon geloven. Ook de tweede keer was het resultaat hetzelfde!

Ik gebruik de Zalman fan niet in silent mode omdat hij ook in normale mode al heel stil is.

Verwijderd

;) Wat die kabels rounden betreft, ben ik het volstrekt met zardoz eens. Een boel hype, de enige zin ervan is een optische verfraaing.

(Met die ASilver ook al eens, op m'n Swiftje haalt het geen flap uit. Witte pasta, AS..
Maar jah, dikke koperen onderkant heh..)

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-06 14:20

RoRoo

Certified Prutser

heb net al 4 ata100 kabels lopen verneuken :(

telkens als ik bij de laatste snee kom leg ik de kabel bloot.. sjit sjit

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• MP83
Op dinsdag 24 juli 2001 14:06 schreef Kakarot het volgende:
heb net al 4 ata100 kabels lopen verneuken :(

telkens als ik bij de laatste snee kom leg ik de kabel bloot.. sjit sjit
Oefen anders eerst ff op een ouwe kabel... :)

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

tsja ouwe kabels die lukken wel.. alleen de udma66 kabels (80 draadjes) die schijn ik steeds te strippen :(

ben er nu al 7 verder. damn.

Verwijderd

Geef het toch gewoon op, dat hele rounden is onzin en ziet er zelfs slechter uit dan 'gevouwen' flatcables. Kijk nog eens naar bovenstaande foto

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:02

Epsilon

die moet je ook niet met een breekmesje doen maar met een veiligheidsspeld (druk je tussen de draaden door)
en er wordt ook advies gegeven om 5 stroken te pakken en niet steeds maar 1

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

speld werkte ook niet echt (maar dat kan aan mijn ongeduld liggen :) )

het ziet er nu goed uit lijkt allemaal gelukt..

nu testen :)

kan dat met sandra 2000?

Verwijderd

Op maandag 23 juli 2001 21:27 schreef DutchPlayer het volgende:
En die kabels die je kant en klaar kan kopen is dat niet iets?

Bij de OC-shop verkopen ze die! Die zijn denk ik wel oke! WEl prijzig!
We waren hier druk bezig met het doe-et-zelven van de kabels tot we een kant en klare gerounde kabel in handen kregen...en ach, als ik achteraf bereken wat al het experimenteren gekost heeft, vind ik het helemaal jammer dat we niet direkt hebben besloten om die klare kabels aan te schaffen...

Verwijderd

Heb zelf al m'n kabels geround, heb een niet te scherp mes gebruikt, moet je wat harder drukken maar je snijd veel minder snel een draadje door.

Veek maakte het niet uit, m'n case temp daalde gemiddeld met 2º.

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 15:59
hmm, kewl idee met die flatcable, ik wist nie dat je ATA100s kunt vouwen :)
Hoef ik ook geen round cables te bestellen, dat scheelt me weer een hoop geld :P

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 09:17 schreef Hooi het volgende:
;) Wat die kabels rounden betreft, ben ik het volstrekt met zardoz eens. Een boel hype, de enige zin ervan is een optische verfraaing.

(Met die ASilver ook al eens, op m'n Swiftje haalt het geen flap uit. Witte pasta, AS..
Maar jah, dikke koperen onderkant heh..)
Daar ben ik het niet met je eens. In mijn kast is er weinig ruimte om de kabels door te voeren, als m'n 3 IDe kabels, een floppy kabel en een scsi kabel naar boven gaan wordt de doorvooer volledig geblokeed. Gevolg....geen airflow vanaf dat punt. Laat nou net daarboven 2 80mm outlet fans staan te draaien...nou dan ben je toch blij met rounded kabels

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

rounded kabels is onzin in een grote kast met genoeg space voor de flatcabels(om ze netjes te leggen)

die airflow maakt zooooooo weinig uit als je veel ruimte hebt..

tis alleen aan te raden als je gewoon weinig ruimte in je kast heeft..dan moet je het gewoon doen..

en inderdaad.. als je je cables round... dan heb je kans op een klein magnetisch veld (heel klein) maar dat beimvloed et nauwelijks.. alleen met beeld en vooral audio bewerking zou ik et zo clean en gescheiden mogelijk houden (vooral gescheiden, heb er alle ervaring mee :D hehe)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Op maandag 23 juli 2001 21:11 schreef zardoz het volgende:
Die rounded cables zijn allemaal flauwekul. Het leuke van 80 aderige flatcable (ATA100) is dat ze heel stug zijn en dat je ze gewoon keurig in de gewenste vorm kunt vouwen. Ze breken echt niet, ik heb het een aantal malen opnieuw gedaan. Hieronder zie je het resultaat. De flatcable ligt plat tegen de kast en belemmert de luchtstroom nog minder dan rounded cables. De foto is van onderaf genomen!
Weet niet wat jij flauwekul vind, maar het gat tussen mijn onder en boven compartiment in mijn AOpen kast zit gewoon dicht met kabels, wil ze ook vervangen door rounded kabels zodat er nog wat lucht door kan. In zo'n miditower als wat jij daar hebt is het idd wel te doen door ze netjes plat tegen de kast te hangen.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/terpelle/pics/kast.jpg

Flickr | Lego collectie

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Op maandag 23 juli 2001 21:32 schreef Sundead het volgende:
Als je echt niet zonder een rond kabeltje kunt, neem je gewoon een normale externe kabel. Als je intern 68-pins aansluitingen hebt past elke normale kabel meteen, hoef je alleen de behuizing van de connector d'eraf te halen.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Weet ik nog zow niet hoor. Plastic doet exact nix voor te beschermen tegen storing enzow, da's enkel als isolator. Enkel metaal kan werken als een soort kooi van Faraday, waardoor storing door de "kooi" opgenomen wordt en dus de data ni kan beinvloeden.
Op maandag 23 juli 2001 22:43 schreef Da Joker het volgende:

[..]

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

dus rounded cables heeft geen effect op wat dan ook? ook niet op me cd fikker? die is nl wel rounded en fikken doettie nie zo snel mee :( 50 seconden duurt nou dik 10 minuten :(

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:18

Cr3ator

1 bar is geen bar

Op zondag 02 september 2001 11:33 schreef funkflex het volgende:
dus rounded cables heeft geen effect op wat dan ook? ook niet op me cd fikker? die is nl wel rounded en fikken doettie nie zo snel mee :( 50 seconden duurt nou dik 10 minuten :(
Dan denk ik dat je een kabel vern**kt hebt of dat het toch ergens anders aan ligt. Normaal gesproken is het rounden geen enkel probleem voor datadoorvoer (tests say so ;)).

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 11:15 schreef TAG_Speedy het volgende:

[..]

Weet niet wat jij flauwekul vind, maar het gat tussen mijn onder en boven compartiment in mijn AOpen kast zit gewoon dicht met kabels, wil ze ook vervangen door rounded kabels zodat er nog wat lucht door kan. In zo'n miditower als wat jij daar hebt is het idd wel te doen door ze netjes plat tegen de kast te hangen.

[afbeelding]
Kijk jij snapt het, ik heb de zelfde kast en het is gewoon proppen om de kabels langs de voeding te krijgen he. maakt niet uit hoe netjes je het doet, het blijft proppen.

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Ik had dat gat ook groter moeten zagen toen ik em kreeg, nu geen zin om em weer te demonteren :( Wacht wel op mijn nieuwe kast :)

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Heb ook rounded kabels voor de hd's ed.
schijnt uit tests toch tussen de 4 en 5 graden te schelen in je kast als je de kabels goed gebruikt.

volgens andere tests blijkt er geen probleem te zijn met de rounded kabels. geen probleem met datadoorvoer ed.
je kunt het beste gewoon fabrieks rounded kabels kopen.
weet je zeker dat ze goed zijn.

de 40 pins kabels zijn erg gemakkelijk te rounden. heb alle 40 pins kabels ook zelf geround. die 80 pins zijn iets moeilijker te rounden omdat de aders 2x zo dun zijn. voorzichtigheid is dus geboden.

het beste kun je ze met een scalpel insnijden en dan voorzichtig stuk voor stuk los trekken van elkaar en daarna met tape of van die plastic sluiters vastzetten.de kabels zijn dan mooi dun, en ook nog eens gemakkelijker in bepaalde standen te buigen.

Verwijderd

Wel leuk en aardig je ata 100 kabels op de meest onmogelijke marnieren draaien en vouwen. Er zit wel een risico aan, je loopt kans dat er storingen op je kabels komen als je ze zo gaat leggen. Immers die 40 extra draadjes dienen niet voor niets alleen maar voor afscherming.
Dus beetje gezond verstand is wel aan te raden.

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 15:21 schreef Basb het volgende:
Wel leuk en aardig je ata 100 kabels op de meest onmogelijke marnieren draaien en vouwen. Er zit wel een risico aan, je loopt kans dat er storingen op je kabels komen als je ze zo gaat leggen. Immers die 40 extra draadjes dienen niet voor niets alleen maar voor afscherming.
Dus beetje gezond verstand is wel aan te raden.
Ben ik zeker met je eens. daarom zeg ik dus ook dat je voor die ata 100 kabels beter fabrieks rounded kabels kan kopen, vanwege de kwetsbaarheid van de erg dunne kabels.die 40 aderige kabels zijn dik en sterk genoeg en dus veel minder kwetsbaar.

het rounden van de ata100 kabels op zich schijnt volgens alle tests die dus met fabrieks rounded kabels zijn gedaan totaal GEEN nadelige invloed te hebben op de datatoevoer!
alleen positief uit te werken op de airflow in je kast. zeker als je kast vol staat met apparatuur en kabels is een goede airflow belangrijk!
Pagina: 1