Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 09:35

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Topicstarter
Hi,

Eind 2017 hebben wij onze vrijstaande woning betrokken welke een lokale aannemer gebouwd heeft. Om een lang verhaal kort te maken hebben we veel problemen en zijn we het vertrouwen kwijt in de aannemer en zijn we niet overtuigd van zijn intenties.

Nu is er laatste een gat in de muur gezaagd om een leiding te repareren (HSB bouw) en konden we een kijkje nemen hoe de isolatie is. De aannemer heeft te kennen gegeven een buitengevel te leveren met een minimale RC waarde van 4,5 en als ik het nareken kom ik lager uit.

Helaas reken ik met een aantal aannames en mis ik kennis. Heeft iemand ervaring met het berekenen hiervan en wil je mij wellicht opweg helpen?

De gegevens volgens de aanvraagtekening zijn als volgt:

Gevelsteen 100mm
Luchtspouw 44mm
Dampdoorlatende folie
Regelwerk 38x184
Isolatie 190 mm (RC min 4,5)
Dampdichte folie
Constructieplaat 9mm OSB
Gipsplaat 12,5,mm

Het lijkt erop dat we Knauff isolatie hebben (van die bruine wol die je uit elkaar kunt trekken) maar ik kan niet zien welk type.

Alle info is welkom, ook als je een geschikt bedrijf weet die ervaren hiermee is en ervaren is in mediation met een aannemer (zijn veel onopgeloste zaken en problemen).

We hebben Woningborg en hen wil ik inschakelen wanneer ik alles op een rijtje heb en beslagen ten ijs kan komen.

De reden van de isolatie vraag was omdat een kennis van ons twijfelde aan de waardes toen hij de opbouw van de gevel zag. Daarnaast is een deel van de gevel niet met gevelsteen maar Keralith wat schijnbaar voor een lagere RC waarde zorgt waarvoor niet gecompenseerd is in de EPC berekening.

[ Voor 31% gewijzigd door Bigg Balls op 27-01-2019 21:42 . Reden: Per ongeluk te vroeg gepost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MO1234
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-04 10:19
Met 19cm glaswol zit je wel goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Alleen je isolatie heeft al een rc van 5,1 dus je hebt beter gekregen dan je gevraagd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
Dat klinkt positief, kreeg verontrustende geluiden vanuit mijn omgeving (een architect die zich afvroeg of de waarde wel behaald werd ivm de muurdikte van totaal 18,5cm)....

Dat betekent dus dat die 19cm Knauf wol samengeperst is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
Bij de knauf calculator kwam ik zelf namelijk lager uit maar ik kan niet alle gegevens correct invoeren (weet niet alles exact).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
In je TS staat 190 mm dus heb ik dat aangehouden.
Als het minder is moet je dat wel in je TS zetten want ik was er niet bij toen er een gat in gemaakt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-04 15:36

gakkethijs

niks

We kunnen je eigenlijk niet helpen. Wat namelijk nog belangrijker dan het exacte type isolatie is het 'houtpercentage'. Dit is hetoppervlakte van het vooraanzicht van alle houten regels uit gedrukt in procenten.

Afhankelijk van ramen en dergelijke kan dit percentage flink oplopen. Wat nadelig effect op de Rc waarde
184mm is over het algemeen veel te dun. Echter dit is een klassieke fout van een architect/bouwkundig tekenaar. Dat dit op de bouwvergunningstekening staat wil nog niet zeggen dat het ook zo gemaakt is. weet je of deelementen met de komo certificaat oid zijn gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
komo certificaat zegt mij weinig (ken ik niet in dit geval). Denk het niet aangezien de aanemer zijn eigen timmerfabriek net in gebruik had genomen (als dat iets zegt).

De invloed van het houtpercentage zag ik tijdens het berekenen via de knauf calculator. Viel mij inderdaad op dat het lastig is om te bepalen.

Kan ik het houtpercentage herbereken uit de constructieberekeningen of de elementen uit de CAD tekening?

Wil het ook wel uitbesteden aan een bedrijf om uit te zoeken maar wie is kundig en geschikt hiervoor?

[ Voor 14% gewijzigd door Bigg Balls op 27-01-2019 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
Ernemmer schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:15:
In je TS staat 190 mm dus heb ik dat aangehouden.
Als het minder is moet je dat wel in je TS zetten want ik was er niet bij toen er een gat in gemaakt is.
Zo staat het in de aanvraag van de aannemer voor de gemeente (letterlijk alles overgetypt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerzon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:46
De isolatie moet 5 mm dikker zin om er voor te zorgen dat het strak tegen de osb plaat druk en blijft drukken.

Anders kunnen die wanden als klakkast werken, dit is absoluut niet prettig.

Het houtpercentage in een wand kan je op 10% rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-04 15:36

gakkethijs

niks

gerzon schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:23:
De isolatie moet 5 mm dikker zin om er voor te zorgen dat het strak tegen de osb plaat druk en blijft drukken.

Anders kunnen die wanden als klakkast werken, dit is absoluut niet prettig.

Het houtpercentage in een wand kan je op 10% rekenen.
10% is niet heel hoog qua percentage. Extra regels voor een borstwering, lateiconstructies en eventuele verjongen zijn killers wat betreft het houtpercentage. Onderstaande link geeft je een idee van de complexiteit van de bepaling. Je kan dus inderdaad op basis van de 'productie' tekeningen in cad formaat het houtpercentage berekenen. Je moet eerst een splitsing maken dus 'gevels' en 'lineaire koudebruggen' om het percentage te bepalen.

https://docplayer.nl/1053...fab-houten-elementen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerzon
Maar 10%, 15% of 20% maakt dat veel uit op het totaal?
Ik denk rekenen met 190 mm of 185 mm meer verschil uitmaakt.

Glas blijft het grootste warmtelek.
Foutjes tijdens de bouw maakt (denk ik) ook meer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:19

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

gerzon schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:06:

Oei, zeg dat niet te hard. Je zag de afgelopen week met de sneeuw nog genoeg nieuwbouw waar er op grote delen van het dak de sneeuw weg smolt. Daar had ik mijn warmtebeeldcamera niet voor nodig om te concluderen dat er in de bouw nog meer dan genoeg goed mis gaat.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:13

Illusion

(the art of)

Bigg Balls schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:51:
[...]

Zo staat het in de aanvraag van de aannemer voor de gemeente (letterlijk alles overgetypt)
Ja dat is mooi dat dat in de aanvraag stond.
Maar wat heb je nu daadwerkelijk geleverd gekregen / gezien tijdens het boren van dat gat? Welke diktes heb je gemeten?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
gerzon schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:06:
Die correctie wordt meegenomen in de Rc-berekening, namelijk α (Spreek uit als Alfa, correctiefactor voor convectie en uitvoeringsonnauwkeurigheden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerzon
Die correctie is toch ook een schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-05 13:05
Ik heb hier wel een rekenprogramma waar je dit mee kunt uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
Dank allen, heb eerst toch een ingenieursbureau gevraagd wat berekeningen te maken, ook omdat er mogelijk problemen zijn met de constructie.

Ik zal mijn info delen in dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:51
ik ben heel benieuwd en geloof de ts op zijn wantrouwen, heb vaak genoeg 14cm steenwol in gevels zien gaan om een rc van 4,5 te halen.
Het is trouwens een Economisch delict (misdrijf) helaas beseffen bouwers dit kennelijk niet

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
Vandaag de resultaten terug gekregen van de ingenieurs, in alle scenario’s komen zijn onder een RC van 4,5 uit helaas... Ben nu aan het overwegen wat de juiste stappen zijn in de communicatie naar de aannemer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bigg Balls schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:54:
Vandaag de resultaten terug gekregen van de ingenieurs, in alle scenario’s komen zijn onder een RC van 4,5 uit helaas... Ben nu aan het overwegen wat de juiste stappen zijn in de communicatie naar de aannemer toe.
Balen, ben benieuwd hoe dit opgepakt wordt!

Even tussendoor wat goed is om te weten:
- een Rc-waarde gaat over een constructie
- een Rd-waarde gaat over een materiaal

Dus bij isolatie praat je over een Rd-waarde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
Dank voor de verheldering, de Rc waarde van de gevelconstructie is dan onder de 4,5
Pagina: 1