HDMI-CEC vs HDMI-ARC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-04 07:51
Mijn vraag gaat over het koppelen van mijn Philips 32PFL7605H TV met een audio apparaat (soundbar, soundplate, versterker).
In de documentatie van mijn TV staat, dat deze over een HDMI-CEC poort beschikt, alsmede een digitaal coax uitgang.
Een aantal door mij geselecteerde apparaten hebben alleen een digitaal optische ingang alsmede een HDMI-ARC poort.
Wat ik begrepen heb uit gevonden info op internet is, dat met/via HDMI-CEC stuursignalen naar andere apparaten gestuurd kunnen worden (aan/uit, hard/zacht, etc), maar geen audio signaal, maar dat hiervoor HDMI-ARC nodig is en dat omgekeerd HDMI-ARC wel/niet ook CEC kan zijn.
Indien bovenstaande klopt, dat valt daardoor een aantal door mij geselecteerde apparaten af en moet ik mij beperken tot appraten met een digitaal coax ingang :( .

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dat klopt wat je zegt, CEC voor besturing en ARC voor audio. Er is een periode geweest waarin CEC alleen werd toegepast maar de laatste haren vind je beide terug op bijna alle apparatuur.

Overigens zijn er simpele convectors voor coax naar optisch. Dat kan ook een oplossing zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Sethro op 27-01-2019 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Dank voor je snelle reactie.

In jouw oplossing moet ik dan op zoek gaan naar audio apparaten met minimaal 2x digitaal optisch.
Ik had voor de digitaal optische ingang al een ander apparaat dan de TV in gedachte.
En een aantal door mij geselecteerde apparaten hebben 1x HDMI-ARC, 1x digitaal optisch, 1x analoog.
Bijv Sony HT-MT500 en Teufel Cinebar One, maar ook enige andere wat kleinere soundbars zoals de Q Acoustics M2.
Het alternatief wordt dan een versterker met losse boxen, bijv een Onkyo TX-L20D.
Het probleem voor mij is dan weer het onvoldoende ruimte hebben om boxen te plaatsen.

Overigens moet het nieuwe audio apparaat mijn huidige Denon DHT-T100 vervangen.
Hierop zit wel een digitaal coax ingang, maar voldoet om een aantal redenen niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:17

MsG

Forumzwerver

Als ik naar de specs kijk (https://www.philips.nl/c-...-precise-hd/specificaties)

Heeft deze zowel ARC als HDMI-CEC (Elke fabrikant noemt dat weer anders, bij Philips heet het EasyLink)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robw1947
Ik ben door de handleiding op het verkeerde been gezet, want ik las op blz 65:
Easylink in- en uitschakelen.
Philips Easylink biedt diverse functies waarmee u apparaten kunt bedienen die via HDMI zijn aangesloten.
Aangesloten apparaten moeten de HDMI-CEC standaard ondersteunen.
Opmerking: schakel Philips Easylink alleen in als u deze functie wil gebruiken.

Maar inderdaad, ik had verder moeten lezen, want daar wordt gesproken over HDMI-ARC.
En deze optie moet ik weer aanzetten binnen de optie Easylink.
Ik begrijp nu, dat mijn TV zowel CEC als ARC ondersteunt.

Nu komen weer een aantal soundbars in beeld zoals de Sony HTMT500, Teufel Cinebar One, Q Acoustics M2.

Tja, morgen wordt ik 72, de jaren gaan tellen!