Accespoints aan powerline adapters

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-10 22:00
Beste,

In huis wil ik mijn wifi verbeteren.
Ik heb een Ziggo router in de meterkast staan, met wifi uitgeschakeld en op dit moment, via powerline, een lijntje naar de woonkamer waar een Airport Extreme uit 2013 zijn best doet een stabiel signaal af te geven.
Op mijn werkkamer (1e verdieping) tevens sprake van een powerline adapter waar mijn werkdocking met een kabel aan vast hangt.

Wifi wordt enkel verzorgd door de Airport Extreme, maar haalt niet overal het gewenste bereik (werkkamer niet, slaapkamer kinderen niet, zolder helemaal niet).

Mijn idee was om e.e.a. aan te passen door:

Meterkast -> Router Zigger -> Powerline naar werkkamer
Powerline naar huiskamer
Powerline naar zolder

Om daar vervolgens TP Link EAP225 acces points aan te hangen. IK weet het, ik heb geen PoE, maar via adapters kan ook (stroompunten genoeg). Kan ik hiermee een uniform netwerk creeren waarin handoffs van mobiele apparaten (inrichten met zelfde SSID, wachtwoorden en encryptie) zo goed als mogelijk gaan?
Of gaan de powerline adapters een probleem leveren?

Beste antwoord (via JeroenGans op 06-02-2019 14:50)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:35

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@JeroenGans de keten is zo zwak als de zwakste schakel. Je kan dus de de beste en duurste AP's op de markt kopen, maar je Powerline adapters zullen altijd de bottleneck blijven. Welke snelheden haal je over die Powerline dingen en zijn ze nu een beetje stabiel?

Heb je daarnaast geen mogelijkheid tot het trekken van draden?

Verder als ik je post goed begrijp wil je dus aan de drie powerline adapters drie AP's hangen? Ik zou dan eerder gaan voor AP's van Ubiquiti. Deze zijn centraal te regelen, werken goed samen en worden enorm lang voorzien van software updates en ondersteuning. Je kan dan denk ik het beste drie keer de product: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE aanschaffen.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 28-01-2019 08:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@JeroenGans de keten is zo zwak als de zwakste schakel. Je kan dus de de beste en duurste AP's op de markt kopen, maar je Powerline adapters zullen altijd de bottleneck blijven. Welke snelheden haal je over die Powerline dingen en zijn ze nu een beetje stabiel?

Verder als ik je post goed begrijp wil je dus aan de drie powerline adapters drie AP's hangen? Ik zou dan eerder gaan voor AP's van Ubiquiti. Deze zijn centraal te regelen, werken goed samen en worden enorm lang voorzien van software updates en ondersteuning. Je kan dan denk ik het beste drie keer de product: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE aanschaffen.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 28-01-2019 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenGans
rens-br schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:50:

Tnx voor je reactie. Ik heb een 40Mb Ziggo abonnement en ik haal via de adapters een download van circa 39/40mb. Dus dat zit wel goed. Trekken van draden is lastig, Geen lege leidingen voor bekend, en voel weinig voor boren door de plafonds heen. Heb wel een schacht door het huis lopen naar zolder (afzuiging en leidingen CV o.a.) dat zou een optie kunnen zijn, maar moet daar een elektricien naar laten kijken (dit is ook een verkennende vraag).

De Ubiquiti AP's zijn niet via een stekker aan te sluiten en niet via PoE? Of moet ik dan weer losse injectors kopen om stroom over ethernet te krijgen. De TP Link varianten doen ongeveer hetzelfde toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 07:56

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Omdat je stabiele snelheid over de powerline adapters, zou je er ook voor kunnen kiezen om een goedkope Mi3-router neer te zetten en aan te sluiten boven op de powerline adapter: pricewatch: Xiaomi Mi Router 3

Ik ben zeer te spreken over deze router, heeft een serieus goed bereik. En voor die 30 euro kun je het best even proberen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Falcon op 28-01-2019 10:02 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

JeroenGans schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:46:
Tnx voor je reactie. Ik heb een 40Mb Ziggo abonnement en ik haal via de adapters een download van circa 39/40mb. Dus dat zit wel goed. Trekken van draden is lastig, Geen lege leidingen voor bekend, en voel weinig voor boren door de plafonds heen. Heb wel een schacht door het huis lopen naar zolder (afzuiging en leidingen CV o.a.) dat zou een optie kunnen zijn, maar moet daar een elektricien naar laten kijken (dit is ook een verkennende vraag).
Dan is dat wel lastig inderdaad.
De Ubiquiti AP's zijn niet via een stekker aan te sluiten en niet via PoE? Of moet ik dan weer losse injectors kopen om stroom over ethernet te krijgen. De TP Link varianten doen ongeveer hetzelfde toch?
Ubiquiti AP's werken ook met POE en er wordt bij de losse varianten van de Lite adapters meegeleverd, dus dat moet goed zitten.

Die TP-link varianten zullen allicht ongeveer hetzelfde doen. Maar zijn binnen de Tweakers wereld gewoon wat minder hoog aangeschreven, daarnaast kosten de Ubiquiti AP's precies hetzelfde, dus ik zie echt geen reden om voor die TP-Link dingen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:56
Ik ben geen voorstander van powerline spul. Kabel is altijd de beste oplossing.
Mocht je er echter toch voor kiezen, zijn wellicht setjes met ingebouwd wifi-ap een optie (deze als voorbeeld). Dat scheelt weer een aantal extra apparaten. Ik weet echter niet hoeveel van die apparaatjes met elkaar verbonden kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenGans
Masimo schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:11:
Ik ben geen voorstander van powerline spul. Kabel is altijd de beste oplossing.
Mocht je er echter toch voor kiezen, zijn wellicht setjes met ingebouwd wifi-ap een optie (deze als voorbeeld). Dat scheelt weer een aantal extra apparaten. Ik weet echter niet hoeveel van die apparaatjes met elkaar verbonden kunnen worden.
Ik heb al een powerline setje liggen. Reden dat ik wifi via deze setjes niet wil gebruiken is het feit dat de handover van mobiele apparaten belabberd verloopt, evenals dat het bereik zeer beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou zeker kijken of er een mogelijkheid is om een kabel naar boven te leggen, het is niet verplicht om UTP in een pijp te leggen. Vaak is het vervolgens makkelijker om een kabel van zolder weer naar de verdieping er onder te leggen.
Als powerline goed werkt heb je geluk maar je geluk kan ieder moment ophouden. Zo moet je het eigenlijk bekijken kabel is altijd stabieler.
Voor wifi is het zo dat de modernere betere handoff doen maar je komt bij de pro versies pas op de officieel goede seamless handoff. Het vervelende is dat het ook alles met types bereik en ontvangers te maken heeft.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahPA
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:05

NoahPA

CiscoNerd

Ik zou gewoon dit doen,

Modem (bridge) -- Kabel naar je router Airport Extreme uit 2013 | op die router ook de AP functie gebruiken voor beneden.

vanuit Airport Extreme uit 2013 Een kabel naar boven en die naar een switch gaat.

Uit die switch een kabel naar je docking en een kabel naar je AP

(je kan een switch aanschaffen met 802.3af / at).

Zorg wel voor dat als je 2 access points (1 losse en 1 op de router) met hetzelfde SSID insteld, en kijk welk kanaal natuurlijk het beste voor je is:

voor 2,4 ghz 1, 6 of 11 en dan op 20Mhz

Voor bekabeling kan je gewoon CAT 5E of 6 Gebruiken UTP

[ Voor 10% gewijzigd door NoahPA op 29-01-2019 16:18 ]

Pagina: 1