Toon posts:

Kaarsenvet truc werkt perfect.

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier laats gelezen dat wanneer je monitor in sommige frequenties een piepend geluid maakt, dat je dat kon verhelpen met kaarsenvet.
Ik ben als volgt te werk gegaan.

1 kap van monitor af

2 zet de monitor aan, en dan zo dat hij gaat piepen.

3 luister goed waar de piep vanddan komt.

4 Druk met een schroevendraaier tegen dit onderdeeltje.

5 Bij mij stopte het irritante gepiep toen.

6 heb toen op het spoeltje een aantal druppels kaarsenvet gegooid.

7 Nu doet mijn monitor het weer perfect.

• Powerlie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-04-2024

Powerlie

ung! ung! ung!

is dit niet gevaarlijk?

Where is it?

Verwijderd

Op maandag 23 juli 2001 19:16 schreef Powerlie het volgende:
is dit niet gevaarlijk?
heel erg IMHO

• Powerlie

Powerlie

ung! ung! ung!

het lijkt mij dat als je met een schroevendraaier in je beeldscherm gaat rossen ;) je nog wel eens een flinke schok kunt krijgen, zoniet je beeldscherm naar de kl*te kunt helpen.

Where is it?

Verwijderd

Topicstarter
Zolang je de grote spoel in het midden niet aanraakt, kan er weinig fout gaan.
Maar die moet je dus echt niet aanraken he.

• Powerlie

Powerlie

ung! ung! ung!

ja, maar een mens kan fouten maken... oeps, uitgeschoten met de schroevendraaier..KZZZTT KRRRR :'(

Where is it?

Verwijderd

Laten we het erop houden dat als je in die tijd een staatslot had gekocht wel eens een hoofdprijs had kunnen winnen :)

(Ik vind dat je erg veel lef heb want IK zou dat niet durven ;) )

Verwijderd

Ik zou het graag willen doen, aangezien m'n monitor ongeveer evenveel geluid maakt als m'n pc. Maar tis mij toch iets te gevaarlijk. Om nu met een schroevendraaier een beetje in de buurt van al die hoge spanningen te gaan knoeien... bovendien heb ik ff geen geld voor een nieuwe monitor.

Bovendien maak je door je monitor te openen de elektromagnetische isolatie kapot...

• Powerlie

Powerlie

ung! ung! ung!

oh wacht, je hebt ook veilige schroevendraaiers die je ook in het stopcontact kunt steken. daar kun je het mee doen, dan mol je 'alleen maar' het beedscherm als er iets fout gaat.

Where is it?

Verwijderd

Op maandag 23 juli 2001 19:21 schreef Powerlie het volgende:
oh wacht, je hebt ook veilige schroevendraaiers die je ook in het stopcontact kunt steken. daar kun je het mee doen, dan mol je 'alleen maar' het beedscherm als er iets fout gaat.
>:)

Verwijderd

Op maandag 23 juli 2001 19:14 schreef Bitchass het volgende:
Ik heb hier laats gelezen dat wanneer je monitor in sommige frequenties een piepend geluid maakt, dat je dat kon verhelpen met kaarsenvet.
Ik ben als volgt te werk gegaan.

...

7 Nu doet mijn monitor het weer perfect.
Ik zou als ik jou was wel op zoek gaan naar een nieuwe monitor. Wat ik van schermen weet is dat ALS er problemen beginnen te komen en er is een patch deze tijdelijk is en daarna alleen maar ergere problemen terugkomen.

Ik heb zoiets ook eens gedaan bij een scherm dat dus NIET van mij (van de baas ;) ) was maar dan met soldeer. Dat ging ook goed totdat deze na een half jaar dus gewoon ECHT de geest gaf (Poef! deed ie)

Verwijderd

11.000 volt gaat er geloof ik door heen lol :)

• DrNo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-12-2024

DrNo

100Mbit zuigt ;)

En denk nouw niet dat door de monitor uit te zetten en de stekker er uit te trekken dat die hoge spanning weg is, hij blijf er wel een jaartje op zitten als je hem niet ontlaad (met de goede apperatuur natuurlijk) >:)

IDE just wastes loads of the computer's time with a stream of "just a mo, I'm nearly there ..."

• Powerlie

Powerlie

ung! ung! ung!

in een beeldscherm ontwikkelt zich ook warmte waardoor het kaarsvet na verloop van tijd een beetje uit gaat lopen, of er zelfs helemaal afgaat.

Where is it?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ontladen is ook leuk.. een flinke weestand pakken met 2 draden eraan, een kant aan de ground verbinden en de andere (het liefst met een goed geisoleerde tang >:)) voorzichtig onder die zuignap op je beeldscherm schuiven.

Je moet maar een hobby hebben.. :)

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
zie nog ergens een litteken op mijn vinger zitten van de keer dat ik mijn vinger op een printplaat legde.
Net precies twee puntjes, een millemeter van elkaar af.. PATS! auwe..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar die spoel zit aan aardig eindje van die koperen spoel af, dus die hoef je absoluut niet te raken.
En dat kaarsevet is alleen om het trillen van de spoel te laten stoppen, dus dit gaat heel lang goed hoor, want heb iemand gesproken die het een 1,5 jaar geleden gedaan heeft, en het werkt nog steeds.
En her staat trouwens 25000 volt op die spoel. >:)

• Powerlie

Powerlie

ung! ung! ung!

Ik blijf het een gevaarlijke bezigheid vinden. ik zou niet mijn leven/monitor riskeren om te zorgen dat het piepen stopt. bij mij is het piepen na best lang wachten vanzelf opgehouden.

Where is it?

Verwijderd

Topicstarter
En, mocht hij als nog kapot gaan, dan koop ik wel een nieuwe.
It is all part of the game. 8-)

• Powerlie

Powerlie

ung! ung! ung!

en mocht jij kapot gaan, dan kopen je vrienden wel een nieuwe.......it's all part of the game 8-)

Where is it?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had zoiet van:
Of hij piept, of ik piep, maar liever ik dan hij.
Want van dat gepiep sterf je ook langzaam af.

• Powerlie

Powerlie

ung! ung! ung!

hehe, ok, nee ik ben blij voor je, goed dat het gelukt is :)

Where is it?

Verwijderd

Topicstarter
Wil iik ook wel voor jouw doen, voor echte tweakers zet ik mijn leven op het spel.
Hangt trouwens wel van het merk monitor af.
Ga niet sterven voor een 15 inch trust monitor ofzo. 8-)

Verwijderd

probeer het met je vinger te drukken en vertel ons wat gebeurd ;)

• Powerlie

Powerlie

ung! ung! ung!

bij mij piept ie niet meer hoor, ik (mijn ma eigenlijk) heb een Iiyama VM450. binnenkort heb ik wel een eigen monitor :) Sony G400.

Where is it?

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik op jouw signature pic lijken denk ik.

Verwijderd

Op maandag 23 juli 2001 19:33 schreef Bitchass het volgende:
....

En er staat trouwens 25000 volt op die spoel. >:)
Ja das fijn, maar hoeveel ampere zit erop? Dat is ook belangrijk. Ik wist trouwens niet dat de spanning er niet afgaat als je de stekker eruit trekt. Heb laatst nog in de monitor zitten rommelen. (gelukkig niet op het idee gekomen om aan de spoel te komen :) ) Hij deed het namelijk niet meer, heb op een aantal dingetjes geduwd en toen deed ie het weer. Heel raar allemaal.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op maandag 23 juli 2001 19:52 schreef TheOSMan het volgende:
Ja das fijn, maar hoeveel ampere zit erop? Dat is ook belangrijk.
Genoeg om jou plat te leggen :) (Die ampere-vraag word wel erg vaak gesteld, maar hij gaat alleen maar op bij de 10000 volt die uit piezo-trapjes enzo komt)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:48
Dat werkt vast wel goed bij 220 V, maar of die dingen net zo veilig zijn bij 25.000V :?
Doe ik liever niet... :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• raptile
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02-2024

raptile

=[Loz Kampoz Fragging Force]=

Op maandag 23 juli 2001 19:16 schreef Powerlie het volgende:
is dit niet gevaarlijk?
nee hoor je kan alleen maximaal 10 tot 25.000 Volt door je leier krijgen :)

(dat is het voltage van een beeldscherm)

Maar als je goed oplet is er niets aan de hand.

de klazen omhusel van je monitor is de - pool dus die kan je met een gerust hart aanraken :)

Spelfouten voorbehouden.

• raptile

raptile

[..]

Ja das fijn, maar hoeveel ampere zit erop? Dat is ook belangrijk. Ik wist tr.....
Amperage hangd van de weerstand af en dat is per persoon verschillend.

als je bijvoorbeeld rechtstreeks met metaal kortsluit dan zit je met een probleem omdat die bijna geen weerstand geeft je kan er tigduizend ampere uithalen en dat geeft wel een heel gaaf effect :D

Spelfouten voorbehouden.

• raptile

raptile

Op maandag 23 juli 2001 20:00 schreef GarBaGe het volgende:

[..]

Dat werkt vast wel goed bij 220 V, maar of die dingen net zo veilig zijn bij 25.000V :?
Doe ik liever niet... :)
nee die zijn gemaakt tot maximaal 280 volt
wel kan dergelijke schroevendraaiers halen bij de goede doe het zelf zaak :)

Spelfouten voorbehouden.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 00:35
Tjonge steleltje schijtlijsters hiero!

Repareer ,en modificeer al jaren beeldschermen en tv's

Ooit gehoord van verstand en speciale potmeter trimmers, deze zijn geheel van speciaal plastic zodat je lekker overal in kan porren met die dingen :), heel goed voor mensen die hun monitorretje tweaken, en weten waar ze mee bezig zijn :)

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wat ook vaak help is gewoon een goede dreun op zo'n monitor :7 en mijn andere monitor heeft de neiging af en toe telkens aan en uit te springen. Dan druk ik ff heel har dop de zijkant of bovenkant en dan weer Pico bello ;)

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:12

Milmoor

Footsteps and pictures.

Voor de mensen die bang zijn van 25000 volt: 9V is ook eng.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:25

[..]

Ja das fijn, maar hoeveel ampere zit erop? Dat is ook belangrijk. Ik wist trouwens niet dat de spanning er niet afgaat als je de stekker eruit trekt. Heb laatst nog in de monitor zitten rommelen. (gelukkig niet op het idee gekomen om aan de spoel te komen :) ) Hij deed het namelijk niet meer, heb op een aantal dingetjes geduwd en toen deed ie het weer. Heel raar allemaal.
uit zo'n spoel (flyback) komt maar een paar micro ampere's

maar de beelbuis werkt als een condensator
en die kan je een aardige klap geven !

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Heb dit ook al eens gedaan bij mijn televisie. Alleen gebruikte ik een plastic staafje ipv een schroevendraaier. Is toch veel veiliger bij uitschuivers, zowel voor toestel als voor mezelf :) . Is nu ongeveer 3 jaar geleden en 't ding doet 't nog steeds zonder piepen.

• cool0
  • Laatst online: 14-06 16:49

cool0

Ik heb van die schroevendraaiers die verkleuren wanneer de spanning te hoog wordt en de isolatie weg valt (zijn speciale elektro schroevendraaiers) Normaal zijn ze rood en als de spanning te hoog wordt dan worden ze geel. Als je met zo ding uitschiet weet je gelijk als het is afgelopen ofniet.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

Verwijderd

los van de spanning heeft kaarsvet ook wel de eigenschap brandbaar te zijn (duh !). Door hitte kan zich dus best wel eens wat vuur van komen. Vraag me af wat de verzekering dan gaat zeggen....

Zou eens even kijken naar e.o.a. niet brandbare pasta in de doe het zelf shop. Zou siliconenkit niet beter (en veiliger werken?)

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 08:50 schreef shadowxs het volgende:
los van de spanning heeft kaarsvet ook wel de eigenschap brandbaar te zijn (duh !). Door hitte kan zich dus best wel eens wat vuur van komen. Vraag me af wat de verzekering dan gaat zeggen....

Zou eens even kijken naar e.o.a. niet brandbare pasta in de doe het zelf shop. Zou siliconenkit niet beter (en veiliger werken?)
De zelfontbrandingstemperatuur ligt volgens mij te hoog om spontaan vlam te vatten.

Met zo'n siliconenkit ben je natuurlijk zeker maar dan moet die wel vloeibaar genoeg zijn om de openingen in de spoel (waaruit het gepiep komt) te laten vollopen.

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

neem de schroeven draaier in je hand en maak een draadje aan je teen vast die je vervolges vast maakt aan de verwarmingsbuizen!!!!!!
SUCCES VERZEKERT!!!![devil]

Pleaze don't try this at home!!!

the horror and pain will be BIG!! X (

8 )

Verwijderd

M'n monitor piept niet :? ben ik nu minder bedeeld. het is wel een 17" TFT })

Trouwens een monitor uit elkaar halen is niet moeilijk hoor. Alleen even oppassen met je spoelen. Zelfde geld voor een voeding.. })

Verwijderd

Effe op de ampere-vraag, het aantal ampere kan nooit hoog zijn, (als je uitgaat van een monitor a 75W, 75/25000 = 0,003A = 3mA, en daarbij is nog niet eens de rest van de elektronica die in de monitor zit bijgerekend. Da's dus niet veel, maar dat wil niet zeggen dat het niet gevaarlijk is... Als je getroffen word door de bliksem, krijg je ook een paar miljoen Volt tussen je oren, terwijl het aantal ampere relatief erg laag is. Dit heeft te maken met de eigenschappen van statische elektriciteit, condensatoren berusten ook op het principe van statische ladingen, (ragnar heeft ooit met een flitser zitten kloten, en heeft daar een diepgewortelde flitserfobie aan overgehouden ;) .

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:05

Sharky

Skamn Dippy!

m'n broer had altijd een oude tv waarbij je altijd ff wat dingen moest drukken als hij het niet deed.
dus toen ik eens naar die tv keek viel dat ding opeens uit. ik naar de achterkant kijken en het onderdeeltje zoeken. alleen wat ik niet wist was dat m'n broer hem altijd uit deed als hij prutste. ik kreeg me toch een optater!! :(

toen was ik 7 denk ik. dus ik kom ook al niet aan die shit.

niet iedereen is zo stoer als psygho |:(

This too shall pass

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 10:26 schreef hetisik het volgende:
neem de schroeven draaier in je hand en maak een draadje aan je teen vast die je vervolges vast maakt aan de verwarmingsbuizen!!!!!!
SUCCES VERZEKERT!
LOL :D ... NEEEEEEEEEEEE ... niet doen. Spring dan van een hotel ;)

[ps]
Dit is best link ... hoe weet je dat er niet een of andere 13- jonge newbie dit gaat proberen. :?
[/ps]

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Amai wat een reacties, wat is daar nou aan!!
1. Je zal niet steven hoor
2. Die monitor kan redelijk veel verdrage en zal niet kapot gaan of problemen hebben.

Vind het een goede oplossing, zelf heb ik daar geen problemen mee maar men oude 14" over een paar jaar had hetzelfde probleem. Dat was ook de reden waarom ik em weg gedaan heb.

• ernst
  • Laatst online: 04-08 16:43
Ja, maar die spoel zit aan aardig eindje van die koperen spoel af, dus die hoef je absoluut niet te raken.
En dat kaarsevet is alleen om het trillen van de spoel te laten stoppen, dus dit gaat heel lang goed hoor, want heb iemand gesproken die het een 1,5 jaar geleden gedaan heeft, en het werkt nog steeds.
mijn EIZO is lekker 27000 volt :+
lekker >:)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Je krijgt een behoorlijke klap als je aan dat connectortje zit dat op de buis zit. Dus dat plasticje erav halen en dan je vinger in dat gaatje steken >:)

en ontladen kan door een simpele schroefendraaier in datzelfde gaatje te douwen, geeft wel een dreun...

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:49
en van die schroeven draaiers die een lampje hebben, zodra je aan iets loopt te kloten waar stroom op staat gaat ie branden, dus als je weer aan je mon gaat kutten en je hebt zo'n screwdraaier, en hij brand, snel loslaten en rennen,

ikheb ook zo'n ding, zat ik lekker een vidkaartje erin te schroeven, begon ie vet te branden, dacht zo bij me eigen, nah dat stroom moet er maar effe af he, dus 2 vingers op de plek waar schroevendraaier toen was, (gewoon het schroef gaatje waar je je vidkaart in het slot mee vast draait) en met gestrekte armen me andere hand op de kachel, tsaaaaaak, wow, dat deed me toch effe zeer aan me klauwe...

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wel ironisch dat de topicstarter ook een delta HP heeft :) .

Verwijderd

bij mij piept hij ook niet meer heb er gewoon met me tong wat speeksel opgesmeeerd

• Maku
  • Laatst online: 23-02 14:56

Maku

Derp

Doetie het nu nog die tong van je :9 :o

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 15:48 schreef Mister_X het volgende:

[..]

en van die schroeven draaiers die een lampje hebben, zodra je aan iets loopt te kloten waar stroom op staat gaat ie branden, dus als je weer aan je mon gaat kutten en je hebt zo'n screwdraaier, en hij brand, snel loslaten en rennen,

ikheb ook zo'n ding, zat ik lekker een vidkaartje erin te schroeven, begon ie vet te branden, dacht zo bij me eigen, nah dat stroom moet er maar effe af he, dus 2 vingers op de plek waar schroevendraaier toen was, (gewoon het schroef gaatje waar je je vidkaart in het slot mee vast draait) en met gestrekte armen me andere hand op de kachel, tsaaaaaak, wow, dat deed me toch effe zeer aan me klauwe...
Tsjongejonge, lekker slim he...
Voor sommige mensen werkt zo'n lampje ook alleen maar averechts :D

Verwijderd

hm....dit lijkt me zeer gevaarlijk
ik zou het nooit doen

• Vergeten
  • Laatst online: 30-01-2024

Vergeten

Chaos is complexe orde

Op maandag 23 juli 2001 20:36 schreef raptile het volgende:

[..]

Amperage hangd van de weerstand af en dat is per persoon verschillend.
Wordt na saven en deleten nu ook al amperage als een Nederlands woord gezien?
Waar gaat het heen met onze taal!? :'(

Verwijderd

als iemand het doet en die zegt dan dat zijn monitor kapot is zeg jij zeker: "GEFOPT!!, ik heb een ALPHA" :? >:)

Verwijderd

Monitor gewoon op 7 Volt laten draaien, maakt tie minder lawaai >:)

Verwijderd

When I die, I wanna die tweakin'.

• svanzon
  • Laatst online: 22-08 15:07

ja maar hoe kun het dat erzoveel volt op staat als er maar 220 uit het stopcontact komt. en dan staat er dus meer volt op dan bij dat hek (10000) van jurrasic park bij die T-rex.

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 17:22 schreef svanzon het volgende:

[..]

ja maar hoe kun het dat erzoveel volt op staat als er maar 220 uit het stopcontact komt. en dan staat er dus meer volt op dan bij dat hek (10000) van jurrasic park bij die T-rex.
Hmm dit lijkt me natuurkunde van de tweede klas?
Als er via twee draadjes 220 op een spoel wordt gezet en dan meerdere draadjes erom heen gewikkeld worden(ofzo) dan kan je het voiltage verhogen.

Verwijderd

Topicstarter
En wel nu.
Zit ik net lekker achter mijn comp. een beetje te quaken, begint die monitor weer te piepen!!!!
Nou, maar dan kent hij mij nog niet, dus ik naar mijn buurman, de plaatselijke electro boer.
Ik zeg, wat doe jij als een spoel in een tv trilt? nou zegt hij, dan spuit ik er plastic spray op, en dan heb je er geen last meer van.
Je raad het al, ik had geen plastic spray, dus ik naar mijn moeders slaapkamer, een bus haarlak geript, en voila.
Monitor open, een flinke hoeveelheid haarlak op die spoel, even laten drogen.
En jawel hij is weer helemaal trillingsvrij.
Ik laat wel horen hoelang hij het volhoud. >:)

Verwijderd

Gaaf!!! lekker listig hou ik wel van hehehehe 8-) ga zo door!!

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op woensdag 25 juli 2001 18:36 schreef Bitchass het volgende:
[...]een bus haarlak geript, en voila.
Monitor open, een flinke hoeveelheid haarlak op die spoel, even laten drogen.
Toch wel met de spanning eraf ? :o

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Verwijderd

goh, ik heb toch chemische technologie gedaan. Daar ook nog wel wat opgestoken over brandbaarheid van stoffe enzo. Jij wilt gellof ik die monitor en je huis in de hens hebben. Ga eens gewoon plasticspray of teflonspray kopen. Die 10 a 15 peik is nog altijg goedkopen dan een afgefikte monitor/huis

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 17:13 schreef Fl3xx het volgende:
When I die, I wanna die tweakin'.
2pac: life by the gun, die by the gun
Fl3xx: life by the tweak, die by the tweak

:)
Pagina: 1