High End PC, voelt 'langzaam' aan.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doq
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-09-2019
Hallo,

Altijd al heb ik het idee dat mijn pc wat aan de trage kant is. Het is niet extreem. Ik kan best veel games draaien, maar toch loopt het niet altijd even smooth en haal ik op bijvoorbeeld een Fortnite soms 60fps. Erg naar wanneer je een 144HZ scherm hebt.

Een maand geleden heb ik veel hardware vervangen in mijn computer, maar het lijkt niks te helpen. Dit zijn mijn huidige componenten:

CPU: I7 8700K
Moederbord: Z370-A Pro
GPU: GTX Geforce 2070 (8gb)
RAM: 16GB
SSD: Samsung EVO

Het voelt alsof die niet alles benut, of dat er iets voor zorgt waardoor mijn FPS in games lager is dan mensen met mindere hardware.

Windows staat op High Performance & ja ik heb Nvidia drivers geinstalleerd.
Ook alle ingame settings staan hoe ze horen te staan.
Iemand een idee hoe ik dit probleem het beste kan vinden en eventueel kan oplossen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 12:58
Heb je een Crystal disk benchmark gedraaid om te kijken wat voor snelheid je SSD haalt?

Hier:
http://crystalmark.info/en/software/crystaldiskmark/

Heb je Samsung Magician Software geïnstalleerd? (Om firmware versie te controleren, en te kijken of je SSD op AHCI staat)

Hier:
https://www.samsung.com/s...isite/ssd/download/tools/

Heb je je chipset drivers geinstalleerd? Staan er uitroeptekens in je apparaatbeheer?

Heb je je geheugen getest met memtest86?
Heb je de temperatuur van je cpu gecontroleerd?

Ik neem aan dat je Windows 10 draait?

Wat voor voeding heb je?

[ Voor 70% gewijzigd door Operations op 27-01-2019 20:48 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat zal niet tot nauwelijks invloed hebben op FPS in een spel.

Heb je na het vervangen van de hardware Windows opnieuw geinstalleerd of niet? (En zo nee, wat heb je allemaal vervangen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Sissors schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:24:
Dat zal niet tot nauwelijks invloed hebben op FPS in een spel.

Heb je na het vervangen van de hardware Windows opnieuw geinstalleerd of niet? (En zo nee, wat heb je allemaal vervangen)?
Een trage (wellicht defecte SSD) heeft geen invloed op de FPS? Voor zover ik weet wel, maar goed ook al heb je wel gelijk kunnen toch beter even alles uitsluiten?

[ Voor 12% gewijzigd door Operations op 27-01-2019 20:26 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Doq welke ram heb je en welke snelheid staat het, wat zijn de rest van je instellingen ?
welke koeler
zit alles goed aangesloten, wat zijn je temperaturen, wat zegt afterburner etc etc

Er mist nogal wat info.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 19:19
Wat voor PSU zit er in je systeem? Wellicht krijgt je CPU of GPU niet genoeg stroom en wordt er teruggeklokt. Wat voor Case heb je? Wellicht wordt de boel te warm.

O ja, ook handig:

Welke settings gebruik je ingame? (zoals alles hoort te staan is erg subjectief)
Welke resolutie gebruik je?
Gebruik je supersampling?

[ Voor 33% gewijzigd door Eduardboon op 27-01-2019 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doq
@Operations @Hackus @Eduardboon
Ik heb mijn SDD's geupdate.
Daarna heb ik de Crystal Disk Benchmark gedraaid en die geeft aan dat de SSD's 100% goed zijn. Ik zie verder geen snelheid staan, maar ik neem aan dat dat prima is.

Ook heb ik de Chipset Driver voor mijn moederbord geinstalleerd.

Geheugen is net nieuw en ook daarvoor had ik FPS problemen.
RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 DIMM 3000 MHz/15

Zojuist een stress test gedaan met mijn CPU. De temperatuur blijft onder de 69c.

Overige info:
Koeler: Corsair Hydro Series H100i V2 RGB - Vloeistof-koelsysteem
Besturingssysteem: Windows 10
Voeding: CORSAIR RMx Series RM850x
Case: Corsair Carbide Clear 600C - Fulltowermodel

Resolutie: Full HD 2 monitoren 144HZ

@Sissors
Moederbord vervangen
CPU vervangen
RAM vervangen
GPU vervangen
SSD toegevoegd waar ook de games op geinstalleerd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Doq schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:32:
@Operations @Hackus @Eduardboon
Ik heb mijn SDD's geupdate.
Daarna heb ik de Crystal Disk Benchmark gedraaid en die geeft aan dat de SSD's 100% goed zijn. Ik zie verder geen snelheid staan, maar ik neem aan dat dat prima is.

Ook heb ik de Chipset Driver voor mijn moederbord geinstalleerd.

Geheugen is net nieuw en ook daarvoor had ik FPS problemen.
RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 DIMM 3000 MHz/15

Zojuist een stress test gedaan met mijn CPU. De temperatuur blijft onder de 69c.

Overige info:
Koeler: Corsair Hydro Series H100i V2 RGB - Vloeistof-koelsysteem
Besturingssysteem: Windows 10
Voeding: CORSAIR RMx Series RM850x
Case: Corsair Carbide Clear 600C - Fulltowermodel

@Sissors
Moederbord vervangen
CPU vervangen
RAM vervangen
GPU vervangen
SSD toegevoegd waar ook de games op geinstalleerd staan.
@Doq , je hebt de verkeerde Crystal tool gedownload. Dit is de disk info. Als je goed kijkt zie je ook een benchmark tool staan. Die moet je even draaien.

En "even" stress test voor je cpu doen, dat werkt niet zo. Die moet je voor een langere periode draaien. Dan kan je ook zien of je temperatuur omhoog gaat. Een zelfde soort stresstest kan je ook voor je videokaart doen om te kijken of die stabiel is/blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:29

Shunt

Boe

Doq schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:15:
Hallo,

Altijd al heb ik het idee dat mijn pc wat aan de trage kant is. Het is niet extreem. Ik kan best veel games draaien, maar toch loopt het niet altijd even smooth en haal ik op bijvoorbeeld een Fortnite soms 60fps. Erg naar wanneer je een 144HZ scherm hebt.

Een maand geleden heb ik veel hardware vervangen in mijn computer, maar het lijkt niks te helpen. Dit zijn mijn huidige componenten:

CPU: I7 8700K
Moederbord: Z370-A Pro
GPU: GTX Geforce 2070 (8gb)
RAM: 16GB
SSD: Samsung EVO

Het voelt alsof die niet alles benut, of dat er iets voor zorgt waardoor mijn FPS in games lager is dan mensen met mindere hardware.

Windows staat op High Performance & ja ik heb Nvidia drivers geinstalleerd.
Ook alle ingame settings staan hoe ze horen te staan.
Iemand een idee hoe ik dit probleem het beste kan vinden en eventueel kan oplossen?
Heb je de schermen in Windows wel op 144hz staan want 60 fps klinkt als default refreshrate en een fps limit in de game om tearing tegen te gaan.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 19:19
Wat @Shunt zegt kan natuurlijk ook nog ja. Vsync mag uit en in windows de refresh (in nvidia config panel) op 144hz gooien is ook aan te raden. Dat doet de driver vaak niet vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Operations schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:25:
[...]

Een trage (wellicht defecte SSD) heeft geen invloed op de FPS? Voor zover ik weet wel, maar goed ook al heb je wel gelijk kunnen toch beter even alles uitsluiten?
Een trage SSD zorgt er alleen voor dat zaken (Windows, games, levels in een game, etc) trager laden. Het zou theoretisch kunnen dat hij net een frame drop krijgt doordat hij moet wachten op iets wat van de SSD moet komen, maar gezien dat een spel ook gewoon normaal hoort te draaien van een HDD, moet het zelfs met de traagste SSD die verkeerd staat ingesteld alsnog prima gaan.

En ook de uiteindelijke temperatuur van een processor kan je zo zien, de thermische tijdconstante is niet zo hoog.

@Doq , als je dat allemaal gedaan hebt zou ik ook gewoon voor de optie gaan om Windows geheel opnieuw te installeren (als je dat nog niet had gedaan). Anders heb je altijd kans dat er iets van drivers van de oude situatie zijn achtergebleven.

Maar anders zou ik ook bijvoorbeeld even https://benchmarks.ul.com/3dmark draaien (je hebt daar een gratis versie), en je resultaten vergelijken met wat andere met vergelijkbare hardware krijgen. Maar ook iets simpels als CPU-Z kan een simpele benchmark draaien, en dan weet je al of je CPU het normaal doet (/blijft doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doq
@Sissors
Zoiets heb ik nodig idd. Een benchmark die ik kan vergelijken met anderen! Top!
Dit ga ik morgen proberen bedankt.

@Eduardboon
144HZ heb ik aanstaan. Het voelt niet alleen als een lage FPS, maar ik heb daadwerkelijk een 'lage' FPS. Ik heb de FPS overlay aanstaan en zie hem som heel hard droppen als ik naar een wat drukkere omgeving kijk. Het rare is dat ik dit op mijn 2e pc helemaal niet heb. Die heeft gedraait met precies dezelfde specs, maar geen last van iets.

Alsnog dank voor je reactie.

@Operations
Oke ik zal morgen de goede downloaden.
'Even' een stress test uitvoeren is ook niet hoe het eigenlijk moet, maar ik heb wanneer ik de game net opstart al last ervan. Het is niet zo dat na een uur gamen de FPS minder wordt. Ik heb er direct last van.
Ik kan hieruit concluderen dat het waarschijnlijk niet mijn CPU is.
Videokaart is prima, want heb ik uit een andere computer gehaald waarop alles het goed deed. Precies dezelfde specs verder.

Dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Even om 100% zeker te zijn: Je monitor is neem ik aan toch wel in je videokaart geprikt? Niet in je moederbord? (Geen flauw idee hoeveel FPS de IGP haalt, maar Fortnite is niet het zwaarste spel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
@Doq , droppen van frames zou toch iets met temperatuur van je videokaart te maken kunnen hebben. Google maar eens op thermal throttling. Heb je het al eens geprobeerd met je kast open? Misschien is je airflow niet voldoende?

Bijvoorbeeld hier:

https://www.techspot.com/...at-is-thermal-throttling/

Je hebt trouwens ook benchmark tools voor je videokaart.
Nooit geprobeerd maar:

https://www.ct.nl/reviews/powermax-stresstest-voor-je-pc/

Windows opnieuw installeren zou ik sowieso even doen. Al is het maar om dan software matig een "schone stand" te hebben.

[ Voor 87% gewijzigd door Operations op 28-01-2019 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:02
@Doq Je topic is verplaatst naar het juiste subforum

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-09 21:50

switchboy

-ruimte te huur-

Heb je vsync uit staan? Hiermee limiteer je de fps op 60 namelijk.!

Oh laat maar spuitelf.

Chipset drivers van je mobo up to date?
De spellen draaien op je gpu? (Zet je igpu voor de zekerheid uit)
Zet het xmp profiel van je ram aan.
Check of al cpu cores aan staan en bij een i7 ook hyperthreading aan staat

Wat ook inzichtelijk kan zijn om met bijvoorbeeld de ingame overlay van afterburner te gebruiken om de core en memory clocks van de gpu en dan de cpu clock en gpu en CPU usage op het scherm te tonen kom je sneller achter waar je bottleneck zit.

[ Voor 94% gewijzigd door switchboy op 28-01-2019 11:19 ]

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Pagina: 1