Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Homenest
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 22-02 02:24
Ik heb in outlook .jpg en .png geblokkeerd voor inkomende email voor de veiligheid.

Nadeel is dat als ik zelf een screenshot wil sturen ik steeds deze melding krijg:

This item contains attachments that are potentially unsafe.
Recipients using Microsoft Outlook may not be able to open these attachments.

do you want to send anyway ? Yes / No

Nou heb ik al het programmaatje Clickoff gebruikt, dat drukt daar dan automatisch op Yes, echter na een reboot start Clickoff niet meer en moet ik die weer uninstall en setup doen wat het omslachtig maakt.

Mijn vraag: kan ik niet in het register iets aanpassen waardoor outlook simpelweg helemaal niet meer vraagt of ik wel of niet wil verzenden en gewoon verzend ?

Alle reacties

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 01:52

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Waarom heb je die twee formaten geblokkeerd? Ik zie niet in wat de risico's zijn van die twee bestand types omdat alles zo een beetje jpg en png is.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Ook een beetje vreemd dat je verwacht dat anderen dan wel alles moeten toestaan, en dat je alleen je zorgen maakt over inkomende mail. Je kunt ze toch gewoon als attachments toevoegen?

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

The key to joy is disobedience

Homenest schreef op maandag 28 januari 2019 @ 01:00:
Ik heb in outlook .jpg en .png geblokkeerd voor inkomende email voor de veiligheid.
(...)
Hef die instelling op.... probleem lijkt me daarmee verholpen.
De andere oplossing is natuurlijk dat je zelf ook geen potentieel gevaarlijke extensies gebruikt naar buiten toe.

Mijns inziens is dit een probleem dat je zelf hebt gecreëerd.

Take life too serious and it ceases to be fun
me @ last.fm

• Homenest
Ik had begrepen dat er trojans/code/virussen in een jpeg/png kunnen zitten vandaar.

en de mensen die mij mailen kunnen dat ook via skype sturen dus wat ik block zijn dan puur de spam mails met bijlagen.

en soms moet ik zelf wel een bijlage sturen dus daarom wil ik bovenstaande.

Maar even los van het waarom, er is toch wel een registry key die aangepast kan worden ?

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

The key to joy is disobedience

Ik heb even zitten googlen voor je; mijn opdracht was redelijk basaal:
number of virus in jpg
Daarop kreeg ik 4 hits computer/software-gerelateerd waren, en daarna dachten ze bij Google dat ik mogelijk interesse had in de Spaanse Griep en aanverwanten...
Gelukkig heeft Google zoiets als 'People also ask' en daar waren dit de eerste drie vragen (en antwoord-links):
Can a JPG have a virus? (Let op de datum van publicatie hier)
Can a JPG file contain malware?
Can a PNG file contained a virus?
En er zijn nog wel wat opties die een soortgelijke vraag stellen. Mocht klikken en lezen niet je forte zijn, de consensus is dat er weliswaar code kan worden verborgen in een JPG/PNG, maar dat die code zichzelf niet kan uitvoeren. En dat je op dit moment dus blokkeert op basis van een broodje aap.

Kortom, ik zou die blokkade verwijderen, vooral omdat je er (gezien dit topic) meer last van hebt dan gemak.

Take life too serious and it ceases to be fun
me @ last.fm

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA

Front verplichte underscores

Of andersom bekeken: malware in jpg is theoretisch best een risico: er kan een bug zitten in de viewer die dan de code uitvoert. De kans dat dit bij dan jou voorkomt is klein (zeker i.c.m. een goede virusscanner en i.c.m. nooit werken met adminrechten). Vast ook kleiner dan de kans dat het voorkomt in juist de html (of txt) mail. Mail helemaal blokkeren is veiliger. Maar vast overkill - net als blokkeren van jpg dat is.

ClickOff gebruiken is IMHO het tegenovergestelde van veiligheid. Automagisch foutmeldingen wegklikken / op 'ja doe maar' klikken is zachtgezegd geen best practice te noemen.

Ik ontkom ook niet aan het advies de blokkade op te heffen. (Of accepteren dat die beide kanten op werkt).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Homenest
Hartelijk dank voor jullie reacties, op zich geruststellend dat het wel meevalt met die trojans in jpg

Maar desondanks blijf ik toch nieuwsgierig of de bewuste yes/no prompt uit te schakelen is.

• Homenest
Los van de discussie wat het nut is , is er niemand die daadwerkelijk antwoord op mijn vraag heeft ?

oftewel hoe zet je die yes/no prompt uit in registry svp ?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA

Een regsetting zal alleen bestaan als iemand de betreffende functie heeft geprogrammeerd, omdat iemand daar een goede reden voor zag. En dat lijkt me hier onwaarschijnlijk.

Ik vermoed dat er geen andere opties zijn dan filter uitzetten, zelf op ok drukken of zelf een mailserver installeren en inrichten zodanig dat inbound jpg uit mails wordt gestript.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Homenest
ik heb cpanel/whm toegang tot de server waarop ook de mail binnenkomt.

Kan je dat daar regelen dat inbound jpg meteen gestripped wordt ?

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ja, dat kan. Kwestie van zoeken welke mailserver je draait en gaan.

Heb ik je vraag opgelost? Doneer me een Gulden via mijn avatar.

• Jaer
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 23:29
Forceer je dan niet je eigen outlook oplossing op alle gebruikers van de mailserver? Of ben je de enige gebruiker?

Let ook op dat je het zelf sturen dan niet ook om zeep helpt ;)

• Homenest
ben de enige gebruiker maar denk toch dat ik liever gewoon die yes/no van outlook omzijl dan te gaan verdiepen in de mailserver tenzij dat via whm/cpanel eenvoudig kan worden opgegeven als een soort filter

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA

Schijnbaar ja :P

Als je geen zin hebt je te verdiepen in een eigen mailserver: of er aan wennen, of de setting uitschakelen, of een mailclient nemen die je veilig genoeg vindt. Stel je mail client gewoon in als text only weergave..

• Homenest
@F_J_K Dat is juist het probleem, outlook staat al op text only, sterker nog bij trust center (vertrouwens centrum) in de opties staan bijlagen preview gewoon uitgeschakeld, desondanks zie ik toch thumbnails van meegestuurde jpg en png e.d.

Ik wil me best verdiepen in een eigen mailserver maar dat lijkt me A: niet een k.i.s.s. oplossing en B: die kennis heb ik simpelweg niet vandaar dat mijn eigen idee was via een registry key de yes/no omzeilen.

• Just me !
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 23:19

Just me !

Ik leer nog steeds......

Voor het aanpassen van de beveiligingsmelding zou je even kunnen kijken bij 8) https://support.microsoft.com/nl-nl/help/829982/outlook-blocked-access-to-the-following-potentially-unsafe-attachments , vervolgens bij Methode 1: Beveiliging voor bijlagen aanpassen
Hiermee kun je de melding verwijderen/onderdrukken, niet echt de beste oplossing natuurlijk.. 8)7 maar waarschijnlijk/hopelijk wel wat je zocht...

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

• Homenest
@Just me ! Bedankt voor je suggestie, maar welk gedeelte van methode 1 zorgt nu daadwerkelijk voor het onderdrukken van de melding ? En zal het het verzenden van .jpg ook niet meteen onmogelijk maken ?

• Just me !
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 23:19

Just me !

Ik leer nog steeds......

In het security register voeg je een nieuwe waarde Level1Remove in, Dit zorgt er volgens mij voor dat de melding niet meer zal verschijnen voor de bestandsnaam extensie(s) die jij dan moet invoeren.
Deze optie is uitsluitend bedoeld voor het onderdrukken/verwijderen van de melding(en) en heeft niets te maken met het verzenden. :F
Maar een tip *O* : maak eerst een export (backup) van het bestaande register, ga vervolgens aanpassen en kijkt of dit doet wat je wenst.
Zoniet kun je de backup weer terugzetten. ;w

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

• Aschtra
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 22:00
Homenest schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 01:57:
Hartelijk dank voor jullie reacties, op zich geruststellend dat het wel meevalt met die trojans in jpg

Maar desondanks blijf ik toch nieuwsgierig of de bewuste yes/no prompt uit te schakelen is.
Jezelf als vertrouwde afzender instellen
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True