Vervanging 100 jaar oude insteeksloten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1174526

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1174526 op 07-06-2020 23:52 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 1174526 op 03-02-2019 21:19)

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Anoniem: 1174526 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 00:07:
[...]

Ik zal morgen even het hele ding schoon boenen opzoek naar het nummertje. Daarna inderdaad even naar de lokale sleutelboer. Hartelijk bedankt! _/-\o_
Ik zou gewoon ff langsgaan met het slot wat je al los hebt, elk merk heeft z'n eigen vorm baard (het zijn baardsleutels) en eigen nummering. Als je er met de sleutelboer al uit kunt komen welk merk het zou kunnen zijn scheelt het je een letterlijke berg sleutels.
Van Nemef weet ik dat ze het in het in de slotplaat stansen foto

[ Voor 3% gewijzigd door Blerp op 28-01-2019 00:14 ]

Insert vies grapje hier

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:52

M2M

medicijnman

Dat onderste ding is je sleutelgat, het bovenste moet aan de klink :)

-_-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Vaak zijn het standaardsleutels met een nummer. Het is mogelijk dat onder de verflaag een nummer in het metaal staat.
Je zou kunnen kijken of je met een lokale sleutelboer kunt afspreken om van alle genummerde standaardsleutels 1 stuk tijdelijk te kopen om te kijken welke nummers je nodig hebt en de rest binnen een paar dagen terugbrengen?

Bovenste (vierkante) gat is inderdaad voor de klink voor de dagschootbediening :)

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1174526 op 07-06-2020 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1174526 op 07-06-2020 23:52 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Anoniem: 1174526 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 00:07:
[...]

Ik zal morgen even het hele ding schoon boenen opzoek naar het nummertje. Daarna inderdaad even naar de lokale sleutelboer. Hartelijk bedankt! _/-\o_
Ik zou gewoon ff langsgaan met het slot wat je al los hebt, elk merk heeft z'n eigen vorm baard (het zijn baardsleutels) en eigen nummering. Als je er met de sleutelboer al uit kunt komen welk merk het zou kunnen zijn scheelt het je een letterlijke berg sleutels.
Van Nemef weet ik dat ze het in het in de slotplaat stansen foto

[ Voor 3% gewijzigd door Blerp op 28-01-2019 00:14 ]

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1174526 op 07-06-2020 23:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-05 21:56
Als het sloten van buitendeuren zijn zou ik ze gelijk maar vervangen door iets met een betere inbraakwerendheid, als het voor binnnendeuren is snap ik niet waarom ze op slot moeten.
De tip van de sleutelboer is wel een goeie, vaak is het gewoon een genummerde serie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Er zitten baardsleutels in dus het nummer heb je niet eens nodig. De sleutelmaker heeft een hele rits sleutels waarvan de baard overeen komt met het gat zoals getoont op de afbeelding. Dat is even een paar minuten trial en error sleutels proberen en hij heeft de juiste.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

D.deJong schreef op maandag 28 januari 2019 @ 05:40:
Als het sloten van buitendeuren zijn zou ik ze gelijk maar vervangen door iets met een betere inbraakwerendheid, als het voor binnnendeuren is snap ik niet waarom ze op slot moeten.
De tip van de sleutelboer is wel een goeie, vaak is het gewoon een genummerde serie.
Inderdaad, dit soort sloten heb je met een stukje gebogen ijzerdraad en wat oefenen in een paar tellen open. Hooguit bruikbaar voor deuren van bijvoorbeeld een kelderkast of scheiding tussen voor en achterkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Zo uniek en oud zijn deze sloten niet, ze zijn wel in een erg slechte staat. Sleutels kan je waarschijnlijk nog wel vinden maar moet je dit wel willen? Als ik ze zo bekijk zijn zo gewoon af, en qua inbraakveiligheid stelt het ook niet voor. en de voorplaat is meerdere keren overgeschilderd waardoor het slot waarschijnlijk niet echt lekker meer open en dicht zal gaan.

Als deze alleen binnenshuis worden gebruikt kan je nog wel weg komen met een baardsleutelslot maar als het deuren moet afsluiten tussen verschillende ruimtes/gebruikers zou ik toch voor een cilinderslot gaan.

deze zou ik sowieso vervangen voor nieuwe 28 euro per stuk, incl sleutels en sluitplaat:
NEMEF D+N-SLOT 66/2T-50MM SL72 D2
https://eshop.mastermate....2t-50mm-sl72-d2/itm/23865

Af een veiligere cilindervariant:
NEMEF D+N-SLOT 4402/17U-55MM PC72 2* D1
https://eshop.mastermate....-55mm-pc72-2-d1/itm/25134

Let er wel op als je nieuwe sloten haal dat de maten hetzelfde zijn,
van belang zijn:
De maat van de voorplaat, kleiner is lastig want dan moet je de oude sparing kleiner maken, groter kan je hem altijd maken,

En doornmaat, PC maat, als deze iets afwijken moet je er op letten dan je deurbeslag de oude gaten afdekken, of je plamuur de oude dicht.

Daarom is het wellicht handig om even bij een ijzerhandel langs te gaan met het oude slot om een zo een gelijk mogelijk nieuwe te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Wat @Anoniem: 316442 zegt, al denk ik dat je (als je andere sloten wil) wel wat aanpassingen mag gaan verrichten. Alle modere insteeksloten hebben 1 doornmaat (afstand van de voorplaat tot hart cilinder / hart kruk), ik zie dat bij dit slot het krukgat en het baardgat niet uitlijnen.

Dan kom ik terug op wat ik hier zei. Als het sloten van binnendeuren zijn dan is de snelste + goedkoopste optie om passende baardsleutels te zoeken. Als je het slot openschroef kunt je trouwens het klavier bekijken -> op basis daarvan kun je (of een slotenmaker) afleiden hoe de sleutel eruit zou horen te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Harrie_ schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:51:
Alle modere insteeksloten hebben 1 doornmaat
Nee hoor sloten met verschillende doormaten zijn er nog, evenals de pc maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Anoniem: 316442 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:32:
[...]
Nee hoor sloten met verschillende doormaten zijn er nog, evenals de pc maat.
Mea culpa, misschien heb ik te lang in de woningbouw rondgelopen. O-)

Ik kom al jaren alleen maar PC maat 55 en 72 tegen en een doornmaat van 50. Net even snel gegoogled en idd gezien dat afwijkende maten dan standaard-woningbouw gewoon voor handen zijn (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
@Anoniem: 1174526

Kroon Hoogezand, als zij het niet kunnen leveren kan niemand het.

[ Voor 12% gewijzigd door ImNotnoa op 28-01-2019 10:54 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
Ga er mee naar de sloten maker die kan gewoon een wat sleutels proberen en kijken of hij een match heeft voor je.

Onze multimate om de hoek hier (heeft een sleutel maker) die doet dat voor je.

Of gewoon een nieuwe kopen zo duur zijn deze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Je kan als voorbereiding eens door de klaviercatalogus bladeren en wat meer doelgericht het type sleutel achterhalen: (scheelt soms veel puzzelen en niet elke sleutelboer kent of heeft de oudere klaviersleutels)

http://www.hcillekens.nl/Documentatie/Klaviercatalogus.pdf

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Anoniem: 1174526 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 00:17:
Ik denk dat er een goede kans is dat ik morgen met wat spiritus een nummertje ga ontdekken.
Ik denk dat de kans een stuk beter is als je het met afbijt probeert, tenzij je de verflaag natuurlijk alleen vetvrij wil maken :)
M2M schreef op maandag 28 januari 2019 @ 00:02:
Zie de plaatsing van de sleutelgaten aan voor- en achterzijde.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
M2M schreef op maandag 28 januari 2019 @ 00:02:
Geintje zeker ?
Hij heeft het over de sleutelgaten en die zitten op verschillende plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0i
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-05 18:59

M0i

Wat eventueel ook nog een optie is: een loper kopen deze past dan op al je sloten mits ze soortgelijk zijn, merk en model dan heb je maar een model sleutel nodig. Dit kan een beetje slotenmaker wel verkopen of eventueel maken voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
M0i schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:25:
Wat eventueel ook nog een optie is: een loper kopen deze past dan op al je sloten mits ze soortgelijk zijn, merk en model dan heb je maar een model sleutel nodig. Dit kan een beetje slotenmaker wel verkopen of eventueel maken voor je.
Superhandig, alleen, die kan iedereen kopen. Weet je meteen hoe inbraakbestendig de sloten zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:27

Aganim

I have a cunning plan..

@ybos , deze sloten hebben sowieso al de inbraakwerendheid van een stuk piepschuim. Ik mag hopen dat je voor echt afsluiten wel even een fatsoenlijk slot haalt, een loper gaat deze sloten niet noemenswaardig onveiliger maken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
Aganim schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:54:
@ybos , deze sloten hebben sowieso al de inbraakwerendheid van een stuk piepschuim. Ik mag hopen dat je voor echt afsluiten wel even een fatsoenlijk slot haalt, een loper gaat deze sloten niet noemenswaardig onveiliger maken. :P
verschil tussen een loper en een hele bos proberen kan zo maar een minuutje inbraaktijd schelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:48
(jarig!)
Een jaar geleden een "puzzel" gekocht voor een neefje. Het betrof een cilinderslot in doorzichtig materiaal + een heel setje tangetjes, priemen etc. 2 minuten en de 11-jarige had het slot open.
Bij het slot van TS kan je trouwens zomaar niet dat slot draaien met wat groffer materiaal. Dat pinnetje zit in de weg. Bij de originele sleutel verdwijnt dat in de sleutel (schacht is hol).

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 13:25
Mag ik opmerken dat TS deze sloten vermoedelijk uit de binnendeuren haalt? Daar deze sloten niet meer als afsluitbaar te categoriseren zijn voor de buitendeuren.
Daarnaast is mijn ervaring dat een nieuw klavierslot kopen (en geen D/N slot welke met een profielcilinder wordt bedient) er voor zorgt dat je weer gaten kan stoppen in de deur.
E.e.a. afhankelijk of je blanke deur hebt of een geschilderde deur, al vermoed ik het laatste gezien de voorplaat voorzien is van verf
Pagina: 1